Panasonic NV-GS320E 3CCD camera zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 27 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic NV-GS320E 3CCD camera zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

hendrik2008000 29-10-2008

Hardwarematig breedbeeld, Mini DV en niet te vergeten 3 CCD waren voor mij voorwaarden bij de aanschaf van deze camera. De kleuren zijn zo helder, strak en enorm levendig. Dit kan je alleen maar bereiken met 3CCD, en hierin is panasonic gewoon de beste camera bouwer. De stick als bediening was even wennen maar werkt heel lekker.

Heb het product nu 1,5 jaar en in vergelijking met andere nieuwe camera's van kennisen en vrienden is de kwaliteit nog steeds een stuk hoger dan de rest.

iglodavinci 29-05-2008

Sinds een jaar ben ik in het bezit van deze camera. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal omdat dit mijn 1e camera is. Geluid is goed, beeld is goed. DIt is natuurlijk mijn eigen mening. Bediening spreekt voor zich en alle knoppen zijn logisch geplaatst.

Sinds een maand vreemde strepen tijdens weergeven van opgenomen materiaal. Ik gebruik originele Panasonic tapes en maak regelmatig schoon met een tapecleaner. Nu zat er tussen de laatste keer schoonmaken en klachten maar 30 minuten aan opnamen. Heb contact opgenomen met E-care ( reparatiebedrijf dat werkt voor Panasonic red. ) Nu bleek het transportmechanisme niet 100% goed te zijn en is vervangen. Dit vond ik een behoorlijke tegenvaller vooral van een A merk als Panasonic.

Over het algemeen nog steeds zeer tevreden maar voor degelijkheid toch een 5.

Jeroen76 20-03-2008

Voor een huis tuin en keuken filmer een prima camera.

Ik wil buiten en binnen kunnen filmen en ben niet geinteresseerd in het filmen in het donker.

Ik heb nu de nodige (baby)filmpjes binnen geschoten en moet zeggen dat het beeld heel goed en helder is. Goede kleuren. Ook het geluid is goed te noemen. Ik wist niet wat ik daarvan moest verwachten.

Ik heb de camera aangeschaft i.v.m. de geboorte van ons eerste kindje en ik moet zeggen hij voldoet aan al mijn wensen.

Belangrijk vind ik ook het gebruikersgemak, omdat ik zonder veel handelingen moet kunnen filmen en dat gaat prima. De bewerking doe ik op de computer.

rene 14-03-2008

Hele goede videocamera. In het begin wat problemen gehad met Pinnacle 11. (de camera werdt niet herkend)
maar dat is intussen opgelost. Hiervoor een JVC gehad,maar ik zou de camera niet meer willen ruilen.

Bert 2112 01-10-2012

Hallo Rene,
ik ben van plan deze camera ook aan te schaffen. Wat waren de problemen met de herkenning van de camera? Hoe is het opgelost?
ik wil ellende voorkomen
BEDANKT VOOR JE ANTWOORD!!
Groet Bert2112

Esnir 28-02-2008

Ik ben niet echt tevreden over deze videocamera. Ik vermoed dat door de drie CCD er meer licht nodig is. De camera gaat dan snel langere sluitertijden gebruiken met onscherpe beelden als gevolg. In de nachtstand maakt hij als het ware foto's, bewegen is dan bijna niet mogelijk. De zogenaamde vele pixels heb je niet nodig voor DVD kwaliteit. Ik heb hiervoor een Canon gehad met minder pixel en een beter beeld en geluid. Bij het starten en stoppen staat er storing op de band wat bij bewerken weer gewist moet worden. Aan en uit zetten is ook vervelend(twee handelingen). Automatische witbalans wordt afgesteld met de dop op de lens. Als je dat niet doet zie op eens de kleuren opeens veranderen. Bij weinig licht is wit niet wit en dat moet zo blijven anders gaat de sfeer verloren.
Bij het aansluiten op de computer moet je eerst de accu verwijderen, belachelijk.

