Sangean RCR-4

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sangean RCR-4 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Enrico Portello 21-02-2013
Geschreven voor: Sangean RCR-4

Het is een wekkerradio waarvan vooral het rijke en diepe geluid opvalt. Echt ongelooflijk goed.
Hij komt heel degelijk over, is tamelijk zwaar
Veel mogelijkheden: radio 20 voorkeuzezenders (10 FM, 10MW), CD, USB en SD, MP3.
De kubus-achtige vormgeving is bijzonder, en zeker niet alledaags. De afmetingen zijn een beetje groot.
Hij is 17 cm hoog.
Een nadeel daarvan is, dat de bedieningssensoren die bovenop zitten, niet zichtbaar zijn als je in bed ligt. Ja en dan moet je soms even overeind...
De klok wordt radiografisch aangestuurd, en loopt dus altijd 100% gelijk.
Het aantal wekmogelijkheden is groot, en na enige oefening snel en makkelijk instelbaar. Reuze handig als je op verschillende dagen vroeger of later gewekt moet worden.
Het display is prima afleesbaar, de verlichitngsintensiteit is prettig. Als je een sensor aanraakt, neemt die toe en vermindert even later weer naar een mooi zacht oranje gloed.
Wat mij tegenvalt is de gevoeligheid van de tuner. De antenne bestaat uit een dun draadje van ongeveer een meter, en daarmee ontvang je alleen sterke zenders. Ik kan geen 10 FM zenders vinden met ruisloze ontvangst, helaas.
Kan iemand mij vertellen hoe ik die ontvangst kan verbeteren?

gerardjj68 11-06-2011
Geschreven voor: Sangean RCR-4

Deze klokradio paar dagen in bezit.
Wat opvalt is de hoogte van de klok, deze is nl 17cm.
2x zo hoog als mijn oude Sony wekker.

De klok wordt de eerste keer bij aansluiting via atoomklok ingesteld, handig, alleen wordt er daarna op het display niets weergegeven middels een "antenne-symbool" dat signaal ontvangen wordt. Mijn oude Sony had dit wel, wekt meer vertrouwen (zomer/winter-tijd).

De indeling van het bedieningspaneel wijkt overigens af van de afbeelding op de doos, maar dit is verder niet erg (op de klok is de indeling beter ingericht).
"Knoppen" zijn mooi verlicht (oranje).

Over het instellen van het alarm sluit ik mij aan bij de andere, maar heb ik als volgt opgelost:
Wat ik gedaan heb, is dat ik alarm 1 voor doordeweeks gebruik, en alarm 2 voor weekend ingesteld heb.
Overigens is bij het huidige model WEL het wekvolume in te stellen.

Waar ik mij wel aan erger is dat als ik de snooze-functie gebruik (5 min is idd vrij kort, waarom is dit ook niet zelf in te stellen?), de speakers actief blijven, maw ze blijven tijdens snoozen "ruisen", gaan dus niet uit.

En helaas is bij deze laatste versie ook nog niet zelf te bepalen met welk nummer van USB/CD/SD je gewekt wilt worden (lees andere recensies).
Over dat ruisen; dit is ook erg hoorbaar als je naar zachte passages luistert van toch digitale medium.
Bas en toonhoogte zijn wel in te stellen.

Onder las ik helaas dat eea niet via een firmware upgrade is op te lossen (is toch "in" tegenwoordig).

Wat ook raar is, dat de instelling van helderheid van het display en klok aan de onderkant van het app zit (waarom niet aan zijkant bv boven USB slot?).

Verder vindt ik FM ontvangst niet erg goed, en dus ook RDS-signaal valt gauw weg.

Voor zover mijn recensie.

Willy2000 06-03-2010
Geschreven voor: Sangean RCR-4

Een prachtig ontworpen radio wekker. Jammergenoeg kan ik 'm niet aanlsuiten op de kabel. En je hoort de klok tiks tjdens het luisteren naar de radio - jammer want ander had ie perfect geweest. De ergonomie van het apparaat is super!

Rinske 22-11-2009
Geschreven voor: Sangean RCR-4

Geluid / gebruiksgemak kan ik niet beoordelen (nooit aangesloten gehad). Maar toen ik de wekkerradio uit de doos haalde vielen me twee dingen qua design op:

- wijzerplaat ziet er wit uit (terwijl deze op alle afbeeldingen een oranje gloed heeft, net als radio display).
- Ook de wijzer zien er moderner uit dan de klassieke retro look van de plaatjes.

- daarnaast veel knopjes bovenop de radio (waren we nog niet opgevallen op de plaatjes).

- Toch vrij grote wekkerradio. Hoewel bedoeld voor in de keuken - dus met grotere luidsprekers vaak mooier geluid - toch wat groot.

Dit alles vonden we niet mooi (let wel - is een persoonlijke smaak). Dus teruggestuurd naar de webwinkel.

Gerbrand_ned 23-05-2009
Geschreven voor: Sangean RCR-4

Ik heb - ondanks de waarschuwingen over het wekkervolume - de wekker ook aangeschaft.

Een fantastisch apparaat, prachtig om te zien, degelijk, zwaar, erg goed geluid. Kortom sluit mij aan bij alle beoordelingen hiervoor.

