Canon HF100 zilver, zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon HF100 zilver, zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

geerliusa 14-05-2009
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

Heb de hf100 nu ruim een half jaar. Inmiddels aardig wat over de wereld gereisd. Montage van enkele films gereed. Ondanks de wat hautaine houding van Pinnacle studio, toch goede resultaten met studio 11 plus. Als verbinding gebruik ik daarbij een dazzle 100. Resultaten op dvd zeer goed.

Karl Heinz 30-03-2009
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

Deze camera heb ik nu 5 maanden en ben heel tevreden.

Pluspunten:
- De beeldscherpte en kleuren zijn verbluffend mooi. Dit is een klasse apart. Vooral op de Full HD TV
- Bijna geen bewegende delen in de camera, dus minder storingsgevoelig
- Geen problemen gehad met de memorycards (Kingston klasse 4)
- Mooi stevig compact model
- Goede aansluitingen

Minpunten:
- Foto's zijn redelijk maar duidelijk minder dan die van een digitale fotocamera. Wel zijn ze beter dan de fotos die ik met mijn HTC telefoon maak.
- Met fel buitenlicht zijn de beelden te blauw. De witbalans lijkt niet altijd kloppen.
- Het bekijken van de AVCHD beelden via de computer valt tegen. Ik heb een bijna nieuwe Dell computer maar bewegende beelden zijn onscherp en met haperingen. Computers kunnen niet goed omgaan met interlaced beelden (50i). Filmen op 25p - deinterlaced - geeft juist weer nadelen op een gewone TV.
- Het editten van de AVCHD beelden op de computer gaat traag en moeizaam. Het meegeleverde programma Imagemaker is zwak en storingsgevoelig.
- Ik denk erover om een HD mediaplayer te kopen om de beelden goed op TV af te spelen zonder dat ik steeds deze camera moet aansluiten.

pkerren 19-03-2009

Hallo,

Ik heb een tijd gewacht voordat ik een review stuur om een goede indruk te krijgen, de camera is nu 2 1/2 maanden in mijn bezit.
Om te beginnen, de beeldkwaliteit is zeer goed. Ook bij weinig licht is er nauwelijks een camera in deze prijsklasse te vinden die beter beeld geeft. De camera vindt in het algemeen zelf de juiste instellingen, zoals bv. de witbalans. Focus is ook erg goed, evenals de optische stabilisator. Klein nadeel is de beperkte groothoek, waardoor je vaak niet alles in beeld krijgt. De standaard accu heeft een beperkte gebruiksduur (80 min) waardoor een extra accu zeker aan te bevelen is. Daarnaast is het bedieningsgemak goed, en de camera ligt goed in de hand en voelt degelijk aan.
Helaas heb ik toch een aantal punten van kritiek:
- Het geluid is, ondanks geexperimenteer met instellingen, niet erg helder. Mijn 7 jaar oude panasonic MX7 (mini DV) geeft veel beter geluid.
- Ik heb diverse malen meegemaakt dat de camera gedeelten van de opnamen op de SD kaart niet meer kan lezen! Vervolgens overgestapt van de Transcend 16 gb naar een betere Sandisk 8 gb kaart, maar het probleem blijft. Ik kan dan alleen nog via de computer met een cardreader de data lezen. ZEER STOREND.
- Het meegeleverde programma om de data via de camera op de PC in te lezen en af te spelen loopt zeer vaak vast. Dit ondanks mijn redelijk snelle 2* 2.8 Ghz / 2 Gb computer. Bewerken is me nog helemaal NIET gelukt!

Dus alles bij elkaar toch een aantal serieuze problemen bij een qua beeldkwaliteit superieure camera.

