Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM Autofocus Lens for Canon AF

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM Autofocus Lens for Canon AF op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Eddies38 02-03-2013

Lang een haat-liefde verhouding gehad met deze lens. Op APS-C had de lens enorme last van front-focus en aanpassen in-camera was geen optie. Als er een mooie foto uitkwam was dit meer toeval dan een bewust actie. Sinds kort gebruik ik hem echter op een FF camera. In 1 woord: briljant. Ben de lens opnieuw gaan waarderen. Lens is niet enorm snel in vergelijking met USM van Canon maar maakt wel waar waar de lens alom om wordt geroemd: de "bokeh.

Marc283 07-08-2012

Twee weken geleden deze lens aangeschaft bij camera.nl in Rotterdam.

Net zoals Hugo hiervoor was ik op de hoogte van de problemen die deze lens kan geven. Ik twijfelde tussen de Canon 50 1.4 en deze Sigma. Ik heb met de verkoper over beide lenzen gesproken en deze gaf aan dat als ik eender welke lens kocht dat ik deze dan een maand kon uitproberen en indien noodzakelijk om kon ruilen voor een ander exemplaar. Na wat twijfelen uiteindelijk toch naar huis met de Sigma.

Na wat fotograferen viel mij toch op dat dit exemplaar pas echt scherp was vanaf f.4. Heb hierna wat focustestjes gedaan en moest vastellen dat deze lens last had van frontfocus. Een week later ben ik terug gegaan en heb de lens omgeruild voor een ander exemplaar. Dit geheel zonder problemen zoals de eerste verkoper had gezegd.

Bij de eerste testfoto's in de winkel bleek het geruilde exemplaar al redelijk tot goed scherp op 1.4. En nu na een weekje fotograferen met m'n nieuwe lens kan ik niet anders zeggen: Als je een goed exemplaar van deze lens hebt, dan heb je echt een toplens. Kleuren zijn supermooi, super romige 'bokeh' (waar deze lens bekend om staat) en scherpe tot megascherpe foto's (afhankelijk van welk diafragma je gebruikt).

Voor de rest het is een grote en zware lens, tenminste voor een 50mm. Stevig gebouwd, iets minder stevig dan m'n L lenzen van Canon.

Al met al ben ik erg tevreden.

Hugo1975 07-09-2011

Na enkele reviews te hebben gelezen (waar onder een aantal negatieve op het vlak van AF) besloten tot aanschaf van deze lens over te gaan. Het alternatief voor mij was de Canon 50mm 1.4. De creamy bokeh van de Sigma heeft de doorslag gegeven. Helaas bleek direct bij thuiskomst dat de lens een frontfocus probleem had. De dag erna omgeruild voor een ander exemplaar. Ook deze bleek een frontfocus probleem te hebben. Dit probleem is schijnbaar inherent aan deze lens. Diverse internet reviews spreken ook van een slechte AF of een front- en soms backfocus probleem.
Om zeker te zijn dat het niet aan mijn camera zou liggen, heb ik deze lens op een andere body getest... helaas was het echt de lens.

Om verdere teleurstelling te voorkomen heb ik nu gekozen voor de Canon equivalent, welke 100% naar behoren werkt.

De bouwkwaliteit is overigens prima, evenals de kleurweergave en contrast.

DeNak 20-03-2010

Als je het treft is dit de beste portretlens die er te krijgen is. Volgens mij zelfs beter dan de Canon 50mm 1.2 en de Zeiss 50mm 1.4. Als je het niet treft (frontfocus/backfocus) berg je dan maar want je hebt dan de grootste moeite scherpe foto's te maken. Je bent dan aangewezen op het Microadjustmentsysteem van de 50d en hoger. Heb je een 450d of 400d etc. dan ben je de 'Sjaak'. Inruilen, calibreren bij Sigma of verkopen. Zelf is mijn exemplaar + 2 in MA en dat valt heel erg mee.

koning70 17-11-2011

micro-adjustment zal niet werken omdat de lens soms last heeft van backfocus en soms van frontfocus. In principe is het een goede lens maar bij slecht licht is de AF volledig onbetrouwbaar. Na 2 maanden heb ik hem weggedaan en een 35mm L lens aangeschaft. Naar mijn mening wint die lens het op alle punten van de Sigma (helaas de prijs ook). Als portret lens kun je hem alleen gebruiken op een cropcamera en dan nog zijn er diverse betere altenatieven (Canon 85mm 1.2, Canon 85mm 1.8, Canon 135mm, diverse 70-200's etc.).