Canon LEGRIA HF S100 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon LEGRIA HF S100 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Stefan Lenting 21-02-2010

Canon Legeria NFS100

Enkele weken geleden kocht ik deze camera met extra groothoeklens (WD-58 0.7x58) ter vervanging van m'n oude JVC Enverio GZ-MG255E met extra groothoeklens.(GL-V0730)

1- De films die ik maak zijn hoofdzakelijk indoor, en daar heeft deze camera toch wel problemen mee.
Bij het filmen in sporthallen lijken de witte lijnen op de vloer knipperende tl-verlichting.
Bij het verhogen van de sluitertijd of het aanpassen van het diafragma zie je niet erg veel verbetering.

2- Ook zie je, wanneer ik een sporter volg, balkjes verschijnen op alle contouren.Heeft iets te maken met een instelling die op LOW moet staan ipv. HI, maar deze heb ik nog niet gevonden.(Ik werk met een I-Mac computer.)

3- De camera is helaas niet volledig handmatig in te stellen.

Conclusie:
De Canon Legeria HFS100 is goede consumenten camera met goede outdoor eigenschappen.
Helaas is de meegeleverde software niet voldoende voor een Mac computer.
Hoewel het beeld scherper is dan mijn oude JVC camera met F1.2 lens, zijn de indoor filmeigenschappen een stuk minder.

yvoto 15-11-2009
Geschreven voor: Canon LEGRIA HF S100 zwart

Ik heb deze camera nu enkele weken n bezit en ben erg te vreden.

De kwaliteit van de beelden is verbluffend. Vooral als je de camera rechtstreeks aansluit op je tv.
Ik sluit me volledig aan bij de review van Jan 44444.
Persoonlijk vindt ik de manuele bediening een groot plus punt. Hierdoor krijg je echt hele profesionele plaatsjes.

Minpunt tot nu toe is het vinden van geschikte geheugenkaarten. Het bij geleverde SDHC kaartje (klasse 4) van 4 GB is net voldoende om +- 20 minuten op MXP te filmen. Het door mij gekochte SDHC-extreem kaartje (klasse 10) met 16GB geheugen functioneerd alleen tot XP+. "FXP en MXP opnamen zijn niet toegestaan met deze kaart" Dit is vreemd want de kaart voldoet wel aan de spec op bladzijde 36 van de handleiding. (Canon komt nog met een andtwoord)
Het tweede negatieve puntje is het feit dat er geen HDMI kabel wordt meegeleverd. Mag toch wel voor 800,-?
De degelijkheid van de camera kan ik niet nog niet beoordelen.

Jan44444 27-05-2009
Geschreven voor: Canon LEGRIA HF S100 zwart

Deze camera overtrof mijn verwachtingen. Hij is niet echt goedkoop, maar ik heb vroeger ook wel eens een hi-8 cameraatje gekocht voor 3.000 gulden. Alles is relatief.

Dan nu de camera. Ik heb een aantal opnames gemaakt met behulp van een statief. Het resultaat ziet er (bijna) zo uit als de foto's van mijn spiegelreflex camera, maar dan bewegend.

Beeld.
De camera stelt zeer snel scherp. De (uitschakelbare) gezichtsherkenning is hierbij een heel bruikbare optie. De kleuren zijn realistisch, geen enekele kleur krijgt de overhand. De beeldkwaliteit is verbazingwekkend. Ik had een aantal samples op Internet gevonden, maar mijn eigen opnames zijn veel beter.

Geluid.
De ingebouwde microfoon is goed, maar wel wat gevoelig voor wind. Ik heb ook een externe microfoon gebruikt met windkap en dan is het natuurlijk prima. Een geweldige optie is de mogelijkheid het opnamevolume handmatig in te stellen. Hiermee zijn dus professionele resultaten te behalen.

Het gebruik.
Op de camera is bijna alles handmatig in te stellen. De menustructuur is (na enige gewenning) logisch en gemakkelijk te hanteren. Natuurlijk kun je ook filmen op de volautomaat, maar eigenlijk doe je daarmee deze camera te kort. De camera heeft een klepje voor de lens die als een knipoog opengaat als je gaat filmen. Deze klep rammelt een beetje in gesloten toestand. Het heeft geen invloed op het resultaat, maar zorgt dat de degelijkheid geen 10 maar 8 is. Ik heb de camera voorzien van een UV filter en een lenskapje (58mm) Dat ziet er goed uit en zorgt er voor dat er geen ongerechtigheden in de camera op de lens terecht komen.

Tenslotte.
Canon heeft ook de Legria HF S10, die € 200,- duurder is. Deze camera is voorzien van 32 GB intern geheugen. Dat is het enige verschil. Ik heb daarom voor de HF S100 gekozen omdat het handige van SD kaartjes juist is dat je ze direct in een cardreader kunt drukken en de opnames bekijken. Bij intern geheugen moet je alles uit de camera downloaden. Bovendien is 200 euro erg veel geld voor 32GB. Je koopt er bijna 2 kaartjes van 32 GB voor.