Philips SmartTouch-XL HQ9160/16

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 31 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips SmartTouch-XL HQ9160/16 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

m*********@g******** 25-05-2021

Al 16 jaar tevreden scheren met deze Philips shave!

Niet dat je dit apparaat nog ergens kan kopen, maar toch een review.
16 jaar geleden heb ik dit apparaat gekocht, in 2005, toen ik 23 jaar was.
Ik scheer me om de dag, soms, 3 a 4 dagen. Nu zijn de mesjes echt bot, als ik me na 3 dagen scheer trekt hij echt de haren uit mn kin. Maar wat een kwaliteit verder! Accu is nog top, ik kan zomaar 2 maanden met 1 accu doen!
Afgelopen weekend heb ik het vastgeklikte kapje van de trimmer gedemonteerd, hier zal veel vuil achter. Mesje kan je demonteren, heb je drie onderdeeltjes, schoonmaken, in elkaar zetten, beetje olie die ik bij mijn braun trimmer kreeg erop en kapje weer terug.
Scheerkoppen zijn ca 40 euro (origineel), ik twijfel er nieuwe in te zetten of voor 110 euro de aanbieding voor een 7000 serie te nemen...dilemma

Maar, een philips shaver uit 2005, is echt top!! Doe hem sowieso niet weg!

Pluspunten

• Accuduur
  • Grip
  • Laadstation
  • Onder de kraan afspoelen
  • Open te klappen scheerkop

razoredge 17-06-2009

comfortabel licht apparaat, hoogte instelbaar, accu gaat lang mee. Ik had wel nog net iets meer verwacht van het resultaat, want helemaal superkaal zoals in de reclame is het niet.

peteroff 15-06-2009

3 Jaar in bezit, en een jaar gelden de scheerkoppen vervangen.
Nu zijn de mesjes natuurlijk weer aan vervanging toe.
Maar heb toch gekozen voor een nieuwe philips (HS8060/25).

Ik heb mij dagelijks moeten scheren en philips liet mij nooit in de steek.
De oranje rubbers zijn zijn inmiddels kapot. Tijd voor een nieuwe.

adr59 03-02-2009

Beschamend voor Philips om zo'n apparaat in de markt te zetten en dit als hun beste scheerapparaat aan te prijzen.
Het apparaat is na 2,5 jaar opnieuw defect. De bekende klachten zoals in de overige reviews: apparaat laat zich niet uitschakelen. Twee maal tijdens garantieperiode kostenloos door Philips gerepareerd met dezelfde constructiefout er weer in gekopieerd. Nu voor de derde maal hetzelfde euvel. Ik geef het op; geen Philips meer. Het apparaat staat me tegen en in combinatie met de de Hoog in de wolken - mentaliteit die de Internet-site van Philips uitstraalt.

martinus83 25-05-2021

Je hebt gewoon pech gehad. Ik scheer al 16 jaar met dit apparaat, nog nooit iets aan gehad.

krl 22-12-2008

Het apparaat is zeer stil en scheert behoorlijk, alhoewel niet maximaal super en niet dramatisch beter dan de voorganger met 1 ring.

Nadelen:
De gebruiksduur van 1 volle acculading was eerst bijna 4 weken,nu nog maar krap 2...
De tondeuse is matig.
Het apparaat kwam met een reusachtige en loodzware metalen opbergdoos: super onhandig als je op reis gaat; blijkbaar ontworpen door iemand die dat nooit doet. Ook het oplaadsnoer is zeer onhandig, een zeer stugge kunsttofsoort die niet op te wikkelen is (de lader zelf is rond, daar kun je niets omheen wikkelen).
De oude voorganger van Philips had een zacht (kunst)stoffen opberghoesje en een snoer van zachte kunststof; veel handiger.

Conclusie: behoorlijk goed scheerapparaat, maar de accu kan beter, en onbruikbare/zeer onhandige accesoires.

Ch. van Doorn 22-07-2008

Ik heb de philips hq 9160 nu ongeveer anderhalf jaar in bezit (zie eerdere review) en ben er nog steeds bijzonder tevreden over !

Het apparaat scheert nog steeds uitstekend en glad, is fluisterstil, nauwelijks onderhoud, de batterij gaat ook nog steeds zeer lang mee voordat die opgeladen moet worden. Ik ben verbaasd over diverse klachten in de reviews, die ondervindt ik niet.

De duurzaamheid ga ik afwachten, maar daar heb ik vertrouwen in. Wellicht dat ik de scheerkoppen ga wisselen (er is eigenlijk nog geen aanleiding toe).

