HP LaserJet CM1312 Color LaserJet CM1312nfi Multifunction Printer

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de HP LaserJet CM1312 Color LaserJet CM1312nfi Multifunction Printer op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

LexaSap 07-02-2012
Ik heb hier gemiddelde waarden opgegeven. Als de printer het doet zoals die moet doen is de kwaliteit wel een 8,5. Alleen bij mij redt die dat vrijwel nooit.

Ik had gelijk na aanschaf een probleem met de feeder. HP gebeld en daar kreeg ik gelijk de mededeling dat mijn garantie verlopen was. Het ding was net uit de doos! Blijkt dat HP uitgaat van het moment van productie en daar 2 of 3 maanden bij optellen + een jaar garantie. Inmiddels schijnt dat langer te zijn, maar dat weet ik niet zeker. Ik had blijkbaar de pech dat het apparaat een jaar lang in een opslag ofzo gestaan had. Na een hoop gedoe met factuurkopie opsturen enzo had ik dan eindelijk garantie, maar het probleem is nooit opgelost.

Het gebruik van toner is niet normaal. Standaard heb ik uiteindelijk gekozen voor minder kwaliteit, want het gaat echt heel snel. Na enkele prints denk je: goh, het wordt wat hakkelig of de kleuren liggen net niet op elkaar. Dat duurt niet lang, want de printer is echt continue bezig met schoonmaken en kalibreren. Dat helpt wel, want daarna zijn dan de prints wel weer okay. Maar het is irritant.

Vorig jaar een nieuwe zwarte cardridge er in gedaan. Paar prints goed gegaan en toen begon de gele cartridge op te raken en kwamen er onleesbare afdrukken uit. Volgens HP klopt dat, omdat zwart ook de kleuren nodig heeft om te kunnen printen. Dat verklaard ook waarom de kleuren zo snel opgaan als je die amper gebruikt.

Door financiële problemen erg lang gewoon geen 70 euro gehad om gele cartridge te kopen. Maar omdat ik voor mijn boekhouding nu toch wel echt dingen moet uitprinten toch maar zo'n ding gekocht om dus de zwarte weer te laten werken. Ook gelijk maar een magenta gekocht omdat die ook bijna op was. Kan het geld nog steeds hier eigenlijk niet aan uitgeven, maar jah. Dan kan ik tenminste weer printen... dus niet! Er staat nog steeds amper iets op papier, terwijl zwart nog 89% vol zit volgens de printer zelf. Ook de andere kleuren komen in de testpagina van printersupplies amper zichtbaar op papier.

Bellen naar HP levert gelijk het standaard antwoord op: valt het apparaat nog binnen de garantie? Nee? Dan kunnen we u niet helpen. We kunnen een offerte maken voor 35 euro. Let op: dan heb je een offerte en ben je 35 euro kwijt. Dan is er dus nog niks gedaan.

Na een tijdje twijfelen gaf iemand van HP me dan uiteindelijk kosteloos advies: Alle cartridges moeten voor minimaal 20% gevuld zijn!!! Anders kan de printer deze problemen vertonen. Mijn magenta zat op 9% dus die toch maar vervangen, ondanks dat de printer zelf nog niet aangaf dat het noodzakelijk was. Jammer... ook niets geholpen.

Nou zit ik dus met een geweldig apparaat, tenminste als die het doet, met een volle magenta en gele cartridge, een halfvolle cyaan en bijna volle zwarte cartridge. Alles bij elkaar t.w.v. dik meer dan 200 euro toner er nog in en ik kan gewoon niks printen. En voor 35 euro kan ik te horen kunnen krijgen hoeveel het me wellicht gaat kosten als ik hem laat repareren.

Ik baal als een stekker, want dit geld had ik veel beter kunnen besteden, zeker nu blijkt dat het geen fluit geholpen heeft. Voor dit geld had ik heel veel inkt cartridges kunnen kopen voor een goedkope inkjetprinter. Zelfs voor de 35 euro onderzoekskosten koop je tegenwoordig een all in one. Dan misschien niet de kwaliteit die deze machine kan leveren, maar op dit moment is alles wat überhaupt wel print beter dan dit ding.

Kortom: lage aanschafkosten, duur in gebruik en als er iets fout gaat ben je helemaal aan de beurt. Kan hem niet aanraden, want de negatieve kanten (ook in normaal gebruik als alles goed gaat) wegen mijns inziens niet op tegen de nadelen.

1ste Hans 09-02-2009
Net als dirk0001 heb ik deze HP aangeschaft vanwege de steeds maar weer uitdrogende printkoppen. Ik heb twee Canon Inktjets gehad maar je moet bijna elke week kleur printen om de kop goed te houden, bovendien was de papieraanvoer gewoon slecht; een storing bij elk vijfde vel. Mijn Fax deed het ook al niet goed en ik wilde niet een derde printer in drie jaar tijd kopen.

