Panasonic NV-GS230EG-S zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic NV-GS230EG-S zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Danwill 08-04-2009

Om eerlijk te zijn was de Panasonic even wennen, met het joystickje achterop. Bij mijn Sony camera gaat het met een wieltje. Maar dat is gewoon een kwestie van wennen. Wat mij wel opvalt t.o.v. de Sony is de sprankelende kleuren, vooral bij daglicht. s'Avonds wordt het allemaal wat waziger en dan blijft de Sony scherper, al worden daarvan de kleuren dan wat fletser. Over het algemeen ben ik erg tevreden met de NV-GS230. Hij start snel op en de 10x zoom is voldoende, al heb ik er wel een tele- en een groothoeklens bij gekocht om nog wat meer er uit te kunnen halen. De camera ligt lekker in de hand en is net niet te klein. Alleen het probleem bij weinig licht in een zaal bijvoorbeeld, spotlichts etc., dan worden de beelden wazig. Heeft iemand anders daar ook problemen mee?

Kursk 29-06-2008

Ik heb de camera nu een jaar en ben er erg tevreden mee. Belangrijk punt wat ik nog niet genoemd zie in onderstaande reviews is het feit dat de camera 3CCD's heeft, iets wat je normaal alleen ziet bij de professionele (en veel duurdere) apparaten.

Een reguliere camcorder bevat 1 CCD (chip die beeldkwaliteit bepaald) waar alle kleuren in verwerkt worden. Deze camera heeft voor de (basis-)kleuren rood, groen en blauw een aparte CCD.

Ik merk ook, zoals eerdere reviewers, dat buitenopnamen of op lokaties met voldoende licht super zijn. Binnen en in de avond wordt het een stuk minder. Nu blijft dat met al dit soort camera's (net als bij compacte digitale fotocameras) toch sowieso niet het sterkste punt en ik vraag me af of dat hier minder is als bij andere modellen.

Bediening etc. is verder super, evenals de beeldstabilisatiefunctie (zoals gezegd hieronder alleen werkend in 4:3 verhouding).

Peter J 02-06-2008

Na veel zoeken en vergelijken, deze camera aangeschaft. Was naar mijn idee de beste keuze voor zo weinig geld. Bewust voor miniDV gekozen vanwege de lossless data op de band.

Tot mijn schrik bleek de camera in breedbeeld stand GEEN stabilisatie te hebben. Onbegrijpelijk dat dat niet wordt vermeld in geen enkele brochure. Alleen in de breedbeeldstand gebruik je alle pixels. In de standaard 4:3 stand dus niet.... VETTE TEGENVALLER DUS, want ik wilde juist in de breedbeeld stand opnamen maken. Dat doe ik dus nu ook, maar zonder elektronische stabilisatie. Tevens is het TFT schermpje niet in breedbeeldformaat zodat het beeld wordt geknepen wanneer je deze stand wel gebruikt.

De nachtstand slaat werkelijk nergens op. Het tft scherm moet worden omgedraaid en vervolgens komt daar het hulplicht vandaan. Wel slim maar eigenlijk niet echt zinvol op een beetje afstand. Daarbij zijn de opnamen alleen te gebruiken wanneer de camera en het beeld stilstaan (beetje nachtfilmstand op mobiele telefoon).

het menu knopje zit op een rot plek waardoor je de andere hand nodig hebt om deze te bedienen. Vreemd genoeg zitten toch wat relevante functies alleen in het menu.

Batterij gaat naar mijn idee zeer kort mee. Een half uur en het is wel gedaan.

Verder zijn de opnamen wel mooi van kleur en helder. Daarnaast zijn er een tal van manuele instellingen mogelijk.

Sofia Ramselaar 27-01-2008

Dit is een fijne, goed in de hand liggende camera. De beeldkwaliteit is heel mooi, vooral de kleuren vallen mij op; erg kleurrijk en toch natuurgetrouw. Ik ben er heel blij mee en ik vond 'm niet duur voor deze kwaliteit. Ik heb er een ideaal tasje bij gekocht, precies wat ik zocht: net groot genoeg voor alleen de camera zelf, om overal mee naartoe te nemen, ook van Panasonic.

henk h assen 16-01-2008

Zeer goede camera sinds enkele weken in het bezit
Beeldkwaliteit is echt geweldig.Fantastische kleuren.
Bij minder licht gebruik ik de lamp LCD10E
Ook nu is het beeld echt fantastisch.
Het overzetten op dvd doe ik via de firewire en ik gebruik magix
De fotocamera gebruik ik niet.

Ik ben echt zeer tevreden

M vd M 03-09-2007

Ik heb deze camera ruim 1 week in bezit en ik kan je zeggen dat ik er zeer tevreden over ben

de beeld kwaliteit is gewoon haar scherp dankzij de 3ccd en de geluids kwaliteit is ook heel mooi!

de beeld kwaliteit verdient een dikke 10 en geluid ook! en overige functies geweldig :) lekker makkelijk te bedienen allen jammer genoeg geen nederlands menu.. wat wel in de nv-gs80 zit

maar ik ben zeer tevreden!

