Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

walsh 03-02-2011

Een prima lens voor een mooie prijs, heerlijk om mee rond te wandelen. Niet te zwaar, een mooi bereik en sluit prima aan op de 70-300 van nikon. In deze prijsklasse is er geen betere en zeker niet van een ander merk. De Nikkor hoort nu eenmaal op de Nikon.

ch67 07-11-2010

Zeer goede lens, zeker geen beginnerslens mensen die hier "uit groeien" weten niet wat voor kwaliteit ze hebben. Een van de beste Nikon lenzen die voor een redelijke prijs te koop is. Scherpte (3ed elementen), kleurweergave en contrast zijn zeer goed, de af-s is zeer snel en de bouwkwaliteit is beter dan de andere nikkors in deze prijsklasse.

woutergude 23-10-2008

Dit is de lens die ik samen met mijn D80 heb aangeschaft. Later ga ik nog een tele-objectief erbij kopen want 18-200 is relatief van slechtere kwaliteit dan één van 18-70 en één van 70-200.
Dit objectief is een superding voor beginners. Het is heel erg standaard, jammer dat er geen beeldstabilisatie op zit.

Voor beginners is hij ideaal, maar als je gevorderd raakt wil je toch al wat betere apparatuur. Maar daar betaal je ook dan voor (bijvoorbeeld meer kunnen inzoomen of VR of kleinere diafragma).
Deze lens is bijzonder sympathiek geprijsd.

Alwin Sitton 27-04-2008

Ik heb deze lens nu een aantal dagen in mijn bezit. Ik vindt het drie keer niks. De scherpte valt tegen, uitgebeten foto's. Vreselijk. De scherpstelling is het enige wat mooi is aan deze lens. Geef mij maar een vast brandpunt.

hoorn 20-02-2007

De lens produceert scherpe beelden met goed contrast, mooie kleuren (iets verzadigd) en heel weinig CA's (op mijn D200).

Twee zwakke punten zijn de zware vervorming (met name tussen de 18-20mm) en de grote mate van lichtafval / vignetting (wijd open bij 18mm en 70mm). Ook heeft de AF-S in het donker de neiging te jagen. In normaal licht is de AF-S zeer betrouwbaar en snel.

De bouwkwaliteit is niet super. In ieder geval wordt er wel een goede soort plastic gebruikt. De relatief lage prijs van de lens komt in de bouwkwaliteit het meest naar voren. Ik vind het net voldoende. Voordeel is wel dat de lens lekker licht is (voor op reis). De lens balanceert verder ook prettig op mijn D200.

Door het externe schuifmechanisme kan de lens bij het zoomen stofdeeltjes aanzuigen. Dit beïnvloed de beeldkwaliteit verder niet. Het is ook niet zo dat als je de lens 1 keer gebruikt hij direct vol met stof zit. Ik gebruik de lens nu sinds 2004 en er zitten drie stofdeeltjes zichtbaar in de lens.

Voor zijn prijs een absoluut juweeltje! Op mijn reizen gaat deze altijd mee.

Bram66 08-11-2006

Prima kitlens van Nikon. Alleen deze lens levert goede prestaties. Ik heb de
andere kitlenzen ook getest maar deze kwam er als beste uit. Goede scherpte,
kleurweergave is wat te contrastrijk maar dat kan bijgesteld worden via de
camerabody. De lens stelt zeer snel en nauwkeurig scherp. Nauwelijks
vignettering te zien. Lekker klein objectief en niet te zwaar. Prima groothoek
zoomlens !

Kritisch bekeken 05-07-2006

Ik kocht deze lens als kit bij mijn Nikon D70. Ik ben zeer tevreden. De
scherpte is zeer goed. De scherpstelling snel en nauwkeurig. Ook het zoombereik
kan ik waarderen vooral de 18 mm groothoek. De 70 mm is een wat karige tele
maar ik begrijp dat een hoger brandpunt nadelig kan worden voor de
beeldkwaliteit of afmeting van de lens.
Ik gebruik een UV filter voor deze lens, voornamelijk ter bescherming, maar het
lijkt dat deze toevoeging warempel ook positief bijdraagt bij de
beeldkwaliteit. Vooral fotos met een hoge zonnestand winnen hiermee.
Deze lens werkt uitstekend samen met de nieuwerwetse (en dure) SB800 flitser!
Hoewel de prijs/kwaliteit van deze lens zeer goed is te noemen en ik absoluut
geen spijt heb van deze aanschaf toch 2 nadelen:
-Ondanks het feit dat ik een uv filter gebruik en ondanks ik nooit lenzen
wissel, is er na 2 jaar een aantal stofdeeltjes achter het voorste lensdeel
gekomen. Dit was volgens mijn fotograaf helemaal niet nadelig voor de
beeldkwaliteit maar het verklaart de 7 die ik geef.
-De vertekening in de lens is aanwezig en wordt voor mijn gevoel storend bij
uitzoomen naar 70mm. Nu is het bij een zoomlens gebruikelijk dat vertekening
bij zoomen naar een hoger brandpunt beter wordt maar dit valt bij deze lens erg
tegen. Het is dus niet zo goed als portret objectief objectief te gebruiken.
Ook niet bij 70mm.