Sitecom WL-176

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sitecom WL-176 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,5

GZG 18-03-2008
Geschreven voor: Sitecom WL-176

In verband met switch van ADSL naar kabel november vorig jaar nieuwe router aangeschaft. Vorige router van Sitecom heeft altijd naar behoren gewerkt, daarom geen moment getwijfeld om weer een Sitecom aan te schaffen. Dit type werd tevens door de kabelexploitant ondersteund, dus leek een safe bet. Helaas, de praktijk leert anders. Bereik is ondermaats (roouter staat in meterkast en bereik op zolder (2e etage) is zo goed als nul) en sinds enkele weken heb ik draadloos veel problemen met de verbinding: om de een of andere reden wordt het IP adres continue ververst (hoewel het adres hetzelfde blijft). Dit betekent dat mijn laptop van elke minuut circa 40 seconden wacht op een IP adres. Dat is natuurlijk geen werken. Bedraad werkt alles naar behoren, maar het doel is juist om 80% van mijn internetverkeer wireless te laten verlopen.
Al met al zeer ontevreden. Probeer nu via Sitecom en de winkel tot een oplossing te komen. Zo niet, dan komt er heel snel een nieuwe router in huis (dit keer zeker niet van Sitecom).

alex_boek 18-12-2007
Geschreven voor: Sitecom WL-176

Ik heb deze router nu een aantal maanden in gebruik en ik kan niet anders concluderen dat deze prima werkt. De keus voor deze router is gemaakt omdat deze wireless is en over een printerserver beschikt. Ook de prijs was een van de voornaamste redenen. Hoewel deze router wireless ondersteunt heb ik dit nog niet gebruikt. Ik heb daar dus ook geen ervaring mee. Wel met de printerserver. Ik heb er vier pc's ,bedraad, aangekoppeld en alle kunnen prima printer via de router. Helaas geeft de handleiding niet een echte duidelijke uitleg hoe deze ingesteld moet worden. Gelukkig staan er op dit forum voldoende ervaringen die precies uitleggen welke instellingen gedaan moeten worden om de printerserver aan de praat te krijgen. Ook de eigen instellingen van de router zijn eenvoudig bereikbaar en gelukkig staat alles in het nederlands. Laatst heb ik een software upgrade gedaan en deze verliep vlekkeloos. De router staat continue aan en heeft nog geen enkele gebrek vertoont. Voor mij voldoet deze router prima en is qua prijs erg interessant. Uiteraard zijn er betere routers maar die zijn dan wel gelijk een stuk duurder.

GH2 05-12-2007
Geschreven voor: Sitecom WL-176

De doorgifte van data is werkelijk waardeloos; zowel bij deze als bij de ln-308 die ik inmiddels ter vervanging heb. Maximale snelheid bij het schrijven naar een aangekoppelde harde schijf of memorystick ligt rond de 1 megabyte per seconde. Bij navraag bij Sitecom blijkt het te gaan om een 'printerserver met extra functies'. Koppeling wireless of via draad maakt niets uit voor de snelheid. Dit is nou niet bepaald hoe ze het product aanprijzen....

Roamin 04-12-2007
Geschreven voor: Sitecom WL-176

Deze printserver werkt niet zoals het moet.
Het werkt niet echt wireless ... hoewel volgens de fabrikant, jij kan het loskoppelen van de router .. dit werkt niet ... dan weg is alle contact met de printer.
Dit is een algemeen probleem .. zie alle reacties op andere forums op de internet waar iedereen probleem mee heeft.

Als jij wil niet dat dit altijd moet vastgekoppeld op jouwe router ... dan koop het niet !!!!!!

Zelfs op de router, valt hij regelmatig uit de lucht en moet een reboot krijgen via powerdown (stroom cabel uit trekken)

Ik adviseer dit niet te kopen.

ErikZ 24-10-2007
Geschreven voor: Sitecom WL-176

Ik heb de router nu een half jaar en ik ben zwaar ontevreden. Ik moet om de twee weken het kanaal wijzigen van de draadloze verbinding omdat mijn computers geen verbinding meer kunnen maken. De computer ziet het netwerk wel maar maakt van de 1 op de andere dag geen verbinding meer. Computer moet ik dan aan de vaste kabel hangen, inloggen en kanaal wijzigen.

