Navigon 5110 TMC EUROPA + Mobile Navigator 6

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 29 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Navigon 5110 TMC EUROPA + Mobile Navigator 6 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

theodd123 21-02-2009

Na wat langer (4 maanen ) met de navigon te hebben gewerkt moet ik mijn eerste review toch nog wat herzien.
Pluspunten zijn de mooie layout; de standaard TMC(maar die werkt slecht)Reality view(vind ik nog steeds mooi).
Maar..de stem aanduiding is echt veel te zacht; daar heb je niks aan en Navigon service reageert ook niet op verzoeken of er mogelijkheden zijn. Ook waren er erg veel fouten op de kaart(ik had Q4-2008!!)stuurde hij me vaak de verkeerde kant op en was hij soms het spoor volledig bijster...Ook ging het aanztten moeizaam en duurde het soms lang voordat ik sattelieten ontving.Kortom ik werd er gek van en ben maar weer over gestapt naar TT. Die werkt tenminste veel betrouwbaarder.

-------------------------oude review---------------------------------
Ook ik heb via een internet side net de navigon 5110 gekocht.
Fijn is dat je met freshmaps de kaarten van Q4 2008 gratis kan downloaden op een (los bij te kopen 4gb kaart)
De layout is mooi en de mogelijkheden ook geweldig oa Snelheidsalarm en verkeersborden signalering.
Realityview vind ik ook erg handig!!
Minder vind ik de geluidssterkte..deze is echt te zacht. Kan Navigon daar een software update voor maken??
----------------------einde oude review------------------------------

sedigh 17-02-2009

ik heb dit apparat al 8 maanden, het werkt op zich goed alleen af en toe(in de file) krijg ik een opdracht om om te keren?! bovendien is mijn apparat na 8 maanden weinig gebruikt te hebben, spontaan stuk gegaan(het gaat niet meer aan!)

texelaar58 29-01-2009

In aanvulling op mijn eerdere review dd 05-01-2009 de melding dat Navigon de houder kosteloos heeft omgeruild (dit duurde 19 dagen). De leverancier, wilde niks doen totdat ze mijn review via Kieskeurig.nl kregen en opeens wel wat wilden doen.
Ben wel bang dat de houder nog wel eens stuk gaat daar ik het apparaat sporadisch gebruik en de houder het dus al zeer snel begaf. Het is een zeer fragiel knopje. Laatste twee keren dat we de navigatie gebruikten (en vanwege de opgestuurde houder het apparaat in de hand moesten houden) liep hij twee keer vast en was een harde reset nodig (wat ca 3 minuten duurde).
Al met al zou ik dit apparaat geen tweede keer aanschaffen.
--------------------oude review----------------------------------------

texelaar58: Dit apparaat inmiddels 8 maanden in gebruik. Op zich een fijn apparaat al duurt het vaak bij aanzetten vrij lang voordat hij een gps-signaal vindt. Duidelijk scherm met goede aanwijzing wanneer je moet afslaan. Geluid inderdaad vrij zacht maar bij 120km p/u met de radio hoor je wel dat er wat wordt gezegd en is één blik op het scherm genoeg.
Degelijkheid van de houder is slecht want ten eerste valt hij vaak van het raam af (de plastic zuignap natmaken verhelpt dit enigszins) en ten tweede is nu de houder stuk omdat het ontgrendelknopje is verdwenen. Volgens de leverancier valt dit niet onder de garantie en is de houder niet los te verkrijgen. Ben in de slag met Navigon (twee jaar garantie) en als dit zo is kan ik alleen maar aanraden om dit apparaat niet te kopen ondanks dat het op zich een vrij goed systeem is. (een paar dagen in bezit)

jaas 09-12-2008

Heb inmiddels 7 maand ervaring met deze navigon.
Kan hem goed vergelijken met een (oudere en eenvoudige) tomtom.
Voor wat betreft het navigeren, het kaartmateriaal en de nauwkeurigheid gaat de tomtom er mee strijken.
De Navigon heeft meer mogelijkheden maar het echte navigeren daar is de tomtom beter in.
Ik heb er nu ook een tijd mee in Noorwegen rond gereden.
Daar zijn heel veel kleine plaatsjes die door de Navigon niet worden gekend en door de tomtom wel.

dread 17-11-2008

Na ongeveer een half jaar in bezit wil ik wel even toelichten wat ik van het produkt vind.