J. van Veen 07-02-2008

Zeer goede camera, ook in de tropen gebruikt zonder problemen. Zeer realistische kleursweergave.
Heeft een harde val zonder schade overleeft, dus ook robuust. Uitstekende aankoop waar ik veel plezier van heb.

Marella 03-02-2008

Zoals ik al eerder liet blijken heb ik dus deze 320 gekocht en al enkele thuisfilmpjes geschoten. Ik heb al het één en ander uitgeprobeerd en voor mij was de belangrijkste vraag : welke beeldkwaliteit geeft deze cam op een LCD-tv van 32. Moet zeggen: ik ben zeer aangenaam verrast van de scherpte en kleurkwaliteit van deze camcorder. Zat serieus te twijfelen tss een HD en deze. Nu, de HD zal zeker betere beeldkwaliteit geven. Maar ik moet zeggen dat dit zeker mijn verwachtingen heeft overtreft. Gezien dan nog het prijskaartje. Ook de windruisfilter werkt naar behoren. De beeldstabilisatie bij inzoomen vind ik iets minder dan in de vorige reviews staat beschreven, maar dat is iets waar geen enkel merk een oplossing voor heeft.
Voor diegene die twijfelen... ga naar die winkel en kopen maar... Een prachtige camera die goed in de hand ligt en prachtig beeld levert. Meer moet dat niet zijn!

Zuudje 11-12-2007

Ik heb mijn camera een half jaar in bezit. Ik heb vrij veel gefilmd met deze camera. (bruiloft, vakanties en nog gewoon hobbie, en oefenningen van de brandweer, ambulance, Rode Kruis en EHBO Groepen.) met verschillende weers omstandigheden.

Geluidskwaliteit: 9 Ik vindt het geluid voor de interne microfoon goed. beter zul je het niet snel krijgen zonder een externe microfoon. Ruisfilter werkt ook goed.

Beeldkwaliteit: 9 ik vindt de kwaliteit van het beeld goed. Ik film onder verschillende omstandigheden zoals: avonds met veel tegenlicht van de lampen van de brandweer, Helder weer overdag enz. ook binnen locaties valleen absoluut niet tegen bij veel tl buizen moet je handmatig instellen krijg je beter beeld als bij automatisch. al hoewel automatisch ook niet tegen valt.

Mogelijkheden: een heel zwaar punt. geen externe microfoon!! echt daar baal ik nog steeds van. Was mn eigen schuld want ik had gewoon op andere sites nog moeten kijken. hier op kieskeurig stonddat er een externe mic aansluiting op zat. maar dat was een foutje. Dat vindt ik echt super jammer. Voor de rest enkele dingen kleine dingen van dat het alleen met afstandbediening mogelijk is per frame te bekijken,

Gebruiksgemak: vindt ik echt geweldig, iedereen kan met dat ding overweg. is gewoon simpel menu enz.

Vormgeving. 10: ik vindt goed. zou niet weten wat er anders aan zou willen hebben.

Degelijheid: tja. de mijne een x de trap afgestuitert. afgezien van een krasje doet hij het nog perfect. Ik raad nooit iemand aan omdat te doen. want je schrikt je naar als er zoveel geld naar benenden rolt.

Guido Kestens 07-12-2007

Verleden week deze camera gekocht en ik ben zeer tevreden over de beeldkwaliteit.De fotos zijn ook van een betere kwaliteit als bij mijn vorige camera (panasonic NVGS70EG)De beeld stabilisatie is ook merkbaar beter doch ik film steeds met een statief dus voor mij van minder belang.Heb reeds een film gemonteerd met Magix video deluxe en ben zeer tevreden over het resultaat.

