Onkyo TX-NR809

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Onkyo TX-NR809 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

digi_freak 01-12-2015
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

Ik heb deze av receiver 4 jaar in bezit gehad.

Deze receiver is m.i. een letterlijk en figuurlijk een zwaargewicht. Met bijna 20kg heb je een stevig meubel nodig om deze Onkyo krachtpatser kwijt te kunnen. De Onkyo heeft een output van 180w per kanaal. Dit is voor menig huis meer dan voldoende (en misschien zelfs wel te veel van het goede).
Ik heb deze Onkyo destijds gekocht vanwege zijn output. Wetende dat ik nooit de 180w ga benutten wilde ik wel een zware jongen omdat deze met gemak kan presteren in samenwerking met mijn Infinity tss-4000 speaker set. Wat voor mij ook belangrijk was waren de vele HDMI aansluitingen en de DLNA en Spotify opties.
Je kan ieder HDMI kanaal instellen zoals je dat wilt met geluidsvoorkeuren en speaker instellingen. Uiteraard kun je ook ieder HDMI kanaal hernoemen naar desbetreffend apparaat.
De DLNA functie voor muziek werkt goed (makkelijkst is om dit via de app te doen) echter is dit niet een heel makkelijk en gebruiksvriendelijke interface. Het zelfde geldt voor Spotify, het werkt prima maar scrollen door je muziek etc werkt niet heel makkelijk via de app.

En natuurlijk het aller belangrijkste is het geluid. Ik ben hier erg over te spreken. De Onkyo wordt geleverd met een Audessy mic. zodat hij zich volledig zelf kan instellen. Ook hierna heb je nog controle over alle opties zodat je hem naar je eigen hand kan zetten.
Het geluid van de Onkyo is goed in te stellen. Ik vind hem zowel bij muziek als video erg goed presteren. Wat stemmen in film betreft vind ik hem iets minder dit in tegenstelling wat ik heb gelezen bij andere reviews.

WK1972 07-09-2014
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

Heb deze receiver gebruikt zeer goedkoop op de kop kunnen tikken via een lokale betrouwbare hifi-winkel zag er nog als nieuw uit met alle bijbehorende accesoires.
Geen overzichtelijk menu en ingewikkeld om alles in te stellen ik had namelijk een Pioneer VSX 416 in gebruik met een heel simpel menu en ook een redelijk mooi geluid.

Maar na lang instellen en veel proberen is het gelukt en klinkt het allemaal geweldig helder en mooi zowel films als muziek zowel surround als in stereo.
De degelijke kwaliteit en opbouw en geluidskwaliteit maken alles goed.
Een versterker gedeelte met ouderwetse opbouw met zwaar overbemeten trafo , grote elco's met zware eindtransistors per kanaal gemonteerd op een groot aluminium koellichaam met ventilatoren die je niet hoort en met alle moderne instelnogelijkheden en surroundmodes.

HenkBuitendijk 30-03-2013
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

Fantastische receiver,hij vervangt mijn 10 jaar oude Denon Avr 3802.
Hij is heel veelzijdig usb sticks hardeschijven spelen heel veel muziek bestanden af.
Ook een draaitafel aansluiting voor de vinyl liefhebbers is aanwezig.
Waanzinnig geluid ook in Pure audiomodus.
Ben heel blij met deze receiver je moet nu je slag slaan want dit model wordt opgevolgt door de tx nr 818.

Menno Mulder 16-08-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

Prachtige reciever voor zijn prijs. Bijzonder krachtig. Staat aangesloten op mijn Dali surround set.
Makkelijk aan te sturen via mijn Ipad. Maar zo onzettend veel opties. Indrukwekkend ding.

pell26 02-12-2012

Hoi, Heb je nog een apparaat nodig gehad om eraan te hangen om via de ipad te besturen? kan je ook de itunes afspelen, ook via de pc?
Ik hoor het graag

mulder 03-12-2012

Ik heb eerst hier een app voor downgeload op mij ipad Oremote.
Hiermee kan je de versterker volledig aansturen. Bijkomend voordeel is dat je niet je tv aan hoef te zetten om muziek van je netwerk of spotify te kunnen selecteren. Dit zie je op de display van je Oremote. Hiermee kan je dus ook spotify aansturen.
Nu heb ik zelf omdat ik het liefst de spotify app gebruik, apple tv arbij genomen (had ook airport express kunnen zijn)
om op die manier mij muziek te streamen.
Maar het werkt allebei goed.
Maar oremote zou ik er zeker naast downloaden. Deze gebruik ik ook veel voor het luisteren naar internetradio