Na aanschaf was ik erg enthousiast en heb deze dan ook aan meerdere collega's aangeraden.

voor de volledigheid wil ik ook even melden dat ik ook de 4 gig sd erin steken heb om alle mappen op de navigon te krijgen.

Ik vind het een goed apparaat met een snelle fix.

Alleen de laatste tijd krijg ik erg vaak dat hij niet aan wil zodat ik hem moet resetten. Dit gebeurd steeds vaker waarbij soms er geen gps fix komt waarna ik hem weer moet resetten. Dit weekend had ik het zelf 3 keer op een dag.

Als deze problemen aanhouden, ga ik toch een andere halen want ik gebruik deze erg vaak en wil niet de hele tijd tegen deze problemen aanlopen.

darth75 30-07-2008

Slechte aftersales bij Navigon: in mei heb ik de 5110 gekocht in de veronderstelling gebruik te kunnen maken van de latest map guarantee na registratie. Een week of twee geleden heb ik mijzelf geregistreerd via Navigon Fresh, maar kon geen update meer doen. Wat bleek: inmiddels waren de 30 dagen al om!!! Dit blijkt namelijk in te gaan na eerste contact met een sateliet! Koop je dus een showmodel dan betekent dit GEEN garantie op de meest recente kaart na aankoop! Mijns inziens een erg beperkte uitleg van deze garantie. Ik ben dan ook zeer teleurgesteld in Navigon en de 5110 is dan ook de eerste en zeker de laatste navigon die ik koop!

Tom1 14-06-2008

Heb de Navigon 5100 gekocht vanwege de “goede” recensies op deze site. Heb nu toch wel de indruk dat dat mensen met aandelen in Navigon moeten zijn geweest. Wat ik goed vind is de rijstrook aanduiding en de real view borden boven de weg. De standaard is ook erg goed en zit al enige maanden op de voorruit.
Als navigator doet de 5110 het niet meer dan matig. Vaak rijd je om. Updaten is ook al snel niet mogelijk en wat er te downloaden valt is bijzonder karig. Op een hoofdweg vlakbij geeft hij steeds aan dat deze geblokkeerd is. Geen update die dat heeft verholpen en zullen we mee moeten leven de rest van de gebruikstijd.
Zeer irritant is dat de TMC (verkeersinformatie) je een half uur laat omrijden voor een gemelde file welke hooguit 10 minuten duurt. Je krijgt niet de mogelijkheid om deze omleiding te weigeren. De TMC hebben we dan maar uitgezet.
Heb als relatiegeschenk een TomTom one XL Europa gekregen. Wat een verschil in service. Deze wordt zeer actueel gehouden en je kunt stemmen en weet ik veel meer downloaden. Heeft niet de rijstrookaanduiding of TMC, maar is als navigatie systeem toch echt superieur aan de Navigon. Ik hoef geen Navigon meer en heb ook geen aandelen in TomTom.

Adans 17-05-2008

Prima apparaat, aanrader voor iedereen die een navigatiesysteem wil aanschaffen
Heb alleen een andere houder erbij gekocht want de
originele zat bij mij te ver op de voorruit.
Ik heb nu een dashboardhouder van autovision,werkt uitstekend zo.

boxmeer 13-05-2008

bij bepalde punten(rotterdam) afrit 27 p.alexander, het dosje loopt fast , oplossing -schakel tmc aleen on route,plaats sd 4 gb speed 60x en meer,in spgps.ini time out zet op 10 in plaats 5

chicken1 12-05-2008

Na de site van kieskeurig te hebben geraadpleegd heb ik besloten om de 5110 aan te schaffen. Mijn vorige navigatie was een Pioneer(Becker) met 4 cd's voor heel Europa. Traag en alleen met pijltjes en stem begeleiding. Wat is dit apparaat dan prachtig. Razendsnel in (her)berekeningen en dan de display en de mogelijkheden. Laatst gekozen voor de mooie route om af te wijken van een mij bekende route. Nou wat hebben we een mooie rit gehad, ook al was het een vrij smal weggetje waar elkaar passeren veel concentratie vergde. Aanrader. Alleen een vraag:
Hoe kan ik mijn product nu registreren? want dat is (voor mij) een beetje onduidelijk.

willem55 26-04-2008

Sinds een paar dagen de 5110.
Na alle lovende reviews gelezen te hebben heb ik nu toch wel enkele kanttekeningen.