Jorrit Meijer 24-11-2007

Sinds kort heb ik ook de NV-GS320, en kan niet anders zeggen dan dat het een geweldige camera is! In principe wil ik hem gaan gebruiken voor het filmen van diverse hobby's, waaronder ook skiën. Ben benieuwd wat voor beeld het oplevert straks in de sneeuw. Maar laatst was ik op een heldere dag met de honden in het bos aan het wandelen, en heb het onderling spelen geweldig vast kunnen leggen. Ook met moeilijk licht door de bomen heen blijft het contrast erg goed, en de kleuren zijn ook bijzonder mooi te noemen! Dit komt natuurlijk ook door de 3 CCD techniek, iets waardoor ik specifiek voor deze camera heb gekozen. Wat wel storend is, is dat er een lijnvliegtuig overvloog op redelijk grote hoogte, maar het geluid van het vliegtuig is wel hinderlijk aanwezig op de video. Jammer.

Het filmmateriaal bewerken ging ook fantastisch in Adobe Premiere CS3. Je moet echter wel een aardige harde schijf hebben om al het beeldmateriaal op kwijt te kunnen. Dat gaat met gigabytes tegelijk namelijk. Leuk om een beetje te rommelen met effecten etc. Het 1:1 uitlezen van de video duurt wel lang natuurlijk, zeker als je meerdere Mini-DV tapes vol geschoten hebt.

In een consumententijdschrift werden diverse camera's goed getest, waaronder de Sony DCR-HC47, de Canon MD150 en de Panasonic NV-GS60. Echter naar wat verder onderzoek op internet, bleek zeker de Sony camera erg tegen te vallen. Toen ik een review over de Panasonic las, was er een persoon die naar de GS320 refereerde, de rest is eigenlijk wel geschiedenis. Daar hoef ik niet meer woorden aan vuil te maken.

Heb er inmiddels wel een UV-filter bij gekocht (Hama UV390 HTMC 8x 37mm #70637). Dit heb ik gedaan om met name de lens te beschermen, maar ook omdat diverse reviews aangaven dat dit beter contrast geeft in de sneeuw en bij ander moeilijk licht. Ook heb ik een aftermarket merkloze CGA-DU21 accu bijgekocht van 2100mAh. Die gaat 3x zo lang mee als het origineel, alleen steekt wel een eind achter de camera uit. Maar daar is prima mee te leven. En vanmorgen heb ik nog een tas erbij gekocht, de Samsonite Biskaya FV-70. Al deze extra's zijn echt perfect en zijn zeer zeker aan te raden.

GReddyPower 09-10-2007

Na de vakantie en de film ingelezen te hebben hier nog wat extra bevindingen van deze camera.

Het is een prachtige camera om mee te werken. De knoppen zitten op de juiste plaats (al wordt hieronder door iemand anders gezegd). Veel beter dan een Sony camera waar meestal de zoomknop op een foute plaats zit.
Verder werkt de zoom ook lekker, deze kun je mooi regelen in snelheid van zoomen. (als je professionele films wil maken moet je natuurlijk zo weinig mogelijk zoomen tijdens filmen).

De menu knop (soort joystick) is makkelijk met je duim te bedienen, maar heb je weinig nodig.

Mijn conclusie is dat het een hele fijne camera is en het beeld- en geluid kwaliteit is zeer goed.
Zeer goede 3CCD camera voor het geld.

Verder ziet het hardware matige breedbeeld formaat er goed uit. Werkt goed in videobewerking en op de breedbeeld tv.

De computer herkende de camera zonder drivers te installeren. Pinnacle Studio 11.1 Plus kan er ook zeer goed mee overweg.

Als ik nu voor de keuze stond om een camera aan te schaffen zou ik geen andere keuze maken. Dit is een aanrader voor deze prijs.

vigo2002 02-10-2007

Net terug van een 3 weekse vakantie
9 uur aan filmmateriaal mee terug genomen....
Moet zeggen... de Camera heeft zich keurig gedragen, mooie filmbeelden in de sneeuw etc.
Zelfs in de vrieskou heeft hij geen krimp gegeven!
Alleen wat wel tegen viel waren div. opnamen waar hij niet scherp heeft gefilmd... vreemd want het waren normale omstandigheden...
Maar over de 3 weken genomen zijn we niet ontevreden met de resultaten...

