Siemens WM16S743NL

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Siemens WM16S743NL op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

JeroenFiet 23-01-2012
Geschreven voor: Siemens WM16S743NL

Een paar weken geleden de wasmachine binnen 3 dgn via Mediamarkt ontvangen. Na 14 jaar een Siemens gehad te hebben en deze regelmatig stoptje bij het wassen boven de 40 graden de WM16S743 aangeschaft. De machine werkt zeer eenvoudig. Regelmatig met 1600 toeren gecentrifugeerd en nog geen gaatjes tegengekomen. De was komt al aardig droog uit de wasmachine en hierdoor is de duur van de wasdroger ( ook Siemens) duidelijk korten. De wasmachine maakt veel minder geluid maar dat lijkt mij logisch in vergelijk met een 14 jaar oude Siemens. Het aangeven van de doceer-hoeveelheid is makkelijk hierdoor verbruiken wij minder was poeder. Ook het aangeven van het gewicht voorkom je dat je de wasmachine vol propt. Speciale vlekken programma hebben we nog niet uit geprobeerd.

S Grous 28-10-2011
Geschreven voor: Siemens WM16S743NL

Deze machine veroorzaakt nog steeds gaatjes in fijn wasgoed.de monteur die gestuurd was,zou op mijn kosten de rep uitvoeren,wat de oorzaak was dat vertelde hij niet.Ik heb hem weggestuurt en ik heb de machine naar de schrot gebracht.voor mij GEEN CHINEESE SIEMENS MEER.

S Grous 10-07-2011
Geschreven voor: Siemens WM16S743NL

Ik heb deze machine 2,5 jaar in mijn bezit.In het begin is het waarschijnijk niet opgevallen,maar nu wel n.l in het fijne wasgoed onztaan er na de was/centrifuge beurt kleine gaatjes.Het valt niet meer onder garantie zelfs niet onder een coulance regeling.Ik dacht te hebben geinvesteert in duurzaamheid maar daar is hier geen sprake van.Om na 2,5 jaar de machine te moeten afschrijven omdat de rep kosten de pan uitreizen,is niet bepaald duurzaam te noemen.Ook heb ik een geluidsprobleem met mijn inbouw koel/vriecombinatie ook van het merk SIEMENS.
U zult begrijpen dat dit merk Made in CHINA bij mij heeft afgedaan

repelsteeltje777 09-04-2012

huh huh, je koopt een wasmachine van minstens 700 euro en als ie niet bevalt breng je m naar de schroot? laat me niet lachen

rgerrit 16-10-2011

Wel knap om deze machine al 2,5 jaar in bezit te hebben terwijl deze pas in 2010 geintroduceerd is :)

ssssandra 07-07-2011
Geschreven voor: Siemens WM16S743NL

het wasresultaat is schoon en het aantal programma's is goed. Alleen de grote trommel heeft totaal geen functie en je moet de was niet te hoog centrifugeren omdat er bij mijn machine (en van mijn buren ook!) kleine gaatjes in het wasgoed ontstaan. Waarschijnlijk blijft de was ergens in de trommel vasthangen bij het hoge centrifugeren. Ik doe nu alles via een kusstensloop en vastbinden met een elastiek, in de wasmachine

Idefix 13-06-2011
Geschreven voor: Siemens WM16S743NL

Geweldige machine. Eenvoudig in bediening, grote trommel, zeer stil, ziet er mooi uit. Na 11 jaar MIele waarvan motor stuk ging nu mnder dure machine gekocht. Ben tot nu toe zeer tevreden. Wat mij vooral opvalt is hoeveel schoner de was wordt. De beladingsautomaat helpt hierbij want de trommel doe ik nu nooit meer te vol. De machine is ook erg zuinig. Kortom een aanrader wat mij betreft. Ik heb ook een nieuwe Siemens warmtepompdroger gekocht. Ook een super apparaat. Gekocht bij de Mediamarkt voor laagste prijs. Snel bezorgd, gratis op 4 hoog.

rkl 04-06-2011
Geschreven voor: Siemens WM16S743NL

Wasmachine gekocht bij wasmachine.nl, op juiste tijdstipt volgens afspraak afgeleverd en wel op tweede bovenverdieping ( zolder)gebracht.Superzuinige machine en stil en op 1600toeren bijna droog eruit.
Ben vol lof over wasmachine.nl tav afhandeling en bezorgen,perfect produkt geleverd.