Ik houd u op de hoogte !

Jan H2 19-07-2008

Dit apparaat nu ruim 2 jaar in bezit en ben zeer tevreden over het scheerresultaat.
Wat veel minder is, is de degelijkheid: na aanzetten gaat 'ie niet meer uit en daarna is het over, kapot. Nu al twee keer moeten laten repareren, maar nu is de garantietermijn verlopen dus helaas. Ik stuur nog wel een klachtenbrief naar Philips maar of dat helpt?

Ik scheer me nu weer met mijn oude Philips van 8 jaar oud en die doet het nog uitstekend! Ik heb toch het idee dat afspoelen onder de kraan niet erg bevorderlijk is voor de elektronica binnenin.

martinus83 25-05-2021

Het moet iets anders geweest zijn, fabicage fout, fout in de afdichting? Ik heb nooit problemen gehad en spoel hem na elke scheerbeurt onder de kraan af.

JayWheel 26-06-2008

Heb dit apparaat in juli 2006 gekocht. Beviel me erg goed, ik scheer me er altijd onder de douche mee.
De degelijkheid viel erg tegen. Binnen en jaar was hij al kapot: na het aanzetten niet meer uit te krijgen. Opgestuurd naar philips (antwoordnummer, dus gratis), na iets meer dan een week gerepareerd rerug gekregen. Uit de bon bleken voeding en scheerunit te zijn vervangen zonder bijkomende kosten. Top!
Van de week was het weer raak: zelfde probleem! Kan hem opnieuw opsturen (garantiewerk). Als ie het doet is het een fijn apparaat, maar telkens na een terugsturen voorspelt weinig goeds voor 2009.
Vind de afhandeling van Philips wel heel goed en snel, reparatie kost je niks.

Jeroen Hennissen 29-05-2008

Ik heb dit scheerapparaat iets meer dan 2 jaar nu.
Het is een heel fijn apparaat, volledig af te stemmen op de gevoeligheid van de huid. Voor mij een ideaal scheerapparaat. Ik heb er me altijd heel fijn mee kunnen scheren.

In april dit jaar, net na de garantieperiode, begon hij kuren te tonen. De motor bleef continu aanstaan. Nu doet het scheerapparaat helemaal niets meer en heb ik een nieuwe gekocht.

Casper Bruens 22-12-2007

Dit is het topmodel van Philips. Het scheerresultaat is heel behoorlijk en hij maakt weinig geluid. Ik heb een paar opmerkingen die voor de toekomstige koper misschien van nut zijn:
* Schoonmaken doe je door af te spoelen. Je moet het apparaat dan liggend, opengeklapt laten drogen en dus niet op de houder zetten. Niet zo praktisch.
* Het op de houder zetten gaat niet soepel; steeds weer even zoeken
* De aan-uitknop werkt heel licht. Als je even niet oppast heb je hem al weer uitgezet, stoppen de mesjes en trek je haartjes uit
* Het apparaat werkt op laagspanning. De transformator zit in de stekker; die is dus vrij groot (en zwart)
* De tondeuse is niet geweldig en 'ondiep'
* De gebruikte materialen doen wat goedkoper aan dan mijn vorige Philishave

Jeroen W 10-08-2007

Ik vind het echt een super ding. Hij is stil, draait weinig toeren dus haast rustgevend en scheert als een dolle.
Ik heb verschillende philipsen gehad door de jaren heen maar dit is de beste tot nu tot.

EAbbes 21-03-2007

Ik heb na 6 jaar de coolskin aan de wilgen gehangen, de accu had het begeven. Na enige informatie van deze site heb ik besloten voor de HQ 9160. Ik wilde eerste de 9190, maar voor alleen een ander batterij inicator vond ik het prijsverschil te groot.

Ik moest wel even het aan het andere manier van scheren wennen, droog. Nu na 2 weken ben ik erg enthousiast over het scheerresultaat. Ben nog niet zo vaak zo glad geweest en daarnaast geen vervelende rode strepen in de hals. De materialen vind ik wat minder dan de coolskin, dit voel je ook direct. Ben dan wel heel erg benieuwd of dit apparaat het 6 jaar gaat volhouden. Maar goed, het is heel wat goedkoper dan de coolskin inclusief de nivea navulverpakkingen.

