Mio Spirit 685 LIVE TMC

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 38 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Mio Spirit 685 LIVE TMC op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,6

ton-rubingh 10-02-2016
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Dit is de enige navigatie waarmee je verdwaald. Zonde van je geld. Is totaal niet gebruiksvriendelijk en het desktop programma is al even waardeloos. Sorry, maar het is nu eenmaal zo.

burgkop 11-02-2016

of je kunt er niet mee om gaan !!!!!
Ik zal niet zeggen dat het perfect is, maar er is altijd wel uit te komen, ik gebruik het tenminste al jaren, Miomore Desktop.
Zorg wel dat de goede kabel gebruikt wordt, want daar it nog wel eens verschil in.
Maak altijd een recente kopie van de bestanden, dan kun je ze altijd weer terug zetten.
Als ze te oud zijn kan het ook weer problemen geven.
Sla de gedownloade kaarten voor de zekerheid ook in rar op, zodat je ze niet gelijk kwijt bent.

3ske 29-04-2014
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Deze mio 685 gekocht na recensies op fora. Helaas moet ik bekennen dat ik niet gecharmeerd ben van dit apparaat. de dame die je begeleidt komt vaak met vreemde rijdinstructies, zoals ga linksaf bij een rotonde, snelweg afslag : ga links, terwijl je rechtsaf moet....Dit alles geeft als je in de auto je afhankelijk hebt gemaakt van zo'n vrouw, toch behoorlijke stress. Afgelopen week ben ik op een industrieterein beland waar ik geheel niet behoorde te zijn, maar de dame wist me te vertellen dat we de bestemming bereikt hadden.
Mijn miomore-programma werkte niet meer, op geen van alle pc's W7, XP) en daarom getracht middels mail MIO te vragen wat eraan gedaan kon worden echter tot op heden geen reactie!!!
Dit vind ik dus ZOOO slecht dat ik per vandaag de MIO links laat liggen: MIO no MORE.
Helaas voor MIO, DEZE (af)SLAG HEBBEN ZE GEMIST!!
Ik ga mijn TOMTOM updaten, dan maar wat euro's er tegenaan; hoofdzaak is dat je rustig op weg kunt met een betrouwbare reisbegeleiding!

note; heb vandaag wel miomore middels update aan de gang gekregen maar dit wijzigt mijn oordeel niet!

burgkop 30-04-2014

Ik kan mij voorstellen dat je gefrustreerd bent over de Mio.
Die kaarten zijn overigens ook van TeleAtlas, dus dezelfde als van Tomtom.
Dat je de verkeerde kant wordt opgestuurd, ja, die ervaring heb ik ook met andere, dat kan best voorkomen.
Momenteel gebruik ik de Mio 416, doet het redelijk goed, zelden een fout.
Geluid is slecht, dat wel.
Wel rekening houden met het feit dat gemeenten soms veranderingen doorgeven die nog moeten gebeuren en misschien uitgesteld worden.
Dan rijdt je op een weg waar in de toekomst een rotonde is gepland.
Dan is het heel stom te horen rijdt over de rotonde neem de 2e afslag. Er is helemaal geen rotonde maar een rechte weg.
Is mij overkomen, jaren de nieuwste kaarten gebruikt en steeds op dezelfde plek een rotonde. die er dus niet was.
Doorgegeven aan TeleAtlas, geen enkele reactie.
Opeens is de rotonde er wel en klopt het plaatje.
Voor de gebruiker een ergernis.

MioMore Desktop geeft problemen met Windows 7 pro.
Programma geheel verwijderen en er opnieuw opzetten.
Niet updaten naar een nieuwere versie.
Dan zou hij het moeten doen.

Maar ook dan wil het moeilijk zijn om hem aan de praat te krijgen met Win7.
Ik heb Windows 8 erbij gezet (overal te vinden) en daar werkt MioMore wel goed op.
Dus via een omweg werkt het wel goed.
Mio is niet zo snel met antwoorden op mails,als je al bericht krijgt, dat is zo.

Vandaag nog TomTom app op de telefoon gebruikt, ook een paar keer wegvallend signaal, terwijl het zonnetje scheen.
Ook dat werkt niet 100%

Ik had de 687, maar retour gedaan omdat je zo hard op het scherm moest drukken, wel mooi groot scherm.
Achteraf had ik hem beter kunnen houden omdat deze kleinere toch minder goed af te lezen is en je ook soms hard op het scherm moet drukken, nee, het werkt niet soepeltjes.

Erik W 20-01-2013
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Dit is mijn 2de exemplaar al, omdat de eerste niks meer deed. Wou niet uit, maar kreeg hem ook niet uit het menu: vastloper.
Hij vind pas na 15-30minuten gps signaal, en daarna werkt hij goed. Al lopen de kaarten die er op staan al minimaal 2jaar achter.
Hij is precies qwa kilometers/tijd, en navigeert snel.
Ook route herberekenen doet hij snel.
Als je de Mio 2/3 weken in de kast hebt liggen, is accu leeg vanwege zijn slaapstand, doe je hem aan stroom/usb, kun je hem niet gelijk aandoen, dat duurt gewoon 30minuten.
Mio belooft: meest recente kaart garantie, maar binnen die 30 dagen is er nooit een update voor je beschikbaar, en aangezien de kaarten al 2 jaar oud zijn die erop staan, mis ik veel.
Snap van geen kant dat hij zo goed beoordeeld word.

yskonyn21 18-12-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

op de doos staat met grote letter Gratis locaties van mobiele flitspalen, die vielen na vier maanden weg om nooit meer terug te komen, een jaar later valt de hele navigatie weg. De website geeft frustratie en geen oplossingen.
Ik raad een ieder af om een Mio te kopen, zonde van je geld.
Bij foto klein vertellen ze je bij verkoop een mooi verhaal, dat je je bestemming kan inspreken, klopt ook niet. Jammer.

burgkop 31-12-2012

Voor de flitspalen heb je na 3 maanden een abonnement nodig als je ze wilt behouden.
Staat ook in de tekst.
De eerste 3 maanden is een profabonnement.
Als de Navigatie wegvalt of niet goed is, waarom dan niet naar mio sturen, er zit 2 jaar garantie op?
Eerst even contact op nemen met mio, dan kun je hem geloof ik gratis verzenden, althans zo ging het in het verleden.