De printer installeert uitstekend alleen wordt er veel te veel software met de Standaard Installatie geplaatst en ook nog eens ongevraagd op de C: schijf. Alleen bij handmatige installatie heb je de keuze voor een schijf.

Ik had steun nodig van de helpdesk want ik wilde hem als netwerkprinter in mijn router hangen en door iets onduidelijke keuzes die je daar moet maken ging het moeizaam. De 1312 zorgt voor een gratis telefoonnummer van HP (bij goekopere printers/MFP moet je soms een betaalnummer bellen) en de service verliep uitstekend. Tijdens het lange wachten op de installatie van de berg software keuvelden we geduldig over deze printer. Na een half uur stond alles goed en sindsdien draait hij zonder problemen.
Alle functies zijn duidelijk via het schermpje te benaderen, er is zelfs een multi-card slot voor de camera-memorycard. De sheetfeeder voor fax en een snelle kopie werkt probleemloos, ook met 10 originelen. Printkwaliteit is zeer goed maar ook weer niet subliem zoals sommige foto-printers.

Tijdens het wachten met de helpdesk meldde ik nog even dat er wat blauwe toner op het tonerklepje lag en de man vertelde direct dat hij een nieuwe cartridge zou sturen die prompt de volgende dag werd bezorgd. Klasse! Cartridges zijn met een beetje zoeken voor 55,-/1400 pagina's te koop en dat vind ik een redelijke prijs.

Korto, ik ben zeer tevreden, het is duurder dan een Inktjet maar ik weet zeker dat deze Multi-laserjet mij nooit in de steek laat.
Aanrader!

dirk0001 29-10-2008
Volledige naam: HP Color Laserjet CM1312nfi MFP - enkele dagen in bezit. Was op zoek naar kleurlaserprinter, met scanner en kopieapparaat voor thuisgebruik. Reden om geen inkjet maar wel laserprinter te kopen: heb twee inkjets gehad, en deze geven voortdurend problemen: inkt die uitdroogt, inkt niet watervast (behalve Epson), dure cartridges etc... Laserpriners werken met poeder dat door verhitting op het papier kleeft. Eerst Samsung 2160N bekeken, maar op internet, inclusief Kieskeurig, veelal sleche commentaar wat de printkwaliteit betreft. Deze HP krijgt doorgaans enorm goede commentaar, vooral wat printkwaliteit betreft. Dit kan ik bevestigen: kleurenprints zijn wat mij betreft foto-kwaliteit, en in vergelijking met professionele printers near-photo. Trouwens zelf fotos drukken op een echte fotoprinter is duurder dan professioneel te laten printen. Installatie op netwerk was kinderspel, printkwaliteit is excellent, snelheid voor thuisgebruik is goed. Kortom een light duty printer maar van hoge kwaliteit aan redelijke prijs. Enige nadeel tot hiertoe: de vormgeving had beter gekund.

nobodie14 15-08-2008
Motivatie
Onze HP Officejet d155xi begon na 7 jaren trouwe dienst kuren te vertonen. Printkoppen vervangen, cartridges vervangen en nog problemen houden met het printen in kleur. En nu is het scan gedeelt kapot. Bovendien is de toner van de HP Laserjet 4050 DN op. Een nieuwe toner cartridge kost ook weer een kleine 100 euro. Dus de knoop doorhakken en een kleuren laserprinter met netwerk scanner, fax en kopieer mogelijkheid aanschaffen. Tegenwoordig kun je voor rond de 400 euro aardig slagen.
We gingen, in eerste instantie, voor een Samsung. Maar de horrorverhalen op de verschillende sites deden ons naar de Brother neigen. De prijs daarvan ligt echter fors boven het budget. Daarnaast zitten we met een beperkte ruimte voor de printer.
De (voor de verandering deskundige) verkoper kwam als advies aanzetten met een nieuwe versie van de HP Officejet series. T.o.v. de vorige Officejet d series zijn deze zuiniger met de inkt, hebben betere en iets meer watervaste inkt. Daarnaast natuurlijk een fantastisch mooie kleuren afdruk. De prijs voor een zw/w afdruk zou op iets meer dan 2 cent per afdruk komen. Een kleuren afdruk op iets meer dan 5,5 cent. Uiteraard verschillen de kosten al naar gelang de tekst / plaatje dat op een pagina gebruikt word.