Mr Brown 19-03-2007

Geen baardgroei en huid is dezelfde. Dat zal wel de reden zijn dat maar weinig producenten zich wagen aan het maken van een elektrisch scheerapparaat. Ik heb even overwogen na een Coolskin, over te stappen op een Braun scheerapparaat . Na het lezen van enkele reviews heb ik die gedachte laten varen. Dat Braun bij het scheren scheerresten, haartjes verspreidt sprak me niet aan. Na m'n Coolskin-ervaring wordt het nu weer droogscheren. De eerste indruk van de HQ 9160/16 is goed, ziet er goed uit. In tegenstelling met de Coolskin heeft deze een dubbele messenrij. De handligging is goed en het apparaat is licht. Een enkele keer zet ik het apparaat ongewild uit, door de plaatsing van deze knop. Echter niet storend. Wat opvalt is de langzame loop van de motor. Minder slijtage en een batterij die langer meegaat, moet Philips hebben gedacht. Bij het scheren is dit toch wel te merken. Je moet er even de tijd voor nemen en rustige bewegingen maken. Dan krijg ik in ieder geval een glad resultaat. Wat opvalt t.o.v. de Coolskin is dat ik geen rode huid meer heb na het scheren van de hals. Bovendien worden de haartjes in de halsstreek goed gekort. Tenslotte de trimmer, die werkt zoals je mag verwachten. Het schoonmaken van dit apparaat is eenvoudig, maar vraagt enige voorzichtigheid. De scheerkoppen zijn van dun metaal en dus kwetsbaar. Regelmatig in een badje met een zeepmiddel, even voorzichtig uitborstelen en drogen. Daarna heb ik weer een prima scheerresultaat.

Skaftafel 10-03-2007

Na zovele beoordelingen hier dan nog eentje:

Van het scheerresultaat had ik voor zo'n duur apparaat toch iets meer verwacht, maar erg slecht is het niet. Op de gevoelige stand duurt het me echter veel te lang voordat het geheel glad is.
Afspoelen en laden gaat prima, maar het gepruts om hem terug op de standaard te zetten ben ik nu al beu, dat had veel beter gemogen!
Voor de rest een degelijk apparaat, erg stil en erg prettig scheren.
Kan niet onder de douche, zoals mijn eerdere Coolskin, maar dat apparaat leverde na een korte tijd ook wanprestaties qua scheerresultaat af, waardoor ik besloten heb deze te kopen. Vooralsnog geen spijt.

Tyquoiz 23-01-2007

Had altijd met mach3 turbo geschoren, maar twijfelde over een elektrisch apparaat. Heb uiteindelijk toch deze gekocht. Ben er zeer tevreden over! Scheert heel glad, maar het resultaat blijft minder lang dan met mach3. Mach3 scheert 'dieper' zegmaar.
Makkelijk, glad en snel! Batterij hoeft ook echt heel weinig opgeladen te worden.
Echt een aanrader voor de mensen die gewoon snel glad willen scheren. Je kunt m ook nog twee maanden testen. dus als t niet bevalt gewoon terug sturen.

Chris 50 20-01-2007

Na jarenlang met Braun geschoren te hebben dit scheerapp. gekocht. Fout fout fout dus.
Moet nu 2x per dag minstens 10 tot 12 minuten mijn huid dunschillen om tot een beetje resultaat te komen.
Gevolg: Zeer pijnlijke huid.
Ook de standaard is niet zo handig, scheerapp. plaatst lastig.
Een andere... in een donkere omgeving lijkt het wel een kerstboom, mijn vrouw had er zelfs last van.
Ben totaal niet tevreden, gelukkig een 2 maanden niet goed geld terug actie.
Ik heb het app. teruggestuurd.
Nu weer een Braun gekocht, zeer tevreden.

rudiepudie 06-01-2007

superapparaat! Ik heb nooit een scheerpapparaat gehad en omdat je nu na 2
maanden het scheerapparaat terug mag sturen naar philips, heb ik op aanraden
van een vriend van me deze philishave gekocht. Ik vroeg de verkoper naar het
verschil tussen deze en de HQ 9190/22 - SmartTouch XL
die heel wat duurder is. En het verschil was het lcd display(scheert dat beter
ofzo??) en een mooiere reisetui... Ik heb dus voor deze gekozen en het kan nat
scheren goed evenaren! super tevreden!

Lukien 10-12-2006

Het is niet raadzaam om met dit apparaat je baard van 2/3 dagen te lijf te
gaan. Dan heb je echt wel het idee of de haren worden weggeëpileerd. Voor
dagelijk gebruik volstaat hij wel.