Peter A1969 07-08-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

Hierbij een update review. Ik ben nog steeds erg tevreden over dit apparaat. Het geluid is in een woord geweldig. Ik heb deze receiver aangesloten op TMA 903 speakers met TMA 5500 subwoofer in een 5.1 opstelling. Muziek draai in 2.0 direct mode en het klinkt echt zo goed alsof ik de instrumenten rond mij heen hoor. Als ik een bluray film afspeel ljkt het alsof ik midden in de film zit. Er zitten zoveel instellingen op dat het wel tijd kost om het naar wens in te stellen maar dat vind ik niet erg. Wat fijn is dat in tegenstelling tot de Onkyo 709 een usb aansluiting aan de achterkant heeft waar ik een NTFS geformateerde harddisk heb gekoppeld. Dus de usb kabel is mooi weggewerkt. Ik heb de Android app gedownload en ik kan nu vanaf mijn gsm de receiver bedienen.
Sluit de receiver via een utp kabel op de router, want met WIFI is het naar mijn zin te traag.

Peter A1969 05-08-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

Kortgeleden heb ik de Onkyo 809 in de aanbieding gekocht bij Correct. Ik was eerst op zoek naar de Onkyo 818. De verschillen waren zo miimaal dat ik het niet waard vond om daarvoor een paar honderd euro meer voor te betalen.
Wat is de receiver makkelijk in te stellen. De bijgeleverde Audyssey microfoon was een makkelijk hulpmiddel om de receiver in te stelllen. Het geluid is gewoon verbluffend. Ik heb een paar bluray films zitten kijken en ik hoorde de surround effecten super mooi. Daarna nog enkele cd s gedraaid en ik hoorde instrumenten die ik nog nooit eerder had gehoord. Via een vast utp kabel heb ik de receiver aangesloten op de router en ik heb internet radio ingesteld. Dat werkt erg makkelijk en het geluid is ook goed. Daarna heb ik mijn usb harddisk aangesloten en muziek draaien van de schijf was een fluitje van een cent.
Ik word er iedere keer als ik hem aanzet enthousiaster van. De beeldkwaliteit is gewoon super. Dit is mijn derde Onkyo receiver en wederom geen spijt gehad.

Peter A1969 23-12-2015

Inmiddels een 3 jaar verder. Ik heb de Onkyo 809 receiver nog steeds in mijn bezit. Ik ben ook nog heel tevreden met de geluidskwaliteit. De Onkyo remonte app gebruik ik nog dagelijks op een IPad Air2. Helaas is ook bij mij het bekende Onkyo HDMI board failure probleem ontstaan. De receiver gaf geen geluid meer. Het HDMI board failure probleem komt vaak voor bij de receivers uit de eerste serie van 2011. Gelukkig heb ik het onder de Onkyo coulance regeling kunnen laten repareren. Nu doet het apparaat het weer als een zonnetje. En kan het er weer een aantal jaren tegen aan. Voor mij is het nog steeds het ideale apparaat met alle mogelijkheden die ik nodig heb. Dus ik heb nog geen behoefte om deze Onkyo 809 te gaan vervangen.

Wiard 22-05-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

Ik ben zeer onder de indruk van deze top receiver.
Voldoet in elk opzicht aan mijn verwachtingen.
Het geluid is in 5.1 maar ook is stereo in een woord geweldig.
100% een aanrader!!!

Installatie:
Reciever:Onkyo TX-NR809
Speakers: Piega T Micro 5 Front
Piega T Micro 3 Back
Piega T Micro Center
Piega T Micro Sub

niels312 22-07-2012

ik zie weinig reviews van de piega T micro 5 speakers, ik zie in de tekst dat jij ze hebt. Hoe klinken deze tezamen met de micro sub? Ben van plan ze aan te schaffen.

RonFlores 27-05-2012

Je schrijft: "De internet mogelijkheden zij ook super, gewoon ideaal om je muziek met behulp van je tablet rechtstreeks van je Nas of van Spotify te stremen."
Hoe die je dat? Spotify rechtsreeks vanaf je tablet?

Gvr111 09-05-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

Een zeer krachtige reciever met alle mogelijkheden die ik nodig had. Hij verbaast op dit moment iedereen die er naar luistert mede omdat de weergave nu via een JBL satelliet set gaat.

