AEG CYCLONE XL 6206 wit

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 39 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de AEG CYCLONE XL 6206 wit op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,2

borsjea 15-12-2010

---------Update review, 15-12-2010----------
Een tweede review, na meer dan een jaar gebruik zijn wij nog steeds uitermate blij met deze machine.
Bezitten twee exemplaren, één thuis en éen in ons vakantie huisje. Slechts één keer is de termische beveiliging aangesproken omdat de stofbak te vol zat.
Moet de bak wel vaker legen dan een stofzak met de zelfde inhoud, zie dat als een punt dat de stofzak stofzuiger dus niet alles weg zoog.
Heb twee epa filters, na het legen vervang ik de filter en spoel de oude filter simpel uit voor de volgende keer.

---------1e review, 18-10-2009----------
Ruim twee maanden in gebruik.
Goede zuigkracht die niet terug loopt. De meeste cyclone stofzuigers hebben een opvangbak van 2 liter deze is 4 liter, leegt gemakkelijk. Stofzuiger produceerd wel meer lawaai als een stofzuiger met zak.
Duurzaamheid is na twee maanden nog niets over te zeggen.
Al met al toch een aanrader, hebben dit weekend voor onze vakantie woning ook een exemplaar aangeschaft

jelleteunissen 14-12-2010

---------- update review, 14-12-2010 ----------
Na een dik jaar in gebruik, hierbij een update.

Het apparaat bevalt nog steeds uitstekend! Ik snap echt niet waar die verhalen over hete apparaten en filters die voortdurend vol stof zitten vandaan komen. Ik heb een hond die verharen als hobby heeft, en mijn kogelfiltertje raakt daar echt niet verstopt van. Het enige wattie niet snuift is papiertjes.

Tuurlijk, de filters moet je regelmatig even schoonmaken, maar dat moet je met elke stofzuiger (doen we alleen niet he...). En de stofbak moet je inderdaad vaak leegkiepen, terwijl de inhoud volgens mij net zo groot is als een stofzak. Dus eigenlijk te lang gedaan met die stofzak elke keer...
Ik stofzuig elke dag, misschien moet ik het stof en vuil wat 'opsparen' om de problemen te ervaren die anderen hebben.

Toegegeven, laatst was bij mij de zuigkracht wat afgenomen. Dat werd verklaard door een HEPA filter dat zo vol zat dat het was gebarsten, die had ik dus nog nooit schoongemaakt :-). Een nieuwe erin en vrolijk verder.

Dus nogmaals wat mij betreft een aanrader!
Het vergt alleen een wat andere handelswijze dan eentje met stofzak. Kwestie van aanpassen toch?

---------- 1e review, 22-08-2009 ----------
Heerlijk apparaat, veel vermogen, niet al te luidruchtig.

De meegeleverde parketborstel vind ik ideaal, daar moest ik bij mijn oude Miele flink voor bijbetalen! Ook de overige accesoires zijn handig en als actie zat er ook nog een tussenstuk bij met een opvangbakje voor stukjes Lego, kraaltjes, enzovoorts, wat je per ongeluk op zou kunnen zuigen. Dat scheelt weer gerommel tussen het stof in de opvangbak om het eruit te vissen.

De stofopvangbak moet je regelmatig legen, maar bedenk eens hoevaak je dat met een stopfzak deed en realiseer je dat je daar veel te lang mee deed. De stofbak is lekker groot en volledig demontabel, wat het schoonmaken erg eenvoudig maakt. Meteen even het filter omspoelen (er worden er door AEG 2 meegeleverd, dan kan de ene drogen terwijl de andere droogt) dan gaat de motor langer mee. Erg fijn stof dringt wel wat makkelijk door het motorfilter heen, kwestie van even bijhouden.

Ik ben allergisch en heb nu al minder last dan ik had met de Miele met een stofzak. Deze AEG heeft ook zo'n HEPA filter, erg fijn. Er komen dan ook geen nare luchtjes naar buiten, iets wat bij een zuiger met stofzak wel anders is, die gaan echt stinken, vooral als je huisdieren hebt.

