iRobot Roomba 581

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de iRobot Roomba 581 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

A.B.58 10-05-2013
Geschreven voor: iRobot Roomba 581

Deze Roomba als vervanging van de Roomba Pet gekregen.
Hij doet zijn werk super. Elke ochtend is de gehele benedenverdieping hondenharen en stofvrij.
1 keer storing gehad doordat er wat pluisjes in een aandrijfwiel zaten, met de fietspomp schoon geblazen en hij deed het weer.
Al met al zijn we zeer tevreden.

George2012 30-03-2012
Geschreven voor: iRobot Roomba 581

De Roomba nu enige weken in huis, wij hebben huisdieren en een pers op de grond onder de tafel. Lastig schoon te krijgen met die korte hondenharen, niet voor de Roomba. Na iedere nacht stofzuigen zag je de pers opknappen en alles helemaal schoon, tot en met de deurmat. Iedere keer vol verbazing het stofbakje legen, ongelofelijk wat daar uit komt! De timer functie is ideaal, "James" start zijn werk om 3 uur in de ochtend. De hele beneden verdieping de keuken, kamer, eetkamer en de hal tot aan de voordeur. Opstaan en alles is weer schoon. Zeer tevreden met "James" wat een uitkomst!

olly360 17-10-2011
Geschreven voor: iRobot Roomba 581

ik heb mijn roomba nu ongeveer een half jaar in dienst, hij is geweldig!
het is verbazend hoe dat dat ding zijn weg vindt, de eerste dagen kon ik er naar blijven kijken. veel problemen die ik heb gelezen bij reviews zijn volgens mij te danken aan fout gebruik, vind hij zn docking niet verplaats hem eens, passert hij een virtual wall kuis dan zijn sensor, loopt hij regelmatig vast op dezelfde plek zoek dan naar de reden, het ligt niet aan je roomba.
ik heb een kat rondlopen, maar nergens geen katteharen te bespeuren. kruimels in de zetel?? veeg maar op de grond, die pakt hij morgen wel mee! de uitvinding voor luie mensen... vrienden van mij verklaarde mij voor gek dat ik zoveel geld uitgaf aan iets dat nooit zo goed kan zijn als ze beweren, tijdens mijn verlof heb ik hem bij hun geïnstaleerd, ze zijn overtuigt en overwegen er ook eentje aanteschaffen! de vuurtorens werken goed, even moeten zoeken voor de juiste opstelling, idem voor de docking. zolang je die dingen niet wegstopt in een hoekje gaat alles normaal. één minpuntje, snoeren en voetmatjes of lichte badmatjes, daar houd hij niet zo van, kwestie van ze weg te werken of even opzij te zetten. eerst zette ik de stoelen op tafel, die moeite neem ik niet meer, niet nodig. ik maak hem iedere dag (of na 2 dagen) leeg, en kuis hem eens in de twee a drie weken met bijgeleverde hulpmiddeltes, en hij werkt nog steeds uitstekend. ik gebruik hem dagelijks en er is weinig slijt op de borstels.
de kat had in het begin wat schrik, nu kijkt ze er niet eens meer van op.
af en toe ga ik nog eens in de hoekken langs met de stofzuiger maar voor de rest laat ik al het keer- en zuig-werk over aan mijn roomba!
mijn advies : wil je de vloer netjes zonder al te veel onderhoud te moeten doen? kopen! ben je een kuisfreak? afblijven...

