VDO Dayton PN 6000

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de VDO Dayton PN 6000 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Marc ANTWERPEN 31-07-2008
Geschreven voor: VDO Dayton PN 6000

aangekocht 25juli08.navigatiekaart europa release 03/08. navigatie alsook poi werkt uitstekend en vooral vlug!opstart en satelietontvangst 30sec.
tv ontvangst uitstekend alsook teletekst.mogelijkheid foto's te bekijken.instelmogelijkheden meer dan behoorlijk.eigenlijk werkt deze pn6000 beter dan mijn garmin!(2,5j oud)
>> @willem00007 > geluid blikkerig?zet toestel op 80%.adressen met inbegrip huisnr werkt in belgie heel goed alsook bv het zoeken naar pinautomaten.(speciaal voor u uitgetest in 3 groot steden in Belgie)lijkt een probleem (misschien) alleen in ned.?
heeft u uw probleempjes al gemeldt bij dayton/siemens helpdesk ?
voor mij rekening houdend met de prijs ben ik heel tevreden.
misschien toch een klein minpuntje : gewicht toestel > niet zo makkelijk op te bergen in je jas.

Willem00007 26-07-2008
Geschreven voor: VDO Dayton PN 6000

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van de PN6000. Ik heb het apparaat primair gekocht voor de navigatie echter de DVB-T is een leuke bijkomstigheid. Mijn vorig systeem was een PDA (HP4700) met daarop TOMTOM i.c.m. een GPS bluetooth muis (BT338).
Het geluidskwaliteit van de gesproken testen is
slecht (blikkerig). Ik heb een vermoeden dat dit komt door de slechte kwaliteit van de gesproken teksten want bij een TVuitzending is de geluidskwaliteit wel goed. Teven de gesproken teksten, zinnen, zijn heel erg hakkelig (verkeerde klemtoon) tot grote ergenis. Ik heb er een kaart van 2007/2008 van heel Europa bijgeleverd gekregen. Ondanks dat mijn huis als jaren bestaat is het alleen mogelijk om naar de straat te navigeren want huisnummers voor deze straat kent het apparaat niet althans huisnummer is niet instelbaar voor deze straat. Bij de TOMTOM heb ik zoiets dergelijks nog niet mee gemaakt.
Kijkend naar de Point Of Interest, het is niet mogelijk om eigen POI in te stellen. Tevens is het niet mogelijk om POI met elkaar te delen via b.v. forums omdat de POI vast op de kaart van Navteq zitten. Bij TOMTOM is dit allemaal wel mogelijk. Zo heb ik geprobeerd naar
een Geldautomaat te navigeren, krijg ik alleen de pinautomaten in Duitsland. Of het apparaat geeft aan dat er geen POI zijn voor Geldautomaat of Supermarkt in Utrecht. Heeft Utrecht deze dan niet?

Pluspunten van de PN6000,
+Gebruikersgemak
+DVB-T met een zeer goede kwaliteit van zowel beeld als geluid
+Teletekst werkt heel goed

Minpunten van de PN6000,
-POI zijn alles behalve compleet. Zoek je b.v. een Geldautomaat of Supermarkt in Utrecht dan vindt je deze niet. Dit geeft wel aan hoe slecht de POI's zijn. Navteq en VDO-Dayton (Siemens) moeten weten dat de POI die standaard erbij geleverd worden bij lange na niet compleet zijn doordat de klant mogelijk andere wensen heeft. Standaard een lijst met POI bijleveren is goed echter zorg ervoor dat de gebruiker deze lijst zelf kan uitbreiden.
-In de paar dagen dat ik het apparaat heb, ben ik al verschillende keren tegengekomen dat alleen op straatnaam genavigeerd kan worden en niet inclusief huisnummer doordat het apparaat het huisnummer niet in laat stellen. Kaarten van Navteq zijn heel duur. Dan mag je van Navteq verwachten dat zijn ook na genoeg alle wijzigingen van het stratenplan in de kaarten verwerkt maar dat de praktijk wijst nu uit dat dit niet gebeurt. TomTom betrekt de kaarten van TeleAtlas en deze zijn echt goed.
-Gesproken teksten zijn slecht. Je merkt duidelijk dat de gesproken teksten opgebouwd zijn uit verschillende geluidsbestanden. Beter is om tijdens de opnames de man/vrouw in kwestie zinnen op te laten spreken i.p.v. woorden wat nu gedaan is. Uit deze zinnen kunnen de woorden gehaald worden en alleen op deze manier krijg je goedlopende zinnen.
-Geluid i.g.v. navigatie is slecht en klinkt blikkerig en vervormd. Mogelijk is dit a.g.v. een slechte geluidsbestandjes. Daarom heb ik voor geluidskwaliteit een 4 ingevuld. Bij een tv uitzending is het geluid goed te noemen.
- Grafisch worden de wegen opgebouwd uit rechte lijntjes. Als je b.v. een klaverblad hebt of een rotonde dan is het geen vloeiende cirkel maar is deze opgebouwd uit b.v. 16 lijntjes. O.a. TomTom heeft bewezen dat dit anders en beter kan.

