Denon Cocoon Portable zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 21 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Denon Cocoon Portable zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

fri67nl 11-03-2014
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Ik heb zowel de Home als de portable versie aangeschaft. De Home wint het duidelijk op geluidskwaliteit, het geheel klinkt voller en de bas is veel dieper. Daarom een iets lagere waardering voor het geluid voor de portable, maar alleszins goed te noemen voor een vind ik toch wel redelijk compact toestel. Installatie was i.t.t. de Home geen probleem via de App, geen idee waaraan dat lag. Ik vind het design mooi; met een adapter kan de iPhone 5 ook opgeladen worden; internetradio is een leuke toevoeging. Ik gebruik daarnaast het meeste de Airplay functie en dat gaat prima. Minder te spreken ben ik over de App zelf, deze werkt vrij traag en komt een beetje oubollig over. Wel leuk, dat je zo beide apparaten in huis kunt bedienen op afstand. Verder vind ik het minder handig, dat een aantal knopjes (o.a. loudness) achterop het voetje zitten. Het design vind ik zelf mooi en het geheel voelt stevig aan. De accu houdt het inderdaad ca. 5 uur uit indien niet op groot volume. Wel rekening houden dat standby met netwerkfunctie aan ook stroom kost en dan is de portable toch snel leeg.

Vera-93 08-07-2013

INLEIDING

Enkele weken geleden heeft mijn vriend een zomerse investering gedaan in de vorm van de Denon Cocoon Portable. Nou spreek ik natuurlijk niet uit sarcasme wanneer ik zeg dat het heerlijke mediterraan klimaat in Nederland ons tot nu toe genoeg kansen heeft gegeven om eventuele strand- en/of campinggasten te voorzien van muzikaal vermaak. Niet getreurd; het apparaat heeft zijn functie toch de nodige keren kunnen bewijzen onder wat huiselijkere omstandigheden. Zo fungeert hij momenteel als doucheradio en begeleidt hij mijn mediteersessies in de tuin met ‘zweverige geluiden’ (u kunt raden wiens woorden dit zijn). Terugkomend op het weer ben ik het meneer Paulusma toch verschuldigd om te toe te geven dat ik mij ten tijde van het schrijven van deze review aan de buitenkant van het huis bevindt. En ja, samen met de Cocoon nog wel, die uit alle macht het geluid van een zeer tactisch gekozen klusmoment van de buurman probeert te overstemmen. Maar goed er moet ook nog wat overblijven voor mijn dagboek; door naar de serieuzere zaken.

GELUIDSKWALITEIT

De twee 25 W speakers van de Cocoon brengen genoeg geluid voort om de gemiddelde huiskamer te vullen, en als die van u wat groter is moet dat ook zeker wel lukken. Volume komt de Cocoon dan ook niet te kort, maar tekortkomingen zijn er wel degelijk. Hoewel het systeem erg helder geluid produceert op de meeste volumeniveaus, begint zich richting de bovenste limiet waarneembare en eerlijke gezegd storende vervorming voor te doen. Ook de bas, hoewel niet afwezig, laat duidelijk te wensen over. Natuurlijk wisten we van te voren dat de compactheid van dit apparaat niet zonder compromissen zou zijn, maar wij hadden vanwege het prestige van het merk toch iets meer verwacht. Mijn vriend, een zelfbenoemd audiofiel, wist mij echter te vertellen dat hij zeer goed presteert in de low-mid t/m high frequencies wat hem vooral geschikt maakt voor muziekgenres waarbij de vocals centraal staan. Theoretisch is hij daardoor minder geschikt voor bijv. hiphop, jazz, rock en dance. In de praktijk ligt dit iets genuanceerder; de geluidskwaliteit is absoluut voldoende voor het beoogde doel van deze speaker dock. De Cocoon pretendeert dan ook niet dezelfde natuurlijke klankweergave te hebben zoals u die vindt in een volledig uitgerust hifi-systeem. De nadruk ligt op functionaliteit en draagbaarheid en dat vergt simpelweg enige concessies.

MOGELIJKHEDEN

Mogelijkheden komt de Cocoon in ieder geval niet te kort. Vooral wat betreft connectiviteit is hij goed uitgerust. O.a. ethernet, Wi-Fi, Airplay en DLNA zijn aanwezig. Helaas is het dock alleen geschikt voor ‘iDevices’ voorzien van de 30-pins connector. Een adapter zal nodig zijn om de iPhone 5 en nieuwste generatie iPods in het dock te kunnen klikken. Zelf ben ik ook in het bezit van een iPhone 5, maar ik kan niet zeggen dat ik de docking functie gemist heb. De Cocoon bleek eenvoudig aan het netwerk toe te voegen via NetLink. Die functie importeert de netwerkgegevens rechtstreeks vanuit een telefoon die gekoppeld is aan de Cocoon via een van de ondersteunde manieren (wij hebben bijvoorbeeld gebruik gemaakt van USB). Uiteraard is de voornaamste functie van de Cocoon zijn draagbaarheid. De fabrikant beweert dat de accu goed is voor 5 uur muzikaal plezier, maar in de praktijk halen wij er meestal 3 uur uit voor hij weer opgeladen dient te worden. De Cocoon is te bedienen met de aanraakgevoelige knoppen, de afstandsbediening en de Cocoon app die een centrale functie lijkt te hebben in het systeem. Deze app werkt zeer intuïtief; de volume slider is bijvoorbeeld handig gevormd en niet onnodig klein. Verder beschikt het apparaat over een internetradio maar mist helaas een Fm tuner. De Cocoon doet in ieder geval alles wat u van een dock mag verwachten en heeft vooral op het gebied van connectiviteit een streepje voor op de concurrentie.