Ik heb de 687 even gehad, daar kon je wel een adres inspreken.
Hoe het met de 685 is weet ik niet, maar als hij het wel zou moeten doen, neem dan even contact op met Mio, dan hoor je het vanzelf. (Bellen is handiger)

Ton Krooijmans 04-06-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

De stem van de dame is heel slecht aan elkaar gemonteerd en bovendien worden namen verkeerd uitgesproken (bv. Kaasel ipv Kassel).
De optie om onverharde wegen te vermijxden worden genegeerd.
Het instellen van een route (bv. naar Olpe) wordt eenvoudig genegeerd (door naar Olsen gestuurd te worden).

moos_gast 26-05-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Ook ik snap niet zo de hoge beoordelingen hier. Ik heb het apparaat weer terug gestuurd. Vind de (is dat 3d?) kaartweergave erg slecht. Je rijdt toch vooral 'in' een kaart dan dat het een meer 3d weergave is zoals bij tomtom.
Waar ik echt teleurgesteld in ben is de rijbaanweergave. Vindt ik één van de belangrijkste aspecten. Als je op een willekeurige Franse snelweg rijdt wil je toch vooral een herkenbaar beeld met rijbanen, weergave van borden en aanduidingen in welke richting je wilt. De Mio doet dat met een 'statisch' plaatje van de rijbanen. En dat 'plaatje' komt ook nog eens op een laat moment als je al zo'n beetje op de afslag zit. Het plaatje blijft dan een aantal seconden staan, waardoor je gedurende die periode je navigatie kwijt bent. Dat is dan weer erg onhandig als er snel daarna een volgende afslag komt.
Kortom, ik was er snel klaar mee en heb m teruggestuurd. Zal hem niet aan iemand aanbevelen. Ga weer op zoek naar een Tomtom (had ik hiervoor ook)

Michiel1966 20-04-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Ongelofelijk, hoe komt het dat dit product zo'n beoordeling kan krijgen. Ik heb met veel pijn en moeite en veel mailwisselingen met de klantenservice waar ik het gekocht heb, geretourneerd.
Mijn apparaat kan geen nieuwe kaarten installeren. Geen enkele key werkt. Ook kan mijn apparaat niet communiceren met de bijgeleverde software.
Mijn computer ziet het apparaat, de bestandstructuur is zichtbaar maar de miodesktop software blijft volhouden dat ik het apparaat moet aansluiten.
Mio zelf zwijgt in alle toonaarden. Ik raad het product niet aan, tenzij je van ergernissen houd.

Bollenboos 07-03-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Het installeren was niet geheel duidelijk, maar zodra dat voorelkaar is kan je helemaal los. Oneindig veel mogelijkheden met de POI's. De kaarten kent de al jaren geldende snelheidslimieten!slecht houdt daar rekening mee.

bdp750 29-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Deze 685 met live tmc gekocht via iBood, slechts enkele keren kunnen gebruiken wegens het moeten terugsturen (slechts 2GB ipv door product-expert beloofde 4GB), wacht momenteel op het nieuwe toestel.
Navigatie verloopt snel en duidelijk, instellen was even zoeken maar dit is me ondertussen duidelijk. De stem is stukken minder dan bij mijn oude Medion, maar bij het nieuwe toestel zal ik wat andere stemmen uitproberen.
Heb nog niet verbonden met de website van Mio omdat ik het toestel toch moest terugsturen, vond het wel spijtig dat er geen MAC-versie bestaat en ik dus via Windows dien te gaan voor de nieuwste updates. Ze werken eraan volgens de expert.
Een update van deze beoordeling volgt.
Op de iBood hunt van deze nacht slechts €50 + verzendingskosten maar blijkbaar direct uitverkocht.

Ydereen 28-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Sinds kort ben ik een gebruiker van de Spirit 685 Live TMC. Helaas werd er geen USB kabel bijgeleverd, maar het gaat om een Mini USB aansluiting die ik nog had liggen. Het mooiste was geweest als deze er bij was geleverd. Verder was ik altijd een gebruiker van navigatie via de telefoon, maar dit werkt toch vele malen beter dan de navigatie's die ze aanbieden op smartphones.

De Spirit 685 laat alles mooi naar voren komen en duidelijk leesbaar op het 5 inch scherm. Het touchscreen is niet heel gevoelig waardoor je ook minder snel iets verkeerds aandrukt. Ik maak zelf veel gebruik van de nieuwe knop links onderin. Dit slaat je huidige locatie op. Verder beschikt het navigatiesysteem over een parkeerhulp wat handig kan zijn voor plekke waar je niet bekend bent.

Verder is de software makkelijk te bedienen en ook de software die op de computer geïnstalleerd wordt is ook makkelijk en overzichtelijk.

De functie Live TMC is ook heel handig voor het gebruik voor fileinformatie en flitsinformatie. Deze dienst is gratis.

Als laatst zijn de stemmen goed verstaanbaar en krijgt de Mio een dikke voldoende.