De printer heeft wel altijd bij mij gewerkt (als ik tenminste verbinding had met de router...)

Jaap de Boer 17-10-2007
Geschreven voor: Sitecom WL-176

Nadat, en dat had de leverancier wel eens mogen vertellen, een upgrade van de firmware was opgehaald werkte de router perfect en waren de usb-poorten zichtbaar. En dat onder 3 besturingssystemen: ME, XP en VISTA.
Een externe USB-disk in de ene poort en een 1 Gb Stick in de andere poort geven perfecte opslag en incremental backup mogelijkheden.
Verbinding is perfect. Kortom: een tevreden klant!

kanreg 21-09-2007
Geschreven voor: Sitecom WL-176

Voor klein kantoor wilden we een kleine NAT via USB met hetzelfde kastje als een WLAN, en de WL 176 is een van de weinige producten daarvoor.
Het WLAN gedeelte is OK: bereik lijkt beter dan gemiddeld, handleiding minder: matig opsomminkje van menus. En de bekende kortstondige onderbrekingen in de verbinding met XP.
Echter, de USB-functies zijn een ramp. Het begint al als aangesloten harddisks niet als FAT32 door de WL 176 wordt herkend. In een kantoornetwerk met diverse generaties Windows wordt vervolgens duidelijk dat er nog veel meer hapert aan die Samba-server: leesrechten kloppen niet, filetransfers worden plotseling afgebroken.
Verder weigert de WL 176 een meegekregen filedatum te kopieëren als niet de datumtijdsetting intern is voltooid. En dát is onmogelijk als deze Sitecom achter een bestaande router wordt opgenomen: de WAN-poort móet direct aan een modem, allerlei zaken werken niet als je de Sitecom via een LAN-poort in het netwerk hangt. Het is niet te herstellen omdat dit apparaat zowel géén bridge-mode kent (waarmee die WAN-poort normaal gewijzigd wordt) én geen telnet-mogelijkheid (waarmee die datum alsnog ingesteld zou kunnen worden).
Vele uren voor workarounds, deels met hulp van ZyXel (routerkant). Nada hulp van Sitecom: ze beantwoorden mails eerst pas na rappel van winkel, vervolgens met onzin, en uiteindelijk helemaal niet.
Aangezien voor de WLAN vele alternatieven zijn, met minstens dezelfde kwaliteit handleiding en zeker betere service, ons advies: mijdt Sitecom. Wat heb je aan speciale mogelijkheden als die het maar deels doen, alleen met veel workarounds, en vrijwel zonder support en deskundigheid van Sitecom?

LessRam 26-08-2007
Geschreven voor: Sitecom WL-176

Sinds 2 dagen draait de router hier zonder echte problemen. Het bereik is niet al te groot, maar voldoende voor het hele huis.

Printer server geactiveerd. Werkt vanaf alle PC's in huis. (bedankt voor de tips die ik verder nergens in boekjes, sites, forums heb kunnen vinden, gelukkig nam ik de tijd kieskeurig door te spitten)

HardDisk eraangekoppeld. Werkt ook prima, nadat de nieuwe firmware (beta) erop gezet is, FAT32 geformateerd en met de Vista Patch draait de disk ook prima op de Vista PC

Enige nadelen welke ik zover ben tegen gekomen; Je kunt geen IP adressen koppelen aan PC's. De eerste PC die aangezet wordt krijgt ip 192.168.0.100 de volgende krijgt 192.168.0.101 tja en als je net de pc's in een andere volgorde aanzet worden de IP's ook opeens anders. Vervelend als je een FTP server gebruikt en via de router laat adresseren.

