Panasonic HDC-SD5EG-K zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic HDC-SD5EG-K zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

BartNijmegen 03-07-2008
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD5EG-K zwart

Half jaar geleden voor mijn verjaardag geld gevraagd voor een video camera. Met een beetje bijleggen heb ik deze camera gekocht.

Ik wilde SD kaartjes omdat een harde schijf bewegende onderdelen bevat en niet te vervangen is. Een collega van mij raadde mij aan om in ieder geval één met 3CCD sensor aan te schaffen.

Geluidskwaliteit is prima. Klein minpuntje is dat je geen externe microfoon kan aansluiten. Er zit een zgn MicZoom functie op dat als een soort richt microfoon werkt. Goede functie!

Beeldkwaliteit is perfect. Let wel op dat het 'maar' 1080i is (en niet 1080p want dan moet je z'n duurdere broertje kopen). Ik denk dat 1080i meer dan voldoende is voor je huis tuin en keuken filmpjes. Wat dat betreft is hij voldoende future proof.
Kleuren zijn levensecht! Hier komt het voordeel van de 3CCD sensor om de hoek kijken. Groen is groen en rood is rood. Strakke kleuren scheiding en geen overmatige saturatie. Eigenlijk zouden fabrikanten alleen maar 3CCD camera's moeten maken ...

Mogelijkheden: ik ben geen expert, maar ik mis niks. Je kunt zoomen, diverse presets voor licht condities. Inteliggent contrast functie. Er zit ook een mogelijkheid op dat de 3 voorgaande seconden ook nog worden opgenomen. zo loop je nooit wat mis!

Gebruiksgemak:
Beeldstabilisatie werkt prima; kleine trllingen worden weggenomen. Er zit ook nog een afstandsbediening bij.
In het LCD scherm kun je tijdens het opnemen ook gebruikmaken van hulpkaders, zodat je niet teveel of te weinig inzoomt.
Levensduur van de batterij is ook prima! Je kunt er ongeveer twee uur mee opnemen. Als je de LCD sluit, dan kan de camera ook in een hele lage energie stand worden gezet. Tijdens mijn vakantie van 2 weken heb ik hem maar 3 keer hoeven op te laden!
Knopjes zitten wel dicht op elkaar. Ik heb grote handen, dus dan is het even puzzelen, maar geen bezwaar.
Op een kaartje van 8GB (SDHC) kun je ongeveer 80 minuten video kwijt in z'n hoogste kwaliteit.

Vormgeving is ook perfect. Hij is compact en licht makkelijk in de hand.

Degelijkheid: weet ik niet. Maar Panasonic kennende zal het vast wel goed zitten.

Myradas 02-03-2008
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD5EG-K zwart