Bert4758 14-04-2012

ik heb ook net een Spirit 685 Live TMC gekocht, maar krijg de updates en de kaarten van Oost-Europa niet geinstalleerd.

lightdestroyer 28-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Sinds een maand ongeveer beschik ik nu over deze GPS. Tot nu toe buiten een paar gebreken (zie verder) ben ik er eigenlijk wel enorm tevreden van.
Het gebruik is héél gemakkelijk. Ik ben zelf heel tevreden over het scherm en de houder. De zuignap bevestigd zich heel gemakkelijk aan de ruit. Dit met behulp van een klik-systeem, dus niet meer langer "kringen" op je ruit van je gps, direct een mooi teken voor autodieven als je in het buitenland bent
Ook het draai systeem waarmee je de houder kan "locken" is handig (in het begin viel de gps altijd naar onder :p)
Het systeem is niet geïntigreerd zoals bij sommige tomtoms, maar dit kan ik eigenlijk vooral als een voordeel zien, daar er een voetgangers modus is (dan wil je echt niet een zuignap in je rugzak vak zitten waar hij enkel vuil kan worden buiten in de weg zitten).
De meesten denken waarschijnlijk: voetgangers-modus, leuke optie maar we gaan dat nooit gebruiken, wel in combinatie met de travel guides is het een mooie optie om steden te bezoeken. Persoonlijk loop ik liever met een goede gps rond dan met een stadskaart(je) waarbij je dan toch 10 keer opnieuw moet bestuderen waar je nu weer bent en naar waar je moet en uiteindelijk 5 passanten op een dag de weg hebt moeten vragen, waarbij blijkt dat je der bijna naast staat. Natuurlijk vooral belangrijk als je graag de stadstoerist uithangt.

De GPS is gebruikt in combinatie met de bijhorende thuislader + gps tasje: de lader doet wat hij moet doen, met als bijkomende voordeel de overgangstekkers, zit je plots in het buitenland met andere stekkers kan je nog steeds je gps opladen :)
Het tasje past perfect en nauwsluitend, deze is vooral belangrijk als je ermee plant te wandelen (in je rugzak te steken dus). Plan je je gps enkel in de auto te laten liggen gaat dit met tom tom's zonder tasje ook perfect.

Er zijn 2 modussen; 2D en 3D, Tussen de twee modussen zie ik en mijn passagiers eigenlijk niet zoveel verschil. Als bewijs ik heb al 3 passagiers gehad die hercontroleerde of de instellingen echt wel op 3D stonden ;P
Persoonlijk prefereer ik eigenlijk wel de 2D. Deze vind ik zelf overzichtelijker dan mijn voorgaande gps'en (Tom Tom). Wat wel opviel is dat als we 3D modus gebruikte de kaart soms "lagde". Hij duide gelijk de afslagen en flitsplanen net iets te laat aan. In 2D modus heb ik dit nog niet voorgehad. Dit kan natuurlijk puur toeval zijn.
In 2D modus dus gaat alles vlot en is de GPS meer dan snel genoeg (geen reden dus om de 500mhz chips van TomTom gps te prefereren boven de 400mhz van deze mio). De schema kleuren zijn in te stellen maar de standaard inkleuring is goed. De nachtmodus is wel een leuke optie (gebaseerd op tijdstip en niet op een lichtsensor .. kan mss hinderlijk zijn in een tunnel) maar het dient vooral dat je 's nachts/ 's avonds je ogen niet vermoeid door te veel naar een té helder scherm te kijken. Hierin slaagt de gps dan ook voortreffelijk.

