Sony MiniDV Handycam®, 40x, 2.5" LCD zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony MiniDV Handycam®, 40x, 2.5" LCD zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

beeuwkes 17-11-2008

Even terug op die kwestie van het persoon die problemen had met het scherpzien t.a.v de camera. Dit kunt u bijstellen aan de zoeker zelf.Zie de gebruiktsaanwiijzing. met vriendelijke groeten .

Ps. Het beeld wordt sterk beinvloed door het licht. Wanneer ik in de kamer ben en het is daar iets donkerder dan op een andere plaats wordt het beeld korrelig ,De kwaliteit van het toestel laat hierin te wensen over als ik het vergelijk met een digitaal fototoestel die ik in bezit heb. Als ik daat mee ga filmen heb ik een betere kwaliteit bij hetzelfde licht(dus schemer ) dan mijn camcorder die er speciaal voor gemaakt is........

Claudine 04-06-2008

Ik heb de camera nog niet zo heel lang in mijn bezit maar ben er wel tevreden over.
In het begin werkte hij niet via een USB aansluiting maar door het programma er af te halen en weer op nieuw te instaleren werkte hij wel goed.
Op mijn laptop had ik geen I-link aansluiting maar omdat ik nog een vrij slot had heb ik een aansluiting gekocht voor een IEEE 1394 kabel, dat is hetzelfde als I-link.
Dit werkt perfect.

moos45 03-06-2008

Ik heb deze camera nu meer dan een jaar in bezit en ben daar behoorlijk tevreden mee. Dit is mijn eerste videocamera dus ik kan niet met andere types vergelijken. Het is een enorm compact apparaat dat je makkelijk in je hand houdt. Hij staat bij mij meestal in de stand easy, regelt ie alles voor je maar handmatig is er (te) veel mogelijk. Het motorgeluid neemt ie niet op, als je filmt in een bos met vogeltjes hoor je dat netjes; de tropische vogels bij mij in huis gaan dan leuk mee kwetteren. Wat handig is, als je filmt kun je tegen het apparaat praten en dat wordt dan goed opgenomen. Alleen als je in harde wind staat, klinkt het later alsof er een tornado langs komt. De beeldkwaliteit is voortreffelijk, zeker als je ziet hoe klein het ding is. Voor de accu heb je geen speciale lader nodig, alleen het juiste type snoer. Voor het overzetten van de bestanden heb je wel firewire nodig maar die zit meestal standaard in je pc. Er is wel een usb-aansluiting maar daar kun je geloof ik alleen foto's mee overzetten. Voor beeldbewerking gebruik ik sinds kort windows mediaplayer, simpel en duidelijk.Tegenwoordig hebben de meeste camera's een dvd of hardeschijf voor opslag i.p.v. de kleine DV-tape bij dit type. Het nadeel van dvd en hardeschijf is toch wel dat je film direct gecomprimeerd wordt voordat ie opgeslagen wordt, geeft toch kwaliteitsverlies t.o.v. een tape. Kortom het apparaat doet wat ie moet doen en ik heb zeker geen spijt van de aankoop, er is nog niets stuk gegaan.

Peter74 24-12-2007

Gebruiksvriendelijk apparaat voor een scherpe prijs. Beeld & Geluid zijn prima. Met de mogelijkheid om je bandjes over te zetten naar de PC (via i-link, dan moet je wel een fire-wire kaart op je computer hebben o.i.d.) heb je geen vaste schijf nodig! Monteren van de filmpjes is een eitje, al kost het veel tijd voor het perfect is. Ik ben heel tevreden met de makkelijke bediening, een kind kan de was doen. Daarnaast blijkt het apparaat degelijk.

sduko 30-07-2012

nou zo blij ben ik niet, de camera gaat niet meer dicht. Krijg de melding C32.11 en heel veel piepjes.
Dit is het zoveelste produkt van Sony dat bij mij stuk gaat.Een mail aan Sony... voor help.... daar zit ik nog op te wachten.

Officiële reactie van BCC 04-01-2021

Beste Judith,

Bedankt voor jouw review over de snelle levering.

Groetjes,
Team BCC

Danielle1988 22-09-2007

Een gedoe geweest met op de computer zetten, maar nu het werkt ECHT EEN SUPER CAMERA!!!

Werkt heel prettig en duidelijke handleiding.

Erg aan te bevelen!

