Canon HDV1080i camcorder HV10 zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon HDV1080i camcorder HV10 zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

wil de cameraman 19-07-2007

Heb sinds kort deze camcorder in bezit en ik moet zeggen een fantastische camera. Heb eerder een sony camcorder gebruikt en die was ook best goed, maar de canon HV 10 is nog beter. Wat meteen opviel na mijn eerste opname ( een bruiloft ) was de ongelofelijke mooie beeldkwaliteit, een genot om naar te kijken.
Geluidskwaliteit is ook prima. Het is wel een camera die je moet ontdekken dus om alle mogelijkheden optimaal te gaan benutten moet je wel de tijd nemen om hem te leren kennen. Heb mijn eerste opname gebrand op een dvd en op mijn standaard tv zag dit filmpje er geweldig uit. Heb later dezelfde opname afgespeeld via een groot lcd-scherm en toen was ie nog mooier en beter. De software waar ik mee werk is Pinnacle versie 10. De camera is een echte aanrader.

EricN63 30-05-2007

Prima camera, echt waar. Meteen meegenomen op een stedentrip aan flink aan de tand gevoeld. Toch zijn er wel wat kleine puntjes die opvallen. Ten eerste is de kwaliteit van de binnenopnames duidelijk minder dan die van de buitenopnames. De buitenopnames zijn echter waanzinnig mooi (vandaar de 9) De stabiliteit is enorm goed. Echter wat niet prettig aanvoelt is dat de aan/uit knop niet altijd direct reageert waardoor je geneigd bent nogmaals in te drukken met alle gevolgen van dien.
Gebruikersgemak krijgt een 8 omdat de zoomknop wel op een aparte plek zit. (Ben wel benieuwd welke hand daar model voor heeft gestaan). Door het zoeken naar de zoomknop maak je we wat ongewenste bewegingen.
Erg prettig is overigens het lcd-schermpje wat een goed beeld geeft.
De aansluiting op de sony lcd tv via de componentaansluiting ging probleemloos en het beeld is echt formidabel.
Zelf ga ik nog wel een accu halen met een langere levensduur. Overigens is de oplader zeer prettig in gebruik maar het opladen duurt wat lang.

Camille Schyns 18-04-2007

Echt geen vergelijk met mijn 11 jaar oude Sony Hi8 met optisch steady shot. Hardwarematig breedbeeld hoef je niet naar 16:9 uit te vergroten. 'Wauw' qua scherpte en kleuren, uitstekende beeldstabilisator (die bij flink inzoomen is nog steeds een statief aan te raden). Hij ligt goed in de hand en belangrijkste knoppen hebben prima ergonomische plaats.

Qua mogelijkheden te uitgebreid. Wat moet je bijvoorbeeld met digitale zoom?

Duidelijke gebruiksaanwijzing, maar het kostte toch zorgen en moeite vooraleer ik de instellingen goed had. Geen blu-ray brander of recorder en dus geen HD-output waar ie standaard op stond ingesteld.

