LG DD147MDW

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de LG DD147MDW op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

Wasschoon 14-01-2011
Geschreven voor: LG DD147MDW

Wasmachine neergezet op een houten zoldervloer (huis ’69) in een lekbak, extra rubber voetjes eronder. Zonder was een spoelcyclus uitgevoerd, hierna pootjes nogmaals afgesteld (let op contra moer, deze moet na hoogte instelling weer vastgezet worden, zodat het voetje met de hand niet meer gedraaid kan worden). Waterpas kruislinks (diagonaal) boven op de wasmachine neerleggen. Alles inorde! Spoelcyclus uitgevoerd met 1400rpm. Hierna staat hij nog wel iets te schudden, maar het is zeer acceptabel.

Het gaat inderdaad om een stukje prijs kwaliteit verhouding
Deze wasmachine € 400,- met energieklasse A+ verbruikt 1.19kwh met 49liter water voor een standaard was 7 kg 2uur draaien komt dit overeen met 60 eurocent/per was (20eurocent/kwh en 0,2 eurocent/liter). Als je deze wasmachine vergelijkt met een wasmachine van € 1200,- met een energieklasse A+ verbruik 1.02kwh met 45liter water voor een standaard was 7kg 2uur draaien komt dit overeen met 50eurocent/per was. Dus voor € 800,- verschil kan ik 7 jaar gratis wassen! ( €800 : 60eurocent/per was : 180wasjes/jaar). Andersom gerekend moet de duurdere wasmachine 44 jaar draaien om de 10 eurocent verschil per was terug te verdienen. Dan mag de LG wasmachine best van mij iets schudden bij het centrifugeren;-)

stofweg1 07-11-2015

ik ben wasschoon onder een andere naam met een udate! het is nov2015 en de wasmachine alweer 5jaar in ons bezit (2volwassenen/2kinderen).
hij doet het nog zeer prima; geen defecten gehad.
schudden doet i als de beste, maar zoals gezegd is daar best mee te leven.

stofweg1 17-06-2021

ik ben wasschoon onder een andere naam met een update!
het is juni2021 en de wasmachine alweer 10jaar in ons bezit.
hij doet het nog zeer prima; wel één keer wat onderdelen moeten verwijderen vanwege een verstopping; aan mijnzelf te wijten door broekzakken niet leeg te maken.

MaartenDdJ 30-04-2010
Geschreven voor: LG DD147MDW

Deze wasmachine doet het wat mij betreft prima. De bediening is eenvoudig en recht-door-zee, en het apparaat kent geen overdaad aan programma's die je nooit zult gebruiken omdat je gewoon de hoeveelheid of zelfs het type kleren er niet voor hebt. Het geheel is vooral practisch en sober.

De was komt er, voor zover ik met het blote oog kan beoordelen, netjes schoon uit. Bij sommige wassen (met name ondergoed en dingen die intensief met mogelijk gevoelige huid in contact kunnen komen) geef opdracht tot extra spoelen, maar zonder laboratoriumapparatuur kan ik niet goed vaststellen of dit wel noodzakelijk is.

Grote pluspunten zijn voor mij de mogelijkheid tot 7 kilo te beladen, en de zeer hoge centrifugesnelheid. 7 kilo houdt in dat ik bijvoorbeeld mijn 2,40 x 2,20 m lits-jumeaux beddegoed in één keer kan wassen, en dat scheelt aanzienlijk in de hoeveelheid tijd die ik kwijt ben aan het doen van de was. De centrifuge werkt prima, 't is natuurlijk geen losstaande centrifuge, maar de was komt er duidelijk merkbaar droger uit dan in mijn terziele gegane Whirlpool van ongeveer 8 jaar oud. Het scheelt per was zo'n 20 minuten droogtijd in de droger, en dat vind ik toch tamelijk indrukwekkend.

Is de machine stil? Niet als je met stil 'ik hoor 'm niet als ik ernaast sta' bedoelt. Water afpompen is tamelijk luidruchtig. Ook hoor je natuurlijk nog steeds het ouderwetse geklots van was in de trommel. En flink wat kilo's nat wasgoed centrifugeren bij 1400 toeren gaat ook niet volkomen geruisloos. Desondanks vind ik het geluidsniveau absoluut bescheiden, zeker gezien de massa was die het ding te verstouwen heeft. De slogan 'Ervaar het nieuwe stille wassen', met daarbij een foto van een schattige slapende baby, vind ik echter iets teveel van het goede.

De wasmachine trilt licht tijdens centrifugeren op de hoogste snelheid (niet verwonderlijk), maar loopt na zorgvuldige positionering en uitlijning (dat betekent 'precies waterpas' en dus niet 'ongeveer waterpas' of 'oh, zal wel goed zijn') op een stenen vloer absoluut niet weg.

Of de moderne(re) 'Direct Drive' constructie het jarenlange 'misbruik' kan weerstaan, zal de tijd moeten uitwijzen. De machine maakt echter wel een ander geluid dan een klassieke riem-aangedreven trommel, en het is wel apart om te zien hoe de machine aan het begin van de wascyclus de was 'weegt' door die een paar keer heen en weer te draaien. Dat wegen is noodzakelijk voor het balansmechanisme, maar ook om de juiste tijd van het wasprogramma vast te stellen. Lichte wassen hebben minder tijd nodig dan grote, maar verwacht hier geen enorme verschillen---en trouwens, met 7 kilo belading neig je meer tot opsparen. Dan is het apparaat ook efficiënter.

Nog even een korte reactie op de vorige recensie: ik snap niet zo goed waarom spaarzaam watergebruik automatisch zou moeten betekenen dat de was niet schoon wordt; en ik snap ook niet wat het nut van een centrifuge is als de was er *droog* in moet gaan. Ik vermoed dat het apparaat gewoon niet goed is neergezet, of slecht is gevuld. Direct Drive-techniek met automatische balancering betekent niet dat het apparaat alles kan hebben; en, werkelijk, het zou toch wel bijzonder apart zijn als zonder blikken of blozen een wasmachine zou worden geleverd die niet eens kan centrifugeren. Komt op mij bijna over als een nieuwe auto met slechte remmen of een verbruik van 1 op weinig.