Voordelen:
+ De gps voelt heel solide aan. Heeft een standaard mini usb connector om op te laden en te connecteren met je pc.
+ Geluid: Hiervan had ik gelezen dat deze niet zo luid kon en snel gesatureerd kon worden. Wel persoonlijk volstaat het geluid dat uit de gps komt volkomen. Het is natuurlijk geen beatbox, maar bij normale radio komt je gps er echt wel duidelijk boven.
+ Het grote scherm: In het begin zou je wellicht denken; ik zie genoeg gps'en met een 4.3" scherm of kleiner dus 5" is niet echt nodig. Maar éénmaal in gebruik merk je al snel dat 5" toch echt wel een "luxe" is dat je niet wil missen.
+ Véél nuttige informatie op het scherm (ook al had ik niet door dat ik een bijkomend menu kon laten uitklappen) Dit bijkomend menu is héél intressant om je huidige snelheid te zien (vind ik persoonlijk weer nuttig)+ bv je eta maar neemt een stuk van je scherm in vandaar dat 5" écht wel handig is ;)
+ De snelheidscontrole met duidelijker verkeersbord als je te snel rijdt. Spijtig genoeg zijn in België (veel nieuwe snelheidsbeperkingen) deze niet altijd correct.
+ De travelbooks: dit leek me maar een extra fancy add-on maar éénmaal dat ik die wat beter bekeken heb vind ik deze wel aangenaam, misschien niet direct iets om te kopen (ik prefereer nog steeds een goed capitol-stadsgids bv) maar wel leuk om te gebruiken
+ Live TMC gratis: Om files te ontwijken bv, in combinate met IQ routes (ook inbegrepen dus, niet enkel TT heeft IQ routes!) moet je dus niet zelf manueel de gps wijsmaken dat je een alternatieve route wil rijden om de dagelijkse files te ontwijken.
+ Lifetime upgrades: Dé reden dat ik deze gps gekocht heb, daar het bijbetalen voor extra maps bij concurrenten na een tijd meer kost dan de gps zelf. Het belangrijkste bij een gps is toch wel over de juiste kaarten beschikken voor de routeberekening. Anders eindig je toch met zelf een andere route te nemen als je de nieuwe weg wel kent en de gps niet ...(had ik voor met de préinstalled 2010 mappen).
+ Voorgeïnstalleerde software: Pluspunt: alles is aanwezig en werkend zonder dat je ook maar 1 handeling dient te verrichten buiten je taal te selecteren.
Zeker de snelgids is voor de eerste keer super handig (ik gebruikte tot nu toe enkel maar tom-tom's
+ Routebepaling : routebepaling tot nu toe kon ik altijd mee leven (als ik zou ook zo gereden hebben op wegen die ik kende). De berekening duurt echt niet trager dan (oudere) tomtom modellen. Je krijgt een keuze tussen 4 alternatieven, waarbij het vooral intressant is hun totale afstand + vermoedelijke tijdsduur in 1 keer te zien.
(keuzes: snelste, korste, goedkoopste,..)
+ Stem: De begeleiding is héél duidelijk en herhaalt de richtlijnen indien nodig. (Perfect! hoef ik niet vanaf 300 meter op voorrand te onthouden wat ik moest doen op het volgende rond punt)
Je hebt als vlaming 4 keuzes (2 nederlandstalige en 2 vlaamse): In de prakijk eigenlijk maar 1 'Ellen' daar de nederlandstalige stemmen niet zo goed zijn (pesoonlijke mening) en enkel 'Ellen' uitgebreid is, de standaard vlaamse stem ondersteund geen tts. Als vrouw kan je echter wel geen mannenstem kiezen vrees ik ;)
+ Instelling: Handige/beknopte menu's om al je instellingen goed te zetten (Véél voorkeursinstellingen)
(Ik mis wel een oude instelling die je ook al lang niet meer in tom toms kunt terugvinden om de snelheden per type weg zelf manueel in te stellen. Waarom zeg ik dit? Dit geld vooral voor in Frankrijk waar ik op de "gele banen" (route nationals) véél sneller en gemakkelijker kan rijden dan op de "witte" (lokale) banen. Officieel hebben beiden een snelheidsbepaling van 90km/u in de praktijk blijf ik liever op de gele wegen (Al de recentlijker tomtoms niet .. hence the conflicts ;p)
Hoe goed de adaptieve historiek + IQ routes hieraan tegenmoet komen, nog geen idee daar mijn data niet per land worden opgeslagen denk ik ? (het kan van wél natuurlijk!)
+ Meegeleverde software: (buiten hun nadelen zie vervolg) : De mogelijkheid om je data te exporteren en thuis te bekijken/verwerken (al je gereden routes worden mooi gerecord indien je dit wilt, de gps zal dit per route vragen en zodoende bij de berekeningen rekening houden met je rijgedrag van je vorige ritten)
De mogelijkheid om zelfs POI's in te voeren. En thuis al je route te bepalen en deze dan te importeren naar je gps. Ook je opgeslagen adressen kan je in en exporteren.
De aanwezige backup mogelijkheid is ook een goede uitbreiding! Eénmaal je de nieuwe kaarten lokaal hebt en de gps herkend wordt is het updaten van je kaarten wel gemakkelijk en gebruiksvriendelijk.
+ De berekende eta's: tot nu toe waren deze héél nauwkeurig. Ik wou dat mijn voorgaande gps'en ook zo goed waren geweest in hun eta's. Vooral op langere reizen kwam je wel soms goed bedrogen uit als je je gps moest geloven ipv je eigen ervaring. Dit lijkt bij deze mio verleden tijd te zijn (hoewel ik nog geen 12-uurs ritte erop zitten heb, maar een afwijken van 2 min op 2 uur rijden is echt niet slecht).
+ nachtmodus
+ voetgangersmodus
+ POI's en het vinden van adressen, een goede PIO lijst en goede aanvulling van de adressen die je wilt bereiken, tot nu toe nog nooit het volledige adres moeten intypen. Ook met pio's heb ik tot nu toe gevonden wat ik wou (ook al is de lijst zelfs een beetje té uitgebreidt)

+/- Aanraakgevoeligheid: Niet zo heel gevoelig, maar dit is meer omdat we tegenwoordig supergevoelige gsm's gewoon zijn, het voldoet goed genoeg als gps!.

Nadelen:
- Voorgeïnstalleerde software: Schandalig verouderd spijtig genoeg, je start in begin 2012 met maps daterende uit 2010. Ok ik snap dat men up-to-date kaarten garandeerd in de eerste 30 dagen, of levenslang, maar dit laat toch niet uit om standaard op de gps en de meegeleverde cd-rom af en toe toch eens de kaarten up te daten. Misschien kan dit niet elke paar maanden maar toch wel om per jaar zou ik denken.
- MioDesktop software: Op een vista/win7 64 bit OS: Gewoonweg rampzalig. Hij kan pas de gps vinden nadat alle andere usb devices van de pc zijn gehaald (externe disken, usb keyboard enzoverder). Uiteindelijke vindt hij de gps, maar kan wil de software niet zichtzelf updaten of kaarten vinden. Na een iso van juni 2011 manueel te downloaden van het internet wil hij deze niet unlocken met de gekregen key na ee half uur plots wel.
Echter blijft de software ten stelligste ontkennen dat hij connectie kan maken met de mio servers om de key te controleren (dus geen sync voor de abbonement services of auto updates, enz) hierdoor verloor ik de travel books die nochtans pre-installed waren, fixed flitspalen waren ook gone... het grappige is dat de software zijn eigen plots na een uur wel kon updaten (raar hij kan toch niet connecteren met de mio servers?) maar al de rest blijft weigeren ..
De enige resterende mogelijkheid zal de software installeren op een xp 32-bit OS blijkbaar.. (wat ik binnenkort zal proberen)
Service: Er was mij een 4GB versie van deze GPS beloofd maar er werd door een vergissing maar een 2GB opgestuurd, dit kan natuurlijk altijd gebeuren. Echter wat erger is men maakt reclame met life-time kaart updates die normaal gezien 4-maandelijks zouden moeten verschijnen, maar de meest recente kaarten die ik kan vinden dateren van 06-2011. Sindsdien niets meer, ook via de online support kan ik lezen dat de laatste kaarten van 06-2011 dateren.
Echter merk je wel dat je in hun store, extra betalend natuurlijk, de 09-2011 kaarten kan kopen. Dus wil je life-time meer actueel up-to-date zijn moet je telkens bijbetalen?
- De software laat je kaarten 1 voor 1 updaten, spijtig genoeg kon hij wil niet overweg met een mix van kaarten daterend uit 2010 en 2011, hij kon enkel de nieuwste kaarten daterend uit 2011 gebruiken. Maw 1 voor 1 updaten is leuk, in de praktijk moest ik ze toch allen tegelijkertijd updaten. (Misschien een licentie probleem daar hij de "mio servers niet kon bereiken" ?)
- Onduidelijke support website. Vooral het vinden van waar je je nieuwe kaarten kan downloaden is een ramp: gewoon weg niet te vinden op de site zelf! (enkel via een pdf file die gelinkt staat in de mail die je ontvangt naar registratie, ik dacht eerst zelf dat deze pdf gewoon niet upgedate was,..)
*nota* Misschien dat de Mio dekstop software de laatste kaarten zelf automatisch kan vinden, maar deze functionaliteit zal weeral niet werken.
De desktopsoftware zou ik een aparte rating van 3/10 geven, maar spijtig genoeg kon ik dit niet. Moest deze werken "as intended" zou deze juist weer wel een bijwaarde creëren.

