Samsung Series 9 55" OLED 4K Smart TV S90D 2024 - Reviews

Beste deals -3% Laagste prijs ooit!
  • Test panel 9 aug 2024

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Samsung Series 9 55" OLED 4K Smart TV S90D 2024 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Loontje 14-08-2024

Ontspannen tv kijken

Wij hebben deze Samsung 55 OLED 4K Smart TV S90D 2024 mogen testen.

De verpakking is prima en degelijk. Wel adviseren wij om met 2 personen het toestel uit te pakken en te installeren. De tv is dun en licht maar 4 handjes is handig.
Er zit een wat grotere brede voet onder waar je netjes al je kabel achter kan verstoppen en je tv kastje kan zetten.

Wij hebben nu een heel wat ouder model (echt al paar jaar met beperkte apps) ik dacht altijd dat hij nog prima was tot ik deze had. De kleuren zijn werkelijke vele malen mooier duidden en scherper.
Ook geen last met de zon die er op schijnt. Bij ons oudje moesten dan altijd gordijnen dicht.

Instellen ging prima. Je doorloopt zo alle standaard instellingen.
Standaard is wat mij betreft prima, maar man lief is daarna toch nog wat aanpassingen gaan doen.
Is mannen dingetje denk ik.
De meeste apps staan er al op en ja kan gelijk inloggen of apps zoals Odido moet je even downloaden.
Afstand bediening is klein ding met usb c lader. Werkt niet fijn icm de Odido app. Je kan nl geen PIN code invoeren. Met wat hulp van Samsung en Google toch gelukt.

Geluid is prima. Ik denk wel als je echt de ultieme film ervaring wilt een extra soundbar ed aan te raden is. Deze hebben wij niet en missen het daarom ook niet.

Al met al zeer tevreden over deze. Kijkt fijn kleuren zijn mooi en realistisch.
Zouden hem zeker aanraden

Pluspunten

• Helder mooie kleuren en beeld
  • Snelle duidelijke installatie

Minpunten

• Afstandsbediening

Karel2 14-08-2024

Super Samsung OLED-tv

Deze televisie heb ik enkele weken mogen testen en ik ben van mening dat Samsung met de OLED-lineup voor 2024 bij de koplopers op televisiegebied is gekomen. De zwartwaarden zijn gewoon perfect, met een kijkhoek van circa 150 graden is het beeld nog onvervormd goed zichtbaar. En jawel, het is bij sport of films alsof je er zelf bij bent, zo gedetailleerd en vol contrast! Het installeren was een fluitje van een cent, zonder gereedschap. Twee staanders achterin de televisie schuiven en voila. Tot op heden werkt alles probleemloos en een groot voordeel vind ik het Samsung-subsysteem. Alle gegevens zijn beveiligd en ik verwacht minimaal 5 jaren lang updates en daarnaast werken alle Smartphones (en waarschijnlijk ook een Soundbar) probleemloos met de tv samen. Door AI Energy mode past de tv automatisch het energieverbruik aan waar mogelijk en de afstandbediening op solarenergie is gewoon geweldig bedacht; nooit meer wegwerpbatterijen. Ik kan iedereen deze televisie aanraden waarmee Samsung zowel qua hard- als software simpelweg qua prijs-kwaliteit voor mij aan de kop van het klassement is gekomen!

Een punt van aandacht is het geluid. Dit is ten opzichte van vorige generaties televisies met ingebouwde speaker voor mij gewoon verbeterd en goed. Ik kan me echter voorstellen dat de pure geluidsliefhebber met een soundbar hier nog verbetering kan bereiken, dus die keuze kan worden gemaakt. Zoals eerder geschreven: de combinatie met een bijpassende Samsung soundbar ligt in dat geval voor de hand

Pluspunten

• Contrast
  • Zwartwaarden
  • Kijkhoeken
  • Samsung eco-systeem met updates

Minpunten

• Naar eigen smaak kan het geluid nog beter

Koster 10-08-2024

Prima TV

Ik heb de Samsung 55 inch S90D mogen testen voor een paar weken als onderdeel van een test. In deze review beschrijf ik mijn ervaringen met de TV.

Verpakking
De doos is stevig en de TV is goed beschermd. Op de doos staan een paar aanwijzingen voor het openen. In het zakje met de handleiding zit een gedetailleerde beschrijving hoe je de TV het beste uit de doos haalt. Ik raad zeker aan om deze goed te bekijken om schade aan de TV te voorkomen.

Fysieke installatie
De installatie verliep makkelijk, maar die moet je wel met 2 personen doen. In je eentje is er naar mijn idee te veel risico op schade met de dunnen paneel.
De TV standaard bestaat uit drie losse onderdelen. Nadat de standaard in elkaar in gezet kan deze op de TV gemonteerd worden. Het is belangrijk om er goed op te letten dat alles goed vast klikt!
Als je kabel-TV kijkt met een Coax kabel direct op de TV en een CAM module moet gebruiken dan moet de houder voor de CAM module ook geïnstalleerd worden.
Een voordeel van de brede standaard is dat kabels makkelijk weg te werken zijn achter de TV zonder dat ze zichtbaar zijn. Een nadeel van dit type standaard is dat je de TV niet kan draaien, al maken de zeer goed kijkhoeken dit probleem minder groot.

TV instellingen
Wanneer je de TV voor de eerste keer aan zet moet je een aantal setup stappen doorlopen. Dit liep soepel en alles wordt goed uitgelegd. Ook het instellen van Ziggo TV via de Coax werkte goed en simpel.