M. Kervl 10-09-2007

Ik heb redelijk vaak met deze cmcorder gewerkt, en hij is eigenlijk te licht en hij ligt te slecht in de hand om trillingsvrije beelen te maken. Dit is een probleem bij alle camcorders van dit formaat, maar bv. Sony camera's heben een veel lekkerder handreep. Ook irritant aan deze camera is de bediening (joystick) van de menu's. Prima voor op vakantie, maar als je een fatsoenlijke video wilt maken niet.

Frank81 24-07-2007

Terug van vakantie en ca. 2uur volgeschoten, ook 300 foto's. Nu het commentaar,
film: beeldkwaiteit is erg goed alsook de kleurenscheiding. De kleur groen komt bij mij nu niet overheersend over en wordt goed gescheiden. Contrast en scherpte is perfect. De OIS is van een duidelijk mindere kwaliteit van mijn oude Sony Hi-8. De camera is zeer moeilijk stil te houden zodat een statief bijna noodzakelijk is. Zeker bij inzoomen kun je geen goed scherp beeld krijgen. Wanneer tijdens het filmen een onderwerp of persoon wat sneller voorbij komt, wordt dit een beetje schokkerig weergegeven. Dit was bij mijn oude Sony ook niet. Het geluid wordt een beetje zacht opgenomen, maar niet te zacht. De windruisonderdrukking werkt ook redelijk goed. Alleen hardere wind hoor je goed. De binnenopnamen zijn ook van een goede kwaliteit al verbetert een lamp de opnamen aanzienlijk. Buiten zijn de opnamen nagenoeg perfect. Ook de bediening is niet moeilijk. Voor deze prijs kun je geen betere camera kopen. Voor wat betreft de foto's: deze zijn van goede kwaliteit in de 4:3 stand. Het zou fijn zijn als er een flitser op zat, zodat ook binnen betere opnamen gemaakt kunnen worden. Buiten zijn ze echt goed, binnen afhankelijk van het licht, van mindere kwaliteit. Echter dit is een filmcamera en geen fototoestel.
Resume:
Absoluut geen bijgeluiden.
Camera met statief perfect.
OIS niet goed en kan veel verbetert worden i.v.m. Sony
Plaatsing voor DV-band een beetje speelgoedachtig, voelt niet erg solide. (dit wil echter niet zeggen dat het slecht is)
Bijgeleverde batterij te zwak, koop een extra zwaarder imitatie model (veel goedkoper)
Foto's zeer goed voor een filmcamera.
Flitser is welkom.

Herman G 19-07-2007

Dit is mijn 2e panasonic camera en ik moet zeggen,
dat ik voor deze camera heb gekozen naar aanleiding
van de ervaring met de NV-DS35 uit het modeljaar 2000.

Ik heb hem uitgeprobeerd en het beeld en geluid zijn
gewoon zeer goed.

Alleen de mogelijkheden vergeleken met een camera van 7 jaar geleden zijn minder geworden.

Je kan duidelijk merken dat door de concurrentie
op deze markt Panasonic op de kleintjes let.

Als minpunten kan ik zeggen:

-de lenskaphouder aan het riempje ontbreekt.
-de zoeker vindt ik aan de kleine kant en is niet van
rubber
-witbalansintelling handmatig zou via de binnenkant
van een witte lensdop kunnen, bijgeleverd een grijze
lensdop.
-geen digitale efffecten zoals wipe,mix,zwartwit etc

Met name dat laatse vind ik een gemis.