Jan55 04-01-2009
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

Na drie weken experimenteren met de HF100 redelijk tevreden. Camera is snel op te bergen en te pakken door automatische lensafsluiting (geen doppen o.i.d.). Opstarttijd is fijn kort. Kwaliteit van het beeld is prachtig, met name op een klassieke beeldbuis (veel helderder dan op het LCD-scherm). Zoomen vraagt veel oefening, om het langzaam genoeg te doen. Beeldstabilisatie werkt goed tot halverwege het zoombereik, daarna is een statief wenselijk. Opnames bij slechte lichtomstandigheden zijn opmerkelijk: de kleurbalans blijft relatief goed behouden. Videolamp VL-5 is alleen nodig in extreem donkere omstandigheden. De lamp deed het aanvankelijk niet, firmware moest opgewaardeerd worden (van 1.0.1.0. naar 1.0.2.0.) via website van Canon. Voor die update blijk je een SD-kaart van 16 GB voor nodig te hebben (zit niet bij de camera: kan voordelig op het web worden aangeschaft, let wel op de snelheid van de kaart (hoger dan klasse 4, bijv. Sandisk ultra 2). Kostte toch weer een uurtje voordat alles werkte. Batterij BP-809 (een uur opnamecapaciteit) aangevuld met BP-827 (vier uur). Formaat en gewicht van deze batterij haalt de camera wel iets uit balans. Bij gebruik van een videolamp is de grootste batterij wel van belang(er is ook nog een tussenmaat, BP-819 (anderhalf uur opnametijd).
Het geluid vind ik het grootste minpunt, tot nu toe. In een rustige omgeving werkt de standaardmicrofoon naar behoren, maar buiten en op feestjes hoor je toch vooral geroezemoes en de stemmen dicht bij de camera. Ik ben benieuw naar wat de ervaringen zijn met de richtmicrofoon (DM-100 volgens de handleiding, DM-50 volgens mijn winkelier).

MrCage 28-08-2008
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

Wat een camera! In 1 woord wauw!. Hiervoor een JVC GRDX 317 gehad, waar ik voortdurend problemen mee heb gehad. Mijn ervaringen met Canon zijn op gebied van foto camera`s tot nu toe prima geweest en dat bracht mij tot deze keuze. Ook het gemis van bandjes vind ik ideaal. Makkelijk door de scenes heen scrollen en eenvoudig de bestanden op mijn mediaplayer afspelen, ideaal. Geuegenkaartjes bergen toch wat makkelijker op dan de bandjes.
Beelkwaliteit is super, mooi strak beeld. Stabilisatie en de autofocus werken naar mijn mening goed. Focus zit er af entoe nog naast maar dat mag de pret niet drukken. Manual focus is ook aanwezig.
Bediening is eenvoudig en simpel opgebouwd menu. Zeker als ik dit vergelijk met de jvc die ik hiervoor heb gehad.

Bijgeluiden vanuit de camera behoren nu gelukkig tot de verleden tijd. Geen draaiende delen meer in de camera.

Al met al, voor de gemiddelde camera gebruiker die iets meer wil dan een gewone sd camera is dit zeker een optie om te overwegen.

Jannesvdh 11-08-2008
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

Na redelijk zorgvuldige overwegingen besloten tot deze camera.
Heb de camera nu een week of 4 in gebruik en naast vele positieve ervaringen van
zeer goede beeldkwaliteit, vallen de goede autofocus en beeldstabilisatie op.
Toch ook enkele punten van kritiek.
Ergerlijk is als een leverancier vindt dat bepaalde
waarschuwingen prominent midden in beeld moeten komen, ook bij het afspelen.
Voeding via de camera vind ik niet ideaal. De orig. cameravoeding is verre van een door Canon compact genoemde voeding.
Manual focus is nauwelijks te hanteren maar dat wordt voor een deel gecompenseerd door de goede autofocus.
Ingebouwde microfoon is matig.

Een goede/lichte automatische camera die ook goed in de hand ligt. Minder voor iemand die veel handmatig wil bijstellen(kan wel).
Zeer weinig gevoelige mechanica dus ik hoop ook weinig storinggevoelig.

Meerdere ervaringen in het verleden met reparaties door Canon aan (band)videocamera's zijn slecht. Duur en slecht uitgevoerd.

Advies voor Pinnacle Studio gebruikers: Koppel de bestanden van de separate scenes
tot één logisch filmbestand in het bijgeleverde imagemixer. Studio 11/12 heeft veel
moeite met veel afzonderlijke bestandjes van scénes. Daarna is AVCHD goed te be-/verwerken
met minimaal Studio 11/12 PLUS met wel een ZWARE computer (dual/quad core met veel geheugen).