Echter wat doet m'n gps, bij de eerste splitsing duidt hij 3 "goede" rijstroken aan, ook al weet hij dat 100 meter verder enkel maar 1 van de 3 goed is. (twee keuzes na elkaar) Spijtig genoeg bekijkt de gps enkel maar keuze per keuze. Hierdoor ben je toch op verkeerspunten overgeleverd op de verkeersborden om direct goed te voorsorteren (bij druk verkeer is het lastig om plots op 100 meter afstand 2 rijstroken naar links te gaan bv ..)
Het is wel een nieuwe functie waarbij ik hoop dat dit bij volgende updates wel in orde komt. Tot dan heb ik liever dat die fixed plaatjes achterwegen blijven en ik in 2D modus zelf op de kaart kan kijken waar de afslag precies ligt op het knooppunt ...
Conclusie: is er maar 1 splitsing op 1 plaats: perfecte werking. Meerdere splitsingen achter elkaar (juist dan wil je direct goed voorsorteren!) dan is geen meerwaarde.

Opmerking: Indien je de GPS koopt, draag zorg dat je een 4GB versie koopt. Geloof me plan je deze gps zoals ik in meerdere landen te gebruiken zonder een laptop mee te sleuren om nieuwe kaarten op je gps te zetten éénmaal je door een paar landen gereisd bent heb je deze 4GB snel nodig.
Inderdaad op de 2Gb versie zit wel héél West-Europa, maar dit zijn de 2010 kaarten, de 2011 kaarten zijn stukken groter en beslaan direct heel je opslag (ik moest al een hoop stemmen verwijderen) voor een reis naar Scandinavië bv zal je al Spanje en Portugal en Italië weer moeten verwijderen enzoverder.
De standaard 4GB versie die men sinds begin 2012 overal zou leveren voldoet daarentegen wel (Oost-Europese landen zijn kleiner daar niet alle wegen door Teleatlas in hun mappen zijn opgenomen).

Al bij al als conclusie: De Hardware is enorm goed. De Mio navigatie software is ook schitterend (Let op op de CD-rom zit een aanvullende Vlaamse stem die meer kan dan de standaard Vlaamse stem die op je mio staat, aanrader!). Alles is héél intuïtief en duidelijk. De GPS start snel op + heeft snel een fix + goede ontvangst zolang je niet "binnen" bent of achteraan in de auto zit.
Aan desktop software kant kan er echter nog wat worden bijgeschaafd ook de kaartupdates kunnen mogelijks wel beter.
Al bij al blijft het een aanrader, maar dan toch enkel als de software beter zou werken onder XP en de gebruiker dus over een xp pc kan beschikken, met rechtstreekse internetverbinding anders wil de dekstopsoftware blijkbaar niet veel doen.

marcokarr01 02-07-2012

vraag, tijdens de reis een verandering invoeren ( tom tom is het via) hoe gaat in zijn werk met de mio. dit leukt me niet/kan het niet vinden.

asc75 07-04-2012

Heb de mio net in mijn bezit en europa staat er niet volledig op dwz er staan twee landen op de rast staat achter een slotje. Nu heb ik via de mail een sleutel ontvangen maar kan nog steeds nederland niet onlocken???

Robbierob 04-04-2012

Dank voor de uitgebreide informatie! Zo zou iedereen een review moeten maken!

arjoderoon 17-04-2012

ik ben ook geinteresseerd in deze navigatie maar de feedback mbt de rijbaanbegeleiding heeft me nu tegen gehouden. (- Grootste teleurstelling; de rijstrook aanduiding. Deze werkt perfect (met vaste plaatjes dat wel, maar héél duidelijk) echter wat had ik verwacht: bij een groot verkeerspunt vertelt mijn gps me direct welke rijstrook ik moet nemen.
Echter wat doet m'n gps, bij de eerste splitsing duidt hij 3 "goede" rijstroken aan, ook al weet hij dat 100 meter verder enkel maar 1 van de 3 goed is. (twee keuzes na elkaar) Spijtig genoeg bekijkt de gps enkel maar keuze per keuze.)

Mijn vraag is dan ook: welke navigatie doet dit wel beter dan de mio 685?

thanks alvast!

Willem193 25-03-2012

Kijk, dit is nog eens een uitstekende review. Hartelijk dank lightdestroyer!

Deelux 28-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Ik ben erg te spreken over dit product. Het werk eenvoudig en snel.
De visuals zijn soms ietwat te eenvoudig maar dit zorgt er wel voor dat het duidelijk blijft.
Het invoeren en het werken met het apparaat werkt in elk geval heel makkelijk.

