Sony DCR-HC47E zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 23 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony DCR-HC47E zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

mitchell123 14-06-2008
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

een perfect ding aangeschaft op 28-05-08 werkt heel goed heel handig de windruisfilter had iets beter gemogen maar werkt wel heel goed

m van ham 27-03-2008
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Inmiddels mijn derde digitale camera. Eerste digitale camera was van jvc en kostte destijds 1600,00 gulden en was hier zeer tevreden over. Daarna overgestapt op een kleinere camera van jvc van €300,00. Deze camera beviel totaal niet qua windgeruis en filmen in de woonkamer. Na eerdere ervaringen gelezen te hebben, deze camera aangeschaft en deze is qua prijs kwaliteit verhouding goed te noemen. In de woonkamer filmen gaat goed, zonder dat het beeld blokkerig wordt, accu lang standby. In tegenstelling tot de meeste camera's in deze klasse wordt breedbeeld software matig aangepast, deze camere doet dat hardware matig en dat zie je echt terug in de kwaliteit. Deze camera levert gewoon goede beeld en geluidskwailiteit voor zijn prijsklasse. Ziet er tevens zeer degelijk uit en voor de onervaren mensen is de easyknop erg handig.

Steven Nauta 20-02-2008
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Ik heb de camera nu een paar maanden in gebruik. Gebruik hem voornamelijk in de auto daar ik veel op het circuit rijdt. Hiervoor is de camera uitermate goed geschikt. Het beeld is van enorm goede kwaliteit, al wil het beeld nog wel eens een frame overslaan. Deze melding geeft de pc ook wanneer hij een heel bandje op de pc heeft geimporteerd. Dit is het enige nadeel wat ik tot nu toe ondervonden heb. Voor mij persoonlijk hoeven de beelden niet van 100% kwaliteit te zijn omdat de meeste beelden via youtube of dergelijke sites gepubliceerd wordt, maar de beeldkwaliteit is hiervoor echt ruim voldoende. Ook het op de tv afspelen van beelden gaat prima.

De accu gaat niet extreem lang mee, maar je kan er precies een bandje mee vol filmen. Een uur dus. Voor een beetje race weekend heb ik hier dus absoluut niet voldoende aan, meerdere bandjes en de oplader zal ik dan ook altijd mee moeten nemen. Ook zit er helaas geen firewire kabel bij, die je wel degelijk nodig hebt om de beelden op de pc te krijgen, een grote misser in mijn opinie.

Gezien de zakkende prijzen van HD camera's en het enorme kwaliteit verschil zal ik hierna iets dergelijks aanschaffen. Het DV bandjes systeem geeft bij mij nog niet het volledige digitale gevoel wat je bij een HD camera wel hebt.

Hoekmans 02-01-2008
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Nu een paar dagen in bezit en echt een toppertje. Met het (niet te dure) softwarepakketje Film op CD&DVD van Magix ben je voor 30 euro klaar. Geen ingewikkelde veel te dure toestanden die je toch niet nodig hebt om een leuk filmpje op een dvd te fikken. Mini DV is volledig doorontwikkeld en dat is te zien ook. Prima beeld, stabiel en ruim voldoende functionaliteiten voor het betere huis, tuin en keuken filmen. Gewoon in de winkel kopen bied je de mogelijkheid te onderhandelen over firewirekabeltje en extra accu. Per saldo ben ik nu goedkoper uit.

gerard_2007 23-12-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Ik heb de camara gekocht om dat hij van sony is, leek me voor cam corders een betrouwbaar merk maar ja iets electrisch kopen is altijd een ricico. Dus qua levensduur hoop ik er het beste van.

Gekocht:
Ik ben geen ervaren filmer, Ik heb deze gekocht omdat ik de filmjes van mijn foto camera net iets te slecht begon te vinden (maar met erg veel plezier gemaakt heb en bewerkt) dus dan is deze een enorme stap voorwaards voor mij. Ik wist niet of ik veel wilde filmen dus heb de goedkoopste redelijke camera gekocht.
Ik heb hem maar niet via internet gekocht, in mijn dorp was hij te koop voor 50 euro duurder.
Ik heb er meteen een tas, bandje, firewireKabel(15euro) bij gekocht. Deze dingen heb je gewoon nodig en het is een beetje tja dat dit er niet standaard bij zit.
Ik heb deze gekocht en niet de goedkopere DCR-HC37E of ..27E omdat de afstandsbediening me handig leek. Die is ook handig ook bij het opnemen maar vooral bij het afspelen, Ik wilde eerst vooral de filmpjes op mijn pc/ straks iMac bewerken maar tot het zover is het erg leuk om de filmjes meteen op tv terug te zien.
Deze heeft ook een soort docing stationetje, en dat is handig, ik gebruik het veel