RonaldS1983 27-07-2008
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

Na maanden van zoeken naar de juiste HD camcorder uiteindelijk gekozen voor de Canon HF100. Eerst wilde ik een Mini-DV hebben maar ben toch overgestapt naar de SDHC opslag. De SDHC biedt vele voordelen t.o.v een Mini-DV en de HD varianten, o.a. vrijwel geruisloos tijdens het opnemen, opslag bij 8 gigabyte van ruim 1uur en de camera is veel lichter en compacter dan de Mini-DV modellen. Toen de Mini DV afviel bleven de HD en de SDHS versies over. Aangezien de HD camcorders ook zwaarder zijn en meer geluid maken tijdens het opnemen uiteindelijk voor de SDHC gekozen. De Canon HF100 is een geweldige camera, wat een detail en die kleuren, gewoon perfect! Het menu werkt zoals je van een canon mag verwachten, simpel maar doeltreffend. De camcorder biedt vele opties en voorkeursinstellingen. Nog geen ervaring met het transfereren van de bestanden naar de computer, maar dit zal waarschijnlijk geen probleem zijn, aangezien je gewoon de USB 2.1 kunt gebuiken.

Kortweg; een top camera voor een mooie prijs waar je vele jaren mee vooruit kunt! Top!

Robbie_J 22-07-2008
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

Camera een week of twee in bezit en zeer tevreden. Beeld kwaliteit is zeer goed, na lang lezen bleek de HF100/HF10 toch de betere in zijn soort te zijn.

Met flash geheugen geen last van bewegende, warmte afgevende en geluidmakende harddisk of tape zoals bij de sony HDR varianten. Via USB eindelijk van het eeuwige caputeren via firewire af, perfect, je kopieert zo de .mts bestanden naar je pc en je kunt weer verder met filmen, bewerken van de bestanden kun je dan op een later tijdstip doen. SDHC ondersteuning waardoor je niet vast zit aan het Sony Pro Duo memory stick verhaal, wat uiteraard weer extra kosten met zich meebrengt.

Wat wel een nadeel is is dat alle HD lenzen in de camcorders van nu ingezoomd lijken te staan, hierdoor moet je haast tegen de muur geplakt staan om een redelijke huiskamer in beeld te krijgen. Iets wat wordt opgelost door een groothoek convertor aan te schaffen. (WH-H37C) probleem met de WH-H37C is dat je bij 60% zoom veel resolutie storing krijgt, dit kan wel worden opgelost met een WH-H43 maar hiervoor heb je dan een stepup-ring nodig van 37mm naar 43mm. en deze H43is niet aanbevolen voor de hf100/10 door canon.

16gb SDHC kaartje neemt ruim 2 uur in fullhd op 17Mbps (2 uur is ruim voldoende, een DV bandje kon maar 1 uur en ook de batterij zal geen 2 uur meegaan). Let wel op dat je een class 6 kaart neemt anders kan ie de 17mbps niet aan. Deze kaarten zijn niet duur meer. Komen we ook gelijk bij het verschil tussen de HF100 en HF10. Het enige verschil dat er is is de interne memory kaart van 16gb en de zwarte body. De hf10 camera is verder identiek aan de hf100. Ik heb zelf voor de hf100 gekozen omdat ik liever zelf 2 kaarten koop die ook nog is eens te vervangen zijn. Bijkomend feit is dat twee losse kaarten goedkoper is dan 1x intern in de hf10, en dat de hf100 zelf 300 euro goedkoper was.

Tot nu toe weinig minpunten ontdekt, het is alleen wat zoeken om de AVCHD bestanden werkend te krijgen in bijv. Adobe Premiere CS3. Dit is echter vrij simpel op te lossen door een 3rd party MPEG Pro HD 3 plugin te gebruiken van MainConcept. Meegeleverde software is niet waar je op zit te wachten. Het transferen van de files kun je net zo goed zelf doen. Het enige wat de software doet bij het overzetten is de bestandsnaam naar .mt2s hernoemen waardoor je de files in het bijgeleverde pakket kunt afspelen.

Let er op dat je om AVCHD te bewerken op je PC minimaal een P4 quadcore 2,6 ghz nodig hebt wil je lekker kunnen editen, tenminste als je premiere gebruikt. 4gb ram is ook aan te raden.

Al met al een zeer tevreden canon hf100 gebruiker. Ik zou deze camera zeker opnieuw kopen !