1. het flitspaalallarmeersysteem zit bij mij niet op het SD-kaartje, het kan voor ca. €30 aangeschaft worden (via Navigon Fresh). Uit al deze reviews had ik de indruk gekregen dat het wel vast bij de aanlevering zou zitten.

2. Overdag bij veel zon is het schermpje moeilijk te zien. Het zou wel handig zijn als er een soort schermpje over bovenkant en zijkant zou komen die het licht een beetje kan afschermen. Bij een grote winkel geïnformeerd maar het schijnt niet in de handel te zijn. Dus zelf maar wat prutsen met een stukje zwart hardplastic.

3. Uit reviews begrepen dat Navigon de meest uptodate kaart meelevert. Ik heb NT200708.map kaart, ik weet dat er al een update is Q2-2008 is. Het lijkt dat ik dus al verouderd kaartmateriaal meegekregen heb. Heb ik dan recht op een eenmalig (gratis) update van het kaartmateriaal ?

4. Het geluid is inderdaad wat aan de zachte kant, zal proberen om hier een oplossing voor te vinden (extra speakertje of aansluiten op het audiosysteem).

5. Nog slechts 100 km gereden en in het kaartmateriaal al enkele onvolkomenheden gesignaleerd (moest over een voet/fietspad in Joure, een rotonde bij Deersum die er al ruim een jaar ligt staat er niet op en nog enkele kleine dingen).
Kan ik deze onvolkomenheden ergens melden (Bij Navteq?) ?

6. Kan iemand mij uitleggen hoe POI-warner werkt ?
Op internet alle camings in POI-formaat kunnen downloaden, echter geen uitleg in Navigon-boekje hoe je zo iets moet toevoegen aan de POI's. Dus graag van iemand die een soortgelijke handeling heeft gedaan even een duidelijke uitleg.

7. Opladen via de computer met (mini)USB-kabeltje werkt goed. Zelf een kabeltje gekocht, kijk echter even naar je losse apparatuur of er een geschikte kabel tussenzit, ik had nog een externe cartreader met een (mini)USB-kabel, dus ik had er geen hoeven te kopen.

Ik hoop op enkele bovenstaande vragen op korte termijn meer duidelijkheid te krijgen.
Verder ben ik wel tevreden over mijn eerste Navigater, ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal.

JosF 25-04-2008

Ik heb inmiddels het apparaat aangeschaft en ben aan het testen geslagen.De eerste indruk bij het uitpakken van de doos was prima, alles netjes voor elkaar, wel mis ik een thuislader, maar ik heb zelf nog een kabeltje om hem via mijn pc op te laden.De eerste keer opstarten ging prima, al snel had hij diverse satelieten gevonden, en kreeg ik file meldingen binnen, dit alles binnenshuis, en zonder de TMC antenne.Daarna gaan rijden en testen, in een woord geweldig, alles klopte en word duidelijk omschreven in het scherm.Het geluid vind ikzelf wat aan de zachte kant, vanmiddag stapte ik in een warme auto, dus raampje open, dan was het vrij moeilijk te verstaan, maar 1 blik op het scherm en alles was duidelijk.Wat me vandaag opviel is dat hij de nieuwe af en oprit bij de Lageweide in Utrecht niet kent, misschien is dit op te lossen met een kaart update, hier moet ik mijzelf nog in verdiepen.Ik heb hem met de ronde plakker op mijn dashboard geplaatst, maar ik vind hem daar te veel trillen, dus nog even kijken of het op het raam beter gaat.De zwanehals vind ik niet echt top, ben bang dat de levensduur daarvan niet zo lang zal zijn bij regelmatig gebruik, de toekomst zal het leren.Ik ben in ieder geval dik tevreden over zijn eigenschappen en mogelijkheden.