arjan_ned 06-04-2007

Heb 'm al een tijdje en kocht 'm omdat het de enige goed leverbare HD camera was. Met de prijzen van nu zou ik iedereen aanraden deze HD camera te kopen als het budget 't toelaat. Je kunt beter nu al in het formaat van de toekomst filmen.
De nadelen van HD moeten maar even op de koop toe worden genomen. Die nadelen zijn er zeker. Ik heb een tamelijk moderne Sony Vaio computer en moet zeggen dat Sony in feite niet opgewassen is tegen het digitale HD geweld. Dit, terwijl ik het meest computer-vriendelijke programma Ulead VideoStudio 10Plus gebruik! Nu moet ik dus eigenlijk ook een nieuwe computer kopen met snellere harddisk en geheugen etc. om lange films binnen te kunnen halen en te bewerken.
Nu de camera. Opvallend zijn de diepe kleuren en de scherpte! Bij HD heb je echt een goede (optische) beeldstabilisator nodig om de scherpte te behouden die met dit formaat mogelijk is bij het inzoomen. De autofocus is ook zeer snel en precies. Eigenlijk merk je de werking niet eens, zo goed volgt die het bewegende subject.
Bij mij ligt de camera goed in de hand als ik de zoeker gebruik. Alleen de in- en uitzoom knop is niet zo snel te vinden. Dat is wennen en blijft onhandig.
Het bijzondere is, dat je met zo'n kleine camera zulke goede beelden kunt maken. Je valt zelf bij het filmen ook minder op en mensen zullen zich misschien wat normaler gedragen en minder gaan acteren dan bij het zien van een professionele grote camera.
Achteraf kun je ook met de camera foto's maken vanuit het gefilmde materiaal, die dan worden opgeslagen op de geheugenkaart. Deze foto's zien er alles-behalve belabberd uit.
Nog iets over de zogenaamde low-light prestaties. Die schijnen in auto-stand tegen te vallen. Maar dat is bij een lichtsterkte van 60 Lux en minder. Dat is dus tamelijk donker. Met een langere sluitertijd kan die prestatie worden verbeterd en zit je weer op top-klasse niveau. Echter, in de praktijk viel mij op dat 's avonds, thuis, met weinig licht, de kwaliteit van de beelden in auto-stand zeer goed was. Vooral de kleuren zijn dan nog opvallend duidelijk zichbaar!
Hopelijk blijven de mini-DV tapes zo goedkoop als ze nu zijn. Dan is er nog steeds geen alternatief voor 25Mb/sec. Al is het Mpeg formaat wel onhandiger dan het oude Avi. Maar dat kan ook weer aan mijn niet zo geschikte Vaio liggen!

slaumen 17-03-2007

Ik heb al vele camcorders gehad maar deze is veruit de beste en mooiste. ZEER compact en subliem beeld.
grootte pluspunten: auto focus en steady shot zijn van een uitzonderlijke kwaliteit Ik heb er mijn Sony HC3 voor verkocht

DamnDog 28-02-2007

Een paar dagen geleden via internet gekocht, de dag erna geleverd. Ik heb deze camera voornamelijk gekocht vanwege zijn handzame formaat. Hij past namelijk zo in je jaszak, in tegenstelling tot bijna alle andere camera´s die toch meestal dikker zijn. De beedkwaliteit is erg goed (nog geen hd tv, dus..)de focus is echt supersnel. In tegenstelling tot anderen heb ik geen problemen met het geluid, je kunt het geluidsnivo namelijk gemakkelijk instellen. De beeldstabilisatie is echt fenomenaal, merkt het verschil echt heel goed als je hem uitzet. Verder heeft de camera een goede foto functie, je kunt foto´s maken onder het filmen zelf (echter is de kwaliteit minder dan dat je hem op de speciale foto functie zet). Zelf een flitser is aanwezig op de camera evenals een ultrawitte led voor het filmen in donkere condities. Via de av in/out sluit je hem gemakkelijk aan op een gewone tv, en hiermee kun je dus ook een ´oud´ analoog signaal opnemen... met de HDV/DV out sluit je hem aan op je pc, en de component uitgang is voor je HD tv. Zelf ga ik de miniDV bandjes als backup gebruiken (goedkoop en gaan lang mee).

Als je twijfelt over de aankoop van deze camera, ga dan naar de winkel en hou hem even vast, als je kunt wennen aan de bedieningen dan ben je heel snel overstag. Dit is volgens mij de beste kleine HD camera die er momenteel is, en ideaal om mee te nemen als je eropuit gaat.