Pascal Kolkman 26-08-2007

Na lang wikken en wegen, eindeloos rondzoeken op dit forum heb ik uiteindelijk voor dit product gekozen. Na enige tijd proberen kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben. Er is inderdaad geen handleiding nodig. De functies zijn goed en ook de photo-optie ondanks zijn 2,3 Megapixel fotografeert nog behoorlijk. De webcamfunctie doet het ook goed. Videootje overzetten naar de PC ging met Windows Moviemaker zonder moeite. Zal de komende tijd de meer uitgebreide opties ook gaan testen.

petere1 06-07-2007

Prima camera. Resultaten zijn erg goed. Makkelijk te bedienen camera. Zeer gebruikersvriendelijke. Eigenlijk heb je geen handleiding nodig.

engel75 28-03-2007

Ik heb hem nu een week in mijn bezit en uitvoerig getest. Het is een goeie camera, met een uitstekende kwaliteit van beeld en geluid. Prijs/kwaliteitsverhouding is uitstekend.

Hans_K 17-03-2007

Ik heb deze camera gekocht, ter vervanging van mijn Canon MV 400. Ook een digitale camera, nu ca 5 jaar oud. Het bandje zat vast en repareren was volgens de fotovakhandel duurder dan een nieuwe kopen. Toch heb ik opnieuw een camera met DV-tape gekocht, omdat ik mijn foto's wil kunnen bewerken. HD camera's schrijven de film weg gecomprimeerd als MPEG. Een bandje slaat de film op als onbewerkte AVI bestanden. Bewerken op de PC doe ik met Adobe Premiere (elements). De camera werk goed in combinatie met Adobe. Je kunt via dit programma de film ophalen (via firewire) en de camera zonder problemen voor en achteruitspoelen. Een firewire kabel is niet bij de camera bijgeleverd.

Ik heb als uitgangspunt de beoordeling van de Consumentengids van november 2006 genomen. Hoewel een Sony als best koop stond aangemerkt, scoorden de Panasonic camera's allemaal beter. De NV-GS180 werd op alle kritische onderdelen als goed beoordeeld. De NV-GS230 is de opvolger (2007). De gebruiksaanwijzing is voor beiden geschreven.

De camera is compact en ligt goed in de hand en komt degelijk over. De duurdere versies zijn groter. Dit was één reden om deze camera te kiezen, de lager prijs een tweede. Deze camera heeft geen Leica objectief en geen optische stabilisatie, maar een softwarematige. Volgens de vakhandel zie je het verschil op een gewone TV nauwelijks. De beeldstabilisatie werkt goed, maar in de tele-stand blijft het lastig om de camera goed stil te houden. De camera maakt weinig lawaai en de snel-start functie (1,7 sec) is erg handig.De oude camera had een lange schouderband. Deze niet, dus de aanschaf van een cameratas is eigenlijk wel noodzakelijk.

Het beeld is goed, maar je ziet wel verschil met normale TV beelden. Ik denk dat het iets beter is dan de oude Canon camera met 540.000 pixels. De kleuren zijn goed, maar een erg kritische kijker ziet felle primaire kleuren, met name oranje en rood er wel uitspringen. Natuurlijke zachtere kleuren zijn goed. De witbalans regeling is goed. Ook in een gymzaal met TL-verlichting kom ik opnames maken met natuurlijke kleuren. De snelle balbewegingen zijn niet 100% scherp, maar wel goed genoeg; en wat verwacht je met kunstlicht (langere sluitertijden).

Het LCD scherm is bedoeld voor 3:4 opnames, maar breedbeeld is ook mogelijk (met balken onder en boven). Omzetten gebeurt optisch. Dat is dus een verbetering ten opzichte van de oude versie (NV-GS180).

De geluidsweergave is goed, zeker vergeleken met de oude camera, waar ik het motortje van de camera goed kon horen: bij deze hoor ik het niet, maar verwacht niet het geluid van een dure stereo-installatie. Er kan een externe microfoon worden aangesloten, dat is niet mogelijk met de duurder versie (NV-GS320). Mijn eigen stem is goed in verhouding met de omgevingsgeluiden. Vergeleken met de oude camera is dit een enorme verbetering.

Foto's maken heb ik nog niet geprobeerd, maar ik verwacht er niet zoveel van, gezien de 3.2 Megapixels. Een SD geheugenkaart is niet meegeleverd. Ik heb de camera gekocht om te filmen, dus ik vind dit niet belangrijk.

De Accu is aan de kleine kant (ca 640 mA) en dus ook vrij snel leeg. (30 min-1 uur), dus ik ga er gelijk een grotere bijkopen. Wat wel prettig is, dat je de accu kunt opladen met de losse acculader. Dus je kunt blijven filmen met een tweede accu.

Ik heb de camera gekocht voor het vastleggen van vakantie-indrukken en familiekiekjes. Ik heb nu twee dagen in bezit en de eerst indruk is: goede koop. De prijskwaliteit verhouding is uitstekend.