Siemens WT46W560

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Siemens WT46W560 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,6

Luuk1968 02-01-2013
Geschreven voor: Siemens WT46W560

Heb deze droger nu vier jaar. Belangrijkste voordeel is de zuinigheid. Nadelen zijn dat je het waterreservoir na elke droogbeurt moet legen (op zich natuurlijk geen probleem) en dat hij maar één kant op draait, waardoor groot wasgoed zoals lakenzakken nogal eens één grote bol worden die lastig droogt. Weet niet of andere drogers daar ook last van hebben.

Ik heb ook het probleem gehad van muf ruikend wasgoed, maar ik heb het idee dat dat te maken had met het onvoldoende vaak legen van het reservoir. Tegenwoordig heb ik er nooit meer last van. Ik vind het hem redelijk stil, maar hij staat bij ons dan ook in een apart was/drooghok. We slapen in de kamer ernaast en hebben er geen last van.

Onlangs kreeg ik ook de bekende 'reservoir vol'-melding terwijl het reservoir vrijwel leeg was. Contact opgenomen met Siemens en zij hebben een monteur gestuurd die een kosteloos een 'update' heeft gemonteerd: verbeterd stoffilter, andere pomp en zo nog wat. Nette service. Ik hoop dat hij het nu weer gewoon blijft doen. Wel gemerkt dat je ná de 'update' het filter in de opvangbak een aantal malen moet schoonspoelen, want blijkbaar komt er daarna nog allemaal vuil los.

lgeleyns 20-06-2011

---------- update review, 20-06-2011 ----------
Na de laatste interventie duurde het jammer genoeg slechts enkele weken vooraleer we de melding terug kregen. Vermoedelijk omdat de vlotter in het verzamelbakje niet voldoende kon zakken en daardoor de "vol" melding te snel gaf. Wij drogen veel handdoeken van een kine-praktijk en daar wordt behoorlijk veel massageolie gebruikt. Dit blijft blijkbaar ook aanwezig na het wassen en zet zich vervolgens vast in de leidingen.
Toen heb ik het volgende gedaan: ik heb een dopje keukenontvetter (Bref) in de watervergaarbak gegoten. Dit is dan beginnen spoelen en heeft het vuil opgelost waardoor nadien de machine terug normaal ging werken. Dit ga ik in de toekomst dus geregeld doen. Ook de filters reinigen we geregeld met Bref en daardoor blijft de machine perfect functioneren.
Hopelijk hebben jullie iets aan deze tip.

---------- 5e review, 01-04-2011 ----------
Hier een update na de vorige review: de inwendige vergaarbak bleek niet echt vervuild te zijn, wel de vlotter die nogal aangezet was (vermoedelijk restanten van wasverzachter). Dit werd allemaal gereinigd en voor alle zekerheid werd de pomp ook vervangen. Hiermee was de fout verholpen en deze is tot nu niet meer opnieuw voorgekomen. De dag na de interventie hadden we echter een andere foutmelding: op het einde van het programma verscheen de melding "pluizenfilter". Opnieuw een interventie aangevraagd en vandaag is de technieker langs geweest. Om te beginnen werd de hulpcondensor gereinigd (bereikbaar langs het interventieluik onder-rechts aan de voorzijde). De boosdoener bleek echter een dichtgeslibde pluizenfilter! Visueel was hier niets aan te zien, hij wordt na elke droogbeurt droog gereinigd en geregeld nat, maar hij bleek toch een stevige weerstand te bieden in vergelijking met een nieuwe filter. We hebben nu weer een nieuwe pluizenfilter (2-delig maar dat was hij al) en het advies van de technieker is deze geregeld met een krachtige keukenontvetter (genre Bref) zuiver te maken om de verzachterrestanten te verwijderen. Een alternatief is om de filter geregeld in de afwasmachine te steken. Dit gaan we nu proberen.

---------- 4e review, 05-03-2011 ----------
We hebben ons toestel in bezit sinds april 2009 (bijna 2 jaar dus). Het is een zeer zuinig toestel en het droogresultaat is altijd prima geweest. Het toestel draait dagelijks en in het weekend zelfs meerder keren. De droogtijd is inderdaad steeds meer dan 2 uur maar dat stoort niet want wordt veroorzaakt door de lagere temperatuur dan bij een conventionele droger en omdat deze temperatuur gemaakt wordt door een warmtepomp wordt de energiebesparig gerealiseerd.
Na 1 jaar gebruik hebben we een technieker geroepen omdat we de melding 'bak vol' kregen voor het einde van het programma. Dit is toen verholpen (heb ik elders in dit forum beschreven).
Sinds enkele weken dook het probleem weer op en hebben we opnieuw een technieker besteld (gewooon en eenvoudig via de Siemens website). Deze komt maandag. Ben benieuwd of Siemens nog met nieuwe maatregelen op de proppen komt. Het probleem zou bv. opgelost zijn indien de gebruiker de waterpomp/vergaarbak zelf zou kunnen reinigen, dan hoefden we hiervoor de technieker niet telkens te roepen. Dat is wel gratis tot 4 jaar na aankoop maar dan beginnen de kosten te komen. Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.