MAAR de ideale wekker bestaat dus kennelijk niet. Wat een SCHANDALIGE ONTWERPFOUT om het wekkervolume standaard op 20 te zetten. Ik hoopte dat het niet te hard zou zijn, maar dat is het dus wel. Alleen een terugroep-actie van alle wekkers van dit model van Sangean kan het beschadigde imago nog herstellen.

toklana 31-03-2009

Ik heb de zwarte variant gekocht 2 stuks
De + punten
*Zeer mooi design
*Klok analoog en digitaal
*Mooie verlichte klok
*Altijd de juiste tijd door radioverbinding met de atoomklok
*schitterende geluidskwaliteit

De - punten
*De sluimertijd is 5 minuten vindt ik persoonlijk te kort
*Het grootse minpunt vind ik de bediening.
Wanneer je de wekfunctie wil aan en uit schakelen moet je heel het menu doorlopen
Je kan niet gewoon kiezen voor aan of uit maar alle parameters moeten opnieuw bevestigd worden
dus alarm on/off, de uren, de minuten, eenmalig, dagelijks, weekdagen, weekend.
Dit alles moet doorlopen worden om de wekker weer op wekken te zetten

Snarf123 15-01-2009
Geschreven voor: Sangean RCR-4

Vandaag ontvangen en uitgepakt, de witte uitvoering, vond ik het mooiste. Inderdaad een zeer degelijk apparaat. Goede materialen, bv. het schuifje voor o.a. de USB-aansluiting is netjes en degelijk uitgevoerd.
Meteen aangezet en even naar de radio geluisterd en een cd'tje afgespeeld. Uitstekend geluid. De bass wel iets hoger gezet (had ik geen gebruiksaanwijzing voor nodig, was logisch in te stellen).
Ik begrijp de vorige reviewer, Julus, niet.
Ik vind dat e.e.a. wel logisch toegankelijk is. Zoveel knopjes zijn er nu ook weer niet. Tevens zijn deze knopjes verlicht.
De 'snooze' zit prominent en logisch aan de voorzijde bovenop het bedieningspaneel. Binnen handbereik dus (een lange balk). De volumedraaiknop zit aan de zijkant en is groot en makkelijk te bedienen, dus ook op de tast.
Bovenop dus het bedieningspaneel, tiptoetsen, dus niets mechanisch (knopjes). Ik vind dit ook wel erg practisch m.b.t. schoonmaken. Met een vochtig doekje dus zeer makkelijk schoon te maken.
Het gaat mij met name om de sleeptimer en 's morgens wat radio beluisteren. Tevens natuurlijk een mooie analoge tijdsaanduiding (en digitale), makkelijk voor 's nachts.
De wekfuncties vind ik, voor mijzelf niet zo belangrijk, maar dat is dus persoonlijk, moet ik wel nog testen. Zelf gebruik ik mijn GSM als wekker, indien noodzakelijk.
Al met al ben ik toch zeer tevreden met deze aankoop, ondanks het hoge prijskaartje.
Onnodig om te vermelden, alhoewel, ik heb geen binding met deze fabrikant, mijn keuze is gevallen op de specificaties en reviews van de RCR-3. Met name dus de geluidskwaliteit van deze serie. Ik heb dus gekozen voor de RCR-4 dus i.v.m. de cd/usb/enz. opties.

julus 10-01-2009
Geschreven voor: Sangean RCR-4

Na veel gezoek en geprobeer(zie m'n andere recensies van wekkerradio's), kwam ik bij dit bijzonder veelzijdige vlaggenschip aan van Sangean. Alleen op internet verkrijgbaar, en daarom op basis van de mooie specs en foto's besteld.
Inderdaad is de uitvoering van het apparaat dik in orde: goede materialen, een druk bedieningspaneel bovenop maar voor de rest een mooie afwerking. Het apparaat speelt gewone cd's af en cd's met mp3/wma bestanden. Ook een usb-stick of sd-card kan als mp3-bron worden gebruikt.
De atoomklok is natuurlijk ingebouwd en tikt feilloos. De stereo geluidskwaliteit is met voorsprong het beste wat ik ooit uit een wekkerradio heb gehoord. Zowaar zijn er ook (lichte) bassen te ontdekken! Hij kan daarom ook prima voldoen als tafelradio in de keuken of werkkamer.
En dan komen we vanzelf bij de minpunten: als wekker heeft hij een aantal grote tekortkomingen waardoor hij maar beter weg kan blijven uit de slaapkamer.
Zo kan je maar liefst 5 wektijden instellen, maar dit gaat erg omslachtig en er zijn vele handelingen achter elkaar nodig. En mooi dat je gewekt wordt met je eigen mp3 compilatie, maar hij begint elke dag weer bij het zelfde eeste liedje op de cd of stick. Ook de shuffle-mode werkt bij het wekken niet! Dus of je hoort elke ochtend het zelfde of je zet de nummers op je pc elke dag in een andere volgorde. Een onvergevelijke blunder, dan de radio maar aan.
Verder nog een idote ontwerpfout: er is bij het wekken met muziek een minimumvolume (20). De fabrikant wil hiermee voorkomen dat anders het volume per ongeluk te zacht zou staan. Maar bij ons staat de wekker op het nachtkastje en is het mimumumvolume gewoon veel te hard. Dit kan vooraf niet worden aangepast, maar ook niet bij het wekken. Eerst moet het kijkharde alarm worden uitgezet, dan de radio weer worden aangezet en dan kan het volume handmatig omlaag. Dit is overdag al lastig, maar als je net wakker wordt en in een onverlichte slaapkamer je weg moet vinden op de onoverzichtelijke en soms willekeurige geplaatste tiptoetsen onmogelijk zonder de dag met een ochtendhumeur te beginnen.
Je zou verwachten dat dit topmodel met firmware snel kan worden bijgeschoold. Helaas dat is volgens de mij geraadpleegde helpdesk onmogelijk.
Sangean laat het hiermee duidelijk afweten. Ze maken leuke radio's maar nadenken over hoe een met functies overladen wekker *goed* moet wekken is teveel gevraagd.