VORMGEVING

Uiteraard is vormgeving erg subjectief om te beoordelen. Misschien helpt het daarom om te vermelden dat de Cocoon is erkend met een Red Dot Design Award. Zeker verdiend vind ik, want het is een plaatje om naar te kijken. De commerciële afbeeldingen van de Cocoon verschillen wel lichtelijk van de werkelijkheid in de zin dat de speakers al snel door de grill zichtbaar worden in lichte omgevingen. Dat doet overigens niets af aan het uiterlijk want het geeft in mijn ogen wel een stoere uitstraling. Verder vind ik het enigszins jammer dat Cocoon meerdere zwart glimmende oppervlaktes heeft die helaas gevoelig zijn voor vingerafdrukken, maar over het algemeen is de vormgeving erg goed doordacht.

DUURZAAMHEID

Ook in deze categorie doet de Cocoon het goed. Dat komt voornamelijk door het feit dat de Cocoon gemaakt is met outdoor toepassingen in het oogpunt. Zo is hij voorzien van een ‘moncoque’ constructie, wat inhoudt dat hij uit een enkel frame bestaat voor extra stevigheid. Daarnaast is de Cocoon spatwaterdicht en bieden de aanraakgevoelige knoppen geen kans voor stofnesteling. Uiteraard heb ik zelf nog niet kunnen testen hoe dit zich allemaal vertaalt naar de lange termijn, maar tot nu toe heb ik geen reden gehad om aan de toekomstige integriteit van de constructie te twijfelen.

CONCLUSIE

Al met al heeft Denon met de Cocoon Portable een zeer degelijk apparaat in handen. Helaas zijn er wel concessies gemaakt op het gebied van lage toon reproductie maar niet zodanig dat het onoverkomelijk is. De Cocoon is eenvoudig in gebruik en uitgerust met allerlei mogelijkheden, vooral op het gebied van connectiviteit en draagbaarheid. Verder heeft het een stijlvol design dat zelfs erkend is met een Red Dot Design Award. Daarnaast kan het ding tegen een stootje en ook waterspetters moeten geen probleem zijn. De Cocoon is dan ook zeker een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar wat buiten- maar ook binnenshuis muzikaal vermaak.

PROS

+ Zeer helder geluid
+ Eenvoudig aan het thuisnetwerk te koppelen
+ Goed uitgerust op het gebied van connectiviteit
+ Goede ondersteuning van functies binnen de bijbehorende app
+ Mooi vormgegeven
+ Stevige constructie geschikt voor outdoor toepassingen

CONS

- Matige lage toon reproductie
- Docking functie niet geschikt voor de nieuwste generatie iPhone en iPods zonder adapter
- Accuduur korter dan geadverteerd

simbird 08-07-2013

INLEIDING
Na de Denon Cocoon Portable een tijdje getest te hebben is het nu tijd voor een review. In deze review zal ik de plus- en minpunten beschrijven van deze draagbare muziekspeler.

Voor een prijs die op het moment van schrijven tussen de € 299 en € 399 (de adviesprijs zelfs op € 599) ligt mag je toch wel aardig wat verwachten. Er zijn immers ook speakersetjes voor twee tientjes te koop en die voldoen voor de meeste mensen. Gelukkig zijn er ook af en toe goede aanbiedingen waardoor je wat minder kwijt bent voor de Denon Cocoon Portable, maar dan nog zijn ze fors aan de prijs. In deze review zal ik proberen dit prijsverschil te verklaren en aangeven waarom ik heb gekozen voor deze Denon en niet voor een speakersetje van twee tientjes of van bijvoorbeeld Pioneer, Logitech of JBL.

REDEN TOT AANSCHAF
Ik was al een tijdje opzoek naar een goede draagbare muziekspeler. Een muziekspeler die makkelijk mee te nemen is, goed geluid geeft en niet al te duur is. Geen wonderbaarlijke eisen dus, maar het is niet gemakkelijk om een muziekspeler te vinden die deze dingen combineert. Over het algemeen is het geluid slecht en als dat niet het geval is dan is de muziekspeler vaak weer veel te groot of veel te duur.

Toen ik een scherpe aanbieding van deze Denon vond ben ik me snel gaan verdiepen in de specificaties en een aantal reviews. Dit heeft mij toen doen besluiten om tot de aankoop over te gaan. Naar eigen zeggen ben ik er wel in geslaagd om een muziekspeler te vinden die aan mijn drie eisen voldoet. Daarnaast is deze Denon ook nog waterbestendig en dat maakt hem ook voor buitengebruik geschikt.

EIGENSCHAPPEN
Om meerdere redenen is mijn keuze gevallen op de Denon Cocoon Portable. Allereerst natuurlijk vanwege de aanbieding die ik tegenkwam.

