Nikon D90 + AF-S DX VR Zoom-NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D90 + AF-S DX VR Zoom-NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Chrissy2 10-10-2009
---------- update review 10-10-2009 ----------
Nu een half jaar verder en heb de D90 nu ruim een jaar met de 18-200 vr (II) lens.
Het is en blijft een top camera. Wat maakt deze camera toch prachtige foto's. Bij grijs weer en weinig contrast houdt de camera zich vlak en dat doet ie ook met de instelling op levendig kleurbeeld. Dus niet overdreven en heel natuurlijk. Verder doet ie precies zoals ie moet doen, goede tot zeer goede foto's maken. Error meldingen heb zeer zelden, heel soms als het koud of nat weer is en ik in een impulsieve bui een foto ergens van wilde maken. Lens erop en eraf schroeven en verder nergens meer last van gehad. Wat ook opvalt is de reactiesnelheid en het razendsnel nemen van shots. Ook bij omstandigheden die licht-moeilijk zijn neemt hij zeer snel een bijna altijd goede foto. Niets dan lof voor deze camera en zeker geen verkeerde keus.

---------- oude review 02-04-2009 ----------
Veel mooie foto's gemaakt onder diverse omstandigheden. Wat vooral opvalt is de mooie kleurstelling bij vooral mooi weer/ zonlicht. Bij grauw weer heeft de camera bij standaardinstellingen de neiging om een fletser beeld weer te geven en vervaagt het contrast nogal snel. Vooraf andere instellingen kiezen (bijv. levendiger kleurenbeeld) of achteraf bewerken is het devies. Ik heb ook gemerkt dat de camera bij kunstlicht en zonder flits, het moeilijk heeft om de kleurechtheid vast te houden. Hebben trouwens veel camera's, maar met mijn D80 had er minder last van. Je moet dan echt goed weten welk programma je kiest en welke instellingen bij M, anders krijg je foto's met kleuren (met name geel) die afwijken van de werkelijkheid.
Ook had ik de laatste maanden vaker last van error-meldingen (zie ook bij Nikon forum), en met name als het kouder weer was. Ze zeggen dat het iets te maken heeft met de lens en de lensvatting, maar zeker is dit niet. Ik heb voor de zekerheid maar een advies opgevolgd en de lens een paar maal losgedraaid en er weer opgedraaid. Tot op heden geen klachten meer gehad.
Verder niets dan lof over deze camera, zij het dat het aantal instelmogelijkheden iemand moet aanspreken. Wordt je daar hor en dol van en kan je ook af met een eenvoudigere camera, neem dan een D60 of D40X.

fpostma 04-06-2009
Zeer goede body, hele redelijke lens.

Body: veel mogelijkheden (zelfs filmen ook al gebruik ik dat in de praktijk bijna nooit). Uitstekende build quality. Zeer tevreden.

Lens: super allround lens. Heel geschikt om mee te nemen op vakantie. Echt een alleskunner die echter in geen enkele range heel briljant is.

crissy2 02-04-2009
Even een update t.a.v. mijn vorige beoordeling.

E-r-i-c 11-01-2009
De D90 is een supercamera, ik gebruik hem met een 16 Gb kaartje. Hij is snel en heeft bijzonder veel instelmogelijkheden.

Omdat ik al langer met Nikon fotografeer was de leerfase heel erg kort.

Ik ben er heel erg tevreden mee en heb geen enkel probleem ondervonden.

Chrissy2 27-10-2008
Had hiervoor een D80 met kitlens. Deze D90 is veel sneller (4 beelden p. sec is instelbaar) en reageert directer op de ontspanknop. De foto's met de 18-200 VR zijn ook mooier en ook goed onder slechtere lichtomstandigheden. Ook als je een foto snel neemt is hij vaak scherp. Ik zeg vaak, omdat, ondanks VR, dit niet altijd zo is. Helaas ook de 18-200 is niet altijd scherp, vooral op tele-stand laat hij weleens een steekje vallen.
De kleuren zijn mi het mooist als je ze instelt op levendig en dan in het submenu het wat afvlakt. Zonder flits bij kunstlicht met automatische iso-instelling, komen de foto's geel over. Wat experimenteren met oa. de isoknop of flitser aan is het devies.
Het filmen is leuk voor erbij. Als je kleine kinderen hebt of familie bezoekt in Amerika is het een dankbaar instrument. Nadeel is dat je tijdens het filmen niet kan AF´en. Van te voren scherpstellen en duidelijk weten wat je filmt onder betere lichtomstandigheden is raadzaam.
Het hoofddoel is het maken van foto's en dat doet ie berengoed. Met deze camera en de D300 is de inhaalslag en succes tov Canon een feit. Erop en erover zou ik zeggen.
Mijn conclusie is dat het een hele fijne camera is die menig Nikon-liefhebber zal aanspreken. Natuurlijk een D300 en D700 zijn prachtig, maar voor sommigen onpraktisch en vooral groot en zwaar. De D90 met 18-200 VR heeft als voordeel dat ie handzaam is en dat je niet vaak van lens hoeft te wisselen.
Een mogelijk nadeel voor sommigen zou kunnen zijn, dat er hij veel instelmogelijkheden heeft. Voor een aantal mensen juist interessant en voor een aantal om hor en dol van te worden. Misschien is voor die laatste groep de D60 een beter apparaat.
Verder zal de echte Nikon-kenner zijn weg wel weten te vinden met dit toestel.

Dushi 26-10-2008
Getwijfeld of ik de nieuwe Powershot SX1 zou kopen. Antrekkelijk vanwege o.a. enorme zoom (20x) en uitklapbaar scherm.
Uiteindelijk gekozen voor een DSRL vanwege de veel hogere kwaliteit (veel minder ruis) en mogelijkheid om sneller foto's te kunnen nemen.
Camera nu enkele dagen in bezit en de eerste resultaten overtreffen de verwachting. Foto's maken een fluitje van een cent, ook onder slechte omstandigheden, nauwelijks ruis, heerlijk in het gebruik. Roofvogels in het wild of macro foto's: de resultaten zijn uitstekend. Het gewicht is wel wat hoger, maar met een 18-200 mm hoeft er nooit meer van lens gewisseld te worden. Dik tevreden!