Over het algemeen sowieso een betere aankoop dan mijn vorige TomTom

Chiqquita 27-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Het geluid is helder en is goed verstaanbaar. Er zit heel veel moderne opties op het apparaat en de installatie en updates gaan heel makkelijk. Heel veel mogelijkheden dus. Voor mij mag de kleuren iets scherper zijn, maar het beeldkwaliteit is echt ok. Het gebruik ervan is heel makkelijk, menu is overzichtelijk en makkelijk. Iedereen, van beginners tot ervaren, kan ermee werken. En je krijgt live verkeersinformatie over files en mobiele flitsers. Dus een aanrader! Ik heb 2 stuks gekocht op Ibood, een voor mezelf en de andere als cadeau voor een kennis, die ook dik tevreden is. En de service van Ibood is ook geweldig. De navigatiesystemen zijn op de afgesproken datum geleverd. Geweldig!

jansmaar 14-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Nadat ik dit goed-ogende apparaat heb ontvangen, na bestelling op IBOOD, heb ik hem in datzelfde weekend goed kunnen testen.
Na meer dan 400km heb ik al een mooie indruk van dit apparaat.

Toch wil ik IBOOD even bedanken voor de snelle levering. Gepland was dat dit apparaat op 31 januari werd verzonden. Het gebeurde de 30ste en ik had hem de 31ste al in mijn bezit.

Na overschakelen van een MIO C520 is de bediening even wennen, maar alles is logisch en makkelijk in te stellen en te bedienen.

Hieronder een overzicht:

De beeldkwaliteit is uitstekend. Het grote 5inch touchscreen geeft een duidelijke weergave van de route en de plaats waar ik mij bevind.
Ook de rijbaanbegeleiding is uitstekend. Minpuntje is dat wanneer de zon pal op het scherm staat, dit vrij moeilijk te lezen is, maar dit is het
geval bij zeer veel gangbare systemen.

Geluidskwaliteit:
Ikzelf was niet zo tevreden over de stemmen die ik kon kiezen, en zeker niet over de oorspronkelijke Claire.
Ik heb het apparaat dan aan de pc gehangen en wat stemmen geupload.
Ook na de update is de keuze beperkt. Vlaams en Nederlands samen 5 keuzemogelijkheden, met of zonder straatnaambenoeming.
Ik heb enkele Vlaamse en Nederlandse stemmen geïnstalleerd. Bij de Vlaamse worden de straatnamen niet genoemd, jammer.
De meeste commando's zijn duidelijk, maar ooit lijkt het of de stem zich verspreekt bij de ietwat rare straatnamen. Qua volume zit het wel goed.

Mogelijkheden:
Deze MIO heeft zeer veel mogelijkheden die voor iedereen naar zijn hand te zetten zijn. Bijvoorbeeld bij het berekenen van een
route, krijg je 4 mogelijkheden. Je kan de route op de kaart zien, met reistijden en afstand, net zoals bij een online routeplanner.
De MIO heeft veel pictogrammen die af en toe op het beeldscherm verschijnen. Niet elk pictogram is even duidelijk.
Zo wordt er bijvoorbeeld melding gemaakt van bepaalde zwarte punten waar veel ongevallen gebeuren en dergelijke.
De flitspaallocaties zijn niet altijd even up-to-date, maar de camera's die ik langs de weg heb zien staan, gaf hij wel aan.
Ik heb de indruk dat de mobiele camera's via LiveTMC goed bijgewerkt worden (naar verluidt via Q-music in België), voor de vaste locaties kan men uiteraard een POI-lijst inladen via Mio more desktop. De parkeerassistentie kent vrij veel grote parkeerlocaties, van de kleinere vallen er wel een deel buiten.
Ook de tunnelbegeleiding werkt vrij goed, waar andere signalen wel eens durven wegvallen.
De Live-TMC toepassing voor verkeersmeldingen op de route werkt zeer goed en wordt snel geupdatet. Zo stond ik op de Antwerpse Ring, komende van Ranst.
Er was een ongeval gebeurt in Wommelgem, rechter rijstrook volledig versperd. Nog voor ik in de file stond, die juist zijn begin aan het maken was, kreeg ik de updates al door.
Hulpdiensten waren zelfs nog niet ter plaatse. Het begon bij 4 km traag tot stilstaand verkeer, 6km, en uiteindelijk 10km. Wanneer er iets veranderde aan de omstandigheden, werd ik gewaarschuwd.
Ik had echter geen mogelijkheden nu om de file te vermijden en een alternatieve route in te stellen.

Gebruiksgemak:
Dit nieuwe toestel is een hele verandering in gebruik t.o.v. mijn vorige. Ik ondervind echter weinig problemen met het terugvinden van bepaalde instellingen. Alles is makkelijk met een paar aanrakingen in te stellen of weer te geven.
Ook het vinden van satellieten gaat beduidend sneller dan met mijn oud toestel, dit is ook wel weer- en gebouwafhankelijk.
Wanneer je van de route afwijkt, is de herberekening gebeurt binnen 2 a 3 seconden, SNEL!
Jammer is dat hij mij bij het herberekenen nog een poosje terug wil sturen naar de route die hij oorspronkelijk gepland had.

De vormgeving van dit apparaat is mooi strak en oogt goed. Ik ken nog weinig merken die hier slecht op scoren.

Of het een duurzaam gps-toestel is, zal de toekomst uitwijzen, het lijkt me in ieder geval een stevig apparaat dat best wel tegen een
stootje kan.

De learnMePro tool, die je rijstijl en route overneemt t.o.v. de vooropgestelde route, heb ik nog niet kunnen testen, deze feature zal nog
wat meer kilometers vergen denk ik. Dit zal niet moeilijk zijn voor, aangezien ik jaarlijks zo'n 35000km afleg.

