Sigma SD 14 body zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sigma SD 14 body zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

HansB 06-10-2009
Geschreven voor: Sigma SD 14 body zwart

Voor interieurfotografie heeft deze camera z'n beperkingen. Tenminste als de interieurs donker zijn zal al snel geflitst moeten worden omdat boven ISO400 de kwaliteit snel achteruit gaat. Dit is enigszins te ondervangen door extreem lichtgevoelige objectieven toe te passen (Sigma heeft overigens een prima 10-20mm lens).
Uiteraard kan een goede flitser deze beperking ook beperkt ondervangen.
Feit is dat er voor donkere situaties betere camera's hoewel de fill-light optie wel weer cool is.

Als het aantal te maken opnames per seconde niet belangrijk is, in goede lichtomstandigheden wordt gefotografeerd en men uitdrukkelijk de tijd neemt fotograferen te begrijpen (geen standaard programma's!) blijft het een superding.

Overigens komt binnenkort de SD15 op de markt.

Gradje 05-09-2009
Geschreven voor: Sigma SD 14 body zwart

Ongeveer een maand geleden kocht ik deze camera in Duitsland voor de spotprijs van 399 euro, incl 18-200 mm lens, accu, acculader, zonnekap,etc.
Het is een camera zonder toeters en bellen, maar wat hij moet doen ( en dat is mooie foto's maken )dat doet hij meer dan voortreffelijk.
Nu na het maken van ongeveer 500 foto's kan ik niet anders zeggen dat ik een geweldig product in m'n bezit heb.
Wat een ongelooflijk mooie foto's maakt deze camera, zo scherp, zo natuurgetrouw zijn de kleuren, werkelijk imposant.
Vrienden van me die met veel duurdere camera's werken zijn onder de indruk van de kwaliteit van de foto's die met deze camera zijn gemaakt.
De degelijkheid straalt van de camera af, je hebt werkelijk iets in handen, geen goedkope plastic rotzooi.
Kortom, deze bezitter van de SD14 is dik en dik tevreden.

sigmasd14 15-12-2008
Geschreven voor: Sigma SD 14 body zwart

Dit is een hele goeie camera die zeer ondergewaardeerd is. Maakt schitterende natuurgetrouwe
foto's mede door de drie lagen sensor.
Een hele stille sluiter. Wordt eigenlijk veel te goedkoop aangeboden. Kortom voor
die centen een topper.

HansB 07-12-2008
Geschreven voor: Sigma SD 14 body zwart

Geen snapshot beginnerscamera maar wel een degelijk aanvoelende dslr zonder fratsen die t/m iso400 fantastische beelden geeft. Iso800 wil ook nog maar dan is het beter om ietsje over te belichten. Hierdoor verdwijnt de beeldruis in donkere gedeeltes goeddeels. Zoals hieronder geschreven is de schrijfsnelheid laag en kunnen maar 3 foto's achtereen worden genomen eer de buffer vol is. Alleen op lagere kwaliteit (kleinere bestandsgrootte) kunnen veel meer foto's achtereen gemaakt gemaakt worden.
Fotograferen in RAW (X3F) geeft de beste resultaten (jpeg vind ik minder op deze camera). Dit betekent wel dat de foto's niet zomaar afgedrukt kunnen worden maar eerst via speciale software (zoals de meegeleverde SPP2.5) omgezet moeten worden naar jpeg's. Klinkt als een nadeel maar als eenmaal de correctiemogelijkheden zijn ondervonden welke je hebt met RAW bestanden wil je niet anders meer. Echt een openbaring.

De camera heeft niet veel bijzondere mogelijkheden (live view e.d.) maar alle noodzakelijke items om goede foto's te kunnen maken zitten er wel op. Zoals een goede zoeker, belichtingscorrectie (ook in Programma-mode), volledige Manuel-mode), separaat in te stellen belichtinspunt tov autofocus) etc.etc.

Wie met z'n beperkingen (schrijfsnelheid en enkel t/m iso400) kan leven koopt voor zeer weinig geld een camera waarmee supermooie foto's gemaakt kunnen worden. Niet alleen de resolutie maar met name de kleuren zijn ongelooflijk mooi.

Sulaco 02-12-2008
Geschreven voor: Sigma SD 14 body zwart

Voor deze prijs een buitengewoon goede camera. Body maakt een zeer degelijke indruk en de 18-200 lens is uitmuntend !

Mr Hans46 02-08-2008
Geschreven voor: Sigma SD 14 body zwart

De Sigma SD14 is de perfecte camera voor landschaps,portret en reis fotografie. Voor sport en actie fotografie is de camera absoluut niet geschikt vanwege zijn trage schrijf snelheid.
De beeld kwaliteit vd RAW files is na bewerking in Sigma's foto PRO programma absoluut TOP!
Ik heb met vele camera's uit het TOP segment gewerkt zoals NIKON D2X,maar de Sigma SD14 staat kwa beeld kwaliteit op EENZAME hoogte.
Tot en met ISO 400 zijn de plaatjes SUPER!
De SD14 wordt op het moment voor DUMP prijzen verkocht,grijp je kan een koop deze prachtige camera!

Hendrikus2 02-12-2007
Geschreven voor: Sigma SD 14 body zwart

Een prima camera die vooral geschikt is voor natuurfotografie waar ik de camera hoofdzakelijk voor gebruik.
De camera is een stukje degelijk vakmanschap. Geen overbodige toeters en bellen, maar geeft haarscherpe en zeer gedetailleerde beelden en dat komt natuurlijk door de bijzondere foveon sensor. Deze foveon sensor geeft een zeer goede resolutie en super kwaliteit vergeleken bij de normale CCD?CMOS censors.
Zijn er dan geen nadelen, jawel, de camera is niet zo snel en rond de 800 ISO is hij gevoelig voor ruis.
Maar die ISO waarden gebruik ik zelden.
Topcamera.

tomas1 25-07-2007
Geschreven voor: Sigma SD 14 body zwart

Top camera, echt heerlijk.
Ook voor een beginner als ik.
Super stille shutter, goede AF, helaas geen raw & JPG tegelijk, maar werk toch vrijwel uitsluitend in raw. Koop bij zo'n camera wel een goede ex lens. ( bv. 1.4 30mm of 18-50EX) Uploaden naar SPP 3 en/of Lightroom versie 1.1 en geniet ! Lightroom geeft vaak een beter resultaat in de hoge iso's dan spp
Zeker voor een mooi weer en buiten (stad&natuur) fotograaf als ik is het ideal. Vergeet niet de laatste firmware 1.4 erin te zetten.
Als je een beetje je best doet kan je het best voor een goede prijs krijgen.
p.s. Koop het niet voor de hoge iso's foto's met weinig licht ( concerten & sporten), ook als je proffesioneel hoge volumes gaat doen kan je beter een camera nemen die jpg&raw tegelijk kan. Staan veel negatieve reviews maar het is echt een top camera als je maar goedkoop inkoopt en ook nog lightroom 1.1 of arc 4.1 erbij gebruikt zal je zeker blij worden, Alle online reviews zijn wat gedateerd (gerelateerd naar de officieele straatprijs & met oudere en veel mindere goede firmware ( software).