Vandaag (2-3-2008) de SD5 uitgebreid getest.
De omstandigheden waren wisselend zon en bewolking en er was een zeer straffe wind.
De camera zelf ligt heel goed in de hand en is daardoor goed te stabiliseren. De bedieningsknopjes, zoals start filmen, menu en de joystick kunnen allen met de duim worden bediend. Het is alleen jammer dat al deze bedieningsknopjes in kunststof zijn uitgevoerd i.p.v. degelijk metaal. De menustructuur is erg overzichtelijk en met het joystickje valt goed te werken v.w.b. de selectie van de menu's. Ik vind het zelf prettiger werken dan een aanraak LCD-scherm, zoals bij SONY het geval is. Erg handig vind ik de intelligente contrastregeling, voor duidelijker opnamen van zowel heldere als donkere beeldvlakken. De beeldstabilisator ,het zgn. O.I.S. systeem, werkt perfect. Ook het LCD-schermpje is zeer goed afleesbaar, ook in de zon omdat met een druk op de knop het contrast verhoogd kan worden. Een optische zoeker is daardoor geen gemis voor mij.
De kleuren zijn prachtig en het de beeldscherpte is ongekend. Je kunt bij wijze van spreken elk grassprietje zien. Ik heb een aantal eenden en zwanen gefilmd en je kunt echt elk veertje waarnemen. ook snelle beelden van meeuwen en een overkomend vliegtuig werden zeer scherp vastgelegd in de maximale dynamische zoomstand (10). Een van de nadelen is echter de gevoeligheid van de microfoons. Ze registreren het geluid te goed, ook van ver af en bij wind wordt door deze (over)gevoeligheid veel lawaaihinder ondervonden. Gelukkig is dit enigszins te ondervangen door in het instelmenu tijdelijk de geluidssterkte te verzwakken. Om tot een goede beoordeling te komen van deze camera moet ik zeggen dat ik de testgegevens en op -en aanmerkingen van veel merken heb bekeken en ik moet tot de conclusie komen dat op ieder cameramerk wel iets valt af te dingen valt. Bij de ene is het de lichtsterkte, bij de ander is het de beeldstabilisatie en ga zo maar door. Er is er niet een die het predicaat perfect krijgt in al haar facetten. Maar wat is wijsheid, je moet toch eens een besluit nemen. Voor mij gaf toch wel de doorslag de zeer aantrekkelijke prijs waarvoor de SD5 momenteel op het internet wordt aangeboden. De zeer compacte en ergonomische uitvoering en dat je met een 8 GB SHSD card maar liefst 80 minuten kan filmen met als bijkomstig groot voordeel dat er geen bewegende delen meer in de camera zijn te vinden, (behalve het kleine ventilatortje, welke je overigens helemaal niet hoort) waardoor het geheel veel minder storinggevoelig is t.o.v. tapejes, harde schijven ed. . natuurlijk zijn er wat extra kosten voor de aanschaf van SD cards, maar deze kan je zonder problemen wegschrijven via de optionele HD-brander (VW-BN1)of via de hardeschijf van je computer en vervolgens weer hergebruiken. Bovendien dalen de prijzen van de (SH)SD cards enorm. Al met al overwegende ben ik tot de volgende cijfers gekomen

Schaats25 06-11-2007
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD5EG-K zwart

Na jarenlang genoten te hebben van mijn Sony Camcorder (DCR-PC2e), besloten naar aanleiding van een aantal positieve reviews deze camera te kopen.

Wat mij aansprak was het gebruik van geheugenkaartjes in plaats van tapes. Daarnaast het feit dat dit een HD cam is. Bij de aanschaf twijfelde ik enorm gezien het feit dat deze camera geen zoeker heeft in verband met zonlichtinval.

Wel kan het backlight van het lcd scherm hoger gezet worden om eventueel invallend zonlicht te compenseren, en het feit dat ik de zoeker voor 95% niet gebruik heb ik toch besloten dit nadaal te laten voor wat het is.

- Geluidskwaliteit

Prima, ik ben geen audiofiel dus stereo is voor mij voldoende, en heb nog geen zoemend achtergrond geluid ontdekt tijdens het filmen. De wind reductie werkt wel maar niet opimaal.

- Beeldkwaliteit

Tsja, aan de ene kant erg goed, aan de andere kant heeft de camera problemen met situaties waar weinig licht is, dit viel mij erg tegen in tegenstelling tot ik gewend was met mijn oude Sony.

- Mogelijkheden

Prima, opties genoeg, niet te veel.

- Gebruikersgemak:

Prima, alles werkt vrij simpel.

- Vormgeving

Maakt mij niet veel uit, als het maar lekker in de hand voelt, en dat doet ie.

- Degelijkheid

In tegenstelling tot mijn oude sony heeft deze panasonic een hoog platsic gehalte, en voelt erg fragiel aan, mede doordat de camera erg licht is.

Verder wil ik opmerken dat de nightshot stand onbruikbaar is, de beelden worden er vertaagd, mits je niet te veel beweegt. Dit geld ook als je meer dan 10x inzoomed op bewegend opjecten, op het beeldreslutaat zijn dat toch artifacten te zien rond het bewegende object.

Als ik opnieuw voor de keuze zou staan, zou ik deze camera toch nog even links laten liggen.