Ik maak dus vooral familie filmjes, tot op heden heb ik altijd de EASY stand gebruikt, Ik ben wel eens ontevreden hoe hij scherpsteld maar het alternatief om zelf scherp te stellen zie ik niet zitten, daar bied deze kamera te weinig mogelijkheden voor. Ik heb 1 x de handmatige scherpstel optie gebruikt, in de auto, om te voorkomen dat hij op de ruitenwisser of een naderende auto ging scherpstellen heb ik hem op oneindig gezet, dat ging goed.

Accu
Ik heb de normale accu en dat gaat voor mij goed, op vacantie , ik film niet konstant en op familie-hoogte-punten ook geen probleem wat de accu betreft.

Over de qualiteit van de opnamen:
Ik ben tevreden over de prijs/qualiteit verhouding maar zou nu ik weet dat ik filmen leuk genoeg vind en vaak familie filmpjes maak en nu een iMac (met 4 GigaByte) ga kopen om die filmpjes te bewerken, als ik dat alles van tevoren geweten had dan had ik een duurdere gekocht , met HD of zo , zoiets als sony hdr-hc7. of HDR-HC1E. Ik heb sommige opnamen bewerkt met m'n pc, movie maker geprobeerd en ook kino onder linux, ook avid (allemaal gratis pakketten) Ik moet nog erg wennen aan de verschillende render formaten en wat bij elk de voordelen zijn. Ik merkte wel dat een snelle toegangstijd van je harde schijf veel uitmaakt, ik kreeg eerst meldingen van beelden verlies, toen heb ik een sata drive toegevoegd, deze heeft een hogere toegangssnelheid.
Als ik in de tuin test opnamen maak dan vind ik de bomen met bladeren niet scherp over komen, dus veel bewegende details op 10 meter afstand gaat matig. Komt bij mij bijna nooit voor.
Nav de opmerking van DutchLatino zou het kunnen zijn dat dit met het rendering/capturing programma te maken heeft, in mijn geval nu nog moviemaker. Als ik de opnamen direct van de camera op tv bekijk ben ik altijd verrast door de mooie beelden, enfin als de iMac er is zou dat verholpen kunnen zijn.
Nu ik de reactie van Jan Konings: lees, ik zou de handleiding eens beter moeten lezen en alles uittesten maar ja nu even niet, het is nu nog een klik/klaar camera en ik ben tevreden.

Het geluid
Ik vermoed een actieve microfoon oid, als er geen geluid is dan wordt het zachtste geluidje versterkt. De microfoon neemt stereo op en ik vind hem erg goed, We liepen in Tangelwood naar de muziek hal, ze speelden en ik maakte al lopende een opname en de muziek kwam prachtig op het filmje.

Op zomer vakantie
Ik vind hem klein dus handig mee te nemen, De EASY stand is makkelijk, resultaat is altijd wel goed zonder dat ik me bekommer over een instelling. Ik vermoed een soort electrische bewegings compensatie want de beelden zijn verrassend stabiel. Door dat dit meer een soort budget camcorder is(voor mij dan) ben ik niet al te zenuwachtig als hij gejat wordt of valt.

Familie opnamen
Die zijn vaak binnen, ik zorg voor zoveel mogelijk licht (naast schemerlamp, raam)en dan vind ik de qualiteit goed. De nightshot is voor onder heel slechte lichtomstandigheden, donker restaurant/cafe en is leuk om erbij te hebben maar gewoon EASY gaat het ook, ik gebruik de nightShot optie wel. Beeld is een beetje BlairWitchProject achtig maar wel leuk.

Bediening
De ingebouwde lansdop is ook prima, zoomen via het lcd scherm gaat mooi langzaam
De foto optie gebruik ik nooit en had er voor mij niet op gehoeven, de extra knopjes zitten alleen maar in de weg.
Ik merk een enorme verbetering als ik een statief gebruik, liefst 1 met een zeer soepel draaiende kop.
Mijn dochter (14) kon zonder enige instructie een filmpje maken (voor school) en dit op de pc met moviemaker bewerken, dus intuitief is de camera wel.

