Ion Film2SD Pro

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Ion Film2SD Pro op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,7

Thon Y. 08-01-2012
Geschreven voor: Ion Film2SD Pro

Kwalitatief een matige tot slechte dia/filmscanner, het enige waar deze scanner op scoort is de snelheid van scannen. Als je erg veel dia's moet scannen zonder veel waarde aan de kwaliteit te hechten is deze scanner de overweging waard. Het LCD scherm stelt weinig voor.

J.Nieboer 25-11-2011
Geschreven voor: Ion Film2SD Pro

Heb dia's vanaf 1973 gescand.Met in aanmerking genomen dat de kwaliteit nooit beter wordt dan de oorspronkelijke opname, ben ik dik tevreden met het resultaat op de computer. Wat opvalt is dat de foto's op comp.scherm niet scherp zijn; ligt dit nu aan de dia's? Wellicht zijn we nu ook verwend door het huidige digitale tijdperk! Mijn stelling: voor huis-tuin-keukengebruik zeer geschikt.Gebruiksaanwijzing kon inderdaad beter; is ook een kwestie van uitproberen.

Har_M 18-11-2011
Geschreven voor: Ion Film2SD Pro

De scans hebben weinig kleurdiepte en het dynamisch bereik is onvoldoende. De opening in de houder is te klein, aan alle kanten 1-2 mmm, waardoor niet de hele dia wordt gescand. Hamafix-raampjes, toch zo ongeveer de standaard, passen al niet meer in de feeder. De jpg's krijgen de datum 1-1-2008 meer, wat het archiveren er niet makkelijker op maakt.
Het menu is omslachtig, alles loopt via de OK-knop, die voor elke scan 2á 3 x moet worden ingedrukt. Dat gaat slijten natuurlijk.

Ik breng 'm terug. Voor een "Pro" is-ie onder de maat.

rjw brouwer 21-11-2011

Beste Har_M,
beetje naief om te denken dat je voor 80 euro een echt professioneel apparaat hebt. Daarbij, ik snap niet wat je hebt uitgehaald met dit ding, want juist de Hama raampjes passen uitstekend in de feeder. Voor thuisgebruik is dit een prima apparaat. Het is idd zo dat je voor enige honderden euro's een iets beter apparaat kopen kan, maar het is een zeer aan te raden apparaat om je eigen foto's te scannen. Het resultaat is meer dan voldoende.

rjw brouwer 17-09-2011
Geschreven voor: Ion Film2SD Pro

heb met de scanner oude dia's en oude zwart-wit en kleurennegatieven gescand. De gebruiksaanwijzing is gewoon slecht. Slechts de meest belangrijke functies staan enigszins uitgelegd. Al het andere, bijv. van dia-positieven omschakelen naar foto-negatieven moet via trial and error. Daarom voor gebruiksgemak een 7 in plaats van een 8, die het anders zeker verdienen zou.

De kwaliteit van het gescand materiaal is prima. Het is uiteraard geen professioneel resultaat, maar het materiaal laat zich zonder problemen op A4 afdrukken. Een 8 is verdiend.

Het is ideaal dat er een schermpje op het apparaat zit waar je de juiste stand van met name de negatieven kunt controleren alvorens te scannen. Het apparaat is verder uitgerust met een SD-kaart van 2 Gb (bijgeleverd) waar het gescande materiaal wordt opgeslagen. Als je gereed bent, kun je via een USB-poort het materiaal overbrengen naar je computer. Dit draagt bij aan de ruime 8 voor gebruiksgemak.

De snelheid van werken is groot. Een negatiefstrip van 5 opnamen is binnen een halve minuut gescand. Met dunne dia's in de sheetfeeder gaat het net zo snel. Wat dikkere diaraampjes moet je in een andere bijgeleverde optie invoeren, hetgeen iets langzamer gaat.

Wat ik inmiddels wel heb gemerkt is dat er bij gebruik stofjes in het apparaat komen. Ik heb nog niet gevonden op welke wijze ik het apparaat vervolgens van binnen kan reinigen.

Ik vind het een aanrader.

joske1945 02-11-2011

Hallo, ik weet niet hoe ik de dia's positief moet krijgen, Jij had het over trial of error. Ik hoop dat het mij lukt.

Bastiaan35 09-09-2011
Geschreven voor: Ion Film2SD Pro

Zojuist gekocht. Scankwaliteit niet heel hoog, maar dat is ook niet te verwachten voor deze prijs. De belangrijkste reden voor mij was de automatische dia feeder. Deze werkt aardig. Dia's van 3,5mm dik passen er niet door. Dat zijn de wat oudere raampjes die uit twee delen bestaan waar de dia tussen geklemd is. Via de andere feeder is het gaan probleem Raampjes van 2,5mm gaan net met de rapid feeder. Je moet wel het apparaat goed vasthouden en flink drukken. Nog steeds een stuk sneller dan de losse dialader.
De bestanden moeten wel wat nabewerkt worden wat kleur en contrast betreft. Je moet in ieder geval geen superheldere scherpe plaatjes verwachten.