De belangrijkste eigenschappen van deze speakerset zijn als volgt:
• Dock voor iPod, iPad of iPhone (tot generatie 4S)
• Draadloos audio afspelen via Airplay (op deze manier dus wel geschikt voor iPhone 5)
• Ingebouwde internetradio
• Oplaadbare batterij met, volgens de beschrijving, een capaciteit van 5 uur
• Internet via ethernet-poort of ingebouwde WiFi
• Display onder dock
• Waterbestendig
• Een stuk kleiner dan zijn grote broer Denon Cocoon Home

HET MERK ‘Denon’
Denon is een merk wat inmiddels al meer dan 100 jaar bestaat. Ze staan bekend om de hoge kwaliteit van de producten die ze op de markt brengen. Daarnaast is het een merk wat echt met de tijd meegaat en daarom ook veel innovatieve technologieën toepast. Heel veel is dus op streaming gericht en op bediening via apps.

HET EERSTE GEBRUIK
Ik ga bij deze review vooral in op het gebruik van deze speakerset als portable speaker (in combinatie met een smartphone). Het is ook mogelijk om de speakerset in combinatie met de laptop of desktop te gebruiken, maar dan zou ik toch de Cocoon Home aanraden. Deze is wel een stuk groter, maar geeft ook beter geluid.

Voor gebruik is het verstandig om de Cocoon app te downloaden. Het is wel mogelijk om zonder deze app muziek af te spelen, maar veel van de andere opties zijn dan niet beschikbaar en dat is natuurlijk zonde. De app is uiteraard gratis en na het installeren kun je gelijk aan de slag.

Zo kun je je muziekbibliotheek raadplegen via de app en de nummers afspelen die je wilt. Ook kun je naar één van de vele duizenden gratis internetradiozenders luister via de speakerset. Als je de Cocoon aansluit op je thuisnetwerk (bedraad of via WiFi), dan kun je ook nog je PC of NAS doorzoeken op muziek en deze afspelen. Daarnaast kun je de Cocoon als wekker gebruiken.

Wat mij opviel is dat alles heel intuïtief werkt. Dat is een groot pluspunt van deze Cocoon Portable. Ik houd er niet van om een hele gebruiksaanwijzing door te lezen. Alles moet gewoon gelijk werken en werken op een logische manier. Dat is hier het geval.

VORMGEVING
Er is duidelijk aandacht besteed aan de vormgeving. De Cocoon doet erg denken aan een ongepelde pinda, maar dan in pianozwart met enkele zilvere accenten. Dit maakt hem erg mooi en zorgt dat hij er luxe uitziet. Verder voelt hij erg stevig en degelijk aan. In de bol uitlopende uiteinden zitten twee 100 millimeter full-range luidsprekers. In het midden zit op het dockingstation een OLED display. Dit OLED display laat de tijd zien of het nummer dat wordt afgespeeld. Daarnaast toont het de sterkte van het WiFi-signaal en hoe vol de batterij is. Het dockingstation komt naar buiten zodra je op de knop aan de voorkant drukt. Aan de voorkant is de Cocoon verder voorzien van een stevig metalen gaas.

De Cocoon Portable is volgens Denon waterbestendig. Dit maakt hem natuurlijk extra geschikt voor buitengebruik. Waterbestendig is echter wel wat anders dan waterdicht. De Cocoon kan niet op tegen een hevige regenbui. Met zijn gewicht van 3,3 kg is hij lichter dan de Cocoon Home, maar opzich toch nog vrij zwaar. Wel heeft hij een geïntegreerd handvat wat het makkelijker maakt om hem mee te nemen. De afmetingen zijn (L x B x H): 352 x 136 x 180 mm.

Op de bovenkant zitten diverse aanraaktoetsen waarmee de muziek op play of pause gezet werden en waarmee bijvoorbeeld het volume geregeld kan worden.

Daarnaast wordt er een simpele afstandsbediening meegeleverd waarmee ongeveer hetzelfde gedaan kan worden. Mocht je de afstandsbediening niet gebruiken, dan kan deze aan de achterkant van de Cocoon Portable worden opgeborgen.

ACCUDUUR
Volgens de beschrijving gaat de accu vijf uur mee. Helaas is mijn ervaring dat de accu nog een uurtje korter meegaat; een kleine vier uur. Gelukkig duurt het opladen maar iets van twee uur en zo heb je snel weer de beschikking over een volle accu. Daarnaast kan de Cocoon Portable gelukkig ook op het lichtnet aangesloten worden.

GELUID
Dan komen we nu bij het belangrijkste; het geluid. Van een speakerset in deze prijsklasse mag je heel wat verwachten. Denon maakt deze verwachtingen grotendeels waar. Wat functionaliteit betreft heeft de Cocoon eigenlijk alles wat je zou verwachten. Op het gebied van geluid is dit iets minder. Het is een uitstekende speakerset, dat zeker. Op de meeste tonen klinkt het geluid vol en zuiver.

Maar de echte audiofiel zal toch wel wat op- en aanmerkingen hebben op het geluid. Vooral de diepe bas klinkt soms erg eendimensionaal. Soms ligt dit ook gewoon aan het nummer, want waar het ene nummer matig klinkt met deze speakerset klinkt het andere nummer weer vol en goed. Waarschijnlijk ligt het dus ook aan de opname.