Volgend nadeel, ik kocht de router met de bedoeling een harddisk via de router op Internet te kunnen aansluiten mbv FTP, dus standalone zonder dat er een PC 24/7 aan hoeft te staan (stroom besparing).
Tot zover is me dat nog niet gelukt.

szijlstr 29-05-2007
Geschreven voor: Sitecom WL-176

Heb de wireless router afgelopen week gekocht ter vanging van 6 jaar oude losse router en access point. Ik gebruik de router primair om mijn internetaansluiting te delen tussen mijn 'vaste' PC en een laptap. De vaste PC heb ik met een kabel met de router verbonden, de laptop maakt gebruik van de wireless verbinding. ADSL modem is aangesloten op de router.

Binnen enkele minuten na installeren was ik al onderweg op het internet op zowel vaste PC als laptop. Hiervoor hoefde ik geen gebruik te maken van de install 'wizard' van de router (ADSL KPN/Planet). Sterkte van het signaal is ruim voldoende. De router staat op de eerste verdieping - overal in het huis is de signaalsterkte hierbij tenminste 80%. Daarnaast is het een stabiele verbinding. Tot nu toe nog geen enkele keer weggevallen.

Voornaamste reden voor de keuze van de WL-176 is de beschikbaarheid van 2 USB poorten op de router waardoor er een externe schijf en de printer gedeeld kan worden.

De externe harde schijf was zo aangesloten en met een minimum aan instellingen in de router werkend (let op: om lezen en schrijven mogelijk te maken op de schijf moet deze FAT32 geformateerd zijn). Als netwerk schijf in windows file explorer zeer simpel benaderbaar. De snelheid van het uitwisselen van files valt me echter wel een beetje tegen. Je moet geregeld even wachten bij het open van mappen (iemand nog Tips?)

Het delen van de printer is me tot op heden nog niet gelukt. Met de tip van Evert1 hieronder deed het printer het op een gegeven moment vanaf de vaste PC, maar niet vanaf de wireless laptop. Na het opnieuw opstarten van alle systemen is het me helaas niet meer gelukt om een printopdracht van een van beide computers af te drukken. Wat ik ook probeer.

Daar waar de gebruiksaanleiding duidelijk is voor installatie van internetverbinding en aansluiten van USB HDD, geeft de handleiding geen uitsluitsel over het aansluiten van een printer. Daarom een reactie verstuurd aan de helpdesk van Sitecom en nog in afwachting van een reactie. Er van uitgaande dat ik e.e.a. werkend krijg heb ik de mogelijkheden nog even op '8' gezet. Dit is zeker lager als de printfunctie niet blijft werken.

Rob31 02-05-2007
Geschreven voor: Sitecom WL-176

ik heb deze router in februari geekocht omdat ik een draadloos netwerk wilde hebben en me het wel handig leek om een centrale disk in huis te hebben voor backups van de verschillende notebooks die aan het netwerk hangen.
Hoewel de manual zeer summier is, ging de installatie vrij soepel. Firewall en NAT heb ik uitgeschakeld omdat dat al in mijn ADSL modem zit.
Alleen met een USB disk had ik meer moeite. Ik had de pech dat ik een toshiba USB disk had die ook een CDROM partitie emuleerde. daar kon de router niet mee overweg, maar je kreeg geen foutmelding met waar het probleem zat. omgeruild voor freecom disk en daarna ging het goed. De router werkt goed en de disk s goed over het netwerk bereikbaar.
Echter, de router heeft enkele minpunten:
-je kunt geen vast IP-adres voor een MAC-adres opgeven
- De klok in de router wordt alleen bij opstarten goed gezet mbv ntp server, maar na een dag loopt de klok uit fase. Bijgevolg krijgen al je files op de USB disk een verkeerde 'time stamp'
- Maar grootst probleem is dat files die je op de disk zet hun originele creation/modifcation date veranderd zien worden in het tijdstip van wegschrijven op usb disk. Daardoor wordt het synchroniseren een van notebook met backups op USB disk met syncback onmogelijk. Ik kan hem dus niet helemaal gebruiken zoals ik gedacht had.
Maar verder tevreden met et ding.

