Marantz NR1601

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Marantz NR1601 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

MarcelSteeg 18-04-2011
Geschreven voor: Marantz NR1601

Sinds een paar dagen dit apparaat in bezit, wat een gaaf apparaat! Erg eenvoudig qua bediening en het instellen was echt zo gebeurd. Ik heb deze versterker samen met de Harman Kardon HKTS2 boxen aangeschaft en het geeft echt een super geluid.

De handleiding was erg overzichtelijk en loodste me er zo doorheen. Geluid klinkt echt top, maar ik was ook een erg oude 'alles in 1' set gewend :)

Je kan de handleiding ook online downloaden:

xmaster 20-02-2011
Geschreven voor: Marantz NR1601

Lang op zoek geweest naar een compacte goede receiver. Daarbij viel het oog op de nr1501. Toen echter de nr1601 uitkwam met een aantal uitbreidingen, m.n. usb voorkant, A,B switch en hdmi 1.4, meteen gekocht bij bekend bedrijf dat toen een "btw-vrij-actie" hield. Daar heb ik tot nu toe absoluut geen spijt van. Geweldig apparaat! Zeer mooi helder, rustig geluid. Prima vermogen voor behoorlijk grote huiskamer. Veel instellingen mogelijk. Wel sober menu-display voor instellen op tv. Maar ach, dat hoeft niet vaak. In specificaties staat wel vermeld A+B, maar is niet echt zo. De B schakeling is voor heigh-(front) speakers. Je kunt dus wel schakelen tussen A of B, maar niet beide tegelijk. Wel erg gebruiksvriendelijk dat bronnen en instellingen (uitvoer)automatisch herkend worden.

Jorrith76 11-01-2011
Geschreven voor: Marantz NR1601

Een aantal maanden geleden deze reciever gehaald. Mijn oude receiver was na 13 jaar dienst niet echt meer van deze tijd, en was alleen stereo. Je wordt als je zo'n stap maakt van een vrij simpele receiver naar een zeer uitgebreide toch wel wat overdonderd door de vrij dikke handleidingen (2 stuks! maar je hebt maar 1 nodig, de andere is in andere talen dan nederlands) die bij de receiver geleverd worden, maar eigenlijk wijst alles zichzelf voor de basisfuncties en met behulp van het on-screen menu op de tv is alles vrij eenvoudig in te stellen. De handleiding was voor mij ook duidelijk genoeg om de vragen die ik had te beantwoorden. De handleiding zelf is per taal opgedeeld in een basis- en uitgebreide handleiding. De basis handleiding is handig voor een snelle setup, en mocht je later dingen willen aanpassen/verbeteren dan staat alles wat je wilt weten in het uitgebreide deel.

Geluid:

Het geluid wat uit deze receiver komt is warm, zuiver en ook al lijkt 50 watt niet veel, het is meer dan genoeg voor de gemiddelde huiskamer. De vorige reciever die ik had was ook 50 watt rated, maar deze doet daar rustig nog een schepje bovenop. Mijn speakerset (Visaton Alto II zelfbouw, basreflex 2-weg) produceert van nature al flink wat bas dus op de hogere volumes is het voor de buren aangenamer dat ik luister op de direct mode. Maar heb je kleinere speakers en geen subwoofer dan kan de auto mode prettiger zijn. (let wel, ik ben geen echte audiofiel)

Mogelijkheiden:

Qua features zit het met deze receiver best wel goed. Veel dingen zijn apart in te stellen, en de audio setup met audissey ging ook vrij eenvoudig. (wel even wennen dat je niet zomaar geluid uit je receiver krijgt als je er speakers aanknoopt, maar eerst audissey setup moet doorlopen) Ook kan je handmatig je speakers instellen, ingangen en geluidsnivo kiezen voor je bronnen en ga zo maar door. Voor alle features raad ik toch aan om even de handleiding van de site van marantz te downloaden (zoek naar de U.S. site, de europese site staat de NR1601 nog niet op) De afstandbediening is universeel, met backlight wat handig kan zijn in een donkere kamer. Zelf zie ik er nog niet het practische nut van, maar wat wel handig is, is dat de afstandbediening zelflerend is. Je kan andere aparaten programeren met codes, maar makkelijker is om de te copieren afstand bediening voor de marantz remote te leggen, leermode, druk het knopje waar je een funtie aan wil toewijzen, en dan de te leren knop op de oude afstandbediening. En zo voort. Het einige nadeel is wel dat je een goede keuze moet maken voor welke funties je wel en niet wilt overzetten, omdat het soms niet altijd duidelijk is onder welke knop je die ene functie gezet hebt. Maar tot nu toe werkt het prima.