CONCLUSIE
De Denon Cocoon Portable is zeker het overwegen waard. Is het niet alleen vanwege zijn uiterlijk, dan is het wel vanwege zijn vele functionaliteiten. Het is daarmee echt een product wat je van Denon zou verwachten. De Cocoon Portable speelt bijna alle bestandsformaten zowel draadloos via Airplay of via het dockingstation moeiteloos af.

De geluidskwaliteit is erg goed. De meeste klanken klinken vol en zuiver. Iets wat je niet zou verwachten uit een betrekkelijk klein speakersetje. Zoek je daarentegen een speakerset met hifi-aspiraties dan kun je wellicht toch beter nog even verder kijken. Vooral met diepe bastonen heeft de Cocoon Portable soms wat moeite.

Door zijn gewicht van 3,3 kg en door zijn beperkte accuduur van officieel 5 uur – in werkelijkheid wat minder - is de Cocoon Portable niet zo ‘Portable’ als je zou verwachten. Daarentegen is hij wel waterbestendig en dit maakt hem voor dagtrips wel erg geschikt.

De prijs is wat aan de hoge kant, maar als je een goede aanbieding kunt vinden dan zou ik ‘m zeker overwegen. Je krijgt er geen spijt van!

PLUSPUNTEN
+ Vele functionaliteiten
+ Draadloos muziek streamen
+ Luxe en mooie vormgeving
+ Stevig en duurzaam
+ Goed geluid
+ Waterbestendig

MINPUNTEN
- Aan de prijzige kant
- Diepe bastonen klinken eendimensionaal
- Accu haalt de beloofde vijf uur niet
- Minder ‘portable’ dan de naam doet vermoeden

HildeV.W. 05-07-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Met de Denon Cocoon Portable heb je een draagbare speakerdock in handen die meteen in het oog springt door het opvallende Cocoon design. Dankzij een uitschuifbaar docking station kan je gemakkelijk je iPhone en iPod aansluiten en daarnaast kan je de luidspreker ook gebruiken met Android en Windows toestellen om aan ieders specifieke wensen te voldoen. Netlink zorgt ervoor dat je het toestel automatisch in verbinding kan brengen met je draadloze thuisnetwerk en dankzij internetradio kan je drie favoriete zenders opslaan. De Cocoon portable kan ook draadloos muziek streamen dankzij Airplay en beschikt over een 50 watt systeem met twee 100mm Full Range Drivers. Via de gratis Denon Cocoon App kan je alle media gemakkelijk bedienen via je smartphone of tablet.

Als ik het toestel uit de doos haal, krijg ik een instant crush op de Denon Cocoon door zijn wel zeer knappe en strakke looks! Love at first sight. Ik sluit meteen de meegeleverde AC-adapter aan en druk vol verwachting op de Power knop. Nadat ik beslist heb of ik al dan niet de klok wil kunnen lezen op mijn Cocoon, wacht ik tot het woordje iDevice op de display verschijnt en met een simpele druk opent de uitschuifbare dock om mijn iPhone met open armen te ontvangen. Tijd voor een vleugje muziek.
De Cocoon Portable is zo te horen met slechts één doel voor ogen geboren: Muziek afspelen en luisteraars van een erg bevredigende luisterervaring voorzien! De muziek weerklinkt vol en zuiver en stelt mij en mijn oren meteen tevreden. Het volume regelen ligt binnen handbereik dankzij de aanraakgevoelige toetsen op het toestel of de handige afstandsbediening in mini formaat. De echte kunst van de Cocoon Portable bestaat er natuurlijk in dat je hem overal met je mee naartoe kan nemen.
Het ontwerp en de handgreep zorgen ervoor dat het toestel goed in de hand ligt, maar ik moet er wel bij vermelden dat het niet bepaald een pluimpje is dat je met je meedraagt... Ik kan me niet meteen voorstellen dat ik kilometers afleg met de Cocoon in mijn hand, maar dat is misschien ook niet de bedoeling. Je kan hem in elk geval meenemen én de show stelen. De zwart glanzende achterkant geeft het geheel wel een heel erg fancy effect. Showen maar! Mijn vriendinnen trekken alvast grote ogen bij het zien van mijn nieuwe 'techy' vriend en wanneer ik zijn kunstjes show, kan het feestje pas echt beginnen... Bovendien zit je voor vijf uur goed dankzij de ingebouwde oplaadbare batterij.