Walt123 17-07-2008

Schitterende camera.
ik wou af van die bandjes, en eindelijk een camera die de HD minitapes benaderd, verschil is amper nog te zien (uitzondering nachtmode).

Ik heb vele, vele, vele testen/sites en revieuws bekeken en gelezen, en niet te vergeten vooral demos opgezocht.

Bijgeleverde software kan de prullebak in, echt dat is een misser.
bestanden overzetten via de usb duurt een eewigheid, en het word omgezet (in elk geval de bestandsnaam).
Echter, de geheugenkaart in de pc, en overhalen (duurt echt maar een paar seconden.
en je kan ze zo openen in sony vegas 8 pro (gratis demo versie is te downloaden van de sony vegas site).
gewoon rechtstreeks op de timeline plaatsen en je kan al aan de slag.
Werkelijk ongeloofelijk.

Beeld is haarscherp.
O.I.S, werkt perfect.
I.af , is een genot, en de handinstellingen stellen zelfs de meer geoefende gebruiker in staat de meeest waanzinnige beelden te schieten.
De zoom is heel goed, en variabel in te stellen, of op een vaste snelheid. de focus blijft loepzuiver, dankzij de I.af.

Het menu is logich, je moet gewoon wat dingen proberen, er zit wel degelijk een verschil in de verschillende instellingen.
Ik heb zelf de easy mode nog niet gebruikt, het zelf bepalen van hoe je de opname wil maken, is wat nu juist zo prettig is aan deze camera.

Nadeel.
het geluid is erg zacht, zelfs met volume helemaal open, (voordeel, het geluid is nooit krakend hard).
Maar je kan er een externe microfoon op plaatsen..

degelijkheid krijgt van mij een 9, als de klepjes (waar de uitgangen achter zitten) ietwat anders gedaan waren, was het een 10 geweest.
het is dat de accu opgeladen moet worden aan de camera, anders was Gebruiksgemak ook een 10 geworden.

Tali 16-07-2008
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

Geweldige camera, scherpe beelden en mooie gedetailleerde kleuren.
Duidelijk menustructuur, met dezelfde eenvoudige opzet als bij mijn Canon fotocamera.
De optische stabilisatie werkt verrassend goed.
Zeer helder gedetailleerd display, ook in volle zon prima mee te werken.

Een Kingston sdhc class 6 kaartje werkt prima, snel bewegende beelden worden haarscherp weergegeven.

Met de bijgeleverde software zijn de bestanden simpel op de computer over te zetten en af te spelen. De software laat zich probleemloos installeren.

De m2ts bestanden zijn uitstekend te verwerken met Pinnacle Studio 11 en wie geen
Hd recorder heeft kan er voor kiezen gewone dvd files te maken met Studio 11 of direct branden natuurlijk.
De kwaliteit van de 3 megapixel foto's haalt het niet bij die van mijn PowerShot A630 en dat heeft niets met de resolutie van doen, dat valt me wel een beetje tegen. Dus toch de fotocamera ook mee nemen.

Bartf 10-06-2008
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

Ik heb de HF10 nu een paar weken in bezit. Perfect apparaat, mooi beeld en uitstekende mogelijkheden. Nu nog een zwaardere pc en ik kan eindelijk aan het werk met de opgenomen beelden.
Op internet zijn op dit moment voor een prettige prijs diverse aanvullingen te krijgen. UV en polarisatiefilter werken uitstekend en ook de groothoek voorzetlens is een perfecte aanvulling voor filmen binnenshuis. Ook de 16Gb SD kaarten klasse 6 zijn al redelijk betaalbaar. Hoewel de fabrikant het niet aanraadt, heb ik toch een alternatieve accu besteld omdat hier ook een extra lader bij zit. Dit is aanzienlijk prettiger geprijsd dan bij Canon zelf. Zelfs als de accu prut blijkt te zijn betaal je nog niet veel voor een aparte lader. Ik heb echter al regelmatig reserve accu's gekocht voor diverse apparaten via internet en ben nog nooit teleurgesteld.
De camera is in ieder geval een echte aanrader. Prijzig maar goed te bedienen. Er zit ook een stumperknop op voor mensen die niet houden van handmatig instellen en deze instelling werkt uitstekend. Enige puntje is, wat ik ook al in buitenlandse reviews gelezen heb, dat ik met mijn grote handen wel een beetje aan het zoeken ben naar de bediening. Dat is echter gewoon wennen.