Bahman 13-03-2011
Geschreven voor: Siemens WM16S743NL

Deze machine gekocht na een oudere model van Siemens. Hij is zeer stil, en zeker bij centrifugeren. Tijdens wassen hoor je wel het klotsen van de was, ik denk vooral door de wasmiddel reservoir. Keuze van wasprogrammas is ruim voldoende, echter kun je niet bij alle programmas alle instellingen aan/uit zetten. Zo is het bij mix/snel programma niet mogelijk om de water temperatuur op hoger dan 40 granden in te stellen. De aanraak-gevoelige knoppen voelen een beetje traag aan (je kunt er niet zo snel als een toetsenbord mee werken), en de volgorde van de keuzes is niet helemaal logisch (zo komt de taal keuze vóór vlekken keuze). De eerste keren kwam de was met restjes van wasmiddel uit, daarom kies ik bij elke was de opties voor extra water en een extra spoel beurt. Handig is dat Jje kunt meerdere extra spoelbeurten instellen. Verder zijn er twee geheugen plaatsen voor je favoriete programmas/instellingen, waarmee je tijd bespaart en foute instellingen voorkomt. Eén model lager van deze serie heeft deze twee geheugens niet. Heel leuk is dat de machine het gewicht van de droge was meet tijdens laden van de was: haal de was machine leeg, doe de deur open, kies je programma met de draaiknop, en de was machine laat zien wat het maximaal aanbevolen wasgewicht, en waneer je was bijvult laat hij in percentage zien hoeveel er nog bij kan. Al met al een geavanceerde en stille machine waar ik tevreden over ben.

johan tv 27-02-2011
Geschreven voor: Siemens WM16S743NL

Sind enige dagen is de WM16S743NL in ons bezit.

De machine wast en centrifugeert prima.

Met name het geluid is een verademing. Zelfs bij het centrifugeren is het geluid zeer gering.

Wat jammer is dat het instellen van de eindtijd niet via een knop aan de voorkant kan (zoals bv de siemens vaatwassers), maar via de menu's.

De 2 memory knoppen zijn ideaal (helaas niet in te stellen met bv starttijd vertraging, waardoor een memory programma direct start).

Aandachtspunt is de lengte van de waterslang incl. waterstop, die duidelijk korter was dan onze oude machine (Zanussi), waardoor onze was/droog combinatie nu niet op de oude plek kond blijven staan en 40 cm is verplaatst.

(duurzaamheid maar op een 8 gewaardeerd aangezien dit toch even afwachten is)

Officiele reactie Siemens 29-08-2012

Beste Johan tv.

Bij deze willen wij reageren op uw reactie van 26-8-2012.

Na het lezen van uw reactie denken wij dat u waarschijnlijk geen monteur nodig heeft, alleen een advies.
Uw klachten duiden op wat wordt genoemd, wasluis.
Wasluis is niets anders dan achtergebleven zeepresten die gaan stinken en die vlekken kunnen afgeven.
Wasluis kan ontstaan door wassen op lage temperaturen met (vloeibare) wasmiddelen. Deze wasmiddelen lossen dan niet helemaal op en blijven achter in uw machine.

Ons advies is om ongeveer een keer per maand heet, op 90 graden te wassen, zodat achtergebleven zeepresten oplossen en wegspoelen. Dit wassen op 90 graden kan al dan niet met wasgoed in de trommel.

Om uw wasmachine nu weer schoon en fris te krijgen raden wij u aan een wasmachine reiniger te kopen en hiermee uw wasmachine te reinigen zoals beschreven staat op de verpakking. Eventueel kunt u dit eenmaal herhalen. Een wasmachine reinger kunt u kopen in de supermarkt of anders bij een drogist.

Sanne Mos
Product adviseur Siemens

johan tv 08-09-2012

Vandaag (08-09-2012) is de monteur van Siemens langsgeweest. De monteur was vriendelijk, duidelijk en leek ter zake kundig. Hij heeft de machine uitgelezen en technisch werkt de machine naar behoren.

Het advies van hem is om het volgende te doen:
- de dosering van de wasmiddelen leverancier correct op te volgen en bij voorkeur één merk wasmiddel gebruiken (Ariel dosering deden we al correct)
- Regelmatig op 90c te wassen (wij wasten normaal op 40c en ecostand, beddegoed en handdoeken op 60c)
- 3/4 malen per jaar een wasmachinereiniger te gebruiken. (deden we niet en is op zich best wel prijzig als je dit vaker moet gebruiken (siemens heeft een middel dat €6,95 kost per behandeling)).
- Af en toe eens niet de eco-stand te gebruiken

De afgelopen week hadden we nogmaals een wasmachinereiniger gebruikt (HG) en enkele malen op 90c gewassen. De was stinkt niet meer en geeft inmiddels geen strepen meer af. De was ruikt echter nog steeds niet echt fris.
Volgens de monteur zou het wel eens enkele maanden kunnen duren voordat de was weer volledig fris ruikt.