De uitschuifbare stang werkt ook heerlijk. Wel even op letten dat je die bij het bovenstuk beethoudt en niet bij de vergrendeling, anders kan die spontaan inschuiven. Er zit geen vergrendeling op de koppeling van de stang en de slang, maar als je die stevig in elkaar schuift is er niets aan de hand.

De grote draaiknop maakt het mogelijk om het vermogen te regelen met je grote teen, dat scheelt weer bukken. Ook vind ik de stofzuiger niet al te zwaar, zodat die voor het hele huis geschikt is.

Wat mij betreft echt een aanrader, al kan ik nog geen mening vormen over de duurzaamheid. Maar de stofzuiger maakt wat betreft kwaliteit op mij een goede indruk.

Én hij is er in hip wit ;-)

gerbald 11-12-2010
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Op zich een redelijke stofzuiger.

pluspunten:
stevige behuizing
filters eenvoudig bereikbaar
eenvoudig te bedieneb

minpunten:
raakt snel overhit waardoor de stofzuiger uitschakeld
vrij zwaar
snel minder in zuigkracht als het gedeelte met de kogelfilter verstopt is geraakt

Na vier jaar heeft de motor het begeven.

mirandag 11-12-2010
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Dit was echt een miskoop! Wij hadden hiervoor een Electrolux stofzuiger zonder zak die perfect was en heel wat jaren was meegegaan maar ja een flinke verbouwing waarbij we alle stof ook hiermee hadden opgezogen kan geen enkele normale stofzuiger tegen, dus we moesten een nieuwe. Volgens de winkelier was dit de opvolger met dezelfde kwaliteit. Nou mooi niet, snoer is te kort, valt om de haverklap uit (omdat hij te warm wordt, maar een normaal huis moet je toch wel langer dan 10 min kunnen zuigen..), alles is goedkoop plastic, het voelt dan ook niet degelijk aan. Daarnaast is hij niet wendbaar, de slang is kort net als de steel. Zuigkracht is maar matig. Hij doet het nog wel.. maar ik verwacht dat hij niet lang mee zal gaan.. Getuige onze vorige stofzuiger weten ze bij AEG wel hoe het zou moeten maar voor deze versie is dat niet gebruikt!

killerbeenl83 06-11-2010
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Nadat mijn machine na 2 jaar vandaag stopte. Toch maar even ernaar gekeken. De motor was oververhit. Fijn dat er een thermische beveiliging in zit. Anders was er waarschijnlijk iets kapot gegaan.

Na schoonmaken van de verstopte slang waardoor de motor niet meer kon koelen. En maar meteen even de filters uitgeblazen met de compressor. Even laten afkoelen van de thermische beveiliging nu loopt de machine weer als een zonnetje.

Erg fijne machine tot nu toe. Alleen de filters dienen wel eens in de tig tijd gereinigd te worden. Eigenlijk zoals bij elke machine.

AVG1979 19-10-2010
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Wat een miskoop!!! Na tien jaar een Miele te hebben gehad ben ik overgehaald om een stofzuiger zonder zak te kopen. Doe dit überhaupt nooit!!!
# Te korte stang;
# Te korte snoer;
# Maakt veel herrie;
# Kogeltje zit snel verstopt. Niet geschikt voor huishouden met dieren maar ook niet geschikt voor je eigen haren!!
# Kogeltje bij iedere zuigbeurt een aantal malen schoonmaken;
# Filters zitten ook VOL stof;
# Verliest snel zuigkracht;
# In tegenstelling tot wat wordt beweerd: erg veel onderhoud nodig;
# Geen extra hulpstukken;
# Parketborstel zit nu zó goed vast dat ik de borstel er niet meer vanaf krijg en dus niet kan wisselen;
# Komt veel stank vrij.

