Denon AVR-4308

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Denon AVR-4308 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

BDC 22-05-2010
Geschreven voor: Denon AVR-4308

In verband met de nieuwe Denon receiver producten heb ik een van de laatste 4308 in de aanbieding kunnen kopen. Ben er blij mee!! Machtig apparaat, veel vermogen, veel mogelijkheden en erg goed geluid. Naast de gangbare formaten speelt deze receiver ook hdcd signalen, ik had er een paar liggen, kon er tot nu toe niets mee, maar het resultaat is erg goed!! Aan de Denon sound moest ik best even wennen, minder opvallend dan bijvoorbeeld Onkyo, maar na enkele weken spelen vind ik het eigenlijk alleen maar mooier worden. Aanrader!!

MevrouwSeniorAudiofreak 24-09-2015

Beste /Geachte Meneer
Overweeg alstublieft aan mevrouw : senior te verkopen OM geluid van mijn 30 SACD(super-audio-cd) in te beleven EN mijn eigen stereo opname 48khz/24bit , wafe-bestand VAN negenduizend zingende mensen in jaarbeurs-hal EN kerken.

Vriendelijke groet

Emiel F 25-12-2007

Ik heb voor de AVR-4308, de redenen hiervoor zijn:

- De mogelijkheid voor bi-wire aansluiting
- Digitenne voor de radio zit er standaard bij.
- Je kan een externe harddisk op aansluiten voor
een bijna oneindige jukebox.
- De instelmogelijk heden zijn er in overvloed (het is
wel aan te raden om hem op tv aan te sluiten om de
menu structuur wat beter visualiseren).
- En natuurlijk het klankbeeld, erg mooi en helder.

Zelf heb ik hier B&W CDM-serie boxen op aangesloten.

Richard2 25-12-2007
Geschreven voor: Denon AVR-4308

Veel instelmogelijkheden, dito handleiding maar goed te doen icm on screen menu. Had hiervoor een NAD T773 die qua muzikaliteit in eerste instantie (was even teleurstelling) beter presteerde met mijn (gemodicificeerde) DALI 6xxx 5.1 speakerset, m.n. in stereo. Inmiddels de Frontspeakers BI-Amp / Bi-Wire aangesloten en nu komen de speakers (weer) echt tot leven (ondanks het feit dat het geen superdure speakers zijn), veel detail, goede kanaalscheiding en harmonieus klankbeeld met veel kracht, ook in gewoon stereo. Gebuik verder ook netwerkverbinding met compliant NAS Device (Twonkyvision) en speelt werkelijk alles met zeer goede kwaliteit af (mp3, flac). Top! Ook DAB werkt goed en mijn Philips Mediacenter speelt ook alles prachtig via de Receiver af (beeld en geluid). Ook SACD en DVD Audio klinkt gewoon goed via de DENON Link verbinding met de DENON DVD-3930.

Dairybeat 31-10-2007
Geschreven voor: Denon AVR-4308

Laat ik beginnen met te zeggen dat wie last heeft van 'handleidingvrees', niet aan deze receiver moet beginnen.
Dit is waarschijnlijk de meest veelzijdige receiver die nu op de markt is, dus zal er veel beschreven moeten worden. Helaas gebeurt dat vaak niet op de meest heldere wijze, waardoor er regelmatig enige frustratie kan ontstaan...

Deze receiver zou eigenlijk een A/V-versterker genoemd moeten worden met receiver opties, want er zitten 7 versterkers in van 140 watt aan 8 Ohm over het gehele frequentiespectrum.
Van die 7 versterkers zijn er 4 voor het surround. Indien je er daar 2 niet van gebruikt, dan kun je die via by-amping aan de 2 frontversterkers toevoegen, zodat je voor die 4 x 140 watt ter beschikking hebt en dát is een uitkomst heb ik gemerkt!
Uiteraard moeten je speakers wel 4 aansluitingen hebben met gescheiden laag- en hoogweergave.

Mijn Canton Vento 809 speakers vond ik altijd wat terughoudend met mijn vorige A/V-versterker, de Yamaha DSP-A1 met 5 x 110 watt.
Met deze Denon receiver had ik wél gelijk een verbetering in de geluidskwaliteit, maar de terughoudendheid bleef toch enigzins aanwezig. Nadat ik de speakers d.m.v. by-amping had aangesloten, kwamen ze echter ineens tot leven; het verschil in dynamiek was enorm. De kracht in het laag was fors toegenomen, met verder een schoon en rustig geluidsveld in de breedte en diepte; ik kreeg gelijk toch wel ontzag voor het apparaat!

Voor het instellen van het surround is een setup-microfoon meegeleverd. Je kunt daarmee vanaf diverse luisterposities het surround afstellen. Ik heb dat gebruikt, maar ik merkte dat het signaal naar mijn frontspeakers in decibellen was teruggenomen. Via de frontspeakers-output, heb ik tevens een high-output aansluiting naar mijn subwoofer lopen, dus die kreeg gelijk ook minder db's te verwerken en dát merkte ik toch wel in teruggenomen dynamiek.