RaymondRaymond 09-06-2008
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

Heb nu sinds 2 weken de Canon hf100 en dit is gewoon geweldig. Heb hiervoor de panasonic gs120 3ccd gehad wat ook een goed apparaat was, maar is zeker niet te vergelijken met de hf100. De kleuren zijn ook perfect. In combinatie met een full hd tv is het ongeloofelijk scherp beeld. Er zitten onwijs veel opties op en wat ook een leuke optie is is de 25p cinema mode waardoor je een echte filmlook krijgt. De foto funktie is ook helemaal goed. Het geluid is ook gewoon geweldig alleen bij iets teveel wind overheerst het geluid van de wind. Het menu is makelijk te bedienen en zonder de gebruiksaanwijzing kom je al een heel eind. Het is een compact maar zeer degelijk apparaat. De HF100 is gewoon echt een aanrader voor mensen die opzoek zijn naar een compact Full Hd camcorder. Ik heb echter 2 kleine minpuntjes kunnen ontdekken en dat is dat er geen zoeker op de camcorder zit,dus alles moet met het schermpje gefilmd worden. Het andere minpuntje mocht je een reserve accu hebben dat de accu alleen is op te laden via de camcorder zelf, dus filmen en je extra accu opladen gaat dus niet!
Succes met jullie aankoop!

GGroen 26-05-2008
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

Ik loop al even mee in filmland. Ik heb nog eens een uitstekende Canon super 8 camera gehad met uitstekende zoomlens. Daarna heb ik Video 8 vanaf het begin meegemaakt (Sony) en via een kleinere versie daarvan en digital video 8 nu dus aan mijn vijfde filmcamera, de Canon HF100. Ik zocht sinds kort een camera die klein genoeg is om deze vaker bij je te kunnen hebben. Ik wilde een camera die vloeiend inzoomt, snel aan en uit kan en natuurlijk een goede beeld en geluidskwaliteit biedt. Deze camera overtreft mijn eigenlijk best lastige wensen aan alle kanten! Hij is namelijk bovendien echt gebruiksvriendelijk, met mooie details als on the screen aanpassing van scherpstellen, belichting, geluidsniveau. Beelden en kleuren zijn natuurlijk. Het geluid is erg goed. Voor winderige dagen nog maar eens denken over zo'n kleine mikrofoon bovenop met beter windhoes.. Ik vind de menu's erg logisch opgebouwd. Je hebt er geen last van dat je bijvoorbeeld uit kunt gaan van diafragma of van sluitertijd. Als je bij een makro-opname dan alles scherp wil of juist maar 1 detail en de rest lekker wazig? Je regelt het snel na korte blik in de handleiding voor de gebruikte term in het menu. Erg goede handleiding trouwens. Sportopname? Zelfde werk. Extra voordeel: het is ook een prima fotocamera, mooie kleuren met sterke zoom, beeldstabilisatie. Foto's achetraf van film maken levert ook een prima resultaat voor een scherpe foto op TV. De fotocamera kan thuis blijven.
In de camera kun je tenslotte snel beelden opzoeken, weggooien en van vogorde veranderen. Ideaal? Ja, maar.. het kost wel wat en als je meer wilt -monteren, scherpere TVbeelden - zul je een zware pc en full hd tv moeten kopen. Maar afgezien daarvan, vind ik de camera zijn geld zeker waard! En nu al prima bruikbaar met mijn breedbeeldbuis..

fvdveen 25-05-2008
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

Onlangs de Japanse versie (NTSC) van de HF100 gekocht. Blijkt met een pdf handleiding geen enkel probleem. Camera is zeer compact en licht. Groot voordeel: heeft geen mechanische onderdelen. De camera geeft een prima beeld. In de automatische instelling zijn de kleuren zeer behoorlijk. Heeft geen intern geheugen, maar 8GB SDHC kaartjes zijn tegenwoordig zeer voordelig (ik gebruik Transcend 8GB), die bovendien ook rechtstreeks met een computer uit te lezen zijn. Video formaat is gecomprimeerde 1080p. Verwerken via iMovie (OSX) is geen enkel probleem. Video uitgang (mini HDMI) is ook 1080p full scale (1920x1080). Zoom functies prettig. Al met al een zeer compacte en handige camera, met het gebruiksgemak van een fotocamera. Je bent snel wegwijs in alle mogelijkheden. Geen negatieve punten kunnen ontdekken.

