Panasonic HDC-SD9EG-S zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic HDC-SD9EG-S zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Sonertje 26-07-2009
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-S zilver

Een klein en fijne camera. Filmt op HD kwaliteit zolang je voldoende licht gebruikt. Minpunt is echter dat er een accessoire schoen mist aan de bovenkant. Hierdoor kan ik geen externe licht erop zetten waar ik dus met 2 handen moet werken: Camera rechts en een appart licht in mn linker hand.

Zolang er genoeg licht aanwezig is heb je echt perfecte kwaliteit. Rijke kleuren, 25p cinema, etc. Een Blu Ray film is zo gemaakt met Nero 9 zonder te converteren en een DVD komt erg in de buurt van prof kwaliteit waar je de pixel spacing niet meer ziet. Ik ben erg tevreden met mn mini camera en hij past echt overal in zoals broekzak, handtas van vriendin, etc. Een aanrader voorvideofreaks!

Robert1967 13-04-2009
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-S zilver

Licht en gebruiksvriendelijk apparaat. Getwijfeld tussen de Canon HF100 en deze. Uiteindelijk voor de Panasonic gekozen omdat ik de kleuren mooier vind van wat ik gezien heb.

Cam bevalt goed na enkele weken. Buitenbeeld is zeer scherp en levensecht. Echter met weinig licht filmen is een zeer zwak punt van deze cam, dan ontstaat er beeld met veel ruis en eigenlijk nog slechter dan mijn Sony Hi-8 van 10 jaar oud......

janski21 02-04-2009
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-S zilver

Sinds 1 week deze camera in gebruik wat een fantastiche camera prachtig beeld en geluid makkelijk te instaleren software, en te gebruiken.
ik heb de vw-bn1 brander er bij gekocht maar dit was eigenlijk niet nodig geweest.
hiervoor had ik de toshiba gigashot a100fe maar dat is maar behelpen vergeleken met de panasonic.
ik geef ook goede cijfers, ook voor degelijkheid i.v.b met ervaring dvd recorder van panasonic.

ABleuze 27-03-2009
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-S zilver

Wij hebben deze camera gekocht ivm de geboorte van onze dochter. Het beeld is van prima kwaliteit, de bediening makkelijk. Houd er alleen wel rekening mee dat je computer snel genoeg moet zijn om de filmpjes werkelijk te kunnen bewerken.

Marcel_bvh 10-03-2009
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-S zilver

Camera nu 3 weken in bezit en tijdens winterse (-35C) omstandigheden uitgebreid kunnen testen.
Gebruiksgemak is prima. Wel is het van belang te weten welke instelling je hebt gekozen (bijv snow) en als je dan binnen bent moet je echt andere stand kiezen anders heb je weinig zichtbaars gefilmt.
Lichtgevoeligheid is overigens goed. zelf een beetje noorderlicht vast kunnen leggen!.

Degelijkheid staat buiten kijf. camera stond op husky slede op statief en bij val is zichtbaar dat de camera vol op een boom is beland. Doch bleef rustig doorfilmen. ook daarna geen enkel probleem ondervonden met filmen. Was blij dat ik geen harddisk had want die had de klap zeker niet overleefd.
Wat ook handig is, is dat je tijdens het filmen ook foto's kunt maken. (LET OP schakel dan het sluitergeluid uit want dat hoor je dan terug op je film)
Kort om: Camera is echt een aanrader.

J S1234 13-02-2009
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-S zilver

Heb deze camera een week in mijn bezit en ben heel tevreden. Kan eindelijk zonder problemen mijn opnamens inladen en bewerken. Gebruik nu video deluxe premium 15 van magix omdat ik eerst wat problemen met de bijgeleverde software had. Nu werkt het super.

Danny Neleman 09-01-2009
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-S zilver

Deze camer heeft eigenlijk op papier alles. HD, SDHC, super compact en 3CCD. Ook in de practijk maakt de camera het waar, alleen vind ik bij onderbelichting de lens het wel laat afweten. Erg Grainy. puntjes aftrek. De camera werkt prima met iMovie maar je moet dan wel een versie hebben die boven 7.1.2 is, want anders krijg je met crashes van iMovie te maken (zoals je overal op het net leest).

