Philips Showline Media Center

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips Showline Media Center op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Martin8 24-09-2007

Na zoveel tijd en moeite in deze MCE gestopt te hebben werd het eens tijd om mijn ervaringen te delen. Ik heb de Philips MCP9350I nu 1,5 jaar en het werkt nu perfect.
Mijn grootste leermomenten waren:

1-Ik heb de MCP gekocht omdat ik tijd wou uitsparen met het bouwen van een eigen MCE. Dit is een illusie. Het kost veel tijd om de MCP goed te doorgronden om deze optimaal in te stellen. Veel op internet gekeken en vele discussies gevolgd. Helaas jammer de belangrijkste forum met informatie is verdwenen. Overigens heeft het niet alleen te maken met de Philips maar vooral ook met MCE op XP. Maar daar over later meer.

2-Resolutie en beeldformaat. De eerste tijd (weken) heb ik gewerkt aan het optimaliseren van het beeld. Het is niet mogelijk om (ook niet via Powerstrip) een eigen resolutie te maken en te gebruiken. Dit komt door de ingebouwde grafische kaart. Wat mij het meest heeft gestoord dat Philips een LCD scherm tegelijk met de MCP op markt brengt met een native resolutie van 1366 x 768 terwijl de MCP dit niet aan kan. Denk je dat je compatible producten koopt door alleen Philips producten aan te schaffen. Helaas. NA veel gepuzzel en vervloeking heb ik de volgende configuratie. Ik gebruik de resolutie 1920x1028 waarbij ik een kleine overscan heb ingesteld. Ik heb een DVI-D (verguld) als verbinding. XP ziet er niet uit maar MCE prima en vooral digitaal beeld is perfect. (Voor installatie etc pas ik eerste de resolutie aan zodat de LCD als computer scherm wordt aangestuurd.)

3-Via de analoge tuners is de kwaliteit van het beeld slechter dan direct via kabel in de TV. Dus snel over naar digitale televisie. Dit heb ik gedaan met Casema en met behulp van een tweetal dure FireDTV tuners (extern aangesloten met firewire). Dit kan omdat er 2 firewire verbindingen aan de achterkant zitten. Een van de weinige die dit heeft. Het beeld is nu echter heel erg mooi. Mede dankzij FireDTV en digitale kabel. Het ellende met kabel en Casema is wel het gerommel met de zenderindeling. Telkens als Casema 1 zender verandert komt het erop neer dat ik meerdere zender kwijt raak en de MCP opnieuw moet instellen. Dit kost toch snel een klein uurtje. Zelfs de overgang van Talpa naar RTL 8 heeft geleid dat ik BBC 3 en 4 kwijt raakte. Dit is ook de reden waarom ik geen digitenne heb. Let op: XP en MCE en ook vista kunnen nog steeds niet goed overweg met de digitale TV via de kabel. Je moet nog steeds de PC foppen door de DVB-T te misbruiken. Dit is de grootste reden waarom ook het instellen van de TV zenders zoveel tijd kost.

4-Snelheid: ondanks de garantie heb ik er 1gb aan geheugen bij gestopt. 1x1024 waarbij de originele geheugen bank heb omgewisseld met de nieuwe en verplaatst. Dit levert inderdaad een beter en betrouwbare MCP op. Betere stabiliteit en iets sneller.

5-Geluid: door de MCP te verbinden met een digitale COAX kabel met de hifi set en het doorsturen van het geluid met SPDIF. Krijg je een perfecte dolby geluid over je 5.1 surround set. (B&W) . Vergeet niet ook in MCE het geluid van de DvD speler juist in te stellen over 5.1 kanalen.

Voordelen:
-Erg erg stil – alleen bij het terugspelen van een DVD maakt ie veel geluid.
-Mooi design (smaken verschillen maar deze past perfect bij mijn Harman Kardon hifi.)

Nadelen:
-Windows XP is er instabiel.
-Grafische kaart heeft te weinig mogelijkheden. Ondanks alles toch een goed beeld.
-MCE is en blijft tijdrovend om goed in te stellen.

