Sony α NEX-3 + E 18-55mm zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony α NEX-3 + E 18-55mm zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,9

1Carl 30-11-2011

Deze camera vind ik qua beeldkwaliteit niet onder doen voor mijn vorige camera, de Canon 50D die ik wegens de grootte/zwaarte heb verkocht. De bediening van de camera is eenvoudig en werkt vlot. Niets ten nadele van Canon; maar ik ben zeer tevreden over deze aankoop. Naast deze camera heb ik een tweede body gekocht (NEX-5, Redcoon 250 euro); de objectieven hoef ik niet meer te wisselen (tot evt aankoop 55-210 objectief). Voor 16mm objectief heb ik nog een groothoekconverter gekocht die er 12mm van maakt (APS-C).

Bollekke 20-01-2011

Ik heb deze camera gekocht met de 18/55 mm lens via pixmania €514 in een kit met 2 batterijen, draagtas en 8GB geheugenkaart.

De NEX-camera is een kruising tussen de compactcamera en de spiegelreflex: een compacte en lichte camera met een heel aantal mogelijkheden van een spiegelreflex. Tussen de NEX3 en NEX5 is er buiten het prijsverschil van €100-€150 niet veel verschil behalve dat de body uit magnesium is ipv plastic en de 1080p Hdvideo ipv 720p op de NEX3, maar ik las eerder dar er problemen waren bij de NEX5 met het formaat AVCHD dus koos ik voor de NEX3.

Er zijn momenteel nog maar 3 lenzen voor de NEX serie, maar er kwamen nog nieuwe modellen en nieuwe lenzen uit. De 16mm pancake is licht en klein (400 gram met camera) maar heeft bijna geen optische zoom, deze lens is wel compatibel met een aantal convertors enz… De 18/55mm lens heeft 3x optische zoom, wat je toch zeker nodig hebt, hierdoor weegt hij samen met de camera al 500 gram en is de lens 2x langer als de camera en kan je hem al niet meer ‘in je binnenzak’ steken. Er is ook nog de 18/200mm lens met 11x optische zoom, maar als je dat wil koop je beter iets anders want deze lens is bijna 2x zo duur als de camera zelf (€800) en helemaal niet compact.

Een extra batterij is ook zeer handig als je weet dat je je accu niet vaak kan opladen, wanneer je de camera koopt, check dan of de flitser mee in het pack zit, en misschien ook iets tegen vingerafdrukken op het scherm.

In het pack van de NEX3 + 18/55mm: Handleidingen+software, schouderband, batterij+oplader, USB kabel, camera met lens +lensdop +zonnekap en de flitser.

De camera zelf heeft een strak design, zonder prulletjes, alleen mis ik een grote mode-knop op de camera, je moet telkens terug naar het menu om alles te wijzigen: mode, instellingen… De camera is vooral geschikt voor wie iets meer wil dan een compactcamera, maar niet zo groot en ingewikkeld als een spiegelreflex, deze camera is ZEER gebruiksvriendelijk en supereasy je drukt op een knop en je krijgt 90 tips om te fotograferen, zeer handig. Ook het kantelbaar scherm is een pluspunt op deze camera, dat is ook voor de panoramafunctie zo, de AUTO-mode is ook ideaal, maar niet voor binnen, als je binnen wilt fotograferen moet je niet noodzakelijk de flitser gebruiken, met de juiste instelling te zoeken krijg je soms mooiere foto’s dan de flitser te gebruiken. Leuk draaiwiel dat terugkomt van op de Ipod, automatisch roteren van de foto’s, hij doet het allemaal. Het lijkt ingewikkeld maar na een dag ben je er al mee weg. De fotokwaliteit is al bij al ook wel goed, het hangt er ook vanaf of je vanaf een compact of vanaf een spiegelreflex kijkt. Misschien een tip voor SONY om een touchscreen te gebruiken. Op deze camera kan je je creatief helemaal uitleven. Ik mis een mode om in volle resolutie foto’s te schieten.
Conclusie: Leuke, stijlvolle en gebruiksvriendelijke camera, als je er niet heel veel van verwacht, maar toch de moeite waard. Een aanrader!!!

b52 04-12-2010

Ik ben minder enthousiast over de hybride...

men pretendeerd deze camera als spiegelreflex, dus heb ik hem ook als zodanig beoordeeld. Als ik hem als compact camera zou beoordelen vallen de kwaliteit en mogelijkheden een stuk hoger uit.
Maar als je hem als een echte spiegelreflex beoordeel, kom ik helaas maar tot de opgegeven punten.