Riho 11-09-2011
Geschreven voor: iRobot Roomba 581

Dit is mijn tweede review omtrent dit toestel. Ondertussen hebben we het toestel dus een half jaar in gebruik en alles blijft even goed werken als bij de aankoop. Je wordt het ding gewoon en staat niet meer stil bij hoe het was als je de robotstofzuiger niet had. Moest hij stukgaan, dan kocht ik zeker een nieuwe. We blijven zeer tevreden over het toestel en beseffen dat daar tegenover staat dat we het ook goed moeten onderhouden. Eén van de beoordelers van een andere model van de irobot klaagt dat het toestel stukgegaan is omdat de motor is vastgelopen. Daar ik het toestel na (haast) iedere kuisbeurt een onderhoud geef van een 5-tal minuten kan ik gerust geloven dat de motor vastloopt als je wat slordiger omgaat met dit toestel. Het werkt zo effectief dat het alles opraapt, ook waar het zelf moeilijkheden mee krijgt. Haar is zoiets wat je in de gaten moet houden. Je krijgt een speciale borstelkam meegeleverd met het toestel om dat haar te verwijderen omdat het anders in de bewegende delen van de aandrijving kan geraken wat leidt tot warmteontwikkeling en op termijn vastlopen. Als je dus je huisgenoot consequent onderhoudt, dan blijft hij fantastisch presteren.

Ik lees ook over iemand waarvan commander niet goed meer werkt. De onze doet het nog prima ... maar zelfs als die zou uitvallen blijft het toestel nog perfect bestuurbaar. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik dat commandcenter quasi niet gebruik. Mocht ik hem dus kwijtgeraken dan nog blijft dit een prima stofzuiger, maar dan met een toeter en bel minder.

Conclusie na 6 maand: prima ding dat exact doet wat beloofd wordt maar dat ter compensatie EIST dat je het onderhoud. Ben je slordig en weet je van jezelf dat je geen 5 minuten per week wil voorzien om het ding te onderhouden, koop het dan niet. Bedenk enkel bij jezelf waarom je zo stom zou zijn om geen 5 minuten over te hebben voor een hulpmiddel dat je uren eentonig werk kan besparen.

roho23 12-06-2011
Geschreven voor: iRobot Roomba 581

Na lang twijfelen toch een robot stofzuiger gekocht. De keus ging tussen de Irobot Roomba 581 en de Samsung Navibot 8855. Samsung is ongeveer 100,-- goedkoper en maakt gebruikt van een camera om de kamer in beeld te brengen. Ik heb de nodige reviews gelezen en eigenlijk kwam ik tot de conclusie dat de reviews en testen elkaar tegen spraken. Daar waar de Samsung in de ene test er goed uit kwam, werd deze juist weer in een andere test minder goed gevonden. Aangezien Irobot al jaren met deze Robots bezig is en na nog een aantal leveranciers te hebben gesproken, uiteindelijk voor deze iRobot 581 gekozen. De eerste ervaringen zijn zeker positief te noemen. We hebben een houten vloer in de huiskamer. Voorst hebben we een hond waardoor stofzuigen elke dag noodzakelijk was tegen de haren. De Roomba laten we nu elke nacht zijn ronde doen. De klok zodanig ingesteld dat de Roomba omstreeks 03.00 uur aan zijn ronde begint. Het oplaadstation hebben we achter de bank staan. Elke morgen staat de Roomba weer netjes geparkeerd aan het laadstation. De Robot verwijderd opzienbarend veel haar, zand ed. Ik heb de eerste dagen expres snoeren ed laten liggen. Hij is tot op heden nog geen één keer vastgelopen. Hij weet zich telkens weer te bevrijden. Ik kan niet anders zeggen dan dat we tot nu toe gewoon tevreden zijn met dit apparaat en dat deze dus ook doet wat hij moet doen. Ik zou de twijfelaars onder ons dit apparaat durven aan te bevelen.

