Canon RF 24-105mm F2.8 L IS USM Z - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon RF 24-105mm F2.8 L IS USM Z op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Roy Schepers 19-08-2024

Niet perfect, maar erg handig voor snelle content

Ik heb de lens voor zowel foto- als videowerk getest. Voor fotografie is de lens erg veelzijdig en een aanrader voor bijvoorbeeld documentaire-werk, of voor content creators die snel foto- en videocontent willen maken.

De lens is erg scherp, het zoombereik in combinatie met het vaste diafragma van f/2.8 is erg fijn om te hebben. De lens is lichter dan ik op basis van reviews had verwacht, maar qua formaat alsnog wel vrij flink, zeker vergeleken met de 24-105 f/4.0.

Voor videografie kun je de Powerzoom-adapter achterwege laten. Ik vind de zoom-feature wel het unique selling point voor deze lens, maar het ontwerp van de adapter maakt dat steady zoomen als je de camera uit de hand bedient vrij lastig is. Vanaf statief werkt dit al beter.

Al met al een handige lens als je snel een diverse set aan foto- en videocontent wilt maken. Voor strakke lijnen op 24mm, of mooie bokeh op 105mm zou ik toch voor andere lenzen gaan.

Pluspunten

• 24-105 zoombereik
  • f/2.8 over het hele bereik
  • scherp
  • stabilisatie in de lens
  • 82mm filtermaat

Minpunten

• Powerzoom-adapter stelt teleur
  • groter dan 24-105 f/4.0

Rob 29-07-2024

De perfecte lens voor concertfotografie?

Een paar dagen voordat ik een groot festival in Zeeland mocht fotograferen, kreeg ik het fantastische nieuws dat ik de Canon RF 24-105mm f/2.8L IS USM een aantal weken mocht uitproberen.
De timing kon niet beter. Ik werk normaal met een Canon R6 en beschik over drie lenzen: een zoomlens van 70-200mm f/2.8 en twee prime lenzen, een 50mm f/1.8 en een 16mm f/2.8. Tijdens concerten betekent dit echter vaak dat ik van lens moet wisselen, wat resulteert in gemiste momenten. De 24-105mm zou dit probleem aanzienlijk kunnen verminderen.
De Canon RF 24-105mm f/2.8L IS USM is een veelzijdige lens met een constant diafragma van f/2.8 over het hele zoombereik. Dit maakt de lens bijzonder geschikt voor uiteenlopende lichtomstandigheden en zorgt voor een mooie achtergrondonscherpte bij portretten. Bovendien beschikt de lens over een snelle en stille Nano USM autofocusmotor en vijf-stops beeldstabilisatie (IS), wat cruciaal is voor het maken van scherpe foto's bij langere sluitertijden.
Tijdens het festival besloot ik op de eerste dag zowel mijn eigen lenzen als de testlens mee te nemen. Al snel bleek de 24-105mm de perfecte lens voor zowel back- als frontstage fotografie. De autofocus was snel en stil, wat belangrijk is in een dynamische omgeving zoals een concert. De beelden waren haarscherp en het zoombereik stelde me in staat om zonder lenswissels zowel close-ups als groothoekopnamen te maken. Dit zorgde ervoor dat ik geen enkel moment hoefde te missen.
De eerste dag beviel de lens zo goed dat ik op dag twee alleen de 24-105mm meenam. Hoewel een 70-200mm bij grotere afstanden en hogere podia meer mogelijkheden biedt, voldeed de 24-105mm in de meeste situaties uitstekend. Een handige functie van deze lens is de controle-ring, waarmee je snel het diafragma kunt aanpassen zonder je oog van de zoeker te halen. Bovendien kreeg ik de kans om een power zoom-adapter uit te proberen. Deze bevestig je aan de zijkant van de lens, waardoor je soepel en stil kunt zoomen tijdens video-opnamen. Hoewel ik zelden video-opnamen maak, was ik onder de indruk van hoe goed dit werkte.
Al met al is de Canon RF 24-105mm f/2.8L IS USM een uitstekende lens die perfect past bij mijn fotografiebehoeften. Het staat nu bovenaan mijn verlanglijst.

Pluspunten

• Zoombereik
  • Lichtsterkte

Stijn80 20-06-2024

Veelzijdige en krachtige lens voor elke situatie

Onlangs heb ik de Canon RF 24-105mm f/2.8 mogen testen, een veelzijdige lens die perfect is voor zowel fotografie als videografie. Ik had ook de kans om de Power Zoom-adapter te testen, wat een geweldige toevoeging bleek te zijn. De lens heb ik op een canon r6 getest.

Mijn eerste indruk van de lens was zeer positief. De bouwkwaliteit is uitstekend, hoewel hij wat zwaar aanvoelt maar dit is te verwachten bij een lens van deze klasse. Persoonlijk vind ik het wel fijn, het geeft mij het gevoel dat ik een lens van kwaliteit in handen heb. Tijdens een 10 km lange wandeling door een duingebied bleek het gewicht geen probleem te zijn. De lens voelde nooit te zwaar aan, zelfs niet na langdurig gebruik.

De Power Zoom-adapter was eenvoudig te bevestigen met drie kleine schroefjes. Hoewel de lens hierdoor iets uitsteekt aan de zijkant, stoorde dit me niet. Een klein nadeel dat ik ontdekte, is dat mensen met kleinere handen, zoals ikzelf, moeite kunnen hebben om zowel de Power Zoom als het diafragma tegelijkertijd te bedienen.

Het constante diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik is fantastisch. De irisring werkt soepel en geruisloos, wat ideaal is voor het aanpassen van het diafragma tijdens het filmen zonder onderbrekingen. De bokeh is prachtig en zorgt voor een mooie achtergrondonscherpte.

De optische beeldstabilisatie is een grote plus, vooral voor video-opnames. In combinatie met de IBIS in mijn camera kon ik stabiele beelden vastleggen zonder statief. De autofocus is snel, stil en zeer nauwkeurig, zoals ik van Canon gewend ben.

De Power Zoom-adapter PZ-E2 biedt vloeiende zoombewegingen en extra controle tijdens het filmen. Hoewel ik deze niet vaak gebruik, waardeer ik de toegevoegde functionaliteit.

Ik zou deze lens zeker aanbevelen. Hij is een echte allrounder voor zowel fotografie als video, en de kwaliteit en veelzijdigheid maken hem tot een essentiële lens in mijn uitrusting.

Pluspunten

• robuuste en goeie bouw
  • geweldig bereik en lichtsterk

Minpunten

• minder geschikt voor light travelers

Wazzy 03-01-2024

Canon at its best

Een fantastisch toevoeging aan de reeks selectie van Canon RF lenzen, hoog waarschijnlijk een van de alle beste lenzen die momenteel te krijgen is. De aanschaf is aan de duren kant maar gezien de uitgebreide mogelijkheden dit lens bied is het zeer de moeitewaard, je zult geen spijt krijgen.

Pluspunten

• Uitgebreide functies
  • Geweldige lens voor de meeste situaties
  • Compleet met zonnekap, tas en statief beugel

Minpunten

• Aan de zware kant
  • Prijzig
  • Moet besteld worden