Door het opvallende en knappe design bekruipt de angst me ook al snel dat mijn mooie nieuwe muziekpartner beschadigingen zal oplopen. Maar dankzij de speciale constructietechniek 'Monocoque' draagt de buitenwand het grootste deel van de belasting waardoor er een zeer stijve kast gecreëerd werd die wel tegen een stootje kan. Zeker als je weet dat Monocoque-constructies ook worden toegepast in racewagens, boten en vliegtuigen. Daarnaast maakt de speciale constructie de Cocoon Portable ook waterproof en kan je hem zonder zorgen neerzetten aan het zwembad of in de badkamer. Al is het niet aan te raden om hem ook mee onder de douche te nemen...
Dankzij Airplay kan de Cocoon draadloos muziek streamen vanaf elk Apple, Android of Windows Mobile-apparaat of je iTunes-bibliotheek, met behulp van je Wi-Fi-netwerk. En door de Denon Cocoon App te downloaden, krijg je een ongelooflijke functionaliteit en controle. De gratis app bevat NetLink, een Denon innovatie die je toelaat om de Cocoon draadloos te verbinden met je Wi-Fi-netwerk in amper enkele seconden. Andere knappe functies zijn onder andere de toegang tot meer dan 70.000 gratis internetradiostations via TuneIn en een erg slimme mediaspeler. Er is ook een 3,5-mm aux-ingang, zodat je verbinding kan maken en muziek kan spelen van andere geluidsbronnen, zoals een draagbare cd-speler, MP3-speler... Last but not least zien we nog een WPS-knop, een andere optie voor een snelle Wi-Fi-opstelling, en een Ethernet-poort.

Conclusie
De Cocoon Portable zorgt voor een ongeëvenaarde on-the-move geluidservaring. Dankzij de robuuste monocoque-behuizing kan je hem zonder problemen overal mee naartoe nemen, zonder daarbij een schrammetje op te lopen. Daarnaast zorgt de metaal versterkte rooster van dit waterbestendige model, evenals de rubber knoppen, er ook voor dat het product vrij van zand of stof blijft. En dankzij de ingebouwde oplaadbare li-ion batterij kan je rekenen op maar liefst vijf uur lang muziekfun. Bovendien kan de mini afstandsbediening in een speciale sleuf worden opgeborgen zodat je altijd en overal op je audiowenken bediend kan worden.
Dankzij de NetLink- functie maakt de Cocoon Portable automatisch verbinding met het draadloze thuisnetwerk van de iOS-gebruiker. Voeg daar nog de geïntegreerde internetradio bij die je de mogelijkheid geeft tot drie van je favoriete zenders, de AirPlay-technologie en de ondersteuning van een uitgebreide reeks audioformaten waardoor je audiovriend muziek kan afspelen vanaf iedere pc, Mac of NAS binnen het netwerk. Nog een absolute topper is de gratis Denon Cocoon App voor mobiele apparaten, waardoor alle functies eenvoudig te bedienen zijn.
Kortom, met de Denon Cocoon Portable heb je letterlijk een parel in handen. Hij ziet er niet alleen goed uit in zijn designjasje, maar stilt ook perfect je muziekhonger met een knappe geluidskwaliteit. Zijn knapste kunstje is uiteraard de draagbaarheid, al kan het wel eens zwaar worden als je hem kilometers moet meesleuren. Maar je steelt gegarandeerd overal de show dankzij de looks én geluidservaring!

atomik83 03-07-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Een mooi apparaat om te zien, dat tevens stevig en degelijk oogt/voelt. Hij schijnt tegen een spatje water te kunnen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Makkelijk te verplaatsen door middel van de geïntegreerde handgreep aan de achterzijde, het apparaat is niet heel licht, voelt solide.
Het geluid is voor mij prima, ik heb geen enorm muzikaal oor, maar het klinkt uitstekend, zoals je mag verwachting van Denon en deze prijs. Lage tonen ('de bass') komen goed door, de buren zullen er niet blij mee zijn :-).
Netwerkmogelijkheden zoals Airplay zijn erg handig en functioneren goed, makkelijke instelbaar via het apparaat, pc of telefoon. Leuk en handig om vanaf je telefoon of laptop de muziek te kunnen regelen. De afstandsbediening is klein en makkelijk achter in het apparaat op te bergen, zonder dat hij eruit valt.
Het enige (grote) probleem met mijn cocoon was dat de accu niet kon opladen, hij functioneerde dus alleen als hij op het lichtnet was aangesloten. Gelukkig kon ik hem opsturen en zal ik binnen afzienbare tijd een nieuwe cocoon ontvangen. Ik ga er vanuit dat de niet functionerende accu een incident was en dat ik de nieuwe naar tevredenheid ook buiten kan gebruiken! Over verdere duurzaamheid kan ik dus nog niks zeggen, maar zoals reeds genoemd oogt en voelt het apparaat degelijk en solide aan.
Kortom, een prachtig apparaat voor mensen die via hun netwerk muziek met een uitstekend geluid willen afspelen, binnen- of buitenshuis.