In gebruikname
Het uitpakken was zo gebeurd. De aansluitingen van oude Officejet (stroom, netwerk kabel, telefoonkabel voor fax) konden er zo ingeprikt worden. Het opstarten duurde wel een lange tijd (zeker 3 minuten) i.v.m. de kalibratie van de kleuren toners.
Na het instellen van een vast IP adres kon de rest via de webinterface van de printer zelf ingesteld worden.
Het installeren van de drivers en hulpprogramma's is een tijdrovend proces. HP gebruikt bijna 700 Mb (!!) hiervoor. En dat wordt zonder pardon op de systeemschijf geplaatst. Er is geen mogelijkheid om een andere partitie / drive aan te geven.
Tijdens het installeren van een nieuw apparaat kijk ik altijd of er nieuwere drivers bestaan. In dit geval waren er geen nieuwere drivers, maar wel een nieuwe firmware. Deze is dan dan ook meteen geinstalleerd.

Gebruik
Na enkele tests uitgevoerd te hebben zijn we absoluut tevreden. De kwaliteit van de kleuren afdruk valt zeker niet tegen. Vooral niet na alle horrorverhalen over de kwaliteit van een kleuren laserprinter. Een graphicus zal er misschien z'n/haar neus voor ophalen, maar voor het doorsnee werk ziet het er gewoon goed uit.
De snelheid is goed in zowel kleur als in zw/w. Het is geen racemonster, maar daar is de prijs ook naar.
Geen rare geurtjes, geen rare ratels. Het apparaat doet het gewoon goed!
Kopieeren van een foto is nog voor verbetering vatbaar: er is een rode zweem en is te donker.
De ADF bovenop de printer pakt zonder morren meerdere pagina's om te faxen of te kopieren.
Printen vanaf een geheugenkaartje is eenvoudig (met een voorbeeld van de foto in het kleine display) uit te voeren. Een kwestie van aangeven welke afgedrukt moet worden, welke bewerking (o.a. automatisch verwijderen van rode ogen!) uitgevoerd moet worden en in welk formaat afgedrukt moet worden.
Er zijn meerdere instellingen voor het afdrukken mogelijk. Omdat deze functie voor ons geen belang heeft hebben we dit niet verder uit getest.
Het scannen over het netwerk gaat vele malen gemakkelijker en meer Windows eigen dan de oude Officejet. Word of tekenpakket openen en importeren vanaf scanner. Op de oude manier moest het via een webinterface opgeslagen worden voordat een scan gebruikt kon worden.
HP levert een document manager software bij de printer. Hiermee is het mogelijk om scans op te slaan en te categoriseren in een database. Deze hebben we niet geinstalleerd staan omdat we deze functie niet gebruiken. En derhalve ook niet verder getest.
Het faxen werkt recht toe, recht aan. Er zijn 8 voorkeuze nummers in te programmeren.
Er wordt ook een softwarematige faxprinter geinstalleerd. Vanuit elk programma dat kan printen, kan dus ook gefaxt worden.

Verbruik
Hier valt nog weinig over te zeggen omdat we de printer net in gebruik hebben genomen. En zolang de HP 4050 nog toner heeft, zullen we die blijven gebruiken voor zw/w afdrukken.
De kosten van een zw/w afdruk komen op ong. 3,5 cent. Een kleuren afdruk op ong. 14,5 (!) cent. Uiteraard weer afhankelijk van wat er afgedrukt wordt. Dit schijnt normaal te zijn voor kleuren laserprinters in deze prijsklasse.

Minpuntjes
1. Er is geen single sheetfeeder of envelopfeeder. Dat is op z'n minst lastig te noemen omdat we deze functie nog wel eens gebruiken. Vooral voor het standaard briefpapier. Er zit wel een klepje boven de papierlade die geopend kan worden zodat je er een A4 in kan 'schuiven'. Het klepje is daar echter niet voor bedoeld.. De papierlade is zo klein, dat je (in geval van een paperjam) geen hand in de printer kan krijgen om het gewraakte papier ertussen uit te halen. Door het klepje op te tillen is er wel genoeg ruimte...
2. De papierlade kan maximaal 150 vellen hebben. Dat wordt vaak bijvullen.
3. Er wordt van alles en nog wat geinstalleerd. Zelfs bij een minimale installatie. Dit neemt harde schijfruimte in. Niet zo'n probleem met de tegenwoordige harde schijven. Maar het neemt ook geheugen- en processor capaciteit in beslag omdat er van alles en nog wat automatisch opgestart wordt. Niet zo'n probleem als je weet hoe en wat je uit kunt schakelen.

Conclusie
Voor deze prijs is het een goede printer voor onze doeleinden: faxen, printen (ook in kleur), scannen, sporadisch kopieren.
Als je niet aan een laserprinter hecht, dan is een moderne HP Officejet echter vele malen goedkoper in gebruik en aanschaf. Als bonus krijg je dan een betere kleurenafdruk, gescheiden kleurencartridges(!), duplex printing en een papierlade van 250 vellen.