Kaatje0112 15-09-2010
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Wat een waardeloos apparaat!!! Einde 2009 gekocht, al vrij snel werd het apparaat loei heet en stopte de motor er mee. Aangeboden ter reparatie bij de verkoper. na 14 dagen kwam de stofzuiger terug met een rapport waar in stond dat het apparaat aar behoren werkte.
Eenmaal thuis werkte de stofzuiger ook. Vreemd..maar goed. Echter is er steeds vrij snel verlies van zuigkracht, ondanks het regelmatig legen/reinigen zoals omschreven in de gebruiksaanwijzing. Ook bleef het apparaat steeds heet worden. (niet echt prettig als je 3 kids in huis hebt rondlopen)
En jawel hoor....weer een storing! Dus op naar de verkoper en weer 14 dagen weg. Komt het apparaat terug met wederom hetzelfde rapport.
Eenmaal thuis werkte de stofzuiger weer wel, maar hielden we dezelfde klachten. Nog steeds valt hij met regelmaat ook helemaal uit, en als het apparaat dan is afgekoeld werkt hij weer. Verkoper heeft geen oplossing, nu contact opgenomen met AEG. Zijn in afwachting van hun reaktie.

Voor ons dus absoluut geen aanrader.....!!!!!

MartijnE_E 27-07-2010
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Net een week in ons bezit.

Vorige week deze stofzuiger gekocht in de aanbieding. Een stofzuiger zonder stofzak voor nog geen 100 euro.

Toen lazen we de reviews hier op kieskeurig.nl, aj....misschien toch een foute keuze.

We hebben besloten om de stofzuiger toch een eerlijke kans te geven.

Vormgeving:
De stofzuiger ook netjes afgewerkt. De klep waarmee het stofreservoir is een beetje wiebelig en goedkoop. Het stofreservoir zelf is van hard en doorzichtig plastic.

Reikwijdte:
De stofzuiger heeft een snoerlengte van 5 meter en een lange slang. Waarmee hij een reikwijdte heeft van ongeveer 8 meter. Ruim voldoende voor ons huis.

Bediening:
Het snoer rolt netjes automatisch terug. Om problemen te voorkomen rollen wij het snoer nooit helemaal uit. De stofzuiger zet je aan met een draaiknop. Een beetje wennen in het begin, maar ok.
Als je de draaiknop helemaal naar Max draait zuigt het apparaat op z'n hardst.

Wendbaarheid/gebruiksgemak:
Het apparaat loopt goed achter je aan, maar is wel wat aan de zware kant (als je de trap even wilt zuigen). Daarnaast moet het stofreservoir regelmatig worden geleegd. Dit gebeurt door de zijkant van het reservoir eraf te halen en daarna de inhoud in je afvalbak te laten verdwijnen. Helaas heeft het reservoir een aantal rare hoekjes en gaatjes, waardoor het wat grotere vuil blijft hangen.

De andere kant van het reservoir kun je openen door drie (moeilijk te openen) klemmetjes los te klikken. Hierdoor kom je in alle hoekjes.

Vooral de kleine witte filter in het reservoir zelf moet je goed schoonhouden om de zuigkracht te behouden. Daarnaast moet de motorfilter (het witte filter in de reservoir houder) goed worden ontdaan van papiertjes en grote stukjes. Een stofzuiger met een stofreservoir vergt iets meer onderhoud aan de diverse filters.

Twee van de filters (het HEPA uitblaasfilter en het dikke filter achter het stofreservoir) kun afspoelen onder de kraan en zo schoonhouden.

Zuigkracht:
Wat een power zit er in dit apparaat! Ik heb nog geen verlies van zuigkracht meegemaakt, deze stofzuiger maakt er geen probleem van om alle haren van onze kruising duitse herder op te zuigen.

We legen wel telkens het reservoir.