De MIO computer tool lijkt heel uitgebreid, maar al bij al valt het wel mee. Het geeft een goed overzicht over wat er zich op het apparaat bevindt,
en welke nieuwe updates er zijn.
Het importeren van POI is gemakkelijk, hier is geen voorkennis voor nodig. Dowloaden, importeren en opstarten.
Ook handig is dat je de geinstalleerde toepassingen kan ordenen via de computer tool.
De tochtenplanner is mooi omdat je de route in het groot kunt zien, maar op het Mio-scherm zelf lijkt me even goed.

Het kaartmateriaal lijkt up-to date. Indien dit niet het geval is, kan je de kaarten tot 4 keer per jaar updaten. Wanneer men de mio
aan de pc hangt, kan je controleren of er nieuw materiaal is.
De Mio gebruikt de kaarten van Tele-Atlas en ondersteunt 44 west- en oosteuropese landen in zijn intern geheugen, jammer dat dit niet uit te breiden is met SD-kaartje.
Dit IBOOD-offer had lifetime-kaartupdates, dus zolang als het toestel werkt of onder garantie wordt gemaakt/vervangen.
Je rijdt dus constant met een nieuwe GPS rond.

De voetgangermodus moet ik nog testen.

Voor veel mensen is het misschien jammer dat er geen bluetooth op zit, maar mij stoort dat niet aangezien ik mijn GSM met mijn autoradio kan verbinden.

Conclusie; van oorsprong een zeer goed apparaat, en door de mogelijkheden tot aanpassen wordt het nog beter.

Later zal ik mijn review updaten met nieuwe ontwikkelingen en ervaringen.

JonathanD 14-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Ik heb steeds een TomTom navigatie in mijn bezit gehad, maar vond dat het eens tijd werd om te veranderen. Ik had meer bepaald een navigatie nodig die me op de hoogte bracht van mobiele flitspalen.

Over het algemeen kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over deze Mio. Een TomTom voelt misschien wat steviger aan, en de touch werkt ook iets beter, maar een navigatie gebruik je om te navigeren, en dat doet deze perfect. Ook het terugvinden van je exacte locatie gaat véél sneller dan bij mijn vorige TomTom.

Mijn uiteindelijke conclusie is dat ik zeer blij ben met mijn aankoop. OK, een TomTom heeft misschien een iets eenvoudiger gebruiksmenu, maar ik verkies toch om de helft van de prijs te betalen voor een toestel met een iets minder goede touch, maar met minstens even veel en even goede navigatiemogelijkheden!

Rupkeii 13-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Na deze navigatie gemist te hebben op een dagactie site, deze alsnog besloten aan te schaffen door de positieve berichten in het forum en mijn goede ervaring met een vorig model van Mio, de C710.

Ook deze keer ben ik weer positief over deze Mio navigatie welke ik nu enkele keren heb gebruikt in de auto.
Zeer duidelijke en eenvoudige weergave van de menu's zonder veel poespas. Makkelijk te bedienen.

In tegenstelling tot de concurrent misschien niet de mooiste maar wel duidelijk en makkelijk in gebruik. Tevens ideaal is de home-knop.

Het navigeren zelf werkt vlot en doet wat het moet doen. Geeft alles duidelijk weer en laat precies zien waar op de weg te rijden.

Het grote scherm zorgt tevens dat alle benodigde informatie weer gegeven kan worden zonder dat dit ten koste gaat van het navigatie gedeelte.

Qua prijs/kwaliteit een prima navigatiesysteem. Andere merken hebben misschien mooiere software naar mijn mening maar zijn dan ook vaak stukken duurder. Deze Mio doet zijn werk en daar draait het toch om bij een navigatiesysteem.

Helaas heb ik via de dagactie site de levenslange update garantie gemist, maar hoop dat de kaarten langer te updaten zijn dan bij mijn oude Mio C710. Ben dan best bereid hiervoor te betalen. Zorgt er toch voor dat een navigatie duurzamer is. (vandaar ook dat ik duurzaamheid nog niet heb beoordeeld)

insomnia 12-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Sinds een paar weken eigenaar van de Mio. Als eerste de mio geupdate met de bijbehoorende software miomore desktop. Wat opviel is dat de software makkelijk in gebruik is. Alles wees op zich en dus geen handleiding nodig. Kaarten geupdate en op de mio gezet.
De gps fix is snel en route is zo gepland. De mio is gebruiksvriendelijk en alles knoppen op het apparaat zijn snel te vinden. De gesproken aanwijzingen zijn duidelijk. Ik vond wel dat er veel aanwijzingen gegeven worden zoals de straatnamen worden ook uitgesproken. De tmc lijkt me handig maar heb deze nog niet kunnen testen.
wat mij vooral aansprak is dat deze Nav de afslagen zeer duidelijk in beeld brengt. Ook de functie om naar een dichtbijzijnde parkeerplaats te navigeren vind ik een groot pluspunt.

Shohin 09-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Heerlijk groot scherm,voldoende geheugen om een heleboel landen te installeren,is hij van na december 2011,heeft hij 4 gb aan boord ipv 2 ,voldoende voor geheel west en oost europa.
Installeren was appeltje eitje.
Bediening is behoorlijk gebruikersvriendelijk,alleen moet je even de weg leren achter de knoppen.Makkelijk is de home toets links boven het scherm(echte knop)voor als je de weg kwijt bent tijdens het instellen.
De andere fysieke knop is ideaal voor als je spontaan een plek wilt onthouden als je ergens rijdt.
Verder is het net als zijn grote conculega.
Hij doet wat hij moet doen en op een makkelijke manier dat (sorry)ook mijn vrouw begrijpt.
Enige punt is dat ik de 'naar huis' toets op de home screen zou willen.