--------- 3e review, 18-04-2010 ----------
Onze Siemens droger is ondertussen ongeveer 1 jaar in intensieve dienst (vooral veel handdoeken van een kine-praktijk). Sinds begin februari stelden we vast dat de "vol" melding van het condensatiewater kwam vooraleer het programma afgelopen was. We hadden dus ook "prijs". Afspraak gemaakt met de Siemens hersteldienst via de Siemens site. Dit is zeer vlot gegaan en een technieker is vorige vrijdag de zaak komen herstellen. Volgende ingrepen werden gedaan: pomp van condenswater werd vervangen (zat vol pluizen), vergaarbak onderaan werd leeggemaakt (zat vol pluizen), de pompleiding naar de condensbak werd herlegd (grotere radius?), er werd een nieuwe condensbak geplaatst (andere compartiment indeling), een nieuwe dubbelen pluizenfilter met extra dichting werd geplaatst en er werd een softwareupdate geladen (o.a. andere pompcicly). Bijkomende raadgeving van de technieker: start geregeld met een halve condensbak met zuiver kraantjeswater zodat de condensor bij het starten dadelijk een stevige "douche" krijgt.
We hebben ondertussen al enkele ladingen gedroogd zonder problemen. We stellen wel vast dat het filtertje in de condensbak steevast vol zit. Er zitten dus blijkbaar nog veel pluizen op een aantal plaatsen. Maar door de nieuwe pomp is alles dus goed aan het spoelen.
De oorzaak van het probleem ligt aan de vervuiling van de pomp door pluizen. Hierdoor krijgt deze niet meer tijdig het water opgepompt en geeft storing (in de condensbak zit dus geen niveausensor!). Het komt er dus echt op aan geen of weinig pluizen in de pomp te krijgen. De dubbele pluizenfilter moet hier de meeste winst geven. We merken dit ook: de 2° filter vangt nog behoorlijk wat pluizen op.
Overigens meldde de technieker dat Siemens voor dit probleem de garantieperiode verlengd heeft tot 4 jaar (voor de machine is dit 2 jaar). Rest mij nog te melden dat de technieker zeer stipt en vriendelijk was en dat het maken van een afspraak ook zeer vlot verlopen is.

---------- 2e review 18-08-2009 ----------
Wij hebben deze droogkast sinds maart 09 in gebruik en zijn er uiterst tevreden over. Tot nu geen enkel probleem met valse meldingen van een volle waterbak. We maken hem wel consequent leeg na elke droogbeurt. Het toestel wordt vrij intensief gebruikt en tot nu feilloos.
Het toestel werkt erg stil en absoluut zuinig.
Enige kleine minpuntje is dat als je de deur opent midden in een droogprogramma, dat dit programma na herstart terug gewoon vanaf het begin start.

---------- 1e review 05-05-2009 ----------
Sinds 2 weken ook deze warmtepomp droger in ons bezit. Tot nu zeer tevreden: de was is droog en dat is uiteraard het belangrijkst. Belangrijkste motivatie was het lage energieverbruik. Dit zal ik binnen enkele weken gaan controleren en vergelijken met het verbruik van onze vorige Siemens (met vrije uitlaat die het toch 17 jaar heeft uitgehouden!).
Nadeel is een beetje dat het drogen langer duurt dan met de vroegere machine (door de lagere temperatuur) en dat het daarom anders is om te mikken op nachttarief. We stellen wel veel vocht in de ruimte vast na het drogen, dus de venster moet open. Ik hoop dat we gespaard blijven van het waterpomp probleem

normaal01 16-01-2011
Geschreven voor: Siemens WT46W560

Na 4 maanden stond in de bijkeuken een grote plas water, omdat de opvangbak overgelopen was. Monteur gebeld en bleek een bekend probleem te zijn, want hij had al een nieuwe set filters bij zich (nu 2 filters ipv 1). Bij een volle witwasmachine draait de droger ruim 2 duur (en geeft voor einde programma ALTIJD aan dat de filter vol zit) en bij een half beladen wasmachine zit ik ook aan de 2 uur. Als je er slechts weinig stukken in doet, dan pakt de machine het programmma niet. Het uiteindelijke droogresultaat van de volle wasmachines die in de droger zijn gegaan, is OK, maar ik zet alle beoordelingen op een 1 omdat anders een beeld ontstaat dat de machine OK is en ik wil niemand aanraden deze machine te kopen.

hazelh 25-09-2010
Geschreven voor: Siemens WT46W560

Net gekocht na 11 jaar een Zanusi te hebben gehad.
Keuze voor ons was label A, en de verschillende mogelijkheden. De filter is heel gemakkelijk schoon te houden en het water makkelijk af te voeren (zelf).

