Krups XP5240 zwart, rvs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Krups XP5240 zwart, rvs op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,5

mjajanse 07-03-2012

Betreft Krups Expresso apparaat type XP5240
aanschaf dd 11-3-2011 bij BCC Middelburg
Ervaring:
Zet heerlijke expresso!!! Er is echt een groot verschil te proeven met dezelfde koffie. De oude Expresso machine (combi) was ook van Krups, maar dit is echt veel beter.
Wat als eerste opvalt is dat er best veel (condens) water naast de lekbak valt, maar dat is makkelijk op te ruimen.

Na 1 jaar gebruik, het is nu 7-2-2012, breekt ineens spontaan het stoompijpje in 2 delen, net boven de schroefdraad. Het ogenschijnlijk metalen pijpje is slechts een omhulsel, het binnenwerk is van plastic.
Dit is echt een zwak punt in deze constructie blijkbaar, want even rond " googlen" geeft aan dat dit regelmatig voorkomt.

Het nieuwe model heeft ook een verbetering op dat punt meegemaakt volgens de leverancier Krups. Blijkbaar verdiende het een aanpassing, ik hoop dat het nu geheel van metaal is.

Een ander zwak punt is de lekbak, die lijkt van metaal, maar heeft ook een binnenwerk van plastic, dat is teven het 2e zwakke punt. Want daar waar de hete stoom in de lekbak gespoten wordt in de reinigingsfase, tegen de rand van de lekbak, ontstaat een welving, het is nu eenmaal thermoplastisch en kan er blijkbaar niet goed tegen. Iets meer metaal had dit voorkomen.

Dus terug naar de BCC, daar wordt het apparaat aangenomen en orgestuurd naar een eigen reparatiegroep waar Krups gebruik van maakt, helaas niet naar de eigen reparatie afdeling van BCC, want dat mag niet van de firma Krups.
Als verwachte reparatietijd wordt aangegeven: 2-4 weken, vervelend voor echte koffieleuten, maar het is niet anders...

Na 2 weken gebeld: nog bij de reparateur...
Na 4 weken gebeld: nog bij de reparateur...

Dat is toch wel bizar, voor een extern probleem, een los stoompijpje, en een lekbakje!!!!
BCC is niet het probleem. vindt dit ook erg vervelend...

Krups, doe hier wat aan!!!!

JohnJanos 28-12-2011
Geschreven voor: Krups XP5240 zwart, rvs

Alle negatieve aspecten in de reviews zijn inderdaad waar. Maar dat heeft mij er niet van weerhouden dit apparaatje aan te schaffen.
Na ruim 10 jaar was mijn oude Krups op en is men er heden ten dage niet in geslaagd zo'n zelfde kwaliteit machientje te fabriceren.
Enfin, voor 75 euro mag je niet al te veel verwachten. Ik was namelijk wel zo slim om na de Kerstdagen inkopen te doen. Voor de Kerst was hetzelfde apparaat bij BCC nog te koop voor ad. 175 euro en dat is het beslist niet waard.

johnjanos 21-01-2013

PS. Na amper een jaar begon dit ding te eroderen en heb ik hem mogen omruilen tegen een delonghi ec155.
Een onoogelijk apparaatje, maar een tig keer beter eindresultaat.

Dui Huizinga 30-06-2011
Geschreven voor: Krups XP5240 zwart, rvs

Vervolg op mijn eerste ervaring. Ik heb het apparaat met de genoemde lekkages en kapotte opschuimstuk niet naar de internetwinkel opgestuurd omdat je met verpakking, verzendkosten, mogelijk € 25 administratiekosten en verzekering krijgt te maken. Volgens consumentenorganisaties mogen geen bijkomende kosten worden berekend, dit gebeurd dus wel. De lekkages neem ik wel op de koop toe. Het opschuimen doe ik nu met zo'n simpel handdingetje met een trillend veertje, melk opwarmen in de magnetron veertje afspeolen onder de kraan en klaar.

pietvis1962 16-03-2011
Geschreven voor: Krups XP5240 zwart, rvs

Mijn eerste espressoapparaat was een Krups 962 Novo. 10 jaar zonder problemen gebruikt tot het defect was. Tevreden van Krups, kocht ik een nieuwe Krups XP5240. Na 2 maanden brak er een onooglijk plastic lipje af van het stoompijpje waardoor dit niet meer vast bleef zitten en keer op keer van het buisje plofte door de stoomdruk. Krups gecontacteerd...komt door verkeerd gebruik meneer...kan vervangen worden en kost u 20 €... en daar stond ik dan. Vorige week is de verbinding van het stoombuisje met de machine binnenin gewoon afgebroken. Krups gecontacteerd maar ik denk dat ze me nog kennen... geen antwoord. Heb dan maar zelf het toestel geopend en was verbaasd. Zowat ALLES behalve het verwarmingselement is PLASTIC. Dus ook het verbindingsstuk waardoor de stoom naar het pijpje gaat is plastic..en dus nu afgebroken. Weet ik meteen waarom na het melkstomen is steeds een plastic/rubber geur rook.
Geen Krups meer dus.

pietvis1962 03-01-2012

vervolg van het verhaal:
ondertussen is één van de tuitjes (mooi rvs ringetje doch enkel bevestigd op een zwak plastic onderdeel) afgebroken omdat dit plastic verdeelstuk niet meer kon losgedraaid worden van de metalen koffiehouder en ik zoveel kracht moest zetten...en het uiteindelijk toch NIET losgekregen heb. Nu is ondertussen ook de verchroomde filterhouder aan het oxyderen...de chroom pelt er gewoon af. Als klap op de vuurpijl brak gisteren het zwarte handvat gewoon af..op het zwakste punt...daar waar er een borgschroefje zit. Exit machine waarschijnlijk. Ik vind het jammer dat ik geen foto's kan posten. Als je die ziet dan koopt niemand nog dit apparaat

20bert 07-01-2011
Geschreven voor: Krups XP5240 zwart, rvs

De vervanging van een oude Krups door dit apparaat valt tegen. De espresso met Illy pads smaakt verbrand en veel minder dan met het oude apparaat. Het schuim is redelijk.
De piston is wel makkelijk schoon te maken.

mikkidp 28-06-2010
Geschreven voor: Krups XP5240 zwart, rvs

ik vind het persoonlijk geen succes. als je een senseo gewend bent is dit een heel gedoe.

je moet bij het apparaat blijven staan, want het schakelt zichzelf niet uit (kopjes stromen dus over als je niet op tijd bent).
we kunnen geen twee kopjes tegelijk eronder zetten omdat de ene stroom harder loopt als de andere (dan heb je dus 1 vol kopje, en een half volle..)
het melkopschuim ding wordt heel vies, moet goed schoongemaakt worden wat slecht mogelijk is. vaak gaat het opschuimen slecht, je moet echt precies de goede hoeveelheid melk gebruiken en ook zeker geen glas (wordt te heet). verder lekt het apparaat veel koffie.

geen succes.

noorman1974 10-03-2010
Geschreven voor: Krups XP5240 zwart, rvs

Een espresso apparaat dat degelijk oogt, stevig aanvoelt en goede koffie zet. Jammer dat er na 2 maanden normaal gebruik al lekkage in het apparaat optreed.