Jelle4891 10-07-2007

Ik heb deze camera nu een aantal maanden in huis en ben er erg tevreden over. De beeldkwaliteit is geweldig!
Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat er geen externe microfoonaansluiting op zit. Maar je hebt uiteraard ook nog de mogelijkheid om het geluit apart op te nemen mocht je hiermee niet uit de voeten kunnen. Het geluid is echter prima en de windruisonderdrukking werkt naar mijn idee ook goed.

Frits uit Duiven 25-06-2007

Betreft: NV-GS320 (EG uitvoering , dus zonder DVin)
Vergelijking met m'n vorige camera Panasonic NV-DS15EG)
Net terug van 2 weken Griekenland met deze camera en 2,5 uur tape volgeschoten (+ SD foto-memorycard). Alle eerdere lovende woorden zijn terecht: bij video zijn kleuren prima en beeld is sprakelend helder, m.i. mede dankzij de standaard Leica Dicomar lens en de 3CCD (heb wel originele Panasonic filterkit VW-LF37W gemonteerd: zowel MC beschermfilter als een ND8filter). De beeldstabilisator OIS is echt goed! (hoewel ik altijd extra een 1-poot statief meeneem). Het is even wennen om als ex- 4:3 formaat filmer, om met 16:9 afmetingen de goede beeldvulling/compositie te kiezen, maar het biedt ook hele nieuwe mogelijkheden!
De foto's on 16:9 formaat (1 GB) zijn uiteraard niet van de kwaliteit als de 4:3 foto's(3,1GB). Echter zijn de 16:9's later wel weer goed als stills in de film te monteren. Tip: schaf er een extra (zware) batterij bij aan, want het filmen via het heldere LCD scherm is wel heel aantrekkelijk (ipv de kleine zoeker die helaas niet kantelbaar is). Tot slot: biediening van zowel menu's als tijdens gebruik is idd zeer intuitief.
Nu ga ik monteren mbv Pinnacle Studio 10+ en ben benieuwd wat het resultaat wordt op DVD. Kortom: Voor deze prijs een zeer goede 3CCD camera.

Ronald1 19-06-2007

Heb sinds een paar dagen deze camera in huis. Wat een verschil met mijn oude Sony analoog apparaat.
Bijna professioneel beeld. Geen bijgeluiden. Geen verlies van kwaliteit met overzetten op computer. Heb een Engelse uitvoering met DV IN en DV OUT. Ook helemaal geweldig dus.
Trouwens wel bijgeluiden bij camera's die met harde schijf of DVD schijfjes werken, heb ik uit eigen ervaring. Tevens worden de beelden op de camera's met harde schjf zeer sterk gecomprimeerd waardoor de kwaliteit matig wordt van dat soort camera's.
Nee dit is gewon een topcamera in vergelijking met die huis tuin en keuken dingen voor het gemak.
Ga je voor kwaliteit dan raad ik, ook vanwege de prijs, deze camera aan iedereen aan.

Had al eerder opgemerkt dat de camera prima samenwerkt met computer waarop XP en Vista is geinstalleerd.

Bewerken doe ik met speciaal voor DV en HD ontwikkelde laatste versie van Pinnacle Studio 11 Plus.
Instellingen van de camera makkelijk te maken. Vooral met de handmatige instellingen aan het werk gaan is mijn devies. Dan haal je echt een professioneel resultaat.
Geluid kun je met Studio 11 zelfs ophalen naar surround 5.1. of als je wilt Dolby Digital stereo.

Het is echt net of je een spiegelreflexcamera in je hand hebt maar dan met videomogelijkheden.
V.w.b. de foto's heb ik nog niet geprobeerd maar ik heb al een digitaal fotocameraatje en daar hoef ik deze niet voor te gebruiken.

J Edelbloedt 19-06-2007

Zeer eenvoudige bediening, (zelfs mijn vrouw had t binnen de kortste keren door...:-), sorry dames).
Duidelijke nederlandstalige handleiding.
Lekker compact, in vergelijk met de analoge camera van Sony die we hiervoor hadden een GIGA verbetering.