Al met al zijn we nog niet ontevreden over deze stofzuiger. Oh ja...de hulpstukjes hebben we in de kast gelegd. :)

Over een aantal maanden zal ik een update plaatsen.

fireface 18-04-2010
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Wij (mijn vriendin en ik) hebben deze stofzuiger nu ruim 2 maanden. En elke keer hebben we ruzie wie nou weer de kamer moet stofzuigen. Ik poets nog liever het toilet dan dat ik de kamer stofzuig met dit ding!! Wat een wanproduct! Zoals al meer mensen zeggen: om de 5 minuten alle filters legen omdat die volzitten met stof en de zuigkracht daardoor helemaal is verdwenen. We gaan z.s.m. ook een nieuwe kopen, want ik betaal liever nog een keertje 100 Euro dan dat ik me elke keer loop te ergeren aan dit apparaat.

Turion 25-03-2010
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Al geruime tijd in gebruik, hepa filter ging snel kapot. nieuwe kost ruim 36 euro, verder prettige stofzuiger maar mider geschikt voor gebruik met hondenharen, deze komen samen in het conische korfje en zorgt dat de zuigkracht snel afneemt. Fijn stof wordt afgeraden

Bob81 27-09-2009

Waardeloos!

Gebruik deze stofzuiger alleen als je huis al schoon is, na een paar minuten zuigen zit hij namelijk al helemaal verstopt en kun je hem demonteren en schoonmaken.
Binnen enkelen zuigbeurten zijn ook de filters met stof verzadigd waardoor de motor overhit raakt en je de hele boel kunt gaan uitwassen en laten drogen, een vies klusje.
Ik zal iedereen afraden om dit product aan te schaffen omdat het naar mijn mening een waardeloos product van AEG is omdat er een fout in het ontwerp zit.
Bij een zakloze stofzuiger hoor het stof in de eerste kamer te blijven en niet verder door te wervelen de machine in.

Ik heb hem na een paar mailtjes aan AEG waar geen gehoor aan werd gegeven maar weggegooid, zonde van de €100 daar kun je ook lekker van uit eten.

Ben nu trotse bezitter van een numatic henry (met zak).

Indalo 07-02-2009
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Terugkomend op mijn review van april 2008. Hij is veel te zwaar en onhandelbaar voor het zuigen van een trap. Dus nog een kleinere gekocht Samsung VCC 8480;
PERFECT. Gebruik de AEG voor de benedenverdieping en de andere voor boven.

Roland1 03-02-2009
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Ik heb de stofzuiger nu een week, na hiervoor een apparaat met stofzak gehad te hebben.

Deze stofzuiger heeft genoeg zuigkracht, ik heb er (nog) geen last van dat accessoires van de buis af vallen en ook is de buis lang genoeg. Het uitschuifsysteem werkt prima. Ik snap dus niet waarom mensen hier zoveel over klagen, maar misschien komt het na een tijdje pas.

Het legen van het stofreservoir moet vrij vaak, dat gaat gelukkig vrij gemakkelijk. Wel komt elke keer het rubberen afdichtringetje van de deksel los, en het is een heel gepruts om die weer op zijn plek te duwen. Maar om het nou XL te noemen, dat gaat me te ver, daarvoor moet ik 'm te vaak legen.

De stofzuiger maakt redelijk wat lawaai, maar het is dan ook niet de duurste. Een dyson is me veel te duur, en die zijn niet veel stiller. Het zal wel bij het zakloze principe horen. Ik heb eerder een nog goedkopere en ook zakloze Philips gebruikt, die maakte veel meer herrie dan deze en was nauwelijks goedkoper. Dus denk ik dat ik wel tevreden mag zijn.

aks 20-12-2008
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Wat een negatieve mensen zijn er toch dat de steel en de hulpstuukken er afvallen wat een flauwe kul het zullen wel linkshandige mensen zijn met 12 ambachten en 13 ongelukken
al die reviews zijn misplaatst en veel te negatief
het is een goede stofzuiger met grote zuigkracht hij is goed draaibaar en maakt het gehele huis prima schoon,ook vaklen bij mij de stang en de hulpstukken er niet af je moet gewoon goed met deze stofzuiger omgaan en hem niet slopen dan krijg je zelfs een miele stuk
aks

jan roovers 25-08-2008
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Wat een verhalen. Bij ons doet hij het nog steeds zoals hij het moet doen. We hebben hem nu ruim 7 maanden.
We zijn nog steeds dik tevreden. En we hebben geen aandelen AEG hoor!