Rogerroy 04-12-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

Deze schitterende ONKYO TX-NR809 aangesloten op Hi-end Infinity Sigma speakers. Normaliter word deze speaker alleen goed aangestuurd door extreme eindbakken, zoals ik gebruikte Bryston 4B.
De 809 heb ik nu bi-amping aangesloten ( behoord tot de mogenlijk heden van deze amp.) blijft i.p.v. 7.2 nog 5.1 kanaals over maar stuurt deze speakers fenomenaal aan.
zeer zeker boven mijn verwachting.
Door de veelzijdige optie`s is het wel even zoeken naar de juiste instellingen t.b.v. alle aangesloten bronnen.
Ik ben zelf erg tevreden over de snelle inter actie geluid en stereo beeld.
Conclussie, een top Receiver waar je absoluut geen speit van krijgt.

NK 21-12-2011

Hallo,
Kun je misschien ook enige uitleg geven, hoe je bi-amp aansluiten moet doen?
Is dit dan 2 kabels naar elke speaker?
Heb zelf infinity delta speakers. Hier zijn inderdaad op elke speakeraansluiting 4 polen te zien die nu met een koper plaatje onder en boven zijn verbonden voor de + en de - zijde.

graag wat toelichting en wat is het betere effect?

Nico

SenorFlores 07-10-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

In combinatie met Harman/Kardon HKTS 16BQ speakers klinkt deze unit buitengewoon mooi. Een volle warme klank, zowel bij laag als wat hogere volumes loep zuiver. Bij de setup van de speakers zie je het verschil tussen 5.1 en 9.2 en ik ben ZO enthousiast dat ik overweeg nog een set HKTS 16BQ te kopen.
Verder (voor Spotify gebruikers) spotify werk perfect, maar je playlists moet je nog wel via iPhone of Computer bewerken. Ondanks de beperkte opties van Spotify is het een prachtige aanvulling! Ook kan dit dmv updates in te toekomst gaan veranderen.
Voor gebruiksgemak een 9 omdat niet alles even duidelijk is maar dat kan ook weer komen omdat er zoooo veel kan met dat ding!
Ben super blij, echt een aanrader als je m overweegt.

Bij foka r'dam is TX-NR809 net zo duur als de 709 elders...

JosB1969 13-08-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

Deze receiver vervangt mijn audiofiele Marantz SR7400, maar valt beslist niet tegen. Hoewel het analoge gedeelte niet noemenswaardig anders is dan mijn vorige receiver, heb ik deze zware jongen vooral voor de hd-mogelijkheden gekozen. Er zijn maar weinig receivers die zoveel bieden in deze prijsklasse.
De sterkere punten zijn:
- stevig vermogen, grote voeding, warme sound
- 8 hdmi in- en 2 uitgangen, goede, probleemloze conversie van alle resoluties
- schakelt ook uitgeschakeld de hdmi-bronnen door indien gewenst
- duidelijk Nederlandstalig menu (wel veel opties)
- kan echt alle bruikbare audioformaten aan, zelfs mp3 klinkt nog erg goed
- 7.1 analoge ingangen aanwezig voor als je blu-rayspeler een betere decoder heeft (verschil met mijn Oppo BD83SE nauwelijks hoorbaar)
- veel mogelijkheden voor internetradio (werkt super; alleen al in Nederland zo'n 600 zenders)
- afspelen van muziek via DLNA-server (mijn NAS met 60.000 mp3's waren geen probleem ;-)
- usb-aansluiting voor i-pod, maar ook bijv. voor een NTFS externe schijf (itt de handleiding)
- overzichtelijke Nederlandstalige(setup)menu's
- zeer degelijk gebouwd, luidsprekeruitgangen goed uit elkaar
- veel frontaansluitingen en bediening netjes weggewerkt
- regelmatig firmware beschikbaar van Onkyo (tip: via usbstick werkt beter dan netwerk)
- handige instellingen bij stereobronnen om alle speakers in te schakelen (voor achtergrond, party)
- zone 2/2e paar speakers apart in te stellen (volume, toon, bediening)

De mindere punten zijn:
- geen gewone netwerkfunctionaliteit voor het afspelen van audio, alleen via DLNA
- geen afspeelmogelijkheden voor gestreamde videobestanden (maar dat is nog niet gebruikelijk)
- 2e hdmi uitgang toont geen beelden van (setup)menu of Netradio, dat is alleen op uitgang1
- zeer veel opties, hierdoor soms onoverzichtelijk
- licht groene display bij zwart model ipv gewoon wit
- receiver is vrij hoog en diep
- afstandsbediening onverlicht