Robbie31 05-06-2011
Geschreven voor: iRobot Roomba 581

Zopas de roomba 581 aangeschaft na de vele goede reviews die ik gelezen heb .
Vooraleer het eerste gebruik is aangewezen de batterij 16u te laden .
Gisteren dan de eerste maal gebruikt en als ik al niet overtuigd was ben ik dit nu wel zeker .
Hij komt echt overal waar hij tussen of onder kan ,super !
Wel is aangewezen alle rondslingerende dingen te verwijderen van de vloer en wij zetten ook de stoelen op tafel zodat hij echt zijn ding kan doen.
De eerste keer is het leuk om te zien al duurt het wel even dat hij een kamer gestofzuigt heeft .
Maar het is dan ook de bedoeling dat hij stofzuigt als je weg bent zoadat je geen last hebt dat hij een uurtje rondtoert.
Voorheen leek de vloer ook vrij schoon maar bij het ledigen van het stofbakje was dit wel ff schrikken,bakje zat goed vol.
Wij hebben zelf katten en daarom hebben wij de aerovac opvangbakje aangekockt hierdoor vangt hij beter kattenharen ed op en is iets groter qua volume dan het standaardbakje.
Het geluid valt echt goed mee is zeker niet te vergelijken met een normale stofzuiger.
Wat ik wel meteen opmerkte is dat aan de bumper na het eerste gebruik al vrij veel krassen zaten is dit normaal en hadden andere gebruikers dit ook?
Weet niet of dit naar een periode een probleem kan geven aan de sensors?? Graag een reactie hierop.
Al bij al erg tevreden ,is nog vrij duur maar het doet echt zijn werk en je komt steeds thuis in een proper huis ,geweldig toch !

koenardinho 17-03-2011
Geschreven voor: iRobot Roomba 581

Ik heb thuis een donkere tegelvloer. Als je grondig gekuist hebt zie je al na 2 dagen terug vuil liggen. Ook in de slaapkamer verzamelt zich snel stof. Uiteindelijk zie je het niet meer zitten omdat je op de duur alleen nog maar bezig bent met stofzuigen en poetsen.
De Roomba is perfect voor het "onderhouds"-kuisen. Je laat hem om de x dagen eens rondtoeren door het huis wanneer jij zelf op het werk bent. Je moet er gewoon op letten dat je inderdaad de stoelen op tafel zet, de matjes ergens op hangt, enz... om de Roomba zoveel mogelijk vrije ruimte te geven.
's Avonds kom ik thuis met een propere living, keuken en hal en staat de Roomba netjes in zijn docking station.
Voortaan ziet mijn vloer er kraaknet uit, dag na dag.
Enige manuele werk is af en toe nog eens in de hoekjes en kantjes stofzuigen met je gewone stofzuiger en je plafond vrij van stofnetten houden.
De Scooba gebruik ik ook (om nat te reinigen), maar het meeste tevreden ben ik van de Roomba.

riho 09-03-2011
Geschreven voor: iRobot Roomba 581

Deze robotstofzuiger is een droom om in huis te halen.
Principe:
Je zorgt voor je de robot laat starten dat hij zoveel mogelijk vrije baan heeft, dus als het kan stoelen op tafel en alle losse zaken wegnemen (net alsof je zelf zou stofzuigen).

Je drukt voor de 581 op de afstandbediening 'Clean', je verlaat de kamer en komt na een uurtje terug.

Je vindt je robot terug op het oplaadstation en de hele kamer is zo goed gestofzuigd dat jij het met de hand niet beter zou kunnen

Je ledig de stofbak, draait de robot ondersteboven en kuist de borstels (met meegeleverd gereedschapje). Je zet de robot terug op de grond, drukt op 'dock' en hij gaat automatisch terug naar zijn oplaadplaats.

Kortom: een droom!

Het verschil tussen de 555 en de 581:
Beide robots zijn programeerbaar zodat ze hun taak kunnen aanvatten als jij niet thuis bent. De 581 heeft 3 virtuele muren (zet een denkbeeldige muur waar de robot niet overgaat), de 555 heeft er 1. Tevens hebben de virtuele muren van de 581 een lighttower functie wat inhoud dat je de robot van de ene naar de andere kamer kunt laten gaan via de lighttower functie. Hij stofzuigt eerst de eerste kamer, aanziet op dat moment de lighttower als virtuele muur tot de ganse kamer gestofzuigd is, dan gaat hij door die "muur" op zoek naar de volgende lighttower, kuist terug gans die kamer en kan dan ofwel terug naar het laadstation ofwel naar de volgende lighttower.

Extra bij de 581 is ook de afstandbediening en een volledige set nieuwe borstels en filter. Deze extra's hebben ervoor gezorgd dat ik niet twijfelde.

Beide robots stofzuigen volgens hetzelfde principe en doen hun werk even voortreffelijk.

Een echte aanrader dus!