Pentax K-R en 18-55mm en 50-200mm

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Pentax K-R en 18-55mm en 50-200mm op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,5

Gerbra 17-11-2011

Top camera en lenzen. Het is genot om met deze camera en lenzen te fotograferen. Heb ondertussen ook nog een 18-200 van Sigma gekocht, makkelijk voor op reis, hoef je niet steeds te wisselen, maar deze lens kan toch niet tippen aan de 18-55 WR en de 55-200 WR van Pentax. Dat zijn hele fijne objectieven en kosten bijna niets.
Het is en blijft jammer dat Pentax zo weinig aan de weg timmert in Nederland en dat je in de paar fotozaken die Nederland nog maar heeft zo weinig Pentax spullen tegenkomt.

GerBra 30-07-2011

De Pentax K-r is een hele fijne, compacte en lichte spiegelreflexcamera waarmee je ook nog behoorlijke goede filmpjes kunt maken. Mooi duidelijk Nederlands menu en volop mogelijkheden en professionele opties, zoals bijvoorbeeld ISO instelbaarheid tot 25600, 6 beelden per seconde opname mogelijkheid, supersnelle 11 punts autofocus
Ik heb de versie met 18-55mm WR en 50-200mm WR (weather resistant) lenzen, die beiden erg goede en scherpe beelden leveren.
Kortom ik vind dat ik een hele fijne camera voor een goede prijs heb gekozen (als vervanging voor mijn K100D Super).

EvH1975 30-06-2011

Sinds een maand aan de slag met de Pentax KR. Lang getwijfeld tussen deze en een canon uit de eos serie, vooral de 600D. Uiteindelijk toch voor de Pentax gekozen. Fotomogelijkheden, kwaliteit gebruikte materialen en prijsverschil gaven de doorslag.

Vooral de kwaliteit van het gebruikte materiaal valt gelijk op als je de camera's vergelijkt. De 600d voelt meer plastic aan, de Pentax is stevig. Ook de lenzen zijn prima. De Pentax is dan ook iets zwaarder, maar omdat de ook grip wat groter is, heb ik dit niet als negatief ervaren.

Wat foto's betreft, de grotere sensor levert uitstekende plaatjes op. De Pentax mag dan misschien minder pixels hebben, maar "meer pixels=betere foto's" is sowieso een mythe. Daarbij zijn de mogelijkheden/eigenschappen prima. Ik noem er een aantal:
- 11 AF punten (ipv 9 bij 600D)
- snelle autofocus
- intervalopnames mogelijk (timelapse)
- beeldstabilisator in body ipv in lens zoals bij canon
- Build in HDR opnames maken voor bijzondere effecten

De Pentax filmt geen full hd. Of dat echt als nadeel genoemd mag worden kan je je afvragen. Voor vakantiefilmpjes zal je het verschil niet snel zien. Daarbij heeft de Pentax geen kantelbare LCD. Dit is toch wel een handige eigenschap, omdat zo'n lcd je makkelijker in staat stelt om eens een foto te nemen uit een ander standpunt dan ooghoogte. Hierdoor krijg je al snel veel interessantere composities.

Kortom, als fotocamera ben ik van mening dat de Pentax met kop en schouders boven vergelijkbare toestellen uitsteekt, zeker als je ook de prijs in overweging neemt! De filmeigenschappen zijn dan iets minder, maar in deze prijsklasse denk ik dat je beter kan kiezen voor OF een fotocamera OF een filmcamera. Als je voor een middenweg kiest krijg je al snel van beide een beetje.

Persoonlijk geef ik niet snel een 10 want er zijn altijd verbeterpunten, maar in mijn ogen krijgt deze camera de hoogst haalbare score.

Ivo Verboon 10-11-2010

Ik heb deze camera (duo-kit)nu 3 weken in bezit. Hiervoor had ik de Canon eos 40D, maar die werd me te zwaar (ik fotografeer en sjouw veel), dus moest ik op zoek naar een alternatief dat:

- en lichter was;
- en in kwaliteit niet of nagenoeg niet minder was.

Na lang speuren kwam ik bij de nieuw "K" lijn van Pentax. De K-x oversteeg de eigen klasse, maar had (mede) als nadeel: geen accu en geen scherpstelpunt.
De K-5 had alles, maar ook weer het gewicht. Gelijk met de K-5 werd de K-r aangeboden. Na veel vergelijkingen gemaakt hebben kwam ik tot aanschaf van de K-r op grond van:

- de zeer degelijke body (roestvrijstalen chassis in stijf polycarbonaat);
- een sensor kwaliteit die veel concurrenten overklast (zie de metingen in DxOmark);
- de zeer goede bespreking in PhotographyBlog.com;
- de vele mogelijkheden aan filters en fijninstelling van ondermeer de witbalans.
- een zeer geavanceerd AF systeem (alleen gebruikt in de 645D;
- een kitlens die bij 55mm f=8 hoog scoort wat betreft lijnen per mm (zie lenstip.com).

Mijn eerste resultaten (en ik denk een van de eerste resultaten), kunt u vinden op www.foto-ivo.blogspot.com