Nathalie H. 01-07-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

De Denon Cocoon Portable is een prima toestel om draadloos muziek te streamen.Zo kan je bijvoorbeeld via een app. (spotify) die je opent op je smartphone via airplay functie de online content rechtstreeks streamen.De bedieningstoetsen bovenop het apparaat zijn touchscreen en verlicht.Je kan het toestel ook buitenshuis gebruiken want hij is bestand tegen een spat regen.Zonder smartphone kan je toch muziek luisteren omdat er ook internetradio op zit.Heel veel zenders staan ter beschikking.Volledig opgeladen kan je 5 uren luisteren dankzij de ingebouwde batterij.Zet je hem echter op hoog volume dan valt die tijd terug tot iets meer dan 3 uren.Het opladen duurt 2uren.Natuurlijk kan hij ook gewoon aangesloten worden op stroom.Aan de achterzijde bevindt zich de handgreep om hem makkelijk te kunnen meenemen.De kast van de Cocoon is heel robuust.Hij is dan ook gemaakt via een speciale constructie genaamd Monocoque.Dit is een constructietechniek waarbij de buitenwand het grootste deel van de belasting draagt.Verder zit er ook een klokje op en is er een analoge audio-ingang: 3,5 mm stereo-aansluiting.Er wordt een afstandsbediening meegeleverd maar die gebruik ik niet omdat het met mijn smartphone ook gaat.De wifi is ingebouwd en er is ook een ethernetaansluiting.
De geluidskwaliteit:voor mij is dat de maximum score omdat het geluid helder en zuiver klinkt.
De mogelijkheden:voor mij een 9 omdat vooral via android het niet altijd meteen wil lukken.Toch een 9 omdat er ook internetradio op zit en er goede apps bestaan die kunnen toegepast worden.
De vormgeving:een 9 .De Cocoon ziet er goed uit maar niet speciaal.
De duurzaamheid:ook hier het maximum ondanks ik deze slechts korte tijd heb maar hij er gewoon heel stevig uit ziet.

Roel323 30-06-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

De Cocoon uit de verpakking gehaald en direct op lichtnet aangesloten.De QuickGuide erbij gepakt ,opstarten gaat niet snel helaas.Vervolgens aansluiten op netwerk met de PC,dat verloopt redelijk soepel.De weinige knoppen op de Cocoon zijn wat knullig en werken niet prettig, met name de menu's doorlopen , ook de afstandbediening voldoet hier niet, de twijfel groeit... Dan maar de app via de mobile...gelukkkig dit werkt prima en snel kunnen de zenders en het menu soepel doorgescrollt worden. Het geluid voldoet zeker, lekker helder en een goede bass !! Zou geen 400 hiervoor uitgeven maar 199 via de IBOOD is een prima aanschaf.

pjaco 29-06-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Geweldig geluid gegeven de compactheid. Basgeluid kan voor basliefhebbers net wat te kort komen, maar voor algemeen gebruik en ook klassiek, zeer goed in balans. Doet robuust aan, is zwaarder dan je verwacht en zeer stabiel. De netlinq functie is geweldig en met elk apple/android apparaat en elke eigen muziekbibliotheek te bedienen. De gratis app maakt het helemaal af qua bedieningsgemak en toegankelijkheid. Gegarandeerd succes voor een avondje muziek met vrienden, familie en op vakantie.

John vd H 28-06-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Een heel mooi apparaat met héél veel mogelijkheden! Ik kreeg de firmware update via het netwerk niet meteen goed, toestel bleef steeds op 10% van de update steken. Maar via supersnel mailcontact met Denon was dat snel opgelost. Echt een aanrader vind ik. Met de app op onze Android telefoon en eentje op onze iPad en iPhone werkt alles echt als een zonnetje. Kortom "veel voor weinig" vind ik! Scherpe prijs via iBood en de service wat betreft hulp met de firmware was top! Speelt nu moeiteloos alles af van mijn netwerk of ingebouwde iPhone/iPod dock. Geluid is echt verbluffend goed voor zo'n handzaam apparaat! Ik ben dik tevreden en beveel de Denon Cocoon Portable echt aan!

123GJ 21-07-2013

Eens over je bevindingen van het apparaat, echter ook bij mij blijft de firmware update hangen op 10% en 3 minuten! Wat heb jij gedaan om dit uiteindelijk te verhelpen?
Alvast dank voor de tip!

koopveel 28-06-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Sinds 19 juni heb ik de Denon Cocoon portable in bezit. Ik heb de Cocoon gekocht voor gebruik in de tuin (en bij klusjes in huis op diverse lokaties). Op deze manier heb ik altijd draadloos muziek beschikbaar. Want de cocoon gebruikt wifi om internetradio te streamen of van een ander device zoals een NAS muziek te streamen. Ook kun je via airplay muziek vanaf je Ipod, Iphone en Android telefoon afspelen. Ik heb zelf een android smartphone en er zijn diverse apps in de playstore beschikbaar. Je kunt echter niet de dockingstation gebruiken met je android smartphone, dat is aan de Iphone voorbehouden. EN de Cocoon beschikt over een een grote oplaadbare accu, dus een stopcontact is ook niet nodig. Stevige en SUPER mooie behuizing. Maar... nadat de Cocoon voor de eerste keer was opgeladen, was er al vrij snel interradio uit te halen. Hiervoor kun je de Denon cocoon app in de playstore downloaden voor je android smartphone. Omdat de besturng via WIFI verloopt, reageert de cocoon een fractie later op je commando (niet echt hinderlijk).
Toen maar eens geprobeerd om van mijn NAS te streamen, dat lukte ook vrij snel echter ik vond een bug in de app als je direct uit je muziekmap gaat streamen. De cocoon begint altijd met hetzelfde nummer, wat je ook kiest (dit heb ik aan Denon gemeld, die direct terug reageerde dat ze dit gaan aanpassen). Toen een andere DLNA client gedownloaded uit de playstore, namelijk SKIFTA. Deze speelt de muziekmap wel correct af. Maar toen bleek dat na het eerste nummer de Cocoon stopte met spelen. Ik moest dan even mijn smartphone aanzetten en dan begon het volgende nummer pas. Echter balen, en overwogen om de Cocoon terug te brengen naar de winkel.
Met Denon gemailed en inderdaad de app op de smartphone mag niet in "sleep" mode gaan. Na een andere app te hebben gedownloaded, namelijk "nosleep", kan ik nu de sleepmode van de android smartphone (een Iphone heeft overigens hetzelfde dilemma)uitzetten met deze app, zonder dat het scherm aan blijft waardoor de accu snel leeg zou gaan. Nu wordt de muziekmap wel helemaal afgespeeld. Uiteindelijkde Cocoon gehouden en al veel muziek plezier gehad. Nu nog een fatsoenlijke zomer om in de tuin van een muziekje met de Cocoon te genieten.

