Tivoli Audio Model Ten

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Tivoli Audio Model Ten op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

ErvaringdelerHerb 13-01-2013
Geschreven voor: Tivoli Audio Model Ten

Geen Reviews op kieskeurig, alleen lovende recensies gevonden via de officiële Tivoliaudio- site. Slechts 1 Amerikaanse kritische beoordeling kunnen vinden. Hoogste tijd dus voor een beoordeling op deze Kieskeurig-site (dat zou mij de bestel-en retourneer-rompslomp bespaard hebben).
Ondanks de hoge prijs dus verleidt door de looks en de recensies. Spijt! Het apparaat maakt de verwachtingen niet waar!
Wel qua vormgeving: gewoon een mooi strak ding op je nachtkastje (je moet er wel even een telescoop-sprietantenne bij denken!).
Ook wat betreft leesbaarheid display, alle belangrijke zaken worden daar duidelijk op weergegeven. Alleen snachts een beetje te duidelijk: De background van de display is te dimmen maar in de zwakste stand is de slaapkamer nog steeds helder blauw verlicht! Heel vervelend. De display kan 'off' maar dan is ie ook echt 'off' en heb je dus geen enkele informatie meer, ook geen tijdsaanduiding. Wil je snachts weten hoe laat het is moet je de display speciaal aan doen!?
Dan de geluidskwaliteit: deze is duidelijk minder dan van de Teufel V2 (die ik teruggestuurd heb omdat ie als wekker onpraktisch bleek). De geluidskwaliteit is ook echt minder dan die van de Philips DC291 die het nu uiteindelijk wel geworden is. Weliswaar is de klankkleur wat aan te passen met aparte Bass en Treble maar het blijft 'wollig' en 'kunstmatig' (op de radio gevoerde gesprekken zijn pas een beetje aan te horen als de bas ver in de min wordt gezet anders galmt het vreemd en vervelend door je hoofd). Alle jubelreviews over het geluid van deze Tivoli Ten zijn onterecht: voor een wekkerradio is deze beslist niet hoger te beoordelen dan redelijk!
Naast de keuze tussen snachts te veel display-licht of helemaal geen weergave was voor ons de bediening een struikelblok, en dan met name het instellen van de alarmtijden (er zijn er 2 instelbaar). Ten eerste moet dat met de afstandsbediening, het kan niet op het apparaat zelf (AB even weggeklungeld of batterij AB leeg? levert dus direct een praktisch probleem op). Ten tweede zijn er erg veel programmeerstappen nodig voor het verzetten van een alarmtijd. En het verzetten van de tijd kan alleen met de radio aan!? (leuk als je lief al slaapt en jij de wektijd nog even aan wil passen...). Aan/ uit zetten wektijden moet ook via de AB en lukt juist weer alleen met de radio uit....
Wel 5 zender voorkeuzetoetsen, aansluitmogelijkheden voor 2e stereo speaker, subwoofer, aux, maar al met al veel te veel geld voor een mooie maar qua geluidskwaliteit en bedieningsgemak matige wekkerradio!
Uiteindelijk toch maar naar een zaak gegaan waar ik diverse wekkerradio's zelf kon zien, horen en bedienen. Daar toch nog even getwijfeld over de Sangean WR5, qua geluid een kleine fractie beter nog dan de DC291 maar die had, afgezien van een goedkoop ogend plakplastic walnoothoutmotiefje om de kast, stoffen speakerfrontjes waar je na 2 maanden tasten naar de snoozeknop volgens mij doorheen prikt. Op de computerafdeling van de zaak nog even gegoogled op specificaties (vlgs de medewerker had de DC291 geen klankkleurregeling, volgens de online Philipshandleiding wel: extra bass en flat/pop/classic/rock/jazz...) en daarnaast de Kieskeurig-site gecheckt voor de scherpste prijs en zodoende nog een tientje van de vraagprijs afgekregen. Ik ben toch niet gek...