Naiamana 31-10-2007
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD5EG-K zwart

Ik heb deze camera nu anderhalve week in huis en moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Zeer eenvoudig te bedienen. Bij voldoende licht is het beeld super. De kwaliteit bij minder licht valt echt tegen. Ik weet niet wat voor kwaliteit ik kan verwachten, of misschien doe ik wel iets verkeerd. wordt bij slecht kunstlicht erg korrelig en hapert ook af en toe. Verder is hij super compact en ondanks mijn grote handen, goed te bedienen. De SD techniek is echt super, alhoewel het aansluiten van je camera op de PC erg omslachtig is. De SD kaart in je cardreader is een stuk eenvoudiger.

MarcoDZ 28-10-2007
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD5EG-K zwart

Dit is een prachtig kleine, lichte en gebruiksvriendelijke camera met veel aansluitmogelijkheden.
Ik heb nog niet alles getest (zoals geluidskwaliteit) of uitgeprobeerd (zoals software voor overzetten van SD-card naar DVD).
Ik heb opgenomen op HN1440 formaat omdat we geen Full HD TV hebben. De weergave op een Sony Bravia HD ready TV is prachtig.
Beetje raar dat je het LCD display bij weergave op een TV niet lijkt te kunnen uitzetten.

LV 27-10-2007
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD5EG-K zwart

Prachtige camera met zeer scherp beeld bij afspelen op HD(ready)TV.
Groot voordeel is de gebruiksvriendelijkheid van de SDHC-kaartjes, af te spelen op TV met camera via HDMI-aansluiting voor hoogste kwaliteit of via card-reader op PC. (afspelen op PC is minder helder dan op TV)
Alhoewel tape op dit moment nog het beste opslagmedium schijnt te zijn, kan dit vwb gebruikersgemak niet tippen aan SDHC-kaartjes. Het is echt een verademing : geen gespoel, dikke accu's e.d. Verder is de camera zelf ook zeer gebruiksvriendelijk, geen gedoe met instellingen tijdens het filmen. Voor de pro's zijn er waarschijnlijk te weinig aansluitmogelijkheden (geen externe microfoon of lamp)
Bij mij geen ventilator-geluiden hoorbaar.
Wel moet je bij het zoomen oppassen voor je nagels, anders is er wat getik hoorbaar.
Vwb low-light: het is maar wat je (al dan niet) gewend bent of wat je er van verwacht. Voor mij in ieder geval een hele verbetering tov 7 jaar oude JVC en zeer acceptabel.
Gerealiseerd moet worden dat je voor de HD-kwaliteit :
1. een HD-(ready) TV moet hebben met HDMI,
2. je bij branden op DVD met HD-kwaliteit je ook een DVD-speler moet hebben die dit kan afspelen. (blue ray)
Aangezien ik geen blue ray-speler heb wil dit dus zeggen dat ik zal moeten archiveren op de kaartjes zelf, dus steeds nieuwe moet kopen. (Bij een HD-camera met harde schijf kun je HD-kwaliteit enkel op DVD archiveren of op de PC ; of je moet archiveren op normale kwaliteit)
De prijs van de SDHC-kaartjes zal trouwens zeer snel zakken, er zijn al 32 gb-kaartjes in de maak.
Verder geeft de camera de mogelijkheid om opgenomen scenes al vast (via de camera) te splitsen en te verwijderen, zodat ik alleen de gewenste scenes op het kaartje overhoud.
Opmerkelijk vind ik overigens dat er in het pakket niet enkel een trial-versie van pinnacle 11 verstrekt werd, maar tevens een volledige versie (??).
Al met al, goede kwaliteit, zeer gebruiksvriendelijk en handig om mee te nemen. Erg aan te bevelen.

rstex 22-10-2007
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD5EG-K zwart

Wat een schitterend beeld op mijn 117 cm full-hd lcd tv.
Ook in wat mindere lichtomstandigheden blijven de kleuren
natuurgetrouw. Grootste voordeel voor mij is dat de geheugenkaart zo in de PS3 kan en zonder verdere handelingen ik de video's kan afspelen. Daar komt nog bij dat het apparaat degelijk en vooral klein is.
Het geluidsniveau van de ingebouwde koelfan is zo laag dat je dit niet hoort in de opnames. Beeldstabilisatie werkt ook
perfect. Ook de eenvoud van bedienen spreekt mij aan, ik ben niet iemand die tijdens het filmen aan allerlei knopjes wil draaien. Kortom voor mij de perfecte camera.