J_Schouten 28-06-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Ik heb de Denon Cocoon nu een paar weken en ben er uiterst tevreden over. Hij wordt gebruikt voor in de tuin of in de badkamer. Qua geluid is de Denon prima, echter mis je wel een beetje de diepere bas. De accu gaat gemiddeld 5 uur mee, indien normaal volume wordt gehanteerd. De bediening is ook erg makkelijk d.m.v. de afstandsbediening of via de Cocoon app.
Een extra handig puntje is dat het maximaal volume ingesteld kan worden. Dit is erg handig als je per ongeluk met wat te dikke vingers de volume balk op maximaal zet d.m.v. de Cocoon app.
Kortom een goede aanschaf.

Cocoongebruiker 28-06-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Op het eerste oog een heel mooi apparaat. Degelijke greep, niet te zwaar en het geheel oogt duurzaam.

Echter..

Wanneer je de software installeert (op zowel Cocoon als App op iOS) beginnen de problemen. De software is uiterst langzaam,loopt vaak vast en bevat functionaliteiten die niet (goed) werken. Wat heb je immers aan een wekker functie (met keuze van bijvoorbeeld een favoriet radiostation) als de software je favorieten vergeet en je de Cocoon altijd (!) aan moet laten staan. Even je wekker zetten terwijl je iphone niet op het dock blijft staan is niet mogelijk of moeilijk dat ik het nog niet door heb. Ook het zoeken van radiozender zonder iphone is me nog niet gelukt. Of de app voor android beter is weet ik niet, op internet gaan er wel verhalen rond dat dat zo is.

Ook is de verlichting achter de knoppen dusdanig fel dat ik er 's nachts een theedoek overheen leg.

Al met al een erg handzaam ding maar softwarematig een drama. Daarnaast zou je van een product van honderden (300,- goedkoopste op deze site) wel iets meer mogen verwachten, zowel in geluid als gebruiksgemak.

christiaan78 28-06-2013

Geluidskwaliteit:
Je moet wel rekening houden, met het gegeven dat het een portable speaker is. Een vergelijk met een normale hifi set zou dan ook onzinnig zijn. Dat gezegd hebbende, vind ik de geluidskwaliteit zeer goed te noemen. Hij kan erg hard en ik heb nog geen vervorming waargenomen. Mijn ouders en mijn broer hebben een bose soundlnk, maar persoonlijk vind ik het geluid van de Denon even goed.

Mogelijkheden:
Dat brengt me gelijk bij de mogelijkheden. De bose heeft er niet zoveel. De Denon heeft erg genoeg. Veel internet radio stations en ook de mogelijkheid om de cocoon aan te sluiten op je wifi vind ik een groot voordeel. Eerlijk gezegd, kostte het me wel wat moeite om hem goed werkend in mijn netwerk te krijgen. Airplay was geen probleem, direct bruikbaar. Luisteren met je smartphone of tablet is zeker geen probleem. Overigens allemaal Apple hier in huis, dus andriod zou ik niet weten. Mocht je toch via bluetooth willen luisteren, is het volgens mij ook mogelijk om een bluetooth audio receiver aan te sluiten. Dat heb ik nog niet geprobeerd, dus weet niet hoe de kwaliteit dan wordt.

Vormgeving:
De vormgeving is gewoon erg goed. Nadeel is wel dat als ik hem optil, dat ik weleens de radio per ongeluk aanzet via de tiptoetsen.

Duurzaamheid:
Zou ik niet weten, want ik heb hem net een paar weken. Hij ziet en voelt wel stevig en duurzaam aan, maar de praktijk zal dit uit moeten wijzen.

Ik heb lang getwijfeld tussen de cocoon en de bose soundlink, maar heb zeker geen spijt van deze keuze. Aanrader dus.

mennoeminem 28-06-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Nu een aantal dagen in het bezit van de Cocoon en zeer tevreden.
Gebruik zelf android dus moest even kijken hoe te installeren.
Cocoon in het netwerk gehangen,app geinstalleerd via de playstore en afspelen.
Helaas werkt youtube niet (hoop op een update) .
Ik ben zeer tevreden over de Cocoon .

mizrach 28-06-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Na installatie op WIFI de hele wereld aan radio te kiezen.
Draagbaar dus overal te gebruiken. En met airplay al je muziek beschikbaar. Super ding...

benvdmark 28-06-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Na enige inspanning is het redelijk makkelijk gelukt om de Denon Cocoon te koppelen via WiFi aan mijn netwerk. De PC vond met Itunes zeer gemakkelijk het externe apparaat en zodoende kan je al je muziekbestanden streamen naar de cocoon. Ook de Denon Cocoon App geïnstalleerd op mijn Samsung Galaxy S 3 en zodoende, onder andere, internet radio heel makkelijk te bedienen. Het geluid is werkelijk top, een volle klank en voor zijn afmetingen kan de cocoon behoorlijk hard. De accu levensduur heb ik nog niet echt mee geëxperimenteerd, maar lijkt op het eerste gezicht ok.