Groeten Gerard

ArNoot 30-10-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Vreselijk, neverever a Sony nomore. Nadat mn HC-14 het ook al zonder duidelijke reden ineens had begeven (althans, de opnamefunctie werkte ineens niet meer), ad hoc besloten om de HC47e te kopen. Ik heb kleine kinderen, dus ik wilde ook niet al te lang verstoken blijven van beeldmateriaal voor later. Inmiddels 2 -3 tapejes volgefilmd. Nu de korte dagen aanbreken dacht ik: Laat ik het eens op mn MacBook Pro zetten, ook al geen kinderachtig product. Zo gezegd, zo gedaan, FireWire kabeltje aangesloten, opnemen in iMovie, en wat schertst mijn verbazing, na pakweg 2 minuten krijg ik de melding uit iMovie dat ie er unexpectedly mee kapt. Met de HC14 op een halfbakken WinXP PC met Pinnacle 9 had ik dat nog nooit meegemaakt (met dezelfde FireWire kabel). Dus toen maar eens wat forums gaan lezen en het zal wellicht toch die enorm dure FireWire kabel wel zijn, die de firma Sony niet aan zijn klanten kado wenst te doen bij de aanschaf van een digitale camera van over de 350 euro. Thanx to Sony. Ik heb het hier dus over twee topbedrijven die eigenlijk niet in staat zijn om een eenvoudige consument te kunnen bedienen van echt gebruiksgemak. Wat een afknapper.

D.Schepers 14-10-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Ik heb de camera nu een paar maanden en ik heb er nu 2 vakantie's mee vastgelegd.
Ik zie dat redelijk veel mensen positief zijn over de
camera en ik zie dat er een klein groepje ontevreden mee is.Het enige wat ik er over wil zeggen is dat de prijs/kwaliteit verhouding gewoon optimaal is.
het is een relatief goedkope camera die het geld gewoon dubbel en dwars waard is.Ik ben er super tevreden over.

jaap09 26-07-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Prima camera voor een lage prijs maar.... als je hem op een 42 Plasma of LCD TV aansluit dan zal je snel tot de conclusie komen dat je een High Def. camera zal moeten kopen om de mogelijkheden van zo'n TV te benutten. Na een paar dagen dus omgeruild voor een Sony HC5E. Wel een zo'n 550 euro duurder maar wel tot volle tevredenheid.

Koen1 21-07-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Na intensief reviews vergeleken te hebben, kwam ik tot de keus voor de HC47. Na 10 min proefopnames gemaakt te hebben, direct aangesloten op de TV, vol verwachting kijken, en... toch een behoorlijke teleurstelling!
Ik zag (vooral buiten) veel schitteringen in het beeld.
Maar het meest storend vond ik de klikken en kraken! Bij nadere bestudering blijkt dat als je zoomt, je het geklik van het knopje hoort in je opnames. En het gekraak is van de camcorderkast en het touchscreen. Als je onder het filmen iets kracht zet op je vingers kraakt het kastje al, en dat hoor je!! Ik heb m teruggebracht en omgeruild voor de Panasonic GS320. Stevige kast, geen gekraak, en perfect beeld!

Wat wel pleit voor de sony waren de instellingen: je kunt vrij veel instellen als je wilt in handige menu's.

Enrico666 27-06-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Ben zeer te spreken over deze camera.
Wat een genot zo'n docking station in vergelijk met de ouderwetse methode (erin, eruit, erin, ...)
Tja, en een echt trillingsvrij beeld lukt niet zonder een goed statief. En wil je niet iedere keer zo'n grote driepoot meenemen; er zijn ook hele handige, kleine unipods (eenpoot).

Toch jammer dat ze om de prijs te drukken er geen DV-tape en firewire kabel bij leveren.