Kniepert 04-05-2008
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

In eerste instantie wilde ik de HF-10 graag hebben maar omdat deze nog niet zo snel te leveren was toch maar voor de HF-100 gegaan en heb er geen spijt van! De HF-100 was in mijn situatie, incl. 16 GB SDHC kaartje, goedkoper dan de HF-10.

Ik heb getwijfeld tussen de Sony SR11 en deze camera waarbij het formaat en het medium (SDHC) van de HF-100 voor mij de doorslag heeft gegeven.
Dit bleek een goede keus voor mij want ik heb de halve vakantie met de camcorder in een hoesje aan de broekriem, zo binnen handbereik gelopen. Ideaal dus!

Ik kreeg de camera 1 dag voordat we op vakantie gingen naar Sardinië en kon er eigenlijk direct mee filmen; erg intuïtief apparaat dus. De accu was natuurlijk nog niet vol maar gaf iets van 12 min aan. Het is wel aan te bevelen de (Engelstalige!) handleiding in z'n geheel een keer door te lezen omdat er wel degelijk handige opties opzitten die je zonder handleiding niet snel zult ontdekken.

Het resultaat is zoals ik verwacht had: erg goed. Ik heb even op SP (Standard Play) gefilmd maar ben daarna toch maar op FXP (Full Extended Play) overgestapt. Ook heb ik even geëxperimenteerd met de 25 PF (Progressive Framerate) maar op mijn 37 Panasonic HD-Ready plasma TV zag ik eigenlijk weinig verschil. Ook niet tussen SP en FXP. De handleiding adviseert om de 25 PF te gebruiken in combinatie met de Cinema Mode. Dit moet ik nog proberen.

In tegenstelling tot m'n vorige camera (Sony TRV6E) kun je met deze camera eigenlijk niet zo goed lopend filmen.
Je krijgt dan toch wel behoorlijk misselijk makende beelden als resultaat. Ook is het lastig om met 1 hand te filmen. De beeldstabilisator werkt prima maar je moet 'm wel een handje helpen af en toe.
De accu valt mij lang niet tegen. Je kunt makkelijk een dag (of 2 a 3) filmen (niet continu natuurlijk, duh) en 's avonds de accu weer opladen.
Foto's maken doet ie ook heel goed. Eigenlijk heb je voor de vakantiekiekjes ruim voldoende kwaliteit.

Als minpuntje zou je kunnen aanmerken dat het windfilter het niet (goed) doet.

Nu nog m'n PC opwaarderen en kijken welke software het gaat worden. Heb ondertussen wat meer opties gevonden.

Op de PC:

- iMovie
- Final Cut

Rollywood13 17-04-2008
Geschreven voor: Canon HF100 zilver, zwart

Ik heb hem gister binnengekregen, eerst zou hij binnen een week leverbaar zijn, maar werd uitgesteld. Toen gister toch nog twee dagen voor de eigenlijk leverdatum binnengehad, en 10 euro retour omdat de prijs was gezakt, heel netjes.

De camera zelf bevat dus geen sd-card wat ik wel dacht, dus ja die nog maar besteld, even getest en een extra accu besteld, camera werkt heel makkelijk ergonomie is mwa, je moet even je grip vinden.

Verder kun je het beeld heel mooi instellen, zelf savonds kun je er mits je niet teveel beweegt nog mooi scherp beeld maken.

Ingebouwd videolampje is wel ideaal bij weinig licht. Camera voelt heel degelijk aan, beeld buiten moet ik nog testen maar daar twijfel ik niet aan, nu nog fatsoenlijke software om avchd te bewerken, op pc heb je sony vegas, en op mac de nieuwe final cut, of imovie. Support is dus nog niet geweldig, de software van canon die erbij zit werkt op een mac voor geen meter. Alleen de fotosoftware, maar die had ik al van mijn eos.