De navigatie met de thumbstick vind ik niet echt responsief maar werkt goed genoeg. De menu's zijn simpel en overzichtelijk. Het apparaat geeft aan wanneer je teveel beweegt voor de, overigens uitstekende, stabilisatie. Ook suggereerd het apparaat bij bepaalde omstandigheden een preset instelling. Dit werkt heel goed.

Het geluid is prima, al krijg ik de 5.1 Dolby niet via iMovie geconverteerd.

Prog4Ever 12-11-2008
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-S zilver

Prima camera. In mei van dit jaar had ik een JVC GZ-MG575 gekocht. Prettige bediening, maar beeldkwaliteit (geen HD) was om te huilen, veel slechter dan mijn oude Sharp mini-DV camcorder. Snel ingeruild voor de SD9. Wereld van verschil. Beelden zijn scherp, kleuren zijn rustig en natuurlijk. Beeldstabilisatie werkt uitstekend. Heb toneelstuk van mijn zoontje in de aula gefilmd (niet al te veel licht), maar het beeld was opvallend goed; helder en geen ruis. Ook het geluid was zeer goed verstaanbaar, top. De software scoort bij niemand hoge ogen, maar goed, je kunt de basic editing functies uitvoeren, en converteren naar MPEG2 (wel wat kwaliteitsverlies) is een is een fluitje van een cent. De bediening is eenvoudig, alleen de joystick is aan mij niet besteed. Camera oogt degelijk. Werk met een Sandisk 8GB HD SD kaartje, en dat werkt perfect. Ik vind het een voordeel dat er geen kwestbare draaiende onderdelen in zitten; doordat-ie heen harde schijf heeft, is-ie ook lekker klein. Ondanks formaat toch goed te bedienen; het aantal knopjes is beperkt. Wel meteen een UV filter erop gezet, dat geeft ook gelijk lensbescherming. Voor foto's moet je de camera niet kopen. Er zijn camera's met meer mogelijkheden, maar voor mensen die in filmen niet te veel tijd willen steken, maar niet op kwaliteit willen inleveren, is dit een perfecte camera.

Paul M. 10-08-2008
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-S zilver

Functies op deze camera zijn super en makkelijk te bedienen (Nederlands menu)

Pre-rec functie: camera neemt continu 3 seconden op en op het moment dat de opname knop wordt ingedrukt heb je de laatste 3 seconden al opgenomen. Zo mis je dus nooit het begin van een mooie scene.

Gezichts herkenning. Meerdere gezichten worden herkend en de camera zorgt ervoor dat deze duidelijk in beeld komen.

In automatische stand is vrijwel alles te filmen dus een druk op de knop en eigenlijk altijd perfecte kleuren zelfs met felle zon of 's avond met kunstlicht. Handmatig heeft men diverse extra mogelijkheden (voor de echte camera man/ vrouw)

Camera geeft zelfs tips over de opname. camera beweging te snel gebruik dimlicht functie en meer tips.

Heel snel en makkelijk scenes terug kijken, bewerken of verwijderen. Zo kan de film al grotendeels op vakantie worden klaargemaakt voor vertoning thuis (bewerking ook met bijgeleverde afstandsbediening mogelijk). Door de SD kaart hoef je na het terug kijken de camera niet klaar te zetten voor opname. Terug kijken, knop omzetten en gelijk weer opnemen...

Geluid: 5.1 dolby en je kunt kiezen voor zoom Bij inzoomen wordt geluid recht voor de camera 100% opgenomen en links, rechts, midden en achter gedempt (5 microfoons totaal). Het volume wordt automatisch aangepast aan de omgeving, maar dit kan ook handmatig.

Doordat de camera alleen opneemt op SD kaart is er tijdens opname geen camera geluid. Dit bij afspelen echt een verademing. Op mijn oude camera (JVC mini-DV) hoorde ik nagenoeg altijd ook het geluid van de camera zelf .

Batterij gaat max. zo'n 120 minuten mee. Maar dat is voor een dag ruim voldoende. De camera vermeld in minuten hoe vol de batterij nog is.

Ik heb voor twee weken vakantie gekozen voor 2 SD kaarten van 8Gb (16Gb ook mogelijk maar stel dat deze verloren gaat. Met twee is het risico verdeeld en het is een fractie goedkoper). 2x 8 Gb is meer dan voldoende, zeker als je dagelijks even snel enkele scenes bewerkt of verwijderd. In de hoogste HD kwaliteit is 8Gb goed voor 65 minuten en in standaard HD 120 minuten film.