igf jansen 08-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Deze Mio heb ik nu een weekje in bezit ,en ik moet zeggen dat het een heel fijn apparaat is.
inmiddels een aantal keren mee op pad genomen en ben aangenaam verast.
Deze Mio doet niet onder voor duurdere merken, sterker nog ik heb mijn Tom Tom nog in de kast liggen, maar daar verlang ik nu zeker niet meer naar.
Mijn auto heeft warmte werend glas, en dat gaf bij de Tom Tom nog al eens Het probleem dat ik lang moest wachten op signaal,en onderweg wel eens plots het signaal weg viel.
Dat is met deze Spirit 685 wel anders, als ik de oprit verlaten heb, heeft hij het signaal opgepikt , en het signaal valt niet meer weg.
Moest even wennen aan de stem van onze Claire, maar het is wel heel prettig dat ze regelmatig de ingeslagen straat benoemt bij naam zo dat je ook het vertrouwen hebt dat je goed zit.
het scherm is ook lekker groot zo dat je in een oogopslag alles ziet.
Wat ook een pluspunt is dat je bij belangrijke knooppunten afslagen e.d. Een duidelijke afbeelding van de situatie krijgt met pijlen die de juiste rijstrook aanduiden.
Ja ik ben meer dan tevreden zeker als je de relatief lage aanschafprijs in ogenschouw neemt bied dit systeem wel heel veel waar voor zijn geld.

rcremer 08-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Hallo, ik heb deze Mio al een paar keer als reisgenoot mee gehad in de auto.
Hier voor had ik een Tom Tom, wel van een wat ouder type, maar dan is dit toch wel even wat anders.
Meest opvallende is wel dat deze Mio veeel sneler het signaal op pikt, daar waar ik met de Tom Tom vaak vervelend lang moet wachten heeft de Mio al voor ik de straat uit ben het draadje opgepikt.
Ook gebruikgemak onderweg veraste mij positief.
Zeer tevreden dus.

aritmeester 07-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Ik ben nog steeds helemaal in mijn nopjes met dit navigatie toestel.

Geluidskwaliteit: 7
Het geluid kan wat mij betreft iets luider. De navigatie verstaan in combinatie met de radio is soms lastig

Beeldkwaliteit: 8
Is vergelijkbaar met andere apparaten in dit segment

Mogelijkheden: 9
Rijk uitgevoerd toestel. De Text-to-Speech en TMC zijn de functies welke er wat mij betreft uitspringen. De TMC helpt je aan de hand van de huidige verkeerssituatie.

Gebruikersgemak: 8
Hiervoor een ruime voldoende. Geen verdere op-/aanmerkingen

Vormgeving: 7
Hier scoor ik een 7 maar dat heeft hoofdzakelijk met persoonlijke smaak te maken.

Duurzaamheid: 8
In de tijd dat ik hem heb is dit niet geheel te beoordelen maar de algehele indruk geeft dat ik hier een 8 scoor.

Al met al een heerlijk navigatie device. Aanrader!

spoetnik1966 06-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Ik heb sinds kort deze in mijn bezit, het is tevens mijn eerste navigatie en heb geen ervaring met andere systemen. Ik ben ook niet handig met software e.d., maar naar enig gestoei met de software is het gelukt om het te installeren. Het apparaat werkt verder perfect en heeft een duidelijk scherm, door de grote knoppen is het apparaat makkelijk te bedienen. Voor iemand zoals ik die weinig verstand van computergestuurde apparaten heeft is het een prima apparaat.

Mulderfox 05-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

M'n vorige navigatie was een TomTom one maar deze bevalt veel beter. Snel ontvangst, helder beeld en doet wat ie moet doen. Simpel menu en dat is prima! Live locatie van mobiele flitspalen ook fijn voor de portemonnee! Kortom, top apparaat!

Erik W 05-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

Na mijn oude Mio, gewoon weer een Mio gekocht.
maar deze gaat weer terug, wat een (piep)ding.
Ze leveren er al geen usb-kabel meer bij, gratis kaart update? Europa (meest voorkomende op hun Mio's)staat niet bij de gratis update.hoe je dat moet doen staat trouwens ook erg ingewikkeld en moeilijk op de site.
Maar nu het ergste, je kan hem niet gewoon uit zetten, maar als je hem op off zet, kun je hem vergrendelen of op slaapstand zetten. resultaat: na een aantal dagen in de kast accu leeg, en als er helemaal geen stroom meer in zit, dan pakt usb kabel(van camera)hem niet op de pc.moet ik hem eerst opladen in de auto voordat ik een adres erin wil zetten.waarom niet gewoon uit, als je hem op off zet?? in gebruik: als ik ga inzomen, dan gaat hij na een aantal minuten automatisch weer uitzoomen.hij geeft ook geen accu/sateliet sterkte weer, wat mijn oude wel gewoon deed. slecht ding , gaat weer terug.

burgkop 21-01-2013

Ik heb eerst ook een grotere MIO gehad, de 687.
Je moest erg hard op het scherm drukken bij sommige knoppen, erg irritant.
Vond hem ook te groot om in je zak te stoppen.
Wel veel mogelijkheden.
Maar die gebruik ik toch niet.
Heb de 416 gekocht.
Kaartupdates gaat makkelijk als je bent aangemeld met de speciale code. Met MioMoreDesktop.
Ik kan hem alleen niet updaten, dan werkt het niet meer.
Gebruik alleen de cd en laat de MioMore versie NIET updaten.

De kaarten zijn altijd redelijk up-to-date, worden ook door TomTom gebruikt en vele andere.
De huidige kaartversie is 12.0950 (1209.5001)

dentheun 03-02-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 685 LIVE TMC

mooi apparaat. grote knoppen zodat hij heel makelijk te bedienen is. zelfs op een dag met veel sneeuw wijst hij goed de weg. ik ben er zeer tevreden mee.