Neato Botvac 70e

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Neato Botvac 70e op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,6

danielpd 20-03-2015
Geschreven voor: Neato Botvac 70e

Een paar weken geleden heb ik deze Neato Botvac 70E gekocht via iBood en sindsdien staat mijn normale stofzuiger in de kast te verstoffen. De Botvac is momenteel ingesteld zodat hij elke nacht een rondje maakt in de woonkamer. Op deze manier hebben we zelf geen geluidsoverlast, maar wel het voordeel van een schoon huis.

De open ruimtes worden goed schoongemaakt en ook de meeste hoekjes zijn goed schoon. Alleen lastig bereikbare plekken slaat hij over. Stoelpoten heeft hij wel wat moeite mee, soms komt hij vast te zitten onder een stoel en komt hij vanzelf niet meer vrij.

De robot is ontzettend makkelijk in gebruik, gewoon 1 druk op de knop en hij begint met schoonmaken. Alle instellingen zijn eenvoudig bereikbaar via een klein schermpje bovenop de robot. Het legen van de afvalbak is eenvoudig, en als je dit hebt gedaan krijg je een vriendelijk bedankje van de robot. De acculading is ruim voldoende om onze woonkamer+keuken+hal te zuigen (ongeveer 6x12 meter). Hij doet hier ongeveer 30-45 minuten over.

Het grootste nadeel is waarschijnlijk de vormgeving. Hoewel dit natuurlijk subjectief is, kan ik me voorstellen dat veel mensen deze robot niet graag in het zicht willen hebben staan in de woonkamer.

De duurzaamheid is moeilijk te beoordelen. Zoals ik heb begrepen zijn veel onderdelen te vervangen, zoals borstels en accu. Echter het voornaamste onderdeel dat regelmatig vervangen moet worden is het filter. Deze zijn behoorlijk prijzig, hoewel er wel goedkopere varianten via Ebay verkrijgbaar zijn.

Al met al ben ik erg tevreden met deze aankoop en ik hoop er nog jaren plezier van te hebben.

Flying_Dutch 27-02-2015
Geschreven voor: Neato Botvac 70e

Ik gebruik deze stofzuiger nu een paar maanden. Nog steeds tevreden. Wel een paar kleine probleempjes:
- Na een paar weken begon de stofzuiger overal tegen aan te botsen. Nagekeken op de site van Neato. Even resetten (met de uit knop waar de batterij zit 5min uitzetten, en dan weer aan) en alles deed het weer.
- Ik ben het zijborsteltje kwijt. Dit borsteltje komt vaak los. Hij zit met een magneet vast aan de onderkant. Ik heb een tafel met schuine poten van kaal metaal (die ziet ie slecht) en daar probeert hij dan op te klimmen. Bij het naar beneden gaan verliest hij dan soms z'n borsteltje. Dit borsteltje kan expres worden losgehaald om haren te verwijderen, maar daardoor kan je h'm wel kwijtraken. Twee nieuwe borsteltjes kosten 15,-.
Ik heb nog geen verslechtering gezien in de batterij. Gebruik de stofzuiger 2 keer per week om 137m² te stofzuigen.
Het filter heb ik nog niet vervangen. Bij het legen van het bakje klop ik het filter tegen de buitenmuur en dan wordt ie zo schoon als nieuw.

eew 22-12-2014
Geschreven voor: Neato Botvac 70e

Dit is de 2e Neato waar ik ervaring mee heb. De eerste is een XV-15 die we mijn moeder een aantal jaren gelden voor haar verjaardag hebben gegeven. Omdat dit apparaat wel goed is bevallen wilde ik er ook een hebben om mijn eigen appartement schoon te houden. Ik zal eerst wat algemene dingen vertellen over hoe deze Neato werkt, en daarna specifiek een vergelijking maken voor mensen met een XV-serie die overwegen over te stappen, mijn persoonlijke ervaringen zullen in beide verhalen haar voren komen.

Neato robotstofzuigers oriënteren zich, in tegenstelling tot de meeste concurrenten, in de ruimte door middel van een LIDAR. De Neato "kijkt" waar hij is en maakt dan in zijn interne geheugen een kaart van de ruimte, welke dan zo efficiënt mogelijk schoongemaakt wordt. Grote ruimten worden opgedeeld in stukken, en op deze manier kan de Neato ook meerdere ruimten aan. Van deze stukken wordt eerst de rand gedaan en daarna systematisch in banen het midden. De Neato volgt de muren door middel van een sensor aan de zijkant op zijn bumper, en mocht hij onverhoopt toch ergens tegenaan rijden dan detecteert hij dat met een tweetal fysieke druknoppen in de bumper, zodat hij nergens hard tegenaan bots. Ook heeft hij sensoren om te voorkomend dat hij afgronden in rijdt.