Mrs AnnekeS 24-08-2008
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Wij hebben deze nu een jaar en wat een ellende, veel herrie, weinig kracht, veel legen en uitpulken. Elke keer als je met de stang de bank raakt, klikt het inschuifmechanisme en schiet je naar beneden, stang ineens meter korter. Zodra je de stang naar je toe trekt valt de slang uit de stang, oprapen dus. Dan zijn ook gelijk de hulpstukken eraf gevallen.
Heb vandaag mijn man gevraagd de gang te zuigen en het hele ritueel speelde zich weer af, herrie, stang ineens in lengte gehalveerd, slang eruit, hulpstukken over de vloer en zuigen ho maar ! Ik zal jullie zijn kreten besparen maar we gaan we een nieuwe uitzoeken, hoera !

2000809_Ton 09-08-2008
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Slechtste product dat ik in jaren gekocht heb.
Ik heb hem destijds gekocht om van de stofzakken verlost te zijn.
Van een stofzuiger mag je toch verwachten dat deze het bij normaal gebruik minimaal 5 jaar doet.
Momenteel raakt de stofzuiger al na 5 minuten gebruik oververhit en slaat uit. En dit al na 2 jaar. Ik heb regelmatig alle filters schoon gemaakt en/of vervangen.

Na op internet gekeken te hebben twijfel ik nog om de stofzuiger nog ter reparatie aan te bieden.
Het lijkt mij dat de stofzuigen niet goed is ontworpen.
Ik had van AEG veel beter verwacht. Ik vind het ronduit schandalig!! Dus nooit meer een AEG.
Ik raad iedereen af dit product te kopen.

Vriesland 24-07-2008
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

De stofzuiger aangeschaft omdat we graag een stofzuigerzakloos apparaat wilden, en mede op basis van de beoordelingen die we op internet vonden. De zuigkracht is op zich prima, maar het stofreservoir moet meerdere malen per week geleegd worden, om de zuigkracht te behouden.
Na de stofzuiger ca. een half jaar gebruikt te hebben is de moter verbrand. De moter is onder garantie vervangen, met de opmerking dat de stofzuiger niet geschikt is voor zuigen van fijn stof, blijkbaar moet je dan voorzuigen met een stofzuiger die daar wel geschikt voor is. Hij stinkt nog behoorlijk, dus we verwachten dat ie binnen enkele maanden wel weer overleden zal zijn.

swink 07-05-2008
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

de vreselijkste stofzuiger die ik ooit gekocht heb. Hij is dadelijk verstopt en zuigt dan niet meer. Na elke 'kleine' stofzuigbeurt moet ik de bak en filters leeg maken of ie zuigt niet mee. Wat is het nu van zo'n grote bak, hij geraakt toch nooit vol.
Daarbij komt ook nog dat er veel lucht uit de stofzuiger komt zodat tijdens het stofzuigen het stof constant weg wordt geblazen. Is dit de nieuwste manier van stofzuigen?

greetje0106 27-04-2008
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

helaas, de stofzuiger is kapot. Na in het begin zeer enthousiast te zijn over de zuigkracht en de stofzuiger in het algemeen, is dat nu veranderd in negatief. De stang bleef al snel niet meer op lengte, het snoer rolde zomaar weer naar binnen, de rolletjes in de voet zaten al snel muurvast, waardoor er strepen op het parket kwamen en nu doet ie het helemaal niet meer. Tijd voor een nieuwe maar helaas geen AEG.

