ViewSonic ViewPad 10 10,1 inch / zwart, zilver / 16 GB / 3G

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de ViewSonic ViewPad 10 10,1 inch / zwart, zilver / 16 GB / 3G op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

J Ph de Vries 26-02-2011
Mijn cijfer is niet helemaal relevant, omdat de 3 aspecten waarop ik hem een cijfer moet geven nu net degene zijn waarover ik wel tevreden was.

Inleiding

Ik heb de Viewsonic Viewpad 10 gisteren gekocht bij de Mycom winkel in Alkmaar. Na veel research kwam ik op deze tablet uit, omdat de tablet het functionele van Windows combineert met de gadget van Android. Op het eerste oog was ik zeer tevreden met mijn keus, omdat Android zeer vloeiend werkt en het navigeren in Windows een stuk makkelijker gaat met het touchscreen dan met de muis. Echter was ik genoodzaakt een dag na de aankoop de tablet terug te brengen naar de winkel. Het leek een onschuldig probleem met de WiFi, maar nadat de expert het probleem na anderhalf uur nog steeds niet had verholpen leek het erop dat we met een 'maandagochtend' product te maken hadden. In Alkmaar hadden ze echter niet nog een Viewpad 10 op voorraad, waardoor ik naar Castricum moest uitwijken. Geen probleem, als ik maar zo snel mogelijk kan spelen met het apparaat. Daar aangekomen hadden ze er keurig eentje voor mij apart gehouden. Ik wilde wel voordat ik weer naar huis zou gaan zeker weten dat het apparaat werkt, maar na de controle in de winkel bleek het nieuwe apparaat precies hetzelfde probleem te hebben: de WiFi wil maar niet inschakelen. Later in deze review ga ik dieper in op dit probleem.

Hardware

Het 10" scherm is dankzij de led verlichting mooi helder en het Multitouch touchscreen reageert over het algemeen goed. Wel had ik wat problemen met afsluiten van programma's in Windows 7 wanneer je helemaal in de rechterbovenhoek op het kruisje moet drukken. Maar typen op het virtuele keyboard reageerde goed en deed verder wat ik wilde.
Het toestel beschikt over 16 gb intern geheugen, maar hier blijft doordat Windows en Android op het toestel staat blijft hier maar 3 gb van over. Gelukkig heb je de mogelijkheid om via de 2 usb poorten extra geheugen op aan te sluiten, zoals een usb stick of een externe harde schijf. Er is ook nog een micro sd slot aanwezig. Dat dit geen gewoon SD slot is, ervaar ik als zeer onhandig omdat je nu niet de geheugenkaart van je camera op de tablet kan aansluiten.
Ook het ontbreken van een hdmi aansluiting vind ik een gemis, want het blijft makkelijk om ff snel je tablet op je tv aan te sluiten. Dit kan overigens wel, maar dan moet je uitwijken naar een mini-VGA kabel die lastig te verkrijgen zijn heb ik al gezien.
Ik vond het geluid uit de luidsprekers prima te doen. Er zitten geen volumeknoppen op het apparaat, wat wel heel onhandig is. Een microfoon is ook aanwezig en verder zit er nog een resetknop aan de bovenkant en aan de zijkant nog een audio uit en een koptelefoonaansluiting.

Software

Android 1.6
Verwacht hier niet te veel van. Wat door de fabrikant voorgeïnstalleerd werkt uitstekend, maar Android is juist zo leuk omdat je zoveel applicaties en games kan downloaden. Op de Viewpad is dit niet mogelijk door het ontbreken van de officiële Market. Het weglaten van de Market heeft Google bewust gedaan. Dit heeft als reden dat de applicaties niet gemaakt zijn voor een schermgrootte als dit. Het Android systeem is een open systeem dus ben je niet afhankelijk van wat Google je aanbiedt en Viewsonic heeft wel een alternatief voor de Market erop gezet, maar het aanbod is zeer beperkt en wat je gedownload hebt werkt of heel slecht of het kan uberhaupt niet geïnstalleerd worden. Populaire games als Angry Birds of het mooie racespel als Racing Thunder kunnen niet geïnstalleerd worden.
De werking van het Android systeem zelf is wel goed. Het vinden van een usb stick heeft hij zo gedaan, het wisselen tussen de schermen werkt misschien nog wel sneller dan de iPad en de muziekspeler werkt zeer snel. Dus ga voor jezelf goed na wat jij van plan bent te gaan doen met Android op de Viewpad, want de werking ervan is zeer beperkt!
Windows 7
Bij opstarten kun je op het huisje klikken en dan op het pijltje om Windows 7 te openen. Dit was zoeken voor mij in het begin omdat het systeem zelf verwijst naar de volumeknoppen die er niet zijn. Verder spreekt Windows 7 qua systeem voor zich, omdat het precies dezelfde werking heb als dat je van je computer of laptop gewend bent. Op de Viewpad viel het mij op dat het snel werkt. Usb schijven heeft hij zo gevonden, net als externe harde schijven. Wel merkte ik wat haperingen in het scrollen zo nu en dan maar dit is niet erg hinderlijk. Wel merk je als je overschakel naar Android dat Windows 7 niet gemaakt is voor de touchbediening. Soms moet je vrij precies iets aanraken om te laten zien wat je wilt.
WiFi Probleem
De reden waarom ik nu niet meer in het bezit ben van een Viewpad is dat WiFi in Windows niet meer werkte (in Android werkte hij nog wel). Bij het leggen van de eerste verbinding had ik geen probleem, maar toen ik na een half uur mijn laptop pakte was ik opeens de verbinding kwijt omdat mijn WiFi uitgeschakeld zou zijn. Nieuwe drivers geïnstalleerd en dit ook laten doen door de deskundige van Mycom maar ook hij kon het niet oplossen. Besloten om het apparaat om te ruilen maar het andere apparaat had precies hetzelfde probleem. Ik heb dit probleem gegoogled maar ben hem niet tegengekomen. Ik weet dus niet of dit een algemeen probleem is maar dit was bij mij de reden waarom ik besloot van mijn aankoop af te zien.

Prijs/kwaliteit

Qua bouw zit het toestel goed in elkaar. Echter is Android zeer beperkt en kan je je computer niet vervangen omdat het toestel geen groot eigen geheugen heeft. Ik heb het toestel voor 477 euro gekocht, en als dan niet alles goed werkt vind ik 477 euro een hoop geld. Het apparaat biedt je vermaak en variatie dankzij het dualboot systeem. Het concept is ook een hele mooi, maar verwacht niet dat je een Android krijg waarmee je net zoveel kan als dat je op de Android telefoons kan. Het Windows 7 doet wat het op je computer ook doet, alleen je bent wel gebonden aan extra extern geheugen als je wat bestanden op je computer wilt kunnen opslaan. Over het algemeen zijn tablets naar mijn smaak te duur, zo ook deze. Ik vind hem als je hem naast andere tablet neerlegt niet meer dan 400 euro waard. Daarbij laat ik uiteraard mijn WiFi probleem maar even buiten beschouwing.

Alternatieven:

De iPad en de Samsung Galaxy Tab zijn in mijn ogen de enige tablets op dit moment die 'af' zijn. Je ziet veel andere tablets op de markt met bijvoorbeeld Android 2.2. Op de Samsung Galaxy Tab na werkt deze versie van Android ook nog vrij beperkt op Tablets, door het ontbreken van (bijna) alle Google diensten. Onder deze Google diensten vallen onder andere Gmail, Maps, Youtube, Market en Agenda, waarbij de Market de belangrijkste is die ontbreekt: hierdoor kan je weinig games en applicaties downloaden. Je kan ze wel via via verkijgen, maar dan vind ik niet dat je 400 a 500 euro kan vragen voor de tablet. Windows 7 is wel af maar is niet echt ingericht voor touchbediening, waardoor je ook niet de optimale ervaring van een tablet zal hebben.
Met de komst van Android Honeycomb verandert dit. Tablets die van dit systeem worden voorzien zijn onder andere de Motorola Xoom en de Samsung Galaxy Tab 10.1.

Nannemans 07-01-2011
Ik heb deze Tablet een dag in bezit gehad, en het is egienlijk een meer pc met een touchscreen. Er zit zowel windows als Android op deze tablet.

Doordat er 2 keer een OS op zit blijft er nauwelijks ruimte over voor eigen bestanden. Je zult eigenlijk altijd direct een extra geheugenkaartje er bij moeten kopen.

Een ander nadeel is dat de android versie niet een goedgekeurde versie is, dit heeft te maken met de processor. Het gevolg daarvan is dat de grote app-market van android niet beschikbaar is.

Als je een tablet zoekt, en graag met windows wilt blijven werken, dan is deze tablet misschien wel een goede keuze.

Het voordeel is dat deze tablet relatief goedkoop is.

Ikzelf heb de tablet omgeruild voor een Samsung Galaxy. Deze tablet is wel duurder, maar is naar mijn idee meer tablet-pc.