Cornelius 30-08-2007

Nu enkele weken in bezit en tijdens de vakantie een bandje vol (1uur) gefilmd. Dit zijn mijn ervaringen:
De 40x optische zoom van deze camera is meer dan voldoende als je vanuit de hand filmt. Bij sterk inzoomen gaat het beeld trillen, heb je een statief nodig. De digitale zoom is overbodig en alleen met een statief te gebruiken. De camera is compact, zoals ieder vergelijkbaar model in deze prijsklasse. Handig is de softtouch bediening op het beeldschermpje. Je kan er tevens de instellingen op aanpassen, (de tekst is in het nederlands in te stellen!) Met de bijgeleverde software zijn de videobestanden over te brengen op de computer. Daarvoor raad ik een i-link-kabel aan. Overdracht met een usb-kabel geeft kwalitatief minder beeld! De genoemde kabels zijn niet bijgeleverd. Er wordt wel een kabel bijgeleverd die de camera met de tv verbindt Met movie-maker (gratis bij microsoft Windows) heb ik de filmbestanden bewerkt. Maar dat kan ook met Nero, Pinnacle enz. Je kan ervoor kiezen de film op cd te branden of, met een daarvoor geschikt programma, op dvd. De camera heeft 800.000 pixels. De uiteindelijke beeldkwaliteit op tv is redelijk, op de computer goed. Indien je echt goede beeldkwaliteit op tv wenst zal je een camera in een hogere prijsklasse aan moeten schaffen, met meer pixels. De bijgeleverde batterij gaat ongeveer 1 uur mee. Dat wordt echter snel minder als je de camera veel aan/uit doet of de band spoelt. De batterij laadt op in de camera, dus zonder aparte lader. Het laden gaat snel, ongeveer in 15 minuten. Als je de camera gebruikt tijdens het laden, wordt het laden onderbroken. Bij kunstlicht en in de night-shotstand wordt het beeld korrelig.
. Tot slot: de camera is makkelijk in gebruik, zeker als je de tijd neemt je even in de handleiding te verdiepen.De easy-handycamfunctie neemt je desnoods alles uit handen. Als je niet bekend bent met videobewerking zal je dat meer tijd kosten maar wellicht een nieuwe hobby opleveren!

Gabi 30-08-2007

Net voor de vakantie gekocht (vanwege overlijding van mijn oude JVC), na veel reviews te hebben gelezen. Ik twijfelde tussen deze en Canon, omdat ik zeer te spreken ben over de optiek van Canon (heb ook een spiegelreflex Eos 300D) Het lezen was de moeite waard, want deze is een kanjer.
Nog niets op PC overgezet, dus kan ik nog niet zeggen of het meevalt.
Zeer tevreden met geweldig gebruiksgemak: een echte aanrader voor beginners, maar ook mogelijkheden zat voor kenners.
Geen foto's maken, i.t.t. HC-47 maar dat wou ik juist! 't scheelt een paar tientjes, en foto's met een camcorder zijn (behalve met de hele dure modellen) altijd matig tot slecht. Liever met een echte camera!
Minpunt vind ik de beeldstabilisatie bij sterk inzoomen: pas als je de camera echt stil houdt, gaat dat ding meehelpen (dat ging veel beter met de oude JVC) Vaker hierover gelezen. Het was waar, dus...
Nightshot werkt wonderbaarlijk goed.
Beeld en geluid zijn gewoon goed. Geen last van geruis.
Al in al dik tevreden.

bart123456 07-07-2007

Handig touchscreen, scherp beeld en een goed geluid, nightshot plus is ook handig, als het bijna helemaal donker is kan je nog filmen! Hij heeft ook en goede zoom.

kenneth 27-06-2007

Onze eerste camera moest gelijk een goede worden. Dus gezocht op internet en tot deze keuze gekomen. En we moeten zeggen, hij bevalt prima! Echter van de meeste andere camera's van Sony zijn ook B-merk accu's te koop, en helaas van deze niet. De orginele kosten wel een paar centen meer.
Geluid is prima, geen rare zoem of brom, wat je wel eens hoort.
Beeld is perfect, alleen vreemd is dat op onze tv via de standaard stekkers het beeld zwart wit is, en via de DV-DVD recorder gewoon kleur.
De inzoomknop had wel iets dichterbij mogen zitten, als je wat kleinere handen hebt kan het lastig zijn om deze te bereiken.
Verder is het gewoon een huis-tuin en keuken camera, geen fratsen.

jan35 25-05-2007

deze sony net een paar dagen in bezit, ben er tevreden over was voorheen in bezit van een jvc die 10 jaar trouwe dienst had gedaan
de camera HC 37 is een camera die simpel te bedienen is voor leken. beeld en geluid is prima mogelijkheden is wat beperkt het gebruikersgemak is heel goed en de prijs past daarbij.