ton10 25-04-2008

Mijn tweede reactie.
Inmiddels 3 keer contact met de helpdesk gehad , je wordt keurig te woord gestaan maar konden me helaas geen oplossing bieden.Toch wel jammer want het kost toch 30ct pm.
Eindelijk het probleem van de aansluiting op de pc zelf opgelost.3 pc's herkende de Navigon niet.andere kabel gekocht en ja hoor het werkt meteen.Gelijk begonnen met downloaden en gaat nu lekker snel.4 gb sdHC kaartje gekocht van Sandisk, werkt ook gewoon met de navigon.Mijn eerste test met het toestel gewoon verbluffend.Zeer snelle navigatie en berekent super snel een nieuwe route.Ben er erg tevreden over, ga volgende week naar Duitsland en test hem met de nieuwe kaart, ben ook benieuwd of de A73 erop staat.Op de bijgeleverde kaart stonden er veel nieuwe wegen nog niet op.Het apparaat heeft binnen een minuut verbinding bij de VDO Dayton kon ik wel 30 min wachten...echt een pluspunt.Geluid vindt ik meer als voldoende, wie dit niet hoort is doof of heeft zijn radio te hard staan.De houder is ok op het dashboard bevestigd en wiebelt niet.Display overdag wat minder als de zon schijnt maar dat had ik met de Dayton ook.
Kortom een aanrader tot nu toe .

maus 24-04-2008

ik hem nu een paar weken in bezit,ben redelijk tevreden,wat opties is die niet gul,vergeleken met mijn eerdere tomtom.
vriendelijk in gebruik,maar het geluid is gewoon WAARDELOOS ik gebruik hem veel in de vrachtwagen en dan moet het raam niet open zijn, of de radio niet aan, wand je hoort hem gewoon slecht,maar de beeldkwaliteit maakt veel goed.

oomevert 23-04-2008

Ben als leek twee weken in het bezit van de 5110.Het is voor mij de eerste navigatie in mijn leven.Wat het geluid betreft ben ik dik tevreden.Verder is het even
wennen met de instellingen,maar dit gaat toch vrij vlot.
Het scherm is mooi met de dag en nachtstand.Ook het opnieuw berekenen van de route gaat vrij snel.Over de
houder ben ik niet erg te spreken.Er zit n.l.veel ruimte
op de bajonetsluiting.Hij trilt wel erg onder het rijden.Flitspaleninfo werkt ook prima.
Ik heb wel een thuislader aangeschaft.Toch wel makkelijk!

Ruud61 21-04-2008

Vorige week deze navigatie gekocht na een negatieve ervaring met mio 320.
Navigeren gaat prima met dit systeem met een erg duidelijk menu,werkt prima,nog niet op een foutje kunnen betrappen.
Een paar nadelen,geen laadkabel in de verpakking en het geluid is gewoon belabberd en dat is erg jammer want anders had het een perfect apparaat geweest.

Siavosh 21-04-2008

Heb deze Navigon 5110 al een paar dagen in bezit. Binnen kleine tien minuten was gereed om gebruikt te worden. De beschikbare satelieten worden heel snel gevonden, herbrekening van een alternatieve route gaat ook vrij snel, geen klachten over het gluid(het is genoeg hard), waar een actieve flitspaal is hoor ik LET OP, Houder is mooi en heel stevig en plakt bijzonder goed. Ik zeg ook een aanrader voor iedere dat een goed navigatie wilt hebben.

Johannes_ned 21-04-2008

Onlangs deze navigatie aangeschaft. Heb het gevoel dat dit apparaat wel wat wordt gepusht want zo onder de indruk ben ik niet. Kaartmateriaal is verouderd (wordt volgens info verkoper slecht een keer per jaar ge-update) en het volume van de stem is in de auto nauwelijks te horen. In tegenstelling tot TomTom kunnen ook geen coordinaten worden ingevoerd, alleen adressen. Reality-view is leuk maar niet meer dan dat. Redelijk apparaatje, maar cijfers boven de negen???

Lepie 12-04-2008

Prima navigatiesysteem met dito mogelijkheden maar ben niet zo uitbundig lovend als reviewers hiervoor.

Geluidskwaliteit: te weinig volume en bovendien heb ik (helaas) nog geen mogelijkheid gevonden om andere stemmen in te laden. De optie wordt wel gegeven maar kan je niet activeren. Ik zou graag stemmen, opgenomen met meer volume, willen toevoegen. Dit is wat mij betreft namelijk wel een essentieel onderdeel van een navigatie-systeem.

Beeldkwaliteit: is prima, de grootte van het scherm (was een PDA met TT gewend) was voor mij (kleiner) we even wennen.

Mogelijkheden: er zitten redelijk veel mogelijkheden in, je kan echter t.o.v. PDA met TT-software minder eigen software toevoegen, bijvoorbeeld hulpprogramma ten behoeve van Geocaching.