Gebruiksgemak:

Alleen met de afstands bediening heb ik soms even ruzie omdat ik het juiste knopje niet altijd weet te vinden voor aparaten die ik geprogrameerd heb, maar afgezien van dat is het met de afstandsbediening vrij eenvoudig om meerdere aparaten te bedienen, en het geluid of de surround modes aan te passen voor de reciever. De knoppen op de receiver zijn tiptoets, met uitzondering van de volumeknop en de source selector. Leuk detail is dat de volumeknop reageert op hoe snel je er aan draait. Langzaam voor fijnafstelling, snel voor direct dicht of open.

Vormgeving:

De receiver is niet alleen een lust voor het oor, maar ook voor het oog. Het front oogt netjes en het menu is ook zonder het de tv te gebruiken door gebruik te maken van de display. De USB poort aan de voorkant vindt ik zelf weer minder, maar dat je je iphone/ipod in kan pluggen en muziek kan spelen en bedienen met de afstandsbediening maakt een hoop goed. Met de ipad nog niet geprobeerd, maar ik gok dat dit ook gewoon werkt. Wat ik wel jammer vindt is dat het on-screen menu op de tv voor de USB mode wat aan de sobere kant is, wil je daar gebruik van maken.

Duurzaamheid:

Hierover kan ik nog niet een oordeel geven. Wel werkt deze receiver gewoon met een paar 4 ohm impendantie speakers, al zou ik daar niet teveel er van aanhangen. Ook is het zo dat in mijn geval de speakers 4 ohm als laagste impendantie uitgeven bij bepaalde tonen, en dat is niet bij elke 4 ohm speaker het geval. Sommige 4 ohm speakers gaan zelfs tot 2 ohm, en ik gok dat ook deze receiver dat niet leuk gaat vinden. Qua warmte ontwikkeling zit het ook best goed, ik heb zelf het idee dat Marantz erg aan de veilige kant zit met de vrije ruimte die rond de reciever moet staan voor ventilatie, maar dit kan ik pas oordelen als er een volledig 7.1 geluidssysteem aan hangt (nu nog niet)

Het gaat nog wel even duren voordat ik het volledige potentieel uit deze receiver kan gaan halen, maar de eerste indrukken na een paar maanden gebruiken zijn erg positief. Laat de relatief kleine afmeting je niet afschrikken, er zit genoeg geluid in en meer, en zou je een TV meubel hebben met een linker- en rechtervak, dan mistaat hij niet als je in het andere vak een marantz BD-speler hebt staan omdat ze ongeveer even hoog zijn.

Rich1965 05-01-2011
Geschreven voor: Marantz NR1601

Was al bekend met de NR-1501 welke ik beluisterd heb met verschillende boxen.
De 1601 heb ik aangeschaft voor €449,- bij een fotowinkel in Rotterdam. Dat is 25% lager dan bij de concurrentie.

Ik moest behoorlijk wennen aan de vele mogelijkheden en instellingen, maar goed, veel ervaring heb ik niet op dit gebied. Als je alleen al kijkt naar de vele (verlichte) knoppen op de afstandsbediening...

Uiteindelijk blijkt dat deze versterker gewoon een mooi strak geluid geeft en automatisch reageert op de aangeboden bron. Schakelt dus zelf naar DTS, stereo of dolby etc. als dit aangeboden wordt. Werkt perfect en gemakkelijk.

Laat je niet afschrikken door het "lage" vermogen van slecht 50W per kanaal. Er komt genoeg zuiver en hard geluid uit en ook als de installatie zacht staat komen alle klanken mooi zuiver door. Het instellen van de speakers met behulp van de Audyssey Auto Setupfunctie
werkte daarbij verrassend goed. Je kan de speakers ook met de hand instellen.

De handleiding geeft aan dat er geen andere apparatuur op de versterker geplaatst mag worden (link/rechts en erboven moet 0,3m vrij blijven. Tevens mag de versterker niet in een afgesloten kast staan.
De 1601 is mooi en compact maar houdt wel rekening met deze voorwaarden. Ik weet niet wat er in de handleiding van de grotere broers staat, maar ik kan me voorstellen dat hierbij hetzelfde geldt.
Ik vind de warmteproductie behoorlijk meevallen, de temperatuur wordt niet hoger dan 27C en dat terwijl de versterker toch in een deels afgesloten kast staat.

Anton fmaudio 14-10-2010
Geschreven voor: Marantz NR1601

Mooi en ook past het in mijn audio/tv opstelling
de hoogte was voor mijn een van de maat gevende doorslag om hier mee in zee te gaan . past bijna in alle video/audeo rekken 10,5 cm hoog .plus het gebruiks gemak is exelent!!!