Doordat hij met infrarood lasers werkt heeft hij een probleem met het zien van zwart, ik heb 12 zwarte tafelpoten in een gedeelte van mijn woonkamer, en de Neato raakt daar behoorlijk van in de war, hier moet ik nog een oplossing voor verzinnen. Ook heeft hij een probleem met mijn speakertandaards, deze bestaan uit een soort plateau waar de Neato op rijdt en vervolgens vast blijft zitten of heel lang gaat proberen overheen te rijden. Hij heeft ook een keer mijn huiskamer overgeslagen. Deze kleine ongemakken zijn waarschijnlijk te verhelpen door kleine veranderingen in de inrichting. Over het algemeen functioneert hij echter goed en sta je verbaast hoeveel hij op zuigt, omdat de Neato overal komt en systematisch schoonmaakt vangt hij veel meer stof en vuil dan een slordig persoon met een handstofzuiger.

In vergelijken met de XV-15 zijn er een aantal duidelijke verbeteringen. Het eerste wat opvalt is de vormgeving, deze is veel stijlvoller. De Botvac ziet eruit als een stijlvolle vriendelijke huishoudhulp en niet meer als een verdwaalde militaire robot. Ook functioneel zijn er een aantal verbeteringen, de onderkant is nu asymmetrisch waardoor de borstel aan de rechterkant dichter bij de rand zit, hierdoor is de reiniging van de randen sterk verbeterd. Ook heeft hij een zijborstel die dit nog meer zou moeten verbeteren. De dustbin is ietsje groter maar vooral veel makkelijker schoon te maken. Bij de XV-serie zitten er een aantal onbereikbare hoeken in de dustbin waardoor deze zeer lastig schoon te maken is. Dit probleem is bij de Botvac compleet verholpen. Als je op dit moment een goed functionerende XV-serie hebt denk ik echter niet dat deze verschillen met de moeite waard maken om te upgraden, maar als je een nieuwe moet kopen is een Botvac zeker het extra geld waard.

Al met al ben ik tevreden over mijn Botvac, er zijn een aantal kleine probleempjes waar ik nog even een oplossing voor moet bedenken, maar ik kan nu al moeilijk meer zonder.

driesdokter 17-12-2014
Geschreven voor: Neato Botvac 70e

Omdat de Neato Signature XV goed bevalt hebben we ook een Neato Botvac 70E gekocht. De signature XV doet nu boven zijn werk en de Botvac 70E neemt het stofzuigen van de kamer voor z'n rekening.

Het is duidelijk te merken dat de Botvac iedere nacht z'n werk doet. De kamer is schoon en het zij borsteltje is een verbetering ten opzichte van de Signature XV. Het is wel jammer dat de filters en borstels van deze 2 niet uitwisselbaar zijn maar daar staat tegenover dat de Botvac nauwelijks groter is dan de Signature XV maar duidelijk wel een grotere zuigmond en stofbak heeft..

Ik zou niet anders willen dan een Neato!

Flying_Dutch 17-12-2014
Geschreven voor: Neato Botvac 70e

Dit is mijn eerste robotstofzuiger. De rede voor aankoop was redelijk simpel: geen zin meer om te stofzuigen! Ik heb lange tijd getwijfeld wegens de prijs voornamelijk. En het blijft een duur ding. Maar het is wel super handig en z'n geld waard (mits hij het niet binnen nu en twee jaar kapot gaat).
Gemak: In het begin moet je een beetje de kamers nalopen en bedenken waar hij vast zou kunnen lopen (snoeren, kerstversiering, lage meubels). Eenmaal alles een beetje opgeruimd heb je er geen omkijken meer naar. Wij hebben twee dubbele schuifdeuren met een redelijk hoge drempel. Hij gaat daar zonder probleem over heen.
Prestaties: Hij maakt beter schoon dan een gewone stofzuiger omdat hij nou eenmaal echt de hele vloer stofzuigt en niet kris kras een beetje langs de kantjes zoals ik normaal met een stofzuiger doe. Hij past bij ons zelfs onder de twee bedden. Daar kwam ik nooit met de gewone stofzuiger. Je moet wel nog steeds een normale stofzuiger hebben om af en toe de de bovenkant van de plinten te doen, en op plekken waar de robot niet bij kan zoals achter plantenpotten. Maar als je de robot 2-3 keer per week laat stofzuigen krijgt stof niet de kans om zich daar te verzamelen. De magneetstrip is ook erg handig en werkt goed.
Geluid: Hij maakt best wat herrie, maar minder dan een gewone stofzuiger. Wat eigenlijk het meeste lawaai maakt is de plastic borstel aan de onderkant.
Schoonmaken: Het verwijderen van de stofbak gaat heel makkelijk. Het schoonmaken valt wel een beetje tegen. Het filter is lastig schoon te krijgen. Je schijnt het te kunnen wassen met water?!
Opladen: Het opladen gaat sneller dan ik had verwacht, ongeveer een uurtje denk ik.