Aansluiten op de dvd recorder zowel als PC fluitje van een cent.
De bijgeleverde software tbv edditing stelt niet veel voor, maar dat geldt denk ik altijd voor dit soort freeware.

Nog niet zo heel veel opnames gemaakt maar het resultaat is tot nu toe is top.
Ook in de huiskamer gefilmde opnames zijn zeer goed te noemen ondanks de toch matige verlichting voor filmdoeleinden.

harrie 21-05-2007

Vanwege ervaring met de kleurweergave-voordelen van een 3CCD camera, heb ik de NV-GS320 besteld.
De Optical Image Stabilizer werkt goed (veel beter dan de digitale stabilizer van de GS75) en ook bij weinig licht blijft het beeld scherp.
Positief: uitstekende scherpte van ruim 450 beeldpunten per lijn, een geweldig goede kleurweergave en een juiste witbalans.
Zowaar werkt DV-in WEL bij deze NV-GS320GC-S versie uit Gelderland.
De weergave bij weinig licht is zeer behoorlijk, weinig ruis en komt gewoon overeen met de indruk die je zelf hebt op dat moment.
In de handmatige mode kun je qua beeld alles instellen: sluitertijd, diafragma, witbalans en focus.
De geluidskwaliteit via de interne microfoon is zeer goed.
Bijgeleverd zijn: USB kabel, A/V kabel met S-Video, cleaning tape, afstandbediening, 640mAh accu, lader, CD met video-montageprogramma (niet getest) en Engelse gebruiksaanwijzing.
Negatief:
Kleine capaciteit van de accu, geen externe microfoon ingang, geen Firewire kabel meegeleverd, geen schouderriem en geen Nederlands menu (wel
Engels en een paar onleesbare talen).
Andere versies hebben wellicht Nederlands menu, maar dan zal DV-in waarschijnlijk niet werken.
De Nightshot mode is niet erg bruikbaar, hij werkt met een paar beelden per seconde en bewegende onderwerpen gaan zich dus schokkend gedragen.
Extra info:
De filtermaat is 37mm.
De hardwarematige 16:9 mode is echt breedbeeld!.
De zoom gaat naar kleinbeeld gerekend van ca. 45 tot 450mm. Ook nog getest of je via de analoge video connector zou kunnen opnemen, maar dat gaat helaas
niet.
De fotomode met 3.1 megapixels is overdag heel bruikbaar. Het is wel wat minder dan met een digitale fotocamera vanwege wat korrelig effecten van de JPG compressie. In 10x15 afdrukken zie je daar echter niets van.

Tomtomtom 03-05-2007

Mooi apparaat. Goede specificaties (3CCD chip, Leica Dicomar lens, Optische stabilisator, hardwarematig breedbeeld). Maakt hele mooie heldere beelden met realistische kleuren. Geluid met windgeruis is iets minder. Het is niet één van de allerkleinste camera's maar hij ligt wel lekker in de hand en alle knoppen zijn goed bereikbaar. Ik denk dat ik een hele goede koop heb gedaan. Belangrijk vind ik dat ik met wat minder licht toch nog redelijk kan filmen vooral als je binnen opnames maakt. Dat was wel heel anders met mijn vorige camera.

Bij deze camera is mijn vorige 1.33 pixel camera van Sharp een flut ding.

wilsons 29-04-2007

Heb de camera 1 week in bezit
Beelden zijn zeer scherp en ruisarm. Bij weinig licht valt de gevoeligheid toch wat tegen.
Echte breedbeeldopname, dus geen verlies van beeldlijnen.
Bediening door jogknop zeer prettig.
Optische stabilisatie werkt beter dan de electronische variant.
Al met al een dikke voldoende voor deze cam.