AlexR64 12-01-2007

Heb deze camera ondanks de compacte afmetingen en beeldkwaliteit ( bij
voldoende licht) teruggebracht. De microfoon is dusdaning gevoelig afgesteld
dat opnames van live muziek vervormt klinken. De beeldkwaliteit is verder
uitstekend behalve bij mindere lichtcondities, dan krijgt de Canon het moeilijk
en begint te ruisen. Heb nu de Sony HDR-HC3E, die scoort op alle front goed.
De beeldkwaliteit vd Sony bij weinig licht is indrukwekkend.

han2007 08-01-2007

Heb de camera nu 7 dagen, werkelijk een juweeltje... Nog niet eerder heb ik
zo'n prachtig beeld gezien. De CMOS staat toch wel een aantal tredes boven de
3CCD, dat wordt met deze camera wel duidelijk. Tijdens het maken van mijn keuze
de Sony DCR-SR70 thuis mogen proberen samen met de Panasonic NV-GS500. Beide
camera's zijn geen concurrenten. De Sony laat het op alle vlakken liggen, maar
het meest stelt het beeld, zelfs bij daglicht buitenshuis erg teleur (dit kende
ik al van mijn vorige DVD-cam van Sony) en de Panasonic is mooi, maar kan niet
tippen aan de Canon... Tijdens mijn zoektocht ben ik tot de conclusie gekomen
dat de DV-tapes nog steeds superieur zijn. Misschien wat minder snel met
overzetten naar de P.C, maar uiteindelijk ga ik voor de beeldkwaliteit. Even
over de camera: de beeldstabilisator is fenomenaal, filmen binnenshuis vind ik
absoluut acceptabel met prima contrast en kleur, zeker bij gebruik van de
ingebouwde videolamp. Dit zal echter in de meeste gevallen niet noodzakelijk
zijn. Formaat is top, je kan hem prima in je jaszak meenemen. Mijn 10 voor
degelijkheid wil ik even toelichten. Ik baseer dit cijfer op hoe de camera
aanvoelt, of er geen dingen uitsteken die af kunnen breken etc. Verder is de
9:16 beeldverhouding indrukwekkend. Een absoluut verschil met de camera's die
deze beeldverhouding softwarematig proberen te halen. Ik speel de camera af op
mijn (niet HD voorbereide) Panasonic Plasma van 42 en ben érg onder de
indruk...

Over de ergonomie is negatief bericht in sommige reviews. Het probleem is dat
bij het bedienen van de camera met je hand door het riempje de zoom haast
onbereikbaar wordt, en als je die dan te pakken hebt een vloeiende zoombeweging
haast onmogelijk is geworden. In eerste instantie had ik dat probleem ook, maar
heb dit als volgt opgelost. Je stelt het riempje op de meest losse stand, pakt
de camera vast zodat je de zoom- en opnameknop kan bedienen (dat gaat prima) en
trek dan het bandje aan tot tegen de rug van je hand. Voila, probleem opgelost.
Als extra heb ik de zoom niet variabel ingesteld, maar op een
voorgeprogrammeerde snelheid. Top! Altijd een gecontroleerde in- en uitzoom...

Nadelen; koop deze camera niet als vervanger van je digitale fotocamera. Je kan
er wel een foto of filmpje mee maken op de micro-SD, maar de kwaliteit is niet
het punt waar deze camera het van moet hebben.

King SalsaEdje 18-12-2006

Net de HV10 gekocht. Ik had er veel over gelezen en onderzocht op het internet,
voorbeeldclips etc en alhoewel ik net in Maart een Panasonic GV-280 heb
gekocht, was ik te nieuwsgierig om hem te laten staan. Beetje zitten spelen
gisteren, opnames gemaakt en daarna op mijn LG lcdscherm verschillende keren
het resultaat bekeken. Wow wow wow, ik dacht dat kan niet, echt wat een
prachtig resultaat, wat een beeld, echt super super super. Nog mooier dan ik
had kunnen bekijken op het internet (clips etc). Ik heb nog niet kunnen editen
want heb nog geen capture programma gekocht. Maar je kunt wel in SD defenition
editen want de HV10 downgrade automatisch de opgenomen videofootage, zodat je
met elke willekeurig montage programma kunt monteren. Nogmaals het beeld is
fantastich! De focus is super, echt super. Dit is een aanrader en het verbaasd
me zeer dat er nog geen gebruikersreview op Kieskeurig staat. Super apparaatje
van Canon!! Ik ga cijfers geven bij de beoordeling maar neem wel in ogenschouw
dat ik hem net pas in bezit heb.