Duppie82 18-04-2008
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

In het begin vond ik het een super stofzuiger, maar nu een jaar later is hij overleden.Hij zoog al een tijdje steeds minder en nu is het koolstof borsteltje van de motor op.Ik vind het jammer dat ik mn garantiepapieren niet kan vinden, ik weet namelijk niet meer hoe lang ik garantie had.Het is jammer, maar voor mij geen AEG meer..Ik ga nu een nieuwe zoeken, die mij gaat bijstaan met 2 katten en een kind in huis

agnes 17-04-2008
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

wij hebben deze nu een tijd in bezit. Voordeel is echt het opzetstuk voor parket / laminaat. Helaas kwamen wij er wat later achter want het normale opzetstuk (voor vloerbedekking) liet krassen achter!
Zuigkracht is echt erg goed, slecht vind ik het automatisch oprolsnoer. De kronkels die je krijgt kan niet op eigen kracht deze alsnog eruit halen, met gevolg dat ik zeker 3 a 4 keer alsnog een hand moet helpen om het snoer weer erin te laten krijgen terwijl het niet echt in de knoop zit, Blijft hoogstens irritant. Ook irritant is dat je de stofzuiger door middel van een draaiknop aan moet doen, je kan wel hierdoor zuigkracht bepalen maar dus niet met je voet bedienen.
Lengte oprolsnoer vind ik prima voor ons huishuiden.
Ook vind ik hem een beetje lomp,qua grootte. Wel is dit type flexibel en licht te verrijden.Verder is hij inderdaad wel lawaaiig maar ben ik wel aan gewend. Mijn man is er meer van onder de indruk dan ik, volgende wordt wat mij betreft een ander merk.

jim46 05-04-2008
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Wat een rotding mensen, ik heb hem nu twee jaar en de motor raakt telkens oververhit, als je de bak moet schoonmaken zit je zelf onder de rotzooi en je moet de filters ook uitkloppen, nou daarna kun je gelijk onder de douche. Slang is ook al kapot. Conclusie : Achterwaartse trap in de kliko ermee. Ik moet er zelf om lachen om zo een wanprodukt

Lareen 26-02-2008
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Stofzuiger stofzuigt goed, goede zuigkracht!
Handig is dat je geen stofzakken hoeft te kopen, maar het is wel een vies karweitje, want je moet met je vingers in een gat het laatste vuil eruit trekken. Er zit een soort roostertje in.
Aantal meter snoer vond ik ook niet teveel..
Hulpstukken zitten vast aan de handgreep maar mieteren continue eraf, vanaf dag 1.

Na 2 jaar mee te gaan, maakt hij nu dusdanig lawaai dat mijn kinderen spontaan beginnen te huilen als ie aangaat, en mijn oren zeer doen. Tijd dus voor een nieuwe. Denk dat de motor het gaat begeven. (owkey, ik heb mijn nieuwe zolder er mee gezogen.. en dat kun je beter niet doen met een goede stofzuiger.)
Dit is mijn 2e AEG, en tevens ook de laatste.
De vorige was ook na 2 jaar overleden, destijds niets raars mee gedaan!
Dus nu maar op naar een stofzuiger met stofzak.. en een beter merk hoop ik.

Cor2008 12-02-2008
Geschreven voor: AEG CYCLONE XL 6206 wit

Wij hebben recent deze stofzuiger gekocht.
Wat ons gelijk bij het in elkaar zetten opviel is, dat er geen vergrendeling of klik mechanisme aan de koppeling van de slang naar de buis zit.
Met als gevolg dat tijdens het stofzuigen de stang los schiet.
Navraag bij Electrolux levert als antwoordt op
“Het is voor ons op basis van uw e-mail niet te bepalen wat de oorzaak is van het door u omschreven probleem, mogelijk is de zuigbuis licht vervormd waardoor beide delen niet goed passen. Deze combinatie wordt op meerdere stofzuigers gebruikt en we hebben daar niet uitzonderlijk veel klachten over. Gezien de verkochte aantallen kan er altijd een percentage stofzuigers zijn waarbij er iets niet helemaal in orde is.”
Bij Electrolux is het normaal dat als je iets in elkaar schuift dat zomaar blijft zitten.
Bij het in de kast laten staan lukt dat prima, bij gebruik absoluut niet. We gaan er maar een schroef of popnagel doorheen schieten, dan kan wel niet meer uit elkaar maar ook niet bij iedere bewegen uit de stang schieten
Nee voor ons geen Electrolux meer.