Cas61 10-04-2007

Na veel speurwerk tot in de krochten van internet besloten voor deze NV-GS320. Ik was eerst in de markt voor een HD camcorder van JVC maar las dat de beeldkwaliteit van DV nog steeds beter is. En dat laatste klopt. Schitterend beeld, zou zo op TV uitgezonden kunnen worden. Via firewire sluit ik hem aan op de HD recorder (Sony) en met een druk op de knop (auto dubbing) wordt het hele bandje op DVD of harddisk gezet gezet. Super makkelijk. Ook de manual instellingen zijn prima. Handmatig het diafragma en sluitersnelheid kunnen instellen is erg goed om een mooi onscherpe achtergrond te krijgen bij videoopname. Handmatig de witbalans kunnen instellen was ook iets dat mij als fotograaf aansprak. Jammer alleen dat blijkbaar de smaak van het publiek zodanig is dat de meeste van deze camcorders van een soort afzichtelijk glimmend plastic worden gemaakt. Neem een voorbeeld aan de betere digitale fotocamera's zou ik zeggen en maakt ze gewoon zwart. Geen minpunten kunnen ontdekken verder.

mc.chick 06-04-2007

Na ongeveer 20 dienstjaren heeft mijn oude Sony Handycam Video 8 (toen kleinste model) wel haar welverdiende pensioen verdient. Over naar het digitale tijdperk dus. Daar de Panasonic GS300 wereldwijd zeer gewaardeerd werd ben ik voor de opvolger de GS320 gegaan, de GS320. Dat de GS320 hardwarematig breedbeeld opneemt was wel een vereiste. Mini DV levert momenteel nog steeds de beste beeldkwaliteit om opnames te bewerken. Dus vandaar dat de GS320 de juiste keus leek.

Nu de beoordeling:
Geluidskwaliteit: Die is van uitstekende kwaliteit. Windruisonderdrukking (WR) werkt ook goed, zodra de wind in de microfoon blaast hoor je even de wind, waarna de WR inschakelt en de ruis uitschakelt.

Beeldkwaliteit: Dat de camera 3CCD's heeft merk je goed. Kleuren zijn heel helder en het beeld is zeer scherp, mede dankzij het hardware beeldbeeld.

Mogelijkheden: Ik kan het zeer waarderen dat je handmatig de lens kunt aanpassen (via menu). Daarnaast werkt het menu overzichtelijk en biedt deze genoeg mogelijkheden. Enige kanttekening is dat je alleen met de afstandsbediening je opnames frame per frame kunt bekijken, dit zit helaas niet in het menu van de camera. Daarom geen 10 hier.

Gebruiksgemak: Het menu werkt zeer makkelijk. Een druk op de menustick en het menu komt op. De stick bedient zeer makkelijk, helemaal top. Een minpunt is het bandje om waarmee je de camera vasthoudt. Deze is zeer smal en zit vrij laag hierdoor is het lastig de camera met een hand vast te houden. Waarschijnlijk kampen alle nieuwe kleine camera's met dit probleem omdat ze gewoon zo klein zijn. Daar je toch altijd met twee handen opneemt is dit verder geen groot probleem. Ook daarom hier een 9.

Vormgeving: Niet het belangrijkste punt maar het is gewoon een mooie kleine camera.

Degelijkheid: Het apparaat voelt solide aan. Je hebt het idee dat je een kwaliteitsproduct in handen hebt en geen goedkoop licht apparaatje.

kortman 21-03-2007

Ik ben nu een week in het bezit van de Panasonic NV-GS320. Deze videocamera is voor wat betreft breedbeeld hardwarematig. Werkt prima, geen balken boven en onder en de objecten zijn natuurgetrouw. De kleuren zijn ook mooi en scherp. Ook binnenshuis krijg je goede beelden, behalve als het te donker is. Jammer dat je voor tegenlichtopname het menu moet inschakelen. Ik ben bijzonder tevreden over deze camera.