Gebruiksgemak: over het algemeen goed te doen, ik ben het eens met eerdere reviews dat het soms lijkt dat je kan scrollen maar dat dit niet zo is.

Vormgeving: OK, USB-kabel naar PC had er best bijgemogen (had ik gelukkig nog) en de voedingsstekker met knik naar achteren is onhandig. Dit zou direct naar beneden geplaatst moeten zijn met minder grote plug voor in de aansteker.

Duurzaamheid: daar kan ik nog niets over zeggen.

JR61 26-03-2008

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van de Navigon 5110.
Ben aan dit app. gekomen door de vele reviews te lezen op div. sites.

Minpuntje: stem is te zacht.
Voor de rest is dit (voor deze prijs) een geweldig navigatie-systeem dat zeer gebruikersvriendelijk is.
Realityview is zeer fijn maar is er alleen op autosnelwegen.

marcels keuze 14-03-2008

een week de navigon in bezit het is een goed navigatiesysteem geluid is te zacht heb ik opgelost door een extern boxje op aan te sluiten heb je meteen antenne voor de tcm en lekker hard geluid.

verder prettige stem duidelijke aanwijzingen geeft ook de snelheidsborden aan. wel een keer of twee gehad dat hij links afslaan zegt maar dat het op het kaartje rechts is en ook rechts moesten maar ja het blijft een computertje. de bediening via scherm gaat goed maar reageert niet altijd even lekker paar keer drukken voor hij een letter pakt.

hebben veel navigatie's gehad maar het is zeker 1 van de betere in zijn prijsklasse

frderic123 10-03-2008

Wie weet hoe je het geluid harder krijgt en/of andere stemmen kan gebruiken.

Op zijn hardst is de stem nog maar net te verstaan (OK, wellicht een stillere auto kopen....).

Verder helemaal top. Mooi, snel en (vooralsnog) accuraat in de aanwijzingen, ook met de TMC.

Ik heb hem (haar?) ook al een keer fors uit mijn handen laten vallen maar daar kon hij/zij ook prima tegen.

suuf 04-03-2008

Na veel vergelijken met tomtom garmin en navigon uiteindelijk ongezien afgaande op de bevinfdingen van de gebruikers gekozen voor de 5110.
Nu een aantal dagen in bezit al veel gebruik van gemaakt met veel plezier.
Voldoet aan alle verwachtingen van de bevindingen wat er over is geschreven is, heb er geen seconde spijt van.
Echt super mooi en makkelijk in gebruik met veel mogelijkheden.
enigste is dat het volume iets hoger had gemogen.
De 5110 reageert echt snel op veranderingen.
Je hoeft echt niet te twijfelen om een 5110 aante schaffen ik verzeker je veel plezier,gemak en kijk genot met het realiy view.

jackH 04-03-2008

heb me onlangs de navigon 5110 aangeschaft. Gezien de productomschrijving een apparaat dat prima aan mijn verwachtingen zou moeten voldoen voor een aantrekkelijke prijs. Moet bekennen dat ik me ook erg heb laten leiden door de reviews in deze rubriek. Inmiddels een kleine maand in mijn bezit en ik ben erg tevreden. Duidelijk geluid en prima beeld. De realty-vieuw ziet erg erg mooi uit en maakt verkeerd rijden bijkans onmogelijk. Bij het binnenrijden van een ander land krijg je direct de voor dat land geldende max. snelheden in beeld. Wat mij betreft een echte aanrader.

Joshu 02-03-2008

In tegenstelling tot alle tienen in de vorige reviews ben ik minder positief over de 5110. De nadelen: lange opstartduur-maximale geluidssterkte is te laag, vooral als je de radio aan hebt-beeldcontrast is te laag om met name de schriftelijke gegevens zonder turen te kunnen lezen-ik krijg bij een flitspaal geen audiosignaal (dus heeft het ook geen nut)-te vaak zijn de routes onlogisch (lange kringelweggetjes door wijken terwijl kortere routes over hoofdwegen aanwezig zijn). Natuurlijk ben ik wel positief over de reality view, design en houder. Ook de service was prima (het stekkertje bleef geblokkeerd erin zitten), binnen een week was het apparaat vanuit Duitsland weer, gemaakt, terug.