Het beeld is met de standaard instelling goed, maar er is veel meer uit te halen wanneer je wat extra tijd neemt om de Expert instellingen te doorlopen en aan te passen naar wat je het beste is.
Wat ik direct heb uitgezet zijn de Optimized mode en de energiebesparende opties. Deze komen het beeld niet ten goede.

Afstandsbediening
De TV wordt geleverd met een kleine, geminimaliseerde, afstandsbediening. Dit werkt prima in de Tizen smart omgeving voor de Apps. Voor TV kijken met de ingebouwde tuner (Ziggo bijvoorbeeld), beviel mij dit niet zo goed. Om een zendernummer in te vullen moet je eerst 2 stappen doen voordat je nummer kan selecteren. Wat goed is, is dat een volwaardige Samsung afstandsbediening ook nog werkt met de TV. Deze wordt alleen niet bij de TV geleverd.

Beeldkwaliteit
Dit was de eerste keer dat ik OLED langere tijd heb kunnen gebruiken en het beeld was heel goed. De zwartwaarden zorgen voor een uitstekend contrast en de kleuren prachtig. OLED schermen kunnen behoorlijk spiegelen, maar de anti-reflectie van dit scherm werkt aardig goed. Lampen die vlak naast je staan zie je nog wel en zou ik uitzetten bij een avondje film kijken.

HDR-films zijn een hele beleving. Zelfs uitdagende HDR-beelden worden zonder problemen weergegeven met een hoge helderheid bij special effects. Deze TV ondersteunt HDR10, HDR10+ en HLG. Het is jammer dat Dolby Vision niet wordt ondersteund. Dit houdt niet in dat je bij Dolby Vision content er niks aan hebt. Standaard HDR wordt dan nog steeds weergegeven.

Tizen
Deze TV maakt gebruik van Tizen voor de Smart omgeving. Dit werkt vlot en de Apps waren makkelijk te vinden of te installeren.

Geluid
Het geluid van de TV is okay. Spraak is goed te verstaan. Een Soundbar is vind ik wel aan te raden om de gehele beleving een boost te geven.

Gaming
Als laatste heb ik de game mode getest. Het beeld is nog steeds uitstekend met mooie kleuren. Input lag was voor mij niet waarneembaar, wat erg fijn is bij het spelen van spellen.

Conclusie
De Samsung S90D is mij erg goed bevallen. Na wat tijd te hebben gestoken in het optimaal afstellen was met een prachtig beeld film kijken een hele beleving. De standaard mini afstandsbediening en het gemis van Dolby Vision zijn voor mij de minpunten

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Kijkhoeken
  • Makkelijk te installeren

Minpunten

• Geen Dolby Vision
  • Mini afstandsbediening niet altijd handig

Anneke 05-08-2024

prachtig beeld

Om nieuwe appartuur te testen doen we regelmatig mee met het testen van nieuwe apparaten. Deze keer waren we de gelukkige om een OLED 4k 5SS90D te testen en dan ook nog tijdens de olympische spelen. Daar is deze tv echt voor bedoeld, het beeld is vlijmscherp en het geluid is ook uitstekend. Daarnaast hebben we ook een aantal films via streaming diensten gekeken, ook in die situatie is de tv een aanwinst. De kleuren zijn prachtig en zwart is ook echt zwart. Vanuit alle hoeken is het beeld van de tv even mooi en wij ervaarden nauwelijks spiegelingen. De installatie is eenvoudig en de afstandsbediening past bij de tv, die is mooi en functioneel met alleen die functies die ook echt nodig zijn. Wat ons betreft is deze tv een aanrader.

Pluspunten

• haarscherp beeld
  • goed geluid

Maarten0712 31-07-2024

Breed kijkplezier met goed geluid

Ik heb de Samsung QE55S90DAEXXN OLED TV uitgeprobeerd en deel graag mijn bevindingen. De installatie van de TV is vrij rechttoe rechtaan, maar ik zou adviseren dit samen met iemand te doen vanwege de omvang en het gewicht. De TV is snel ingesteld dankzij een duidelijk menu dat je door alle nodige stappen heen helpt.

De kijkhoek van deze OLED TV is indrukwekkend; vanuit elke hoek van de kamer had ik een helder en levendig beeld, wat erg handig is als je met een groep kijkt. De geluidskwaliteit is ook opmerkelijk, met een diepe en duidelijke bas die de kijkervaring verrijkt.

Wat onderhoud betreft, de TV is eenvoudig schoon te houden met een standaard stofdoek of swiffer, wat een groot pluspunt is. De gebruikersinterface is gebruiksvriendelijk, met een smart menu dat gemakkelijk te navigeren is en zelfs met de afstandsbediening van je kabelprovider te bedienen is, wat zorgt voor extra gemak.

Mijn enige kritiekpunt is dat de beeldscherpte niet helemaal op het niveau ligt van de QLED-modellen van Samsung die ik eerder heb gebruikt. Hoewel het beeld nog steeds van hoge kwaliteit is, had ik verwacht dat de scherpte nog beter zou zijn.

Pluspunten

• Geluid
  • Gebruiksgemak
  • Gebruiksgemak
  • Kijkhoek
  • Kijkhoek
  • Geluid
  • Geluid

Minpunten

• Scherpte
  • Scherpte
  • Scherpte