Ik gebruikte eerder altijd een decibelmeter en daar ben ik toen weer op teruggevallen. De frontspeakers houd ik dan op nul en pas daar de surrounds op aan. Een (in mijn visie onnodige) centerspeaker gebruik ik niet, het resultaat was dat ik weer de normale dynamiek terug had.

Het Receiver gedeelte heeft betrekking op FM, DAB en Internet radio, waarvan de 1e optie algemeen bekend is.
DAB is digitale radio en Denon levert bij de receiver een binnenantenne. De kabel daarvan is 2 meter lang, welke ik moest verlengen. Ik kon echter nergens in Nederland via Internetwinkels zo'n kabel vinden, dus heb ik die maar in Engeland gekocht; daar bestaat DAB namelijk al veel langer.
De ontvangst met die antenne is verrassend goed, je moet wel even experimenteren wat de beste plaats is voor de antenne.
Voor een kwalitatieve goede ontvangst is vanaf 80% signaalsterkte nodig, maar bij mij zit dat tussen de 94 en 100%. Het aantal Kb's waarin wordt uitgezonden echter, zit 'slechts' tussen de 128 voor muziek, tot 160 voor het nieuws.
Voor Internet radio heb je een ADSL-Router nodig met een Etherneraansluiting. Die bij mij, een KPN-Planet, 'las' de Denon automatisch en ik heb nu de beschikking over zo'n 7.000 stations. In alleen de USA bijvoorbeeld, kun per afzonderlijke Staat alle radiostations scannen en dat kun je verder natuurlijk ook wereldwijd; héél leuk als je je verveelt!
Voor ontvangst via de Router hoeft je PC trouwens niet aan te staan.

De receiver doet ook aan upscaling, dat is het omhoog converteren van de videosignalen: 460p/576p/720p naar 1080i of 1080p. Je Tv of Monitor moet die HD beeldlijnen wel kunnen verwerken natuurlijk en dat moet geschieden via een HDMI kabel.
Via mijn Denon DVD-3930 dvd-speler heb ik bekeken of het verschil gezien kan worden en dat kan ik positief bevestigen. De Dvd's waren 576p, met 4:3 en 16:9 beeldverhoudingen naar een full HD Tv. De focus werd merkbaar duidelijker dan via de 576p componentweergave. Ook kreeg je met beide beeldverhoudingen méér beeld te zien, via de componentweergave viel er beeld aan de randen weg.

Voor multikanaals Audio, waaronder ook SACD, gebruik ik tussen de dvd-speler en de receiver een Denon AK-DL1 digitale link kabel.
In (pure direct) stereo moet die het echter ruimschoots afleggen tegen de V.D. Hul's 'The First Ultimate'. Die gebruik ik voor het analoge stereo-cd signaal naar de receiver, wat veruit de beste optie is.
Wat ik ook matig vind van de kabel zijn de aansluitingen, dat is gelijk als bij telefoon- en ethernet kabels. Het zit wel vergrendeld, maar wel erg wiebelend en ik vraag mij echt af of er wel sprake kan zijn van een goed kontakt. De stevige RCA aansluitingen overtuigen mijn inziens veel meer.

Ik heb, denk ik..., één fout kunnen ontdekken in de programmering van de receiver.
Indien je een hoofdtelefoon aansluit, dient volgens de handleiding het signaal naar de speakers verbroken te worden. Dit gebeurd echter maar gedeeltelijk, het by-amping signaal naar de frontspeakers blijft gewoon aan; foutje Denon...?

Het apparaat heeft nog veel meer mogelijkheden en die heb ik nog niet onderzocht of zal ik niet gebruiken.

Waar ik wel blij mee ben is dat dit ook een A/V receiver is voor diegenen die veeleisend zijn betreffende een goede geluidsweergave. Mij heeft die zeker overtuigt in Surround, SACD, HDCD en gewone CD weergave; daar is Denon zeker in geslaagd!

esb 06-09-2007
Geschreven voor: Denon AVR-4308

Dindag 4 september geleverd gekregen vanuit duitsland. Hij is vooral groot, zeker vergeleken met mijn vorig stereo versterker. Installeren duurt zeker een dag. Heb er zelf drie dagen mee aan het stoeien geweest om alles uit te proberen en goed te zetten, alleen het afspelen van plaatjes vanaf mijn computer lukt nog niet en het instellen van het draadloos netwerk loopt bij mij niet goed. Kwam er vanmiddag achter dat ik misschien wpa2 ipv wpa heb gekozen. Op zich maakt het voor mij niet uit want ik gebruik toch een bedraad netwerk. Heb ook nog problemen gehad met mijn 1910 dvd speler. Die hing iedere keer als het via een dvi-hdmi kabel via de receiver afspeelde. Heb dit opgelost door er een nieuwe firmware in te laden.

De geluidskwaliteit is nog beter als mijn PMA1500 die ik hiervoor had. Heb nog niet echt kunnen luisteren naar DVD's met 5.1 geluid. Ga dat morgen doen.

De megelijkheden van deze receiver zijn legio en kan de meeste wel gebruiken. DAB alleen nog niet omdat het ontvangst bij mij niet goed is.

Ik vind hem het geld wel waard, mocht je het toch te veel vinden is de 3808 een waardige vervanger.