Al met al een mooi stuk techniek

benvdmark 04-07-2013

na enige tijd gebruikt te hebben toch even de voordelen tegen de nadelen

Voor:
- Mooi vol geluid
- Koppelen aan netwerk redelijk simpel
- afspelen via itunes gemakkelijk
- simpele app op smartphone
- internetradio
- vormgeving simpel

na:
- knullige bediening van de knoppen op de Cocoon
- Afstandbediening voelt erg fragiel aan
- Batterijduur redelijk tot matig +/- 4 uur op half vermogen

zeriouz 28-06-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Android mogelijkheden zijn beperkt. Geen bluetooth.
Geluid is goed, maar ik mis een diepe bas geluid.
Bij volume op 50% is batterij in 3 uur leeg.
Menu is traag en irritant.
DLNA functie werkt perfect.
Mooi design.
Ik moest m terugsturen want batterij indicator werkte niet naar behoren.

robenrikki 09-03-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Na lang wikken en wegen uiteindelijk de Denon Cocoon portable aangeschaft bij Hifi Corner voor de ongelooflijke lage prijs van 269 euro. Afgelopen donderdag is de Cocoon bezorgd en wat een prachtig uiterlijk wat al mijn verwachtingen overtroffen. Het aansluiten via NetLink en de gebruiksaanwijzing in het Nederlands verliep vlotjes en na het downloaden van de mooie Denon Cocoon portable app genoot ik al snel van Internetradio. En wat een helder geluid komt er uit die Cocoon. Ok, iets minder bas maar dat mag de pret niet drukken. Ons appartement is 90m2 en deze portable vult met gemak de hele ruimte met muziek. Vanaf mijn externe harddisk speel ik met gemak de gedownloade albums af. Ga naar je bestand, klik op een album en met je rechtermuisknop selecteer je play met Denon Cocoon. Geweldig apparaat met heel veel mogelijkheden. Een aanrader!

Marcus1981 11-02-2013
Geschreven voor: Denon Cocoon Portable zwart

Een aantal weken geleden heb ik de Cocoon Portable aangeschaft. Ik was op zoek naar een wireless speaker dock met ingebouwde accu en mijn uiteindelijke shortlist was de Bose Sounddock Portable, de Sony RDP-XF300 en de Pioneer XW-SMA3.

Wat design betreft had de Denon direct mijn voorkeur; mooie rondingen met een pianolak zwarte afwerking aan de achterzijde, retractable dock voor iPod en iPhone (deze kan je bij draadloos gebruik induwen) en een ingebouwde wifi antenne. Daarnaast voelt de Cocoon zeer solide aan met een metalen grill, die ook nog eens spatwaterdicht is. De meeste anderen zijn iets meer "plastic".

In de winkel waar ik geluisterd heb stond deze gepositioneerd naast een B&W Zeppelin. De Zeppelin had een veel vollere geluidsweergave en dat bracht me even aan het twijfelen, maar aangezien dat geen wireless dock is, maar voor in huis gebruik, snel hier over heen kunnen stappen. In vergelijking met de Bose en Sony iets minder bass, maar duidelijk beter geluid dan de Pioneer. Heldere stemmen en muziek mooi in balans. Bose en Sony echter kwa design een stuk minder naar mijn smaak.

De functionaliteit gaf bij mij de doorslag; zowel een dock voor iPhone, AirPlay, internetradio, maar ook draadloos streamen via Android telefoons en tablets. Aangezien wij beide in huis hebben een pre!

Thuis aangekomen direct de Cocoon aangesloten. Wifi connectie zeer eenvoudig via de WPS knop. Binnen enkele seconden hing het apparaat in mijn netwerk. Enkel de laadfunctie bleek niet goed te werken. Na een telefoontje met Denon bleek ik de firmware eerst te moeten upgraden. Dit had wel wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk is dit gelukt. Aan de achterzijde zit ook een loudness knop. Deze zet het geluid wat meer aan en zorgt voor een diepere bass weergave. Bij Jazz en House muziek een duidelijke meerwaarde en daarom geen enkele spijt dat ik niet de Bose of SonyZo binnenshuis was ik erg verrast over de geluidskwaliteit, veel beter dan in de winkel!!

De Cocoon staat nu bij me in de badkamer en ondanks de condens geen enkel probleem, dus de spatwater behuizing werkt echt goed. Straks als het mooi weer is, gaat deze dus lekker mee naar buiten in de tuin of op de boot.

Ik ben zeer tevreden!

John vd H 19-06-2013

quote: Na een telefoontje met Denon bleek ik de firmware eerst te moeten upgraden. Dit had wel wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk is dit gelukt.

Bij mij blijft de update steeds bij 10% hangen, was dat ook jouw probleem?