Opladen hoeft nauwelijk; met 1 keer opladen kun je weer een maand vooruit.

jan73 26-09-2006

Ik kan mij alleen maar bij de vele positieve reacties aansluiten! Ondanks mijn
stevige baardgroei (elke dag natscheren) gaat het met dit apparaat prima. Niet
zo supperglad als met het mes, maar zeer acceptabel en visueel zeker niet
minder.

Trevor1234 25-09-2006

Kan niet anders zeggen, een TOP apparaat.
Scheert echt lekker.
Prima glad, trilt niet en is zeer stil.
Geen moeilijk, duur gedoe met cardridges, gewoon even leeg blazen of onder de
kraan afspoelen.
Ledjes goed duidelijk en functional.

De beste scheerapparaat die er momenteel is.

WilKam 17-09-2006

Na een paar weken in mijn bezit besloten om het apparaat via de probeeractie
toch terug te sturen. Jarenlang heb ik een Braun gehad en ik wilde ingegeven
door veel positieve reacties op de Philips scheerapparaten het wel eens
proberen. Het scheerresultaat valt gewoon behoorlijk tegen. Het eindresultaat
is niet meer dan redelijk te noemen en dat is voor zo'n duur apparaat
teleurstellend. Zelfs na een zorgvuldige scheerbeurt kan mijn oude versleten
Braun nog makkelijk het resultaat verbeteren! Verder is het dagelijks
uitspoelen en laten drogen ook niet iets waar ik op zat te wachten. Positief is
het geringe geluid, het snel opladen en de gebruiksduur met een opgeladen
batterij.

eviled 10-09-2006

Een erg goed apparaat.
Een lange tijd een dure braun gehad, deze maakte veel lawaai en scheerde niet
lekker.
De philips scheerd erg glad en is lekker stil.
Ook makkelijk schoon te houden onder de kraan.
Een degelijk apparaat met als extraatje een leuk standaardje (met klokje) om
eventueel te gebruiken om je shaver op te laden.
Zeer tevreden.!

hans1992 25-08-2006

Nadat mijn braun 6520 het na jaren trouwe dienst begeven had, heb ik deze
philips aangeschaft via internet. Hij scheert gladder, sneller en stiller. Ook
een baard van twee dagen verwerkt hij probleem- en pijnloos. Het apparaat ligt
goed in de hand. De accu heb ik na drie weken dagelijks gebruik nog niet hoeven
op te laden. Het schoonmaken gaat supereenvoudig, gewoon onder de (koude) kraan
afspoelen en het apparaat met de scherrkophouder open laten drogen. Nog geen
ervaring met de tondeuse.
Ben over het scheren zeer tevreden.

Roudi 22-05-2006

Na alle positieve reviews en om eens te vergelijken met Braun heb ik besloten
dit scheerapparaat eens te proberen. Mede ook door de mogelijkheid van Philips
om het product 2 maanden te testen.

Ik heb het nu bijna een maand in bezit en ik moet zeggen dat ik helemaal niet
tevreden ben over het scheerresultaat.
Ik heb dan ook ruwe baardgroei en daarvoor is dit geen geschikt product.

- scheert niet heel glad
- trekt haartjes bij baardgroei van paar dagen
- mondgebied moeilijk scheerbaar

Ik kan me wel voorstellen dat als je geen ruwe baardgroei heb dat het dan wel
gladgeschoren wordt, maar dan nog blijft het gebied rondom je mond niet echt
prettig scheren.

Ik heb zowel de sensitive stand als de normal stand geprobeerd maar het mocht
allebei niet baten.

Pluspunten:

- Het apparaat is makkelijk schoon te maken
- Laad erg snel op en lange accu duur
- Erg stil

Ik blijf bij mijn Braun Activator en zal dit product terugsturen naar Philips.

Voor mij was het geen succes.

kikker23 19-05-2006

Tsja naar aanleiding van al deze reviews heb ook ik dit scheerapparaat
gekocht.... en na het ongeveer een maand te hebben moet ik zeggen dat het me
echt reuze tegenvalt...
Hele plekken zijn moeilijk te scheren en glad wordt het zeker niet. Heb voor de
grap mijn oude coolskin geprobeerd en die scheert vele malen beter.
Misschien ligt het aan mij maar ik had toch wel iets beter verwacht.
Ik kan hem nog terugsturen maar omdat alle reviews zo positief waren heb ik
meteen de doos weggegooid. Zonder doos mag ik hem niet terugsturen zei
Philips...