Advies voor VDO-Dayton (Siemens)
De PN6000 qua apparaat is heel mooi. De minpunten die ik genoemd heb zijn allemaal software gerelateerd en kunnen allemaal na mijn mening door Siemens verbeterd worden. Siemens is niet afhankelijk van NavTeq m.b.t. de POI maar kan ook daarnaast een POI mogelijkheid binnen de PN6000 toevoegen waardoor de gebruiker zelf in staat is POI enkelvoudig of bulk, toe te voegen. Waar Siemens bij Navteq op moet aandringen is dat Navteq met goede geupdate kaarten/databases komt want wat ik binnen die paar dagen aan gemis heb
ontdekt dat kan echt niet.

Als ik op dit moment opnieuw mocht kiezen dan koos ik niet voor de VDO-Dayton.

Pedro 13-04-2008
Geschreven voor: VDO Dayton PN 6000

Een leuk apparaat met goede navigatie en als extra ontvangst van tv (ned 1,2,3 en zender van de provincie). Wat ik wel jammer vindt is dat er standaard geen afstandbediening, tmc, blue tooth en een goed tasje bij zit. Dat moet je allemaal apart aanschaffen. Dit is bij de meeste andere navigatieproducenten incluis.

PA3GPP 19-01-2008
Geschreven voor: VDO Dayton PN 6000

Na 3 jaar de TOMTOM GO 700 te hebben gebruikt,was ik wel toe aan een iets groter scherm,dan wordt de spoeling wel dun in het formaat van ca.5,qua gebruiks gemaakt is deze VDO PN 6000 wel erg makkelijk!!!echter heel jammer is het dat er GEEN nederlandstalige gebruikers handleiding bij geleverd wordt!!!alleen een quick starter manual(wel in het nederlands!).Een uitvoerige handleiding is wel via de VDO site te downloaden(duitstalig).
Ik heb de VDO met de optie mb3000t(TMC-craddle),heb echter nog geen TMC meldingen gezien ,ondanks alles goed te hebben ingesteld.
Ook moet men de bijgeleverde SD-kaart altijd in het apparaat hebben anders werkt de navigatie niet!!!
De PN6000 is wel heel erg duidelijk qua beeld(lcd is helder),het geluid is bij 100% audio niet goed en raakt vervormd,en men kan maar kiezen uit 1 nederlandse stem!!.DVB-T is leuk maar had dan ook de radio zenders graag kunnen ontvangen!!(alleen tv is mogelijk).toestel start vlotter als de TT go 700 en is qua kaart materiaal duidelijker.
De tom tom biedt echter wel veel meer navigatie mogelijkheden,wordt alleen gek van de auto zoom funktie die je bij de VDO mooi kan uitzetten.al met al wel een top apparaat(twijfelde ook nog tot aanschaf van een BECKER 2878)

Caysee.O 09-01-2008
Geschreven voor: VDO Dayton PN 6000

Eindelijk een systeem dat je zonder vergrootglas kan bekijken. Geweldig beeldscherm (5.6 inch, lekker groot), door de grootte van dichtbij wat minder scherp dan de 4.3 inch schermpjes, maar op de normale kijkafstand uitstekend. Het benadert de vast ingebouwde systemen kwa zichtbaarheid.
Dit grote beeldscherm is ook erg handig voor mensen met 'dikke vingers'. De bedieningsknoppen van de menu's en de letters voor de adresinvoer zijn heel makkelijk met de vingers te bedienen.
Geluid is erg goed door de grote ingebouwde speaker en de gesproken instructies zijn bijzonder duidelijk.
Zeer snelle fix op satellieten door de 30-kanaals SirfStar4 ontvanger. Onderweg (ondanks warmtewerende ruit) ontvangst van wel 14 sat's.
Navigatie (daar koop je hem toch voor) is geweldig. Bij afwijken van de route zeer snelle herberekening.
Op veel wegen aanduiding van max. snelheid met daarbij verandering in kleur als je daar boven komt.
Infopunten (flitspalen e.d.) worden weergegeven (ook als er geen route ingegeven is) d.m.v. geluid en beeld (instelbaar).
De autozoomfunctie is heel prettig. Bij normaal rijden goed overzicht en bij routeveranderingen zodanig inzoomen dat kruisingen/afritten in detail worden weergegeven, ook al blijft de snelheid vrij constant b.v. bij het verlaten van de snelweg.
TV-ontvangst is bijzaak, maar werkt goed (bij snelheden > 7 km/u verdwijnt het beeld). Zelfs teletekst is beschikbaar.
Over de duurzaamheid nog niet veel te zeggen, maar verwacht dat dit wel goed zit.
Kortom, een prima apparaat. Niet de goedkoopste, maar wel het grootste beeldscherm.