Evert 1 23-04-2007
Geschreven voor: Sitecom WL-176

Pas een paar dagen in huis, maar tot zover (uiteindelijk) zeer tevreden. Router en wireless functies werkten direct, NAS disk installeren ging ook eenvoudig, kreeg alleen de print server aanvankelijk niet aan de praat.
Maar lukte na 2 dagen proberen toch (Eureka!). Probleem zit niet in de router (die lijkt wel degelijk een echte print server aan boord te hebben) maar in het ontbreken van een beschrijving hoe je een correcte print poort aanmaakt op je PC(s).
Lukte mij als volgt: printer (bij mij HP deskjet) eerst rechtstreeks installeren op de PC (gaat bij XP automatisch). Vervolgens aan USB 2 ingang van de router koppelen (is die het dichtst bij de antenne). Dan op je PC bij de printer properties onder de poorten tab een nieuwe poort toevoegen van type TCP/IP. Bij IP adreshet adres van je router invullen (default is 192.168.0.1) en zowel bij Poortnaam als verderop bij Wachtrij naamde poortnaam invullen die je in de router hebt ingesteld (default is lpt2, maar dat is niet handig, want er is al een andere standaardpoort met die naam). Daarna bij Protocol LPR kiezen! (Default is Raw, en dat werkt niet). OK, OK, en voila: je kunt printen.
Of dit de officiele werkwijze is weet ik niet (ik wacht nog op een antwoord van Sitecom), maar het werkt bij mij prima, kan vanaf al mijn PC's en laptops nu printen.

Konrad 19-04-2007
Geschreven voor: Sitecom WL-176

Router nummer 1 ingeruild voor een nieuwe. Na tientallen euro's verbeld te hebben met Sitecom, die er niet meer uitkwam, tot dit besluit gekomen. De router deed spontaan enkele keren een reset, waardoor de fabrieksinstellingen weer werden ingesteld.

Het positieve is dat als de router werkt, hij goede verbinding heeft. De mogelijk van de externe harddisk aansluiten via de USB poort werkt ook goed, eveneens de FTP server functie.

De printserver werkt nog steeds niet. Sitecom geeft nu zelf aan dat er eigen geen echte printserver in de router aanwezig is......

Wat mij het meeste stoort is het feit dat Sitecom aangeeft dat deze router nieuw in het assortiment zit, zodat ze bij de helpdesk nog niet alle vragen kunnen beantwoorden ( a 50 cent per minuut). Als je dus geen verstand hebt van ICT dan zijn de spullen van Sitecom niet aan te bevelen!

opethian 26-03-2007
Geschreven voor: Sitecom WL-176

Heb dit apparaat begin maart 2007 gekocht, omdat ik een draadloze router wilde hebben waaraan je een NAS (of een printer) kon koppelen. Installatie daarvan met WPA code was eenvoudig. Met mijn Windows XP desktop was ik direkt in staat om de NAS (een externe USB harddisk van 200 GB) te benaderen, maar omdat deze reeds met NTFS geformatteerd was, had ik geen schrijfrechten, alleen leesrechten. Volgens de manual kon je met FAT32 wel mutatierechten krijgen, dus mbv Partition Magic heb ik dat vervolgens succesvol gedaan. Echter, met mijn Vista-laptop had ik meer problemen: de NAS-account werd niet geaccepteerd, ik kon er niet bij. Om dit probleem te omzeilen moet je het volgende doen:
- firmware van de router upgraden naar 2.13
- de volgende registry-entry wijzigen:
HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control/Lsa/LmCompatibilityLevel
Verander de waarde 3 in 0
Het nadeel van het verouderde FAT32 is echter dat het geen bestanden groter dan 4 GB kan opslaan, wat in dit multimedia tijdperk toch een beperking is. Plus dat het ontzettend traag is met veel kleine bestanden. Er moet een beter apparaat beschikbaar zijn, en ik zou willen dat ik de goedkopere WL-160 had gekocht, zonder NAS funktie. De printerserverfunktie heb ik (nog) niet geprobeerd, als dat ueberhaupt werkt tenminste.
Overigens, over de draadloze router-funktie heb ik geen klachten, het is stabiel, geen uitval. De Vista laptop schijnt moeite te hebben om de verbinding te herstellen na uit de slaap/standbystand te zijn gekomen, waarschijnlijk is dit een HP probleem.