Ik heb hem nu enkele dagen flink aan de tand gevoeld met diverse hdmi-bronnen en audioformaten.
Receiver geeft alle audiobronnen perfect en zonder vervorming weer, getest met div hd-audio formaten, sacd, analoge 7.1 en dts/dd 5.1. alleen nog geen 3D.
Ben er zeer tevreden mee.
Tenslotte nog een prijstip: bij Foka R'dam kreeg ik de receiver mee (via email-offerte) voor 150 euro(!) minder dan de goedkoopste internetaanbieder in de huidige lijst op Kieskeurig.

menno mulder 19-02-2012

Hi Jos,

Ik ben geintereseerd in de onkyo nr809. Je geeft aan dat je hem bij Foka Rotterdam mee kreeg voor 150 euro?
Je bedoeld miscchien 750 euro ?

gr. Menno

Fred WE 19-09-2012

Hallo Jos,
Hij leest ntfs harde schijven, maar ook grote met HD films? Het schijnt namelijk dat sommige modellen wel ntfs hebben maar dan allen muziek afspelen of een maximum hebben aan schijfgrootte. (ik heb 4tb)
Vast bedankt, Fred

joroot 11-08-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

nu de receiver een maandje in bezit. Kan maar een paar dingen zeggen over deze onkyo: monster, loepzuiver, krachtig. Kan nog veel meer positieve dingen over deze onkyo zeggen maar tis maar een review. Dit vat het zo een beetje samen. het licht er natuurlijke wel aan wat voor speakers je er op hebt staan. Dit is geen receiver voor melkpakjes!! ik heb er twee fronts JBL es80 op staan ook center van dezelfde serie. Twee surounds klipsch F1 en sub 150es. Met films komt het kalk van het plafond. ook met zachte achtergrond muziek is de bas voelbaar, terwijl de sub uitstaat. Twee nadelen aan deze receiver.

TEVEEL mogelijkheden dat je door de bomen soms het bos niet meer ziet. Dat kan ook een voordeel zijn maar voor mij is het een nadeel omdat ik geen gebruik maak van al die 100.000 functies.
nadeel2: je kan het geluid op zoveel mogelijkheden instellen naar je eigen smaak dat je wel 2 of drie dagen bezig bent om het helemaal perfect naar je eigen smaak in te stellen. Ook heel veel dingen die je als 'leek' echt niet begrijpt, dat je iets kan veranderen waarvan je geen idee hebt wat het betekent.

ik was er na een dag of 3 klaar mee.

ik snap ook niet waar deze twee revieuws het over hebben dat de receiver ze niet heeft weten te overtuigen. je moet hem eerst helemaal instellen naar je eigen smaak.

Al met al super aankoop en als je diep in de buidel kan tasten moet je het zeker niet laten voor deze. Want hij is inderdaad best wel duur! maar erg goed!

ReinierG 08-07-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

Apparaat klinkt erg goed, mits je deze inregelt via de bijgeleverder microfoon. Modes als directsound klinken echter niet goed (je omzeilt hiermee de afregeling).
Sluit echter geen kabels aan als deze aan/standby staat, omdat het apparaat daarna niet meer zal reageren, totdat je deze uit/aan zet. Afstandbediening zo snel mogelijk vervangen voor een alles-in-een.
Positief punt: Geen ingebouwde fan die je kan horen (apparaat was absoluut stil).
Voor de prijs is het een goede keuze.
Ik heb deze echter teruggebracht. Deze Onkyo heeft mij niet weten te overtuigen.

Carphunter 07-01-2012

Hoi

Als je de foto bekijkt van stereoplay dan zitter er wel degelijk 2 ingebouwde fans in voor de koeling.
Hierbij de link:

Groet

Jan

Pjotrovic 12-05-2012

Direct sound = zoals maker het bedoelt. Hangt dus van akoestiek, speakers en smaak af.

Ingmar 14-06-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-NR809

Een mooi toestel met veel mogelijkheden.
Erg krachtig geluid met veel surround.
Ook de info op het display van de receiver is erg duidelijk (ook) op een grotere zitafstand.
De luidspreker snoeren zijn makkelijk aan te sluiten.
Overzichtelijk menu in het Nederlands.
Meer kan ik niet zeggen ik heb hem nog maar een week in huis en ben er erg blij mee.