Nikon D7000 + 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Nikon D7000 + 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,8

reno2011 10-09-2011
Volgens de media zou dit de beste combinatie zijn maar de praktijk valt helaas erg tegen. De body lijkt niet goed samen te werken met de lens waardoor de autofocus niet goed scherpstelt. Vaak ligt het scherpstelpunt een behoorlijk stuk achter het punt waarop wordt gericht (back focus) waardoor de foto's onscherp zijn. Dit is vooral goed zichtbaar in situaties met wenig scherpte-diepte zoals in de tele stand met groot diafragma, maar de onscherpte komt bij alle brandpuntafstanden voor en de afwijking is niet constant. Dus ook het bijstellen van de autofocus met de fijnafstemming functie is geen oplossing.
De camera is onder garantie hersteld bij het Nikon Service Point en volgens de monteur is het autofocussysteem van de body opnieuw afgesteld maar dit heeft niet geholpen; er is nog altijd een duidelijk zichtbare afwijking.
Erg teleurstellend voor een camera waarvan de imager op zich wel van zeer goede kwaliteit is en die verder ook wel fijn en snel werkt. Ik kan deze set echter niet aanbevelen.