TIP:
Heb je geen zin om je te verdiepen in de mogelijkheden van dit apparaat en wil je niet veel tijd hieraan besteden om deze machine optimaal in te stellen. Koop deze dan niet. Echter koop dan geen enkele MCE of geef meer dan 2000 euro uit voor een kant en klare bak die is gebouwd door professionals waarop alles perfect is geïnstalleerd en ingesteld voor digitale TV. Oh en zelfs dit kost nog veel tijd.
Wil je alleen lekker TV kijken en digitaal opnemen. Koop dan een dvd recorder met harddisk. Maar wil je een optimale multimedia PC waarmee je video's, muziek en foto's wil bekijken besteed hier dan ook tijd voor en is deze Philips MCE een prima keuze.

gheronimo 31-07-2007

Hoi, Ik heb het apperaat ook al ca. een jaar en staat onverrichte zaken in de huiskamer... Zwaar teurgesteld zijn we in de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid!!!

Zeer slecht beeld
netwerk adapter geeft aleen maar problemen, dus kabel ertussen...

Wij zijn echt meer dan teleurgesteld in de apperaat.

Overigens hij hangt in een B&O systeem dus daar ligt het niet aan.

Groeten, Jeroen

Jeroen65 09-07-2007

Bijna anderhalf jaar geleden heb ik dit apparaat aangeschaft. Het apparaat staat netjes in de huiskamer. Geen moment heb je het idee dat je een lelijke PC in je huiskamer hebt staan. Ik hoor het apparaat nauwelijks. Voor de afvoer van warmte heb ik de achterkant van het (teakhouten) meubel onder de TV moet uitzagen.

Ik was benieuwd wat Philips doet om standaard PC-perikelen als updates e.d. te vermijden. Helaas bleek dat er niet speciaals was geregeld . Direct na het doorlopen van de configuratiemenu's mocht ik het programma verlaten en naar de desktop gaan om de om updates klagende virusscanner het zwijgen op te leggen. Ook diverse andere aanpassingen en handmatig te installeren updates van drivers waren nodig om de boel goed op gang te krijgen.

Het interne geheugen heb ik uitgebreid van 512 naar 1024 MB. Op internet lees je ook verhalen van mensen die de harde schijf hebben vervangen door een groter model. Dat heb ik niet gedaan. Het apparaat staat in verbinding met twee andere PC's in huis, waar we nog-niet-bekeken tv-programma's tijdelijk stallen als dat echt nodig is.

Ik heb ook geen Vista geïnstalleerd. Het apparaat vertoont soms wat XP-kuren, vooral als de kinderen het apparaat gebruikt hebben als normale PC. Op internet lees je dat MCE in Vista wat stabieler is dan op XP. Ik heb er onvoldoende last van om actie te ondernemen. Af en toe het apparaat of het MCE-programma opnieuw starten voldoet.

Aanvankelijk had ik moeite om de beeldkwaliteit van TV-opnames goed te krijgen. De ingebouwde kaart voor ontvangst van analoge tv is niet veel beter dan die van andere merken. Analoge kaarten zetten het analoge signaal om naar digitaal signaal. Voor mijn analoge beeldbuis-TV werd dit vervolgens weer omgezet naar een analoog beeld.

Toch viel vooral nadat ik mijn oude tv verving door een LCD-tv me de matige kwaliteit van de analoge kabel op. Maar ook met de beeldkwaliteit die mijn LCD-tv uit de analoge kabel weet te halen, ben ik niet blij.

Daarom heb ik in januari 2007 twee maatregelen genomen:
- De MCP9350i, de TV en het signaal van Casema leken elkaar te storen (aardlus). Met een goede antenneversterker die de aarde ontkoppelt en goede antennekabeltjes en -dozen (Hirschmann) werd het signaal al een stuk beter.
- Ik ben overgestapt van analoge ontvangst op digitale ontvangst met tweede FireDTV's van Digital Everywhere. De FireDTV is een kabeldecoder die je met Firewire aansluit op je PC met MCE (of een gratis alternatief als Media Portal). In het kastje plaats je de smartcard van je provider. In mijn geval is dat Casema. Het grote voordeel van deze oplossing is dat het digitale signaal van de kabel digitaal wordt doorgestuurd naar je PC en vervolgens digitaal via DVI op je HDMI-ingang op je tv wordt getoond. Dat levert een heel strak beeld op.