Bruggetje 20-05-2007

Tja, op basis van redelijk positieve beoordelingen heb ik een Sony DCR HC37 gekocht.
Wat mij meteen opviel waren de onscherpte/helderheid.
Ik heb hem maar in de Easy-stand gezet (automatische instellingen). Zon op de tegels kunnen gewoon witte vlekken op het beeld veroorzaken. Iemand die met lichte kleding in de zon staat is straalt haast licht uit en is bijna niet herkenbaar. Ik heb lichte voegen in de woning, nou die springen eruit.
Ik merk dat als je de zoom gebruikt sommige beelden, met name beelden die op grote afstand dichterbij worden gehaald, wel scherp worden. Als je vanuit een redelijk lichte omgeving naar stuiken filmt, is het beeld ook slecht. In de struik is alles ten onrechte helemaal zwart. En zo kan ik nog even doorgaan.
Kabeltjes die je nodig hebt om de camcorder met de computer te verbinden zitten er niet bij. Kwalijk.
Ik lees veel beoordelingen waarin wordt gesproken over verbindingsproblemen. Ik heb mij in de winkel laten overtuigen dat het ook met een USB-kabel kan. De problemen zouden bij anderen aan hun computer liggen. (te kleine capaciteit etc.) Dat is niet juist.
Je computer moet gewoon over een i-link-aansluiting beschikken. (zie ook de beoordelingen bij de HC 47. die mensen hebben er ook allemaal last van.)
Ik ga ermee terug naar de winkel en wil mijn geld terug.

Ceriel 09-05-2007

Deze camera heb ik nu ongeveer twee weken geleden aangeschaft en bevalt me meer dan goed! Ik besloot deze te kopen na dagen reviews te hebben gelezen en te vergelijken en kwam echt tot de conclusie dat dit de beste moest zijn in deze prijsklasse.
Ik ben iemand die nogal graag filmt en materiaal maak dat verder gaat dan huis, tuin & keukenshots. En ik ben onder de indruk van deze camera,.

De beeldkwaliteit overdag is ronduit prachtig te noemen. t Lijkt wel de NOS of RTL4 als je terugkijkt op TV! Je moet natuurlijk wel even wat oefenen mocht je nog nooit hebben gefilmd met het rustig houden van de camera, want ondanks de 'super-shocksteady' of iets dergelijks dat erop zou zitten zie je nog steeds dat je het beeld snel 'wiebelig' wordt als je even niet oplet.

's Avonds als het donkerder is, is (zoals anderen ook al aangeven) het beeld inderdaad niet zo heel mooi: Een beetje korrelig en de camera heeft soms een beetje moeite ineens scherp te stellen in het schemerdonker, zodat je vaak vage beelden ziet die na een paar seconden worden scherpgesteld. Ik had ooit een Canon een paar jaar terug die nog vele malen slechter presteerde in het donker, maar toch had ik stiekem een iets betere kwaliteit verwacht. De Nightshot plus vind ik wel weer erg goed. De kleuren worden in het donker minder als je de functie aan hebt staan, maar wel veel scherper en lichter.

De geluidskwaliteit is prima, niets op aan te merken. Natuurlijk hoor je wel de wind als het waait, maar voor de rest zeer helder geluid.

Als je de beelden naar de PC wilt exporteren heb je twee mogelijkheden. Zo kun je dit doen via firewire (DV), maar ook via USB. Ik raad echt aan via eerstgenoemde te exporteren, want met USB is de kwaliteit stukken en stukken minder. Dus veel heb je feitelijk niet aan die aansluiting wil je een beetje kwaliteitfilmpjes maken.

Absolute aanrader voor iemand die net iets meer wilt dan puur standaard vakantiekiekjes, maar toch ook weer niet al te veel geld wilt uitgeven.

Tonimacaroni 05-05-2007

Ik heb de camera een paar dagen geleden gekocht en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Dit is mijn eerste videocamera dus ik heb niet erg veel vergelijkingsmateriaal. Belangrijk vond ik dat de camera niet te zwaar was en niet te groot. Dit is gelukkig ook niet het geval. Hij ligt lekker in de hand en je kunt er uren mee rondlopen. De kwaliteit van het filmen lijkt ook goed en de vele extras zoals night shot plus zijn op sommige momenten erg handig. Dus als je een leuke goede en makkelijke camera wilt hebben zou ik deze kopen.

