Pentax K-r + SMC -DA 18-55mm wit

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Pentax K-r + SMC -DA 18-55mm wit op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

MrGreen 28-03-2012

Zeer makkelijk te hanteren camera en tevens zeer gebruiksvriendelijk. De kwaliteit van de foto's valt een tikeltje tegen maar dit heeft zeer waarschijnlijk te maken met het type lens. Ook is het aanbod en kwaliteit van geschikte lenzen voor Pentax een stuk minder dan dat van de concurrenten. Voor beginners en hobby fotografen is de Pentax echter zeer geschikt.

Nickdekoning 19-11-2011

Ben nu een aantal maanden in bezit van deze camera. Ik heb voordat ik deze camera kocht uitgebreid research gedaan naar de camera met de beste beeldkwaliteit voor de beste prijs. Ik kwam telkens weer op deze spiegelreflex uit.

Het is allereerst qua vormgeving een prachtige camera, toen ik hem in de winkel (steenweg, Utrecht) zag wist ik meteen dat ik hem wilde hebben. Ik krijg regelmatig positieve reacties op de aparte witte kleur van de camera!

Het allerbelangrijkste natuurlijk, de foto's die uit de camera rollen zijn prachtig. Ik ben een groot voorstander van het cliché: "De fotograaf zorgt voor de goede foto's, niet het model/merk camera" maar toch zijn de plaatjes die ik met deze camera krijg écht geweldig. Of dat dan aan mij ligt of aan de camera laat ik open.

Wel kan ik zeggen dat deze camera een ontzettend makkelijk en snel te bedienen menu heeft en veel verschillende opties voor verschillende soorten fotografen. Of u nu een beginner bent of al wat gevorderd er is een functie waarop u kan werken. De camera moedigt mij ook aan om de wat uitgebreidere functies te leren en daar ben ik op dit moment dus ook mee aan het experimenteren.

Wat mij betreft een ontzettende aanrader voor beginners zoals ik, maar als ik de proffesionele reviews mag geloven ook voor gevorderde gebruikers!

MX lover 25-11-2011

Ik denk toch niet voor professionele gebruikers: de SDM (professionele) lenzen krijgen -vaak net na de garantieperiode- problemen met de micromotor (vandaar al die 2,8 ster lenzen op marktplaats). Canon en nikon hebben hier al lang geen last meer van.
Naast de problemen met de K5 sensor vlekken en de K-r e-knop, slechte flitsers en het ontbreken van een fullframe dslr. volgens mij geen merk voor gevorderde gebruikers. Wel voor amateurs met oudere / niet SDM lenzen overigens, die zijn geweldig.

jelle0805 10-07-2011

Sinds begin mei 2011, ben ik in het bezit van de Pentax kr dslr, met 18-55 kit lens.Ik moet zeggen dat deze camera mij tot nu toe prima bevalt, de bouw kwaliteit is degelijk, en dat is van toepassing op zowel de body als de lens.

Er zijn veel parameters aan te passen, de mogelijkheden zijn werkelijk legio!Nadeel misschien is om als je al dit moois ten volste wil benutten, je zeker moet gaan verdiepen in de uitgebreide handleiding, maar er is ook een "vol automaat" stand voor snapshots.(Als je dat al met een dslr zou willen doen)

Inmiddels heb ik de camera uitgebreid met de 55-300 zoomlens van Pentax, en de fz360 Pentax flitser.
Voor beide items kan ik hetzelfde zeggen als voor de camera, zeer degelijk gebouwd...

Bijna elk product heeft (heel) goede eigenschappen, en minder goede eigenschappen, de Pentax kr is geen uitzondering.

Voordeel:
1:Zeer degelijk gemaakt, voelt solide en vertrouwd in je handen, fotokwaliteit is uitstekend, filmen werkt ook prima met dit toestel.
2:"shake reduction"in de body, daardoor is elke lens automatisch gestabiliseerd.
3:Afmetingen zijn voor een dslr camera zeer beschaafd, compleet met de 18-55 kit lens heb je niet een grote tas nodig.
4:Vele parameters zijn in te stellen, erg compleet menu.
5:Niet onbelangrijk, voor het toestel wordt nog een "beschaafde" prijs gevraagd, niet gek als je ziet wat je voor rond de 500 euro aan moois hebt.

Nadeel
1:Accu is snel leeg, tenminste als je veel met het lcd schermpje in de weer bent, mijn vorige camera, de Canon eos 40d, had een aanmerkelijk langere accu-duur.
2:Is in een eerdere review genoemd, bij de kit zit geen zonnekap bij de lens, wil je dit stukje plastic er bij kopen, kost je dat bijna 25 euro!(Tip, kijk op e-bay voor een goedkope imitatie kap)
3:De camera werkt ook op standaard AA batterijen, erg handig, helaas heb je een houder daar voor nodig, en ook die is niet bijgeleverd.(Rond 45 euro? Ook die is als imitatie op e-bay te verkrijgen)
4:Persoonlijk vindt ik de parameters die je in de zoeker te zien krijgt aan de donkere kant, soms moet je dan het lcd display raadplegen om de instellingen na te gaan.
5:Alhoewel filmen prima gaat met deze camera, is het opgenomen geluid mono, en is er ook geen aansluiting voor een externe microfoon aanwezig.

Persoonlijke conclusie:
Gelet wat er aan instap reflexen tegenwoordig in de markt te vinden is, heb je aan deze camera zeker geen miskoop, zeker in deze prijs range. Ik heb tot nu toe dan ook geen spijt van de overstap van het "wereld" merk Canon naar Pentax!