Voor ons nu al een heel fijn apparaat.

rene58 12-05-2010
Geschreven voor: Siemens WT46W560

Bij ons is de droger nu 4 maanden in gebruik.
Meteen na levering geconstateerd dat de modificatie nog niet was uitgevoerd.
We hebben toen meteen een afspraak gemaakt met Siemens om de modificatie uit te voeren.
Binnen 2 weken is er toen een monteur langs geweest die de pomp, de filters en de wateropvangbak vervangen heeft.
Het een en ander resulteerde tot nu toe in een probleemloos werkende wasdroger.
Wel een nadeel van deze machine is dat de trommel maar één kant opdraaid, wat tot gevolg heeft dat alle was bijvoorbeeld in een laken gaat zitten. Bij onze eenvoudige vorige droger hadden wij hier nooit last van.
De oplossing is nu dat we als er een groot laken in zit, het droogproces onderbreken om de de boel een beetje uit elkaar te halen, zodat de was wel goed kan drogen.
Misschien een hint richting Siemens in de toekomst de trommel toch weer 2 kanten te laten opdraaien.
Of zou dat via een software update kunnen?

prdk75 15-03-2010
Geschreven voor: Siemens WT46W560

Ik ben voor een energiezuinige warmptepompdroger gegaan, maar ben niet erg gelukkig met mijn keuze. De handdoeken ruiken fris als ze uit de droger komen. Echter, zodra ze in aanraking komen met water ruiken ze heel snel zuur. Niet dat ik meerdere dagen met handdoeken wil doen, maar s’avonds ruikt de handdoek die s’ochtends is gebruikt (zonder douche- of badgebruik) zuur. Bij de keukenhanddoek of handdoeken voor de kinderen die wel langer dan 1 dag worden gebruikt heb ik dit dus ook. Nu gooi ik meerdere malen een vrijwel niet gebruikte handdoek toch weer in de was, hetgeen het milieubesparend effect weer doet verminderen. Mijn vermoeden is dat de lage temperatuur waarmee wordt gedroogd de oorzaak van de verminderde frisheid. Aan de wasmachine zal het niet liggen, want deze is recent in één koop aangeschaft, van Siemens en 1400 toeren centrifuge. Met mijn oude inefficiënte droger van Bosch rook de boel een stuk frisser.

linefarmer1 15-08-2009
Geschreven voor: Siemens WT46W560

Bij ons is de monteur ook voor de 2e keer langs geweest.

Aangezien we 2 katten hebben, kregen we al gauw na de aanschaf te maken met de melding dat de waterbak vol zit met water.

Het probleem is idd bekend bij Siemens.
De eerste keer dat de monteur kwam heeft hij een dikkere rubberen ring geplaatst en een andere pluizen filter.

Helaas nadat de monteur weg was kregen we de melding weer.

Na een aantal weken kwam de 2e monteur langs.
Die heeft een software update gedaan, de slangen langdurig doorgespoeld (er kwamen allemaal proppen haar uit)
De garantie is idd verhoogd naar 5 jaar. Helaas hebben wij een extra garantie genomen, wat nu voor niets is geweest.

We zijn benieuwd hoelang het nu gaat duren tot we de melding waterbak vol weer krijgen. De nieuwe filter is namelijk niet toereikend. De kattenharen steken uit de filter en komen dan in het systeem terecht. De monteur is hiervan op de hoogte en heeft zijn bevindingen doorgespeeld naar Siemens.

Al met al zijn wij uitermate tevreden over deze machine. Je hoort de machine bijna niet, de was is perfect droog en kreukvrij. En het scheelt een heleboel geld aan stroomkosten.
Dat het een machine is die nog niet is klaar is nemen we op de koop toe. Als consument staat je 100% in je recht als de machine je niet mocht bevallen.

Voor duurzaamheid vul ik toch een 7 in, omdat de materialen die worden gebruikt van goede kwaliteit is. En de problemen hebben niets te maken met de kwaliteit van de materialen, maar met de KEUZE van de materialen.