Sinds we dit apparaat hebben, kijken we alleen nog maar TV via de MCP9350i. Grappig is vooral dat onze manier van tv kijken is veranderd. Met een puberdochter en -zoon in huis heeft iedereen zijn voorkeuren. In de praktijk stelt ieder van te voren in wat hij of zij wil zien en kijkt het opgenomen programma af als er geen anderen zijn die het programma niet willen zien. Per saldo kijken we vooral minder TV en wordt er nauwelijks meer gezapt.

We gebruiken de MCP9350i ook voor veel andere doeleinden:
- Uitzending Gemist van de publieke omroep heeft een prachtige plugin waarmee je op TV allerlei programma's, documentaires etc. kunt zien. De resolutie is niet heel hoog, maar je kan met je afstandsbediening precies uitkiezen wat je wanneer wilt zien.
- De publieke omroep heeft ook een plugin om acht digitale kanalen (Journaal 24, Holland Doc, Consumenten TV, etc.) via internet op je tv te bekijken (ook in lage resolutie).
- Al onze oude CD's heb ik gescand. Vroeger konden we veel CD's weggooien omdat ze niet netjes in het doosje werden teruggelegd. Nu klikken we er met de afstandsbediening doorheen.
- Digitale radio kun je zowel van de FireDTV decoder halen (perfect geluid) of van het Internet. Ideaal als je een niet reguliere zender als Studio Brussel in Nederland wilt ontvangen.
- We bekijken heel regelmatig digitale foto's (nu nog een manier vinden om de oude fotoalbums te scannen zonder daar dagen aan te besteden)
- Voor diverse web sites zijn plugins gemaakt: NU.nl, Buienrader, Google Maps, weerberichten, etc.

Eigenlijk zou ik alleen nog graag e-mail willen lezen en schrijven in MCE. Daarvoor moeten we nu nog naar zolder. Een andere wens is om HD-tv te kunnen ontvangen (Film1). Met Media Portal schijnt dat te kunnen. Helaas ontbreekt me de tijd en de lust om daarmee te experimenteren.

Ik lees dat andere gebruikers hieronder problemen met het geluid melden. Zelf heb ik de MCP 9350i via SPDIF aangesloten op een surround systeem. Dat geeft een prachtig geluid.

Samengevat: ik ben enthousiast, maar wel nadat ik behoorlijk wat aanpassingen en uitbreidingen heb moeten doen. Ik had er (ongewenst) een hobby bij. Maar een goed ogende, stille kant-en-klaar apparaat met volledig digitale ontvangst zonder dat onderhoud nodig is, ben ik nog niet tegen gekomen.

arie scholten 21-04-2007

Ik heb dit apparaat ook al een jaar in bezit. Ik heb vier kinderen en heb een gigabit netwerk door het huis aangelegd. we nemen de kinderseries, tienerseries, national geografic, en onze series tot diep in de nacht op. ieder kan op zijn of haar eigen plekje in huis de opgenomen stukjes bekijken in digitale kwaliteit. Het werkt perfect, daarom heb ik nog geen vista durven installeren. Heeft dhr, bolhuis misschien een site of verwijzing naar de extra driver die hierbij horen. als ik Vista installeer en hij doet het daarna niet meer hoef ik niet meer thuis te komen ;-). In ieder geval hebben wij onze videorecorders, dvd-spelers vorig jaar al de deur uitgedaan. Ik zou nog wel een dvb-t tuner extra willen installeren om van de kabel digiitaal te kunnen ontvangen. laatst nog een HD-filmpje onderwater gemaakt van onze laatste duikles in het zwembad. even op de mediacenter en overal kan je het bekijken. jammer dat je familie nog niet kan inloggen via nieuw zeeland. iets voor in de toekomst misschien?