Markys 14-05-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Heerlijke, licht in de hand liggende camera met een lange batterijlevensduur. Mogelijkheden zijn legio. Voor beginnende filmers zit er een easy handycam stand op die alles zelf tijdens het filmen instelt. Ideaal!
Dé juiste keuze als je een camera in deze prijsklasse zoekt.

erwin7273 14-05-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Wat een tegenvaller. Heb deze camera gekocht ter vervanging van mijn oude Sony DCR-PC6E. Toentertijd (slechts 5 jaar geleden) viel mijn mond open van verbazing, toen ik de eerste gefilmde beelden terugzag op TV. Wát een kwaliteit, kan zó gebruikt worden voor TV-uitzendingen! Van mijn vrees dat Sony veel koudere kleuren zou produceren dan bijv. Canon, was niets meer over. Perfect gewoon. Ik ben geen Sony fan, maar gezien de prestaties van mijn DCR-PC6E ging ik deze keer toch weer voor een Sony.
Wát een teleurstelling is het dan, als je 5 jaar later, waarin je 5 jaar vooruitgang zou verwachten, deze vervanger koopt. Bedroevend slecht.

Ik ben van het type point-and-shoot, waarbij ik wel eens wat digitale effectjes wil toevoegen, maar instellingen zoals focus, witbalans, sluitertijd, e.d. instellen hoeft van mij niet. Er zit niet voor niets Auto op, en dat moet het dan ook goed doen. Nou, dan moet je niet deze DCR-HC47E kopen, is mijn conclusie (achteraf helaas).
In de Auto-stand zorgt de automatische sluitertijd regelmatig voor trillende/vertragende beeldfragmenten (ook bij daglicht), de autofocus voor een (te) trage instelling als je van dichtbij naar ver filmt (ga bijv. met de camera dicht langs een muur die plots ophoudt, zodat de achtergrond opeens in beeld komt) en de automatische witbalans voor een saaie kamer met koude kleuren, terwijl al het wit als blauw wordt weergegeven. Dat laatste wordt slechts opgelost door de camera zo'n 10 sec. op een wit vel papier te richten, of de witbalans handmatig te verstellen. Past de camera zich buiten automatisch op de gele zon aan, dan wordt de donkergroene bal die in de tuin ligt, opeens lichtgroen.

De Steady Shot van Sony is bij deze camera ook niet meer wat het geweest is. Probeer in ingezoomde stand niet te bewegen met je handen (bijv. om het menu te bedienen), want dat leidt tot trillen (niet het onvermijdelijke bewegen van het beeld, maar echt trillen, alsof je over een weg met kinderkopjes rijdt). Bij slechte lichtomstandigheden zie je geen zwarte voorwerpen, maar blauwe ruis. Tenzij je de witbalans instelt op Buiten (terwijl je binnen aan het filmen bent), maar ja, waar is dan de stand Auto nog voor?

Nee, ik ben een frustatie rijker en zo'n 400 euro armer. Dit ding zou ik niet meer kopen. Ik zou eerder wat meer geld uitgeven voor een wat betere camera. En dan trouwens gelijk kijken of hij 3 CCD chips in zich heeft, i.p.v. 1, i.v.m. rijkere kleuren i.p.v. grauwe (had ik met de vorige camera overigens ook niet zo'n last van. Was dat dan zo'n exceptioneel goede camera? Snik...). Ook de uitvoering van de camera zou ik bij voorkeur weer verticaal nemen i.p.v. horizontaal, dat is veel flexibeler (probeer met een horizontale camera maar eens laag te filmen).

chris1974 05-05-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Nadat de JVC dvp9 voor de zoveelste keer kapot was (klap scherm had het weer eens begeven) besloten deze camera te kopen. (mede dankzij jullie reviews!) Tot nu toe bevalt de camera geweldig, vooral de accu capaciteit tov oude jvc is fenomenaal! Goede camera, duurzaamheid moet no blijken, maar tot nu toe is onze andere sony apparatuur altijd zeer goed geweest.

jolin 03-05-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Na lang wachten eindelijk de camera ontvangen. Opvallend is dat de camera bijzonder licht aanvoelt. Verder is de bediening zoals we van Sony gewend zijn eenvoudig. Het menu doorlopen via het touchscreen is even wennen.

Qua beeldkwaliteit is deze camera super! Zowel in lichte als donkere omstandigheden perfecte kwaliteit. Steadyshot werkt prima. Zoomfunctie is ook beter te doseren dan bij andere camera's. Het geluid vond ik bij een buitenopname iets tegenvallen (in vergelijking tot mijn Sony digital 8 camera)

Minpuntjes zijn het ontbreken van een geheugenkaartje (wat kost dat nu nog om mee te leveren) en de meegeleverde batterij. Sony had beter een iets zwaardere batterij kunnen meeleveren. Nu zullen de meesten deze er wel bijkopen, maar toch.