Mr Brian 05-05-2007

Eergisteren deze cam aangeschaft! In eerste instantie vindt ik het beeld 's avonds in de woonkamer met gedimpt licht redelijk tot matig. Het beeld is niet strak en zelfs een beetje korrelig. Ik had hier meer van verwacht en als ik de Twilight functie inschakel wordt het weer te donker. Als iemand hier een andere functie voor weet laat het mij dan aub weten.

De opname van vanmiddag was wel perrfect. Dit verdient een 10! Echter vindt ik het 's avonds filmen (bijv. feestjes, kids filmen voor het slapen gaan) een belangrijk aspect en hierdoor geef ik voor de totale beeldkwaliteit een 8.

Hiervoor had ik een JVC en was van plan om de nieuwe GR-D760EX aan te schaffen. Echter adviseerden mij 2 grote winkelketens om te gaan voor deze Sony. Een nog betere keuze zou zijn, de HC-47 maar deze is een kleine 100 euro duurder en ik had mijn grens vastgesteld.

Ze gaven aan dat de Carl-Zeiss lens een mooier beeld geeft dan de JVC. Maar hier kan ik nog niet echt een besluit over geven omdat ik hier te weinig voor gefilmpt heb.

Kortom, de eerste indruk is goed. Hij ligt lekker in de hand en is zeer gebruiksvriendelijk. Beeld en geluid is prima en het design, RVS look, vindt ik zeer mooi (is natuurlijk persoonlijk). Wat betreft de mogelijkheden, die zullen er voldoende opzitten maar daar maak ik nauwelijks gebruik van.

Als iemand nog de JUISTE instelling weet om 's avonds in de woonkamer beter te kunnen filmen dan hoor ik het graag!

Loesje76 24-03-2007

Sinds gisteren ben ik in het bezit van de Sony dcr-hc37e. Wat mij meteen opviel is het gebruiksgemak van deze camera i.v.m. mijn oude Panasonic. Na een paar handelingen was ik al aan het opnemen en ik was aangenaam verrast door het loepzuivere opnamegeluid, de mooie kleuren en helderheid van de opname afgespeeld op de t.v. Sony heeft echt aan de gebruiker gedacht toen zij dit model aan het maken waren, gebruiksvriendelijk en handzaam. Zelfs de dodo kan hier mee om! Ik weet ook dat ik nog niet alles heb uitgeprobeerd qua functies en mogelijkheden nog maar dat komt nog wel en de opname was ook van s'avonds maar zoals gezegd vonden we dat al keigoed dus dat beloofd wat met opnamen overdag. Ik had haast besloten een andere camcorder te nemen omdat ik overal las in de vele reviews dat het geluid/gezoem bij Sony niet goed zou zijn en het zelfs storend zou zijn in opnames als je die beluistert/bekijkt. Echter ik hoor idd als je je erop concentreert gezoem en ja hij maakt geluid als je je bandje terugspoelt maar dat lijkt mij nogal logisch. Hoe wil je het anders dan doen! Enfin, ik ben pas 2 dgn de trotse eigenaar van deze sony camcorder maar ik ben er tevreden mee en hij gaat niet terug. Ik weet nog niet natuurlijk hoe en wat de camera zal gaan doen in de toekomst wat betreft degelijkheid en of mogelijkheden maar ik kom het jullie zeker na een paar maandjes weer melden.

Gertjan4 07-03-2007

Ik heb deze camera nu een paar dagen en ik moet zeggen dat ik er uitermate tevreden over ben. Gezien de prijs/kwaliteit verhouding is dit een allerminst slechte aankoop geweest. Voor deze camera had ik een Panasonic NV-DS15. Een groot en log apparaat die niet uitnodigde om mee te filmen. De Sony is erg compact maar ook weer niet te. De handgreep en houding in de hand is erg prettig en door de beeldstabilisator krijg je geen overdreven schokken in het beeld. De bediening is zeer eenvoudig en is voorzien van ruim voldoende mogelijkheden om het beeld te bewerken. Wat me ook opviel, t.o.v. de Panasonic, is de sneldheid waarmee je opneemt. Niet eerst een hoop geratel voordat de band start. Nee, een druk op de knop en hij loopt. Ook het heen en weer schakelen tussen opnemen en bekijken gaat uiterst snel. Ben nog niet in de gelegenheid geweest om alles uit te proberen maar tot nu toe ben ik zeer tevreden met deze compacte mini-DV camera.