Siemens SE44M561EU

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Siemens SE44M561EU op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

whenk 24-11-2009
Geschreven voor: Siemens SE44M561EU

Ik heb deze vaatwasser nu bijna 1 jaar.Hij lijkt precies op een type van bosch dat is vreemd!.Er zat namelijk een deukje in de rvs frontplaat deze werd zo verwisseld met een bosch frontplaat vaatwasser.
Hij werkt super ik druk op start en het apparaat stelt zelf de spoeltijd in (gemiddeld 27 minuten)
Geluid minimaal afwerking rvs luxe.

Scorpio1959 26-01-2008

wast perfect schoon
alles komt er droog uit
duurzaamheid uiteraard nog niet bekend

indeling ook heel goed,kan er veel in kwijt

geplaatst onder aanrecht (kastje opgeofferd)
je hoort hem bijna niet,komt goed uit want ik heb open keuken.

yavita 07-10-2007
Geschreven voor: Siemens SE44M561EU

wij zijn zeer tevreden met het wasresultaat van deze prachtige vaatwasser.
De programmas die erop zitten zijn werkelijk bijzonder goed uitgedacht. Ook heerlijk dat je kunt zien hoelang het programma nog duurt

JakeB 22-05-2007
Geschreven voor: Siemens SE44M561EU

Siemens heeft een knap stukje werk afgeleverd met deze onderbouw vaatwasser.

Installatie
Installatie is gemakkelijk doordat de pootjes over een hele grote range zijn af te stellen (8 cm in hoogte). Goed doordacht is het feit dat de vaatwasser drie verstelbare pootjes heeft (twee afzonderlijk verstelbare aan de voorzijde en één in het midden aan de achterzijde. Het stelpootje aan de achterzijde is via de voorzijde met een munt in hoogte te verstellen, dus geen gedoe met afstellen. Ruwweg op hoogte zetten plaatsen en afstellen. De drie pootjes zorgen er voor dat het ding altijd stabiel staat en niet wiebelt.

Ingebruikname
In gebruik nemen is simpel: aansluiten van water en afvoer. Vullen van het zoutreservoir middels de meegeleverde trechter en vullen van glansspoel in het bakje aan de binnenzijde van de deur.
Indicatoren dmv een lampje op het frontpaneel voor zout en glanspoel zijn aanwezig.

Gebruiksgemak
Gebruiksgemak is prima, vooral als je het zelfdenkend programma gebruikt (ik doe niet anders meer). Afhankelijk van de gemeten vervuiling van het spoelwater stelt de vaatwasseer alles zelf in: gebruikte temperatuur, wasprogramma etc. Heel handig.
Als je wil kun je zelf de nodige programma's instellen voor glaswerk, vervuilde vaat, normale vaat, 50 graden of 65 graden. Maar dat is niet nodig.
De resttijd indicator op het frontpaneel (rood) geeft aan hoelang het programma nog gaat duren. Dat begint altijd rond de 130 minuten, maar zal afhankelijk van het eerder beschreven automatisch programma gaandeweg worden bijgesteld. Vuile vaat duurt langer en onvervuilde vaat is sneller klaar.
De deur opent en sluit heel licht, er is geen kracht voor nodig, dankzij de veer in het deurmechaniek.
Slechts een lichte klik is hoorbaar bij openen en sluiten van de deur.

Interieur
Het interieur is afgewerkt in glad RVS. De Vaatwasser heeft geen zichtbaar element in de bodem (het is geintegreerd), dat is handig omdat het niet verkalkt en ook omdat eventuele naar beneden gevallen dopjes of bestek niet in contact kunnen komen met het hete verwarmingselement en dan teruggevonden worden als vormeloze stukjes kunststof.
De manden zijn grijskleurig en bekleed met een gladde rade kunststoflaag. De bovenste mand kan door het indrukken van twee veren links en rechts op de bovenste mand, een stap naar beneden worden afgesteld, da's in het algemeen niet zo handig omdat grote borden dan tegen de sproeiarm komen die onder de bovenste mand is bevestigd. In het algemeen: bovenste stand gebruiken dus.
De bovenste mand is uitgerust met een laag uitneembaar en verplaatsbaar kunststof mandje van 40 cm lang, 10 cm breed en 1,5 cm hoog, dat je links of rechts op de bovenste mand vastklikt. Het is bedoeld om grote lepels of spatels in te leggen. Nadeel is dat door de kracht van de sproeiarmen spatels er soms uit worden gegooid. Ook zit dat mandje, omdat het bovenop de bovenste mand wordt geklikt, in de weg bij het vullen van die mand. Daarom hebben ze het naar boven wegklapbaar gemaakt. Maar dat gaat niet lukken als de bovenste mand in de bovenste stand staat omdat het mandje zich dan niet helemaal laat wegklappen. Onhandig dus en na een week heb ik het verwijderd.
Nadeel is ook het water dat uit de sproeiarm valt als je na een wasbeurt de bovenste mand uittrekt om uit te ruimen. Al dat water valt op de vaat in de onderste mand met als resultaat dat alles wat daar in ligt nat wordt. Eerst de onderste mand uitruimen dus.
Het bestekbakje is een beetje een stiefkindje, niet wat betreft functionaliteit, da's prima verzorgd met de opklapbare mes en vorkhouders, maar wel wat betreft plaatsing. Het kan op verschillende plaatsen in de onderste mand worden geplaatst, maar staat nergens lekker stevig. Bij mij staat het op de standaardplaats middenvoor.
De onderste mand heeft achteraan over de volle breedte een rij neerklapbare bordenhouders, die neergeklapt een volledig vlakke laadvloer in de achterste helft van de mand creeert. Handig voor grote pannen of ketels.

Afwerking
In een woord top. Geborsteld RVS met RVS plint, die je kunt verstellen afhankelijk van de hoogte-instelling van de vaatwasser.
Rood gekleurd display met rode leds op het front. Bedieningsknoppen en handvat van de deur zijn van grijze kunststof gemaakt.
Dat kunststof ziet en voelt, gek genoeg, wel zeer hoogwaardig aan.

Geluidsproductie
De vaatwasser is t.o.v. van mijn vorige AEG behoorlijk stil, maar niet fluisterzacht.

Kwaliteit van afwassen
Super, zelfs de kalkachtige aanslag en regenboogachtige verkleuring op glazen beginnen na twee weken te verdwijnen. Vaat is mooi droog (behalve als je het in de verkeerde volgorde uitruimt, zie ook mijn opmerking onder interieur).

Eindoordeel
Heel goed, ik kan de Siemens SE 44M561EU iedereen aanraden, ik zou het apparaat in ieder geval weer opnieuw kopen. De kleine in mijn beoordeling genoemde tekortkomingen neem ik graag voor lief.