Thuis de camera met een HDMi kabel rechtreeks aangesloten op een Philips Ambilight Full HD TV (37PF9731D). Het beeld is echt geweldig en het geluid gewoon goed (nog niet met surround systeem kunnen testen).

Let bij aankoop van de HDMi kabel op de stekkers. Neem de camera mee. De stekker die in de camera gaat moet smal en plat zijn.

Camera is klein en echt super licht dus makkelijk mee te nemen in de tas. Ik heb nog niet vaak zoveel gefilmd op vakantie...

Mariusjh 23-06-2008
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-S zilver

Op mijn erg grote HD-TV (52) een fantastisch plaatje!! Speel of direct vanuit de camera af of via de Panasonic DMP-BD30 Blu-ray speler. Ik kan de SD-card daar rechtstreeks instoppen. Beeld ziet er echt geweldig uit, veel en veel beter dan wat de normale digitale decoder levert.
Op mijn PC (kennelijk geen erg krachtige) kan ik via de meegeleverde HD Writer software de bestanden vanaf de camera inlezen, opslaan op een heel grote (externe) harddisk en er daarna een full HD DVD (AVCHD Codec) van branden die ik weer op die Panasonic Blu-ray speler kan afspelen. Dat proces gaat heel goed en je hebt dan gelijk al je filmpjes bewaard op een harde schijf. Mijn PC is kennelijk niet krachtig genoeg om de bestanden te editen. Wat simpele edits (verkorten van de video-clip bijv.) doe ik op de camera zelf dan maar voordat ik het geheel naar de PC stuur.
Eerder is al gemeld dat het beeld en geluid even wordt onderbroken (bevroren) bij scène overgangen. Daar heb ik ook last van. Wel een beetje vervelend, maar voor de toeristische fimpjes die ik maak niet echt vreselijk. Misschien dat dit met betere/andere bewerkingssoftware niet voorkomt??
Verdere opmerkingen: handmatige instellingen zijn door het kleine pookje wat lastig te maken: de automaat doet overigens erg veel direct goed; het is even wennen aan het vasthouden, de camera is erg klein en je moet even de perfecte houding vinden; omdat hij zo klein is, kun je het apparaat erg makkelijk meenemen, je stopt het zo in je jaszak.

svdp3 19-06-2008
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-S zilver

Er komt wel een heel mooi plaatsje uit deze camera. Apperaat is lekker compact maar toch niet te klein.
Erg handig is de hulp funktie die je informeerd of je te snel beweegt of beter een andere stand kunt proberen.
De foto's (2megapix) zijn redelijk, maar daar koop ik geen video camera voor.
Voor de video bewerking ga ik Ulead gebruiken, deze stelt minder eisen aan je PC dan pinnacle.
Goed is ook de 5.1 surround sound.
Camera voelt degelijk aan, eindelijk geen bandjes of andere bewegende delen meer.

Rort 01-04-2008
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-S zilver

Weekje in gebruik. Eerste indruk: klein, licht, zeer mooi beeld, zeer goed geluid dat echt ruimtelijk klinkt als je het surround afspeelt. Bij minder licht wordt beeld ruisig, maar ik vind het wel meevallen. Bediening met kleine knopjes is wennen. Vooral ingezoomd moet scherpstelling vaak op manuaal, werkt met joystickje en vind ik niet handig namelijk te kritisch. Het is nauwelijks mogelijk goed scherp te stellen. Verder alleen maar lof. Had 8 Gb sandisk sd III extreme meebesteld: goed voor 80 minuten in (bijna) hoogste kwaliteit. Als je zo'n camera koopt moet je je wel realiseren dat, om de video te monteren in HD kwaliteit, je een behoorlijk zware computer nodig hebt, Duo Core,2 Gb werkgeheugen en flinke harddrive is wel het minste. Ook kan lang niet alle videobewerkingssoftware (nog) met het formaat avchd overweg, bijv. Moviemaker kun je vergeten, vreemd genoeg ook niet als je eerst omzet naar mpg formaat (misschien doe ik daar iets fout, ben er nog niet achter). Ik overweeg Pinnacle Studio 11 Plus aan te schaffen, demoversie zit bij de levering (nog niet mee gespeeld). Meegeleverd Panasonic programma stelt helaas niet veel voor: als je ook maar iets knipt oid. leidt dat tot amateuristisch aandoende 2 sec stilstaande overgangen.