Conclusie:
We gaan de instructies (90c, niet altijd Eco en af en toe wasmachinereiniger) opvolgen en hopen dat geen strepen meer worden gemaakt en de was uiteindelijk weer fris gaat ruiken. Zien we binnen enkelen maanden geen verbetering dan zullen we dit toch maar weer melden bij Siemens.

Wat natuurlijk wel vreemd is dat deze instructies niet duidelijk worden vermeld in de Siemens folder (regelmatig 90c, niet altijd eco, wasmachinereiniger gebruiken etc.), zeker gezien de desastreuse gevolgen die dit kan hebben zoals stinkende was en niet uitwisbare strepen op was.
Wat ook apart is dat we buren en kennissen hebben gesproken die ook niet wassen op 90c of wasmachinereiniger gebruiken en nergens last van hebben. Of dit probleen dus gerelateerd is aan deze wasmachine of nieuwere wasmachines is het algemeen is dus niet helemaal duidelijk.

PS.
Bij ons zijn dus 2 witte overhemden en 4 witte shirts dusdanig vervuild met zwarte strepen dat we deze hebben moeten weggooien (ca. €150).
(Het overige wasgoed met strepen zoals beddegoed blijven we maar gebruiken).

johan tv 02-09-2012

Hierbij het antwoord op Officiele reactie Siemens:
Wij hebben reeds 2x een wasmiddelreiniger gebruikt en ook al op 90c gewassen. De vieze strepen blijven helaas op het wasgoed komen. We laten de afspraak op 8 september dan ook gewoon doorgaan. Zoals eerder aangegeven zal ik na het bezoek van de monteur het resultaat laten weten.

johan tv 26-08-2012

Hierbij een reactie op mijn eerste reactie van 17-02-2011.
Na anderhalf jaar blijft in de rubberen rand van de deur altijd viezigheid zitten (zwarte drab). Tevens blijven er zwarte vlekken in het wasgoed achter (resulterend in vieze strepen in witte was). We kunnen dus enkele witte overhemden/T-shirts weggooien.
Ook ruikt na een wasbeurt de was muf.
Kortom niet echt meer tevreden over de wasmachine.

Begin september (2012) komt de monteur van Siemens.
Hierna zal ik een update geven.

fae 08-12-2010
Geschreven voor: Siemens WM16S743NL

Ik was op zoek naar een energiezuinige en vooral superstille machine. Door de positieve reacties op de Siemens WM16S742 besloot ik de laatste uitvoering (de 743) van deze machine te bestellen, omdat de 742 niet overal meer op voorraad of verkrijgbaar was.

Het is een verademing - zo'n superstille machine. De motor is nauwelijks hoorbaar tijdens het centrifugeren - en dan alleen nog op de hoogste stand. Het enigste wat je hoort is het klotsen van de was - of een metalen knoopje van een broek wat langs het glas schraapt.
Toen ik het klosten niet meer hoorde ben ik gaan kijken, bang dat ie tijdens het programma de geest had gegeven. Was hij aan het centrifugeren!
Ook mijn buuf zal me dankbaar zijn voor deze aanschaf. We zijn beiden weer wat lawaaivervuiling kwijt.

De mogelijkheden zijn legio. Naast de vooraf ingestelde programma's zijn er twee memorystanden waarop je je eigen voorkeuren kunt invoeren.

Met deze machine kan inderdaad een kind de was doen, zo eenvoudig (in te stellen) is deze machine.

DOp de vormgeving is weinig aan te merken, die is gewoon mooi en goed. Vulopening is riant; knoppen en/of toetsen zijn makkelijk te bedienen; het display is helder en geeft alles duidelijk aan.
Het enigste (en kleine) minpuntje is het zeepbakje, wat een beetje 'goedkoop' aandoet - vandaar de negen.

De was (tot 8kg!) komt er schoon uit met een centrifuge van 1600tpm vrijwel droog. Het scheelt enorm veel 'droogtijd' en vocht in huis, omdat ik de was buiten of op zolder te drogen hang.

Omdat ik hem net enkele dagen in bezit heb kan ik over de duurzaamheid nog niets zeggen.

evhe 26-11-2010
Geschreven voor: Siemens WM16S743NL

Mooie stille machine met verrassende mogelijkheden vergeleken oude Bosch, die het na 7 jaar al begeven heeft. Siemens het zelfde maar net even goedkoper.
1600 toeren scheelt heel veel droogtijd de droger draait 70% korter als voorheen.