Ik heb deze camera enkele dagen in gebruik gehad en merkte direct dat ik de camera aan het ontgroeien was terwijl ik hem gebruikte. De camera heeft gewoon té veel beperkingen. Een gelimiteerd aantal objectieven die niet ´up to par´ zijn.
Ook moet er veel teveel nabewerking aan te pas komen om tot een optimaal resultaat te komen. En dat voor een camera in deze prijsklasse, is onacceptabel.

Dat heeft er dan ook in geresulteerd dat ik de camera heb geretourneerd aan de dealer en een ´echte´ spiegelreflex te halen.

ronald vos 04-09-2010

Nu een week in bezit. 2000 fotos geschoten. Echt een fantastische camera. Alleen je moet er wel mee om weten te gaan. De auto-stand is helemaal waardeloos: op een feestje binnen gaat ie gewoon op 1/40sec (400iso) zitten, werkt misschien op een saai feestje maar normaal bewegen en praten mensen en is 1/40 echt te traag. Op S zetten sluitertijd vastzetten op 1/160, ISO op 1600 en bizar goede fotos onder precies dezelfde omstandigheden. Ik heb (en houd) mijn vorige camera de Fuji F200EXR. De Nex probeert met de HDR mode lichte en donkere delen beide meer detail te geven. Mijn Fuji F200exr doet dit echt 20x beter dan de Sony. De Sony schiet 3 fotos achter elkaar (alleen JPG) terwijl de Fuji 2 fotos tegelijk start met 2 verschillende stops (sluiter eind tijden). Resultaat Fuji haarscherp en Sony vage fots. Los daarvan zijn de kleuren in deze HDR mode totaal niet realistisch; de lucht bijvoorbeeld ziet er goed uit maar de (donkere) grond eronder erg "grijze" kleuren; leuk geprobeerd van Sony maar waardeloos. De bijgeleverde RAW software is simpel en bijzonder effectief. Ongelofelijk groot verschil in kwaliteit als je RAW files fine-tuned en wegschrijft als TIF of standard een fotos in JPG schiet (gewoon niet doen altijd RAW). De camera is lekker snel (weet niet of dat dit gewoon door mijn snelle geheugenkaart komt); ligt lekker in de hand en de menu's zijn zo logisch dat je (bijna) blind binnen 2 seconden als kan instellen/veranderen. De live Histogram zit er altijd iets naast maar ff zelf doorrekenen en deze functie is zeer bruikbaar. Het LCD scherm laat live wel de fotos ongeveer 1.1 keer zo groot zien als ie daadwerkelijk wordt gemaakt/opgeslagen; erg raar dat ze dit bij Sony niet gemerkt hebben. Niets aan de hand want met 14 megapixels kun je heus wel wat weg snijden maar toch belachelijk dat dit anno 2010 niet gewoon 1 op 1 is. De batterijduur zonder flitser valt me reuze mee: 2000 fotos waren 2 accu's; dus per keer kun je 1000 fotos schieten; met flits heb ik geen idee; deze wordt trouwens wel meegeleverd. Zelf na een week kan niets anders zeggen dan: wat een geweldige camera, je moet hem leren kennen maar dat is toch met al je beste vrienden!

daiver 25-07-2010

Ik ben sinds kort een bezitter van de nex 3 en ben er zeer tevreden over.Mooie foto's en bij automatische instelling herkent het toestel vlot of je macro, landschap enz wil fotograferen. In scene keuze kan je bv bij weinig licht instellen dat de camera bij indrukken een aantal foto's neemt( zonder flits) en samenvoegd zodat je een mooie heldere scherpe foto bekomt.
Het menu is na wat uitproberen gemakkelijk te bedienen.De filmpjes zijn ook treffelijk wanneer ik ze op mijn hd tv bekijk.Ik ga me wel een Sony FDASV1 Optical Viewfinder bij kopen want bij veel zonlicht is het scherm moeilijk te bekijken.De panorama foto's zijn een mooie extra voor dit toestel en na wat oefenen lukt het vlot . Mislukt je panorama dan geeft de camera aan wat je verkeerd doet bv dat je sneller moet bewegen.Kortom, voor mij is dit kleine toestel een grote semiproffesionele camera waar ik nog veel fotografeerplezier zal aan beleven denk ik.