Bolman 19-04-2007

Ik heb dit apparaat nu ruim een jaar in mijn bezit! Mijn ervaringen zijn als volgt:
Ook ik heb opstartproblemen gehad. Vooral het opstarten vanuit de standby-stand. Beeld is verder goed.(op een LCD beamer van 3X2 meter!) Functies werken ook goed en het apparaat is lekker stil. Hij moet echter wel heel goed zijn warmte kwijt kunnen! Er zijn best nog wat kleine zaken die beter konden. Maar over het algemeen werkte alles prima.

Toch heb ik zelf de stoute schoenen aangetrokken en heb de boel overgezet naar Vista.....Na het treffen van de nodige voorbereidingen, heb ik Vista geinstalleerd. En met succes! Het apparaat voldoet nu aan alle verwachtingen en is supersnel.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de probleempjes niet zozeer een probleem van het apparaat zelf zijn, maar meer in de Window-XP installatie gezocht moeten worden. Ik heb onder Vista geen enkele klacht meer! Gewoon een geweldig apparaat waar zelfs de kinderen (8 en 13 jaar) goed mee uit de voeten kunnen!

Dus mensen.......Het is echt geen slecht apparaat! Het is en blijft een pc..........
Hij gaat bij mij voorlopig de deur niet meer uit!

Cornel 18-11-2006

Heb afelopen dagen met een Philips mediacenter mogen spelen, en daar ben ik
toch behoorlijk op teruggekomen!
Philips maakt goede televisie's, maar van computertechniek hebben ze totaal
geen kaas gegeten, de problemen zijn talrijk.
Pluspunten:
Zeer scherp en gedetailleerd windows beeld op mijn plasma (als een goede CRT
computer monitor!)
Veel bijgeleverde kabels
Fraai design

Min punten:
Windows start moeilijk op
Blijft na iedere update of HD opname in ''opstarten hangen'' (alleen stekker
eruit trekken ja, ja ) dat werkt.
Bereau blad en taakbalk springt in de kleur rood en bruin, moet ik dan telkens
handmatig terugbrengen in de oorspronkelijke kleur.
DVD speler valt qua presaties erg tegen
Krijg geen geluid via de digitale kabel (MC out TV in)
Afstands bediening reageerd zeer traag en erg on overzichtelijk
Apparaat maakt vrij veel herrie (koel ventilator)
Rare en vreemde manier hoe je die coaxkabels moet aansluiten (splitter ipv
doorlussen)

Kortom een apparaat dat zeker niet aan te bevelen is, ben inmidels een illusie
rijker en ga komende week gewoon een losse nieuwe PC toren kopen met DVI
aansluiting, en dit apparaat gaat terug!

Philips heeft veelst te voorbarig geweest met dit toestel, ze moeten hun
huiswerkt omtrent Mediacenters nog eens goed overdoen. (op de Philips helpdesk
geven ze schoorvoetend toe dat het apparaat last heeft van kinderziektes)

Stan Boesen 16-10-2006

Ik heb ook bijna alle problemen die de heer Van Slooten opnoemt gehad. Na een
half jaar ellende heb ik het ding uiteindelijk maar te koop gezet. Te veel
frustratie. Ik ben de hele dag al met computers bezig, dan heb je geen zin om
's avonds nog eens de problemen van een media center op te lossen. Volgens mij
zit de oorzaak in een slechte (lees goedkope) combinatie van de gekozen
hardware. Ik heb nog staan twijfelen omdat hij zo weinig geheugen had, maar uit
eindelijk toch overstag gegaan. Zonde van het geld.

Pidi 01-09-2006

De problemen van Van Slooten herken ik absoluut niet. Het lijkt me dat deze
meneer een maandagmorgen model heeft, welke er van alle electrische apparaten
kunnen zijn.

Ik heb het apparaat nu 1,5 maand in m'n bezit en ben er zeer tevreden mee. Hij
doet wat hij moet doen, zonder problemen.

Nadelen:
* ik heb het apparaat op een lage TV kast staan en daar resoneert hij nogal op.
Dat geeft een lage bromtoon als ie aanstaat. Maar dit heb ik op weten te lossen
door in het midden aan de onderkant van het apparaat een extra rubbertje te
plaatsen. Nu valt het nauwelijks meer op.
* Bij mij gebeurt het heel soms dat het apparaat uit de standby stand komt (om
de gids bij te werken of iets op te nemen) en dan vervolgens niet meer
terugkeert. Op zich geen probleem: met 1 druk op de knop staat ie weer standby.
* De opname buffer voor Live-TV vind ik wat klein. Hiervoor had ik een HDD
recorder van Philips en die had een buffer van 3 uur. Soms zette ik dat
apparaat 's avonds gewoon aan, ging ik andere dingen doen, en kon ik later tot
3 uur terug kijken. Bij de Showline is dat volgens mij maar een half uur. Ik
heb nergens kunnen vinden waar ik dit in kan stellen.
* De coax kabel gaat in de Showline, en deze wordt vervolgens aangesloten op je
TV (middels HDMI of wat dan ook). Ik kijk echter niet altijd TV via dit
apparaat, dus moet ik de coax kabel doorlussen naar m'n TV. Dat moet met behulp
van een coax splitter. En dat is jammer, want dat geeft toch iets
kwaliteitsverlies. Liever had ik gezien dat het signaal zoals op iedere andere
video of hdd-recorder werd doorgelust.

Voordelen:
* Beeld is prima. Het is niet zo mooi als rechtstreeks van de kabel, maar zeer
acceptabel.
* Ik ben nog nooit synchronisatie problemen tegengekomen.
* Het is fantastisch om eindelijk echte High Definition beelden op je HD TV te
kunnen bekijken. Simpelweg wat demo's downloaden van internet, en genieten maar.
* Meegeleverde toetsenbord werkt perfect. Ik zit zelf regelmatig zo'n 2,5 meter
bij de TV vandaan en dat geeft geen enkel probleem.
* Mooi design. Misstaat niet in een mooi interieur.
* Ik ben nog nooit een apparaat tegengekomen dat zo compleet wordt geleverd.
Alle denkbare kabels zitten er bij.
* De Windows Media Center software is om van te genieten! TV, Video, Muziek,
Internet; alles kan. Met wat plugins kun je ontzettend leuke dingen doen:
Gewoon lekker met je afstandsbediening op de bank Uitzending gemist kijken, of
TV, of je e-mails lezen, of je RSS feeds bekijken, of het weer, of al je foto's
voorbij laten komen, of je MP3's afspelen enz. enz.
Er kan al veel en dat wordt alleen maar meer!

Conclusie: Ik ben tevreden over het apparaat en vind het nog steeds een
aanwinst!

Remco21 13-07-2006

Heb in tegenstelling tot Dhr. van Slooten hele andere ervaringen met de
MCP9350i. Het probleem van het spontaan ontwaken is via onderstaande link op te
lossen:

Sowieso zijn veel wetenswaardigheden te vinden via:

De Philips MCP9350i is bijv. wel degelijk stil. In vergelijking met andere
Motion en Motion Adaptive de-Interlacing). Verder schitterend design. Alleen
jammer dat er geen bijpassende receiver te vinden is (DFR9000 lijkt er nog het
meeste op).

Van Slooten 05-07-2006

De problemen met dit apparaat zijn talrijk. Om er een paar te noemen; Hij komt
spontaan uit de standby en blijft dan hangen bij 'opstarten'. 's Avonds
uitgezet, 's ochtends staat hij gewoon weer aan. Je moet hem dan overigens
eerst weer uitzetten om vervolgens echt te kunnen opstarten. Roll-up 2
installeren, de tijdsynchronisatie uitzetten en de nieuwe display driver
installeren helpt allemaal niet.
Regelmatig komt het voor dat er niet geluisterd wordt naar de uit knop. Niet op
de afstandbediening en niet op het apparaat zelf. Ook langer indrukken geeft
geen resultaat. Enige oplossing; de stekker (ja, ja) er uit trekken.
Het toetsenbord signaal wordt erg slecht ontvangen. Typ een paar woorden en de
helft van de letters zijn niet doorgekomen. Richten op de sensor en niet meer
dan 1,5 van het apparaat gaan zitten. De batterijen zijn al vervangen; daar lag
het niet aan.
Als het apparaat volledig uit heeft gestaan en je start het daarna weer op
geeft hij aan dat de tuner niet geconfigureerd is. Sluit je de media center
schil vervolgens af en start je die opnieuw dan is de tuner opeens wel weer
geconfigureerd.
En dan het geluid. Ik heb mensen horen beweren dat hij 'stil' is. De mijne
zeker niet. Een lage brom met daar tussen door een hele hoge piep. Zet je hem
niet met z'n achterkant tegen een muur oid aan, dan is het geluidsniveau
eigenlijk niet acceptabel.
Als laatste in deze zeker niet uitpuntende lijst moet de opmerking worden
gemaakt dat hij eigenlijk onacceptabel traag is. Dit heeft met name met te
weinig geheugen te maken. Bij het opstarten staat de Media Center schil klaar
en klinkt pas 10 seconden later het geluid en pas weer 10 seconden later kun je
eindelijk door het menu navigeren.

Conclusie moet eigenlijk zijn dat dit apparaat zo niet op de markt had mogen
worden gebracht. De Philips Service desk geeft op alle opmerkingen steeds een
standaard antwoord. Er zitten duidelijk geen kenners van het apparaat.
Kortom: met een grote boog om dit product heen lopen. Hij ziet er leuk uit,
maar je haalt je een hoop ellende en frustratie op de hals.

Maurits5 29-06-2006

Hoi

Ik heb de media center een maand in mijn bezit mijn lcd is er niet voor
geschikt hij is aangesloten via scart en ook geprobeert via de s-video maar dan
val het madia center erg tegen maar het ligt niet aan de mediacenter dat het
tegen valt maar aan mijn lcd tv.

Dus toen ik een keer bij een vriend via de de div-i aangesloten had ging er een
wereld voor me open echt te gek

Piet A 02-06-2006

Op 30 januari dit jaar heb ik het apparaat in gebruik genomen.
Eindelijk een totaaloplossing voor alles in één mooi apparaat en van een goed
merk.
Het was supersnel geïnstalleerd, maar er ontbrak wel een hele belangrijke
aansluiting component zit er niet op. Snel kwamen er problemen.
De beeldkwaliteit is op zich wel goed maar bij snelle bewegingen op het beeld
(voetbalwedstrijd) gaat het beeld schokken. Niet om aan te zien.
er zijn veel problemen met de synchronisatie van het geluid.
Bij de helft van de programma's loopt het niet gelijk.
Het systeem kan je op Stand-by zetten en weer relatief snel opstarten.
Maar elke ochtend stond het systeem op “opstarten” en hing.
Alleen de stekker uit het stopcontact hielp om het geheel weer op gang te
helpen.
Alle tips en aanwijzingen van de helpdesk hielpen niet.
Uiteindelijk is het apparaat opgehaald om nagekeken te worden.
Na verschillende keren bellen, is het apparaat na 6 weken weer teruggebracht.
Een tv kaart was vervangen. De beeldkwaliteit bleek onveranderd. Allen het
hangen was opgelost. Maar er bleken weer nieuwe problemen voor in de plaats
gekomen.
Alleen de VGA aansluiting werkte, maar alle anderen niet.
Opnieuw aan de bel getrokken bij de helpdesk. Daar kreeg ik te horen dat men
niets meer voor mij kon betekenen en dat het apparaat maar bij de leverancier
moest terugbrengen.
Nu zit ik een aantal illusies armer zonder Mediacenter.
Ik hoop voor de andere bezitters dat ik pech heb gehad met het apparaat.