Kees Happy 01-05-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Eindelijk deze camera mogen ontvangen, via Internet.
Meerder camera's van oa JVC, Panasonic en Sony met elkaar vergeleken.
JVC en Panasonic zijn voor mij afgevallen omdat zij niet kunnen tippen aan de steady-Shot van Sony. tevens merkte ik dat binnenshuis filmen de beelden vrij donker overkwamen.

Sony 47 DCR-HC47 kwam voor mij als beste eruit.
Een koopje vergeleken met andere toestellen.
Zeer compact toestel, ligt makkelijk in de hand.
Afgelopen dagen veel gefilmd. zowel binnen als buiten.
Een toppertje.

Advies: Lees goed de instruktie.
Er is zoveel mogelijk met deze camera.

JPP 01-05-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Afgelopen weekend na veel speurwerk op het net deze camera gekocht. Had het liefst een HD camera, deze zijn vandaag de dag nog heel duur. Kwam tot de conclusie dat voor bewerking de kwaliteit van DV nog steeds ongecomprimeerd is en dus uitstekend.
DVD's van camcorders worden nog steeds niet altijd geaccepteerd in de meeste dvd spelers. En een HD camcorder comprimeerd de videobestanden bij het overzetten naar de cpu. Dus zeker prijstechnisch gezien een goede keus. Deze camera geeft een perfect echt breedbeeld, is super makkelijk te bedienen en is zijn geld echt waard. Zit alleen geen firewire kabel bij, deze heb je wel nodig om de videobestanden over te zetten in de cpu. Niet twijfelen als je niet al te veel geld wil uitgeven en kwalitatief een goede camera wil kopen.

DJ Roland 30-04-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Ik had een jvc (GR-D 70 E )waar ik niet tevreden over was. Ik kon binnen niet filmen omdat het te donker was.nu heb ik de sony SCR-HC47E en ik ben er nu al zeer tevreden over !!Ik heb 2 kinderen en die wil ik ook binnen kunnen filmen en met deze camera is dat zeker geen probleem !Over het zoomen ben ik ook heel tevreden (25x en digitaal 2000x)Digitaal zoomen is voor mij niet van belang.(slecht beeld)De steadyshot werkt ook prima !!!
Een paar minpuntjes zijn :De foto knop zit te dicht bij de zoom hendel,en er zit geen geheugen kaartje bij.
Voor de rest : EEN PRACHTIG DING !!!

rofab 26-04-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Had eerst het model HC37 gekocht en binnen 24 uur weer ingeruild. Daarvoor in de plaats de HC-47 gekocht en 't is echt een juweeltje. Dockstation met een hele rits aanslutingen is erg handig. Kwaliteit van opname is top (binnen en buiten). Bediening is makkelijk en overzichteiijk. Kortom, een echte aanrader. Mocht je een keuze moeten maken, kies dan voor de HC47.

RobT 03-04-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Deze camera een maand geleden gekocht omdat ik hier het eerste goede revieuw gelezen had en omdat deze camera er voor mijn gevoel de beste leek.

Meteen het weekend erna de camera mee naar Dublin genomen en hele mooie video opnames gemaakt.

Vooral buiten is de beeldkwaliteit prachtig, binnen in de donkere pubs was de kwaliteit iets minder maar nog altijd goed. Het geluid is zeer goed, evenals eigenlijk alle opties. Tevens is de camera zeer handzaam.
De nightvision is ook een leuke toevoeging.

Het was inderdaad wel jammer dat de firewire kabel niet in de doos bleek te zitten dus daar moesten we alsnog voor naar de winkel. Met de accu zoals die bij de camera geleverd wordt kun je eigenlijk precies een tapeje vol schieten en nog wat terug kijken. Een 2e accu is wel aan te raden om ervoor te zorgen dat je nooit zonder komt te staan.

Timo2004 01-04-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Ik heb deze camara nu een tijdje in het bezit. Heb onder diverse omstandigheden gefilmt en het resultaat is steeds boven verwachting.

De bediening is eenvoudig en de knoppen zitten op een logische plaats. Ik heb er wel tegelijk een grotere baterij bij gekocht (en een firewire kabel, want die ontbrak)

Het is mijn eerste digitale camara. Heb hiervoor wel een analoge gehad, maar ik begrijp niet dat ik dat mooi kon vinden.

Beeld wordt ECHT in breedbeeld opgenomen, dus geen softwarematig gerek. Nadeel is wel dat de beste kwaliteit ook komt op een breedbeeld televisie, maar daar kijk je ook het meeste. (beeldscherm op tv, is niet altijd mooi).

al met al geen spijt, zeker niet gezien de prijs

Naam1962 25-03-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Ik heb deze camera nu een paar dagen, bevalt mij zéér goed, makkelijk te bedienen is erg overzichtelijk in het menu. Heb al diverse opname's gemaakt zowel binnen als buiten perfect beeld en geluid. Ook voetbal opname gemaakt van mijn zoon, klasse zit een speciaal menu voor sportopname's.
Ik heb de opname's ook al op de PC bewerkt (Vista) en op dvd gezet gaat prima, perfect beeld en geluid.
Conclusie een echte aanrader!!!!!

pukkeltje 21-03-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

De Sony DCR-H47E is een geweldige videocamera.
Gebruiksvriendelijk, goed geluid en ook de kleuren zijn mooi. Het apparaat heeft vele mogelijkheden.

Ben er erg blij mee.

Pukkeltje

SanderB 26-02-2007
Geschreven voor: Sony DCR-HC47E zilver

Net voor de wintersport aangeschaft. Meteen UV-filter erop geschroefd en een zwaardere accu en 1pootstatief aangeschaft. Ideale uitbreiding voor het filmen tijdens skien. Inmiddels totaal 5 uur film opgenomen waarvan ca. 4 uur buiten/skien. Mooi compact toestel met een eenvoudige, voor de hand liggende bediening in NL. Heb alleen nog maar gefilmd dus weet nog niet veel over geluids- en beeldkwaliteit en eigenlijk ook niet over degelijkheid, alhoewel hij heel degelijk en strak oogt. Heb het idee dat de film bij binnenopnamen iets schokkerig wordt maar moet dit nog contoleren bij afspelen/monteren. Handig dat op het LCD scherm ook een opnameknop etc. zit. Zeer eenvoudig overschakelen van breedbeeld naar 4:3 en terug met 1 knopje (al verwacht ik dat ik hem altijd op breedbeeld zal laten staan). Superhandig is ook de informatie op de LCD over de resterende accuduur en de geintegreerde lenskap. Het enige wat ik tijdens het filmen in de weg vond zitten was het foto-knopje. Deze zit naast de zoomknop en eigenlijk op een net iets te gemakkelijke plek zodat je hem snel verwisseld met de zoomknop. Vervelend want foto's maak ik met een fototoestel, dus die knop gebruik ik nooit. Enfin daar raak je ook wel weer aan gewend. Evenzo de aan/uit schakelaar. Dit is een soort draaischakelaar die voor aan/uit is beveiligd met een palletje die je tegelijk met het draaien in moet drukken. Als hij aan staat kun je deze schakelaar iets doordraaien waardoor je kunt kiezen uit de cameramodus, fotomodus of afspeelmodus (werkt als joystick, veert steeds terug naar 'aan'-stand). Als je de camera aan zet en je schiet iets uit (doordat je met je windstoppers aan dat palletje ook in moet zien te drukken) dan draait deze schakelaar door waardoor je kans hebt dat je de camera in foto-modus zet, terwijl je meteen wilde filmen. LCD scherm en zoeker zijn beide goed en helder. Touch-screen is ook met windstoppers aan nog redelijk goed te bedienen. Deze camera gekozen n.a.v. o.a. de prijs, breedbeeldCCD, nieuw model, miniDV, etc. Mijn vorige camera was een redelijk vergelijkbaar model van JVC waar ik ook zeer tevreden over was (ging alleen na 4 jaar al stuk en was destijds 3x zo duur als deze camera) Deze werkte ook met miniDV bandjes en dit is mi nog steeds het beste en meest beeldkwalitatieve systeem. Nog geen moment spijt gehad dat ik deze camcorder heb gekocht. Prijs-kwaliteitverhouding lijkt mij uitstekend. Zodra ik materiaal heb bekeken/gemonteerd hoop